본 연구는 21세기 트렌드 문화콘텐츠인 웹소설의 스토리와 댓글을 서사 분석함으로써 웹소설의 사회문화적 함의를 고찰하는데 목적이 있다. 이는 웹소설을 매개로 하여 가상공간과 이차세계에서 나타나는 독자의 숨겨진 욕망과 취향, 공동체적 연대를 살펴봄으로써 웹소설의 미디어적 특성을 파악하고 문화 향유가 독자의 현실세계로 재매개 되는 새로운 흐름을 탐구하며 웹소설의 문화적 매개성과 확장가능성을 사회문화적 관점에서 제시하고자 하였다. 본 연구의 목적을 위해 웹소설의 동향과 유형, 미디어적 특성, 문화 현상 관점에서 공동체적 연대와 서사 모티브 특성에 관한 선행연구를 검토하였고, 웹소설 로맨스판타지 장르 <공작부인의 50가지 티 레시피>의 스토리와 댓글을 애벗(Abbott)과 채트먼(Chatman)의 서사 이론을 적용하여 분석하였다. 이론적 배경에서는 로맨스판타지 소설의 이차세계에 대한 ...
본 연구는 21세기 트렌드 문화콘텐츠인 웹소설의 스토리와 댓글을 서사 분석함으로써 웹소설의 사회문화적 함의를 고찰하는데 목적이 있다. 이는 웹소설을 매개로 하여 가상공간과 이차세계에서 나타나는 독자의 숨겨진 욕망과 취향, 공동체적 연대를 살펴봄으로써 웹소설의 미디어적 특성을 파악하고 문화 향유가 독자의 현실세계로 재매개 되는 새로운 흐름을 탐구하며 웹소설의 문화적 매개성과 확장가능성을 사회문화적 관점에서 제시하고자 하였다. 본 연구의 목적을 위해 웹소설의 동향과 유형, 미디어적 특성, 문화 현상 관점에서 공동체적 연대와 서사 모티브 특성에 관한 선행연구를 검토하였고, 웹소설 로맨스판타지 장르 <공작부인의 50가지 티 레시피>의 스토리와 댓글을 애벗(Abbott)과 채트먼(Chatman)의 서사 이론을 적용하여 분석하였다. 이론적 배경에서는 로맨스판타지 소설의 이차세계에 대한 조작적 정의, 웹소설의 문화적 감수성 향유와 확정성에 대해 논의하였다. 웹소설 로맨스판타지 장르의 이차세계는 독자의 욕망이 대체되는 공간으로 장르적 특성상 주 독자층인 여성은 주인공의 로맨스와 모험을 통해 숨겨진 욕망을 대리 실천함으로써 위안을 획득하고 있었다. 하지만 작가가 여주인공의 성장과 능력을 부각시키기 위해 남성의 시선을 빌려 반복적으로 수행하는 서사적 전개에 대해 독자는 부당한 여성 인식이라는 비판적인 시각을 드러냈다. 이는 로맨스판타지 장르의 서사적 한계점을 직접적으로 지적한 것이라고 할 수 있다. 그럼에도 불구하고 독자는 차(茶)를 매개로 하여 개인적 취향을 공유하고 치유의 과정을 경험하며 공동체적 연대를 형성하면서 웹소설의 테라피적 특성을 향유하였다. 또한 독자는 차(茶)라는 기호품을 통하여 가상에서 현실로 개인의 취향과 문화적 향유를 재매개, 재생산함으로써 자기계발적인 웹소설의 확장가능성을 보여주었다. 웹소설 독자는 미디어와 플랫폼의 경계를 넘나들며 웹소설의 소비와 유통, 창작에 주도적으로 참여하고 개입하는 양상을 띠었으며, 독자의 적극적인 상상력이 빚어낸 댓글은 웹소설 서사의 빈틈을 채우며 또 하나의 본문으로 작동하였다. 본 연구는 사회문화적 관점에서 웹소설의 스토리와 댓글을 탐구함으로써 두 가지 시사점을 제시한다. 첫째, ‘댓글’을 하나의 본문으로 파악함으로써 웹소설의 서사를 확장하며 연구의 지평을 넓혔다는 점이다. 둘째, 웹소설을 매개로 하여 가상공간에서의 체험을 현실로 재매개 하는 새로운 사회문화적 현상과 웹소설의 자기계발적 특징을 포착하였다. 결과적으로 본 연구는 웹소설의 스토리와 댓글을 ‘이용자’이자 ‘향유자’인 독자를 중심으로 분석하며 웹소설이 가지는 사회문화적 의미를 고찰함으로써 관습적으로 답습되는 장르적 모티브와 서사적 전개에 대한 한계점을 드러내면서 동시에 웹소설의 사회문화적 확장가능성을 보여준다. 또한 웹소설이라는 문화콘텐츠를 매개로 하여 현대인의 문화 향유 양상이 현실세계로 재매개 되는 현상을 밝힘으로써 현실로 연결-결합되는 문화적 흐름에 대한 새로운 연구 방향을 제시하였다.
본 연구는 21세기 트렌드 문화콘텐츠인 웹소설의 스토리와 댓글을 서사 분석함으로써 웹소설의 사회문화적 함의를 고찰하는데 목적이 있다. 이는 웹소설을 매개로 하여 가상공간과 이차세계에서 나타나는 독자의 숨겨진 욕망과 취향, 공동체적 연대를 살펴봄으로써 웹소설의 미디어적 특성을 파악하고 문화 향유가 독자의 현실세계로 재매개 되는 새로운 흐름을 탐구하며 웹소설의 문화적 매개성과 확장가능성을 사회문화적 관점에서 제시하고자 하였다. 본 연구의 목적을 위해 웹소설의 동향과 유형, 미디어적 특성, 문화 현상 관점에서 공동체적 연대와 서사 모티브 특성에 관한 선행연구를 검토하였고, 웹소설 로맨스판타지 장르 <공작부인의 50가지 티 레시피>의 스토리와 댓글을 애벗(Abbott)과 채트먼(Chatman)의 서사 이론을 적용하여 분석하였다. 이론적 배경에서는 로맨스판타지 소설의 이차세계에 대한 조작적 정의, 웹소설의 문화적 감수성 향유와 확정성에 대해 논의하였다. 웹소설 로맨스판타지 장르의 이차세계는 독자의 욕망이 대체되는 공간으로 장르적 특성상 주 독자층인 여성은 주인공의 로맨스와 모험을 통해 숨겨진 욕망을 대리 실천함으로써 위안을 획득하고 있었다. 하지만 작가가 여주인공의 성장과 능력을 부각시키기 위해 남성의 시선을 빌려 반복적으로 수행하는 서사적 전개에 대해 독자는 부당한 여성 인식이라는 비판적인 시각을 드러냈다. 이는 로맨스판타지 장르의 서사적 한계점을 직접적으로 지적한 것이라고 할 수 있다. 그럼에도 불구하고 독자는 차(茶)를 매개로 하여 개인적 취향을 공유하고 치유의 과정을 경험하며 공동체적 연대를 형성하면서 웹소설의 테라피적 특성을 향유하였다. 또한 독자는 차(茶)라는 기호품을 통하여 가상에서 현실로 개인의 취향과 문화적 향유를 재매개, 재생산함으로써 자기계발적인 웹소설의 확장가능성을 보여주었다. 웹소설 독자는 미디어와 플랫폼의 경계를 넘나들며 웹소설의 소비와 유통, 창작에 주도적으로 참여하고 개입하는 양상을 띠었으며, 독자의 적극적인 상상력이 빚어낸 댓글은 웹소설 서사의 빈틈을 채우며 또 하나의 본문으로 작동하였다. 본 연구는 사회문화적 관점에서 웹소설의 스토리와 댓글을 탐구함으로써 두 가지 시사점을 제시한다. 첫째, ‘댓글’을 하나의 본문으로 파악함으로써 웹소설의 서사를 확장하며 연구의 지평을 넓혔다는 점이다. 둘째, 웹소설을 매개로 하여 가상공간에서의 체험을 현실로 재매개 하는 새로운 사회문화적 현상과 웹소설의 자기계발적 특징을 포착하였다. 결과적으로 본 연구는 웹소설의 스토리와 댓글을 ‘이용자’이자 ‘향유자’인 독자를 중심으로 분석하며 웹소설이 가지는 사회문화적 의미를 고찰함으로써 관습적으로 답습되는 장르적 모티브와 서사적 전개에 대한 한계점을 드러내면서 동시에 웹소설의 사회문화적 확장가능성을 보여준다. 또한 웹소설이라는 문화콘텐츠를 매개로 하여 현대인의 문화 향유 양상이 현실세계로 재매개 되는 현상을 밝힘으로써 현실로 연결-결합되는 문화적 흐름에 대한 새로운 연구 방향을 제시하였다.
The purpose of this study is to examine the sociocultural implications of web novels by analyzing narratives and comments of web novels, which are the trending cultural contents of the 21st century. This study identifies the media characteristics of web novels by examining readers' hidden desires, t...
The purpose of this study is to examine the sociocultural implications of web novels by analyzing narratives and comments of web novels, which are the trending cultural contents of the 21st century. This study identifies the media characteristics of web novels by examining readers' hidden desires, tastes, and communal solidarity in virtual space and the secondary world through web novels. In addition, by exploring a new cultural flow in which the enjoyment of culture has intermediated forward to the reader's real world, it is intended to present the cultural mediation and extensibility of web novels from a sociocultural perspective. For this study, previous studies on community solidarity and narrative motive characteristics had reviewed from the perspective of trends and types, media characteristics, and cultural phenomena of web novels and the genre of web novel romance fantasy The stories and comments of Abbott and Chatman were analyzed by applying the narrative theory. This theoretical background, the operational definition of the secondary world of romantic fantasy novels, and the enjoyment and definiteness of cultural sensibility of web novels had discussed. The secondary world of the web novel romantic fantasy genre is a space where readers' desires have been replaced, and due to the nature of the genre, women, the staple readership, were gaining comfort by surrogates practicing hidden desires through the romance and adventures of the protagonist. However, the reader exposed a critical view of the irrational perception of women about the narrative development that the author repeatedly performed by borrowing a male's gaze to highlight the growth and abilities of the female protagonist. It can be said to directly point out the narrative limitations of the romantic fantasy genre. Nevertheless, the reader enjoyed the therapeutic characteristics of the web novel by sharing personal taste, experiencing the healing process, and forming community solidarity through tea. In addition, the reader showed the possibility of expanding the self-improvement web novel by re-mediating and reproducing personal taste and cultural enjoyment from virtual to reality through the liking of tea. Web novel readers crossed the boundaries of media and platforms, taking a leading role in the consumption, distribution, and creation of web novels, and the comments created by the active imagination of the readers filled the gaps in the web novel narrative and were create another it worked as a text. This study presents two implications in exploring the stories and comments of web novels from a sociocultural perspective. First, it broadens the horizon for research by expanding the narrative of a web novel that provides ‘comments’ as a single body. Second, there is a new sociocultural possibility of re-mediating the experience in virtual space into reality by using the web novel as a phenomenon and the self-development potential of the web novel. As a result, this study analyzes the stories and comments of web novels focusing on readers who are ‘users’ ‘enjoyers’ examines the sociocultural meaning of web novels. In this way, it reveals the limitations of the conventionally followed genre motifs and narrative development while at the same time suggesting the possibility of sociocultural expansion. In addition, revealing the phenomenon in which modern people's cultural enjoyment has re-intermediated forward to the Real-world through the cultural content called web novels, a new research direction for the culture flow it has connected and combined with reality had suggested.
The purpose of this study is to examine the sociocultural implications of web novels by analyzing narratives and comments of web novels, which are the trending cultural contents of the 21st century. This study identifies the media characteristics of web novels by examining readers' hidden desires, tastes, and communal solidarity in virtual space and the secondary world through web novels. In addition, by exploring a new cultural flow in which the enjoyment of culture has intermediated forward to the reader's real world, it is intended to present the cultural mediation and extensibility of web novels from a sociocultural perspective. For this study, previous studies on community solidarity and narrative motive characteristics had reviewed from the perspective of trends and types, media characteristics, and cultural phenomena of web novels and the genre of web novel romance fantasy The stories and comments of Abbott and Chatman were analyzed by applying the narrative theory. This theoretical background, the operational definition of the secondary world of romantic fantasy novels, and the enjoyment and definiteness of cultural sensibility of web novels had discussed. The secondary world of the web novel romantic fantasy genre is a space where readers' desires have been replaced, and due to the nature of the genre, women, the staple readership, were gaining comfort by surrogates practicing hidden desires through the romance and adventures of the protagonist. However, the reader exposed a critical view of the irrational perception of women about the narrative development that the author repeatedly performed by borrowing a male's gaze to highlight the growth and abilities of the female protagonist. It can be said to directly point out the narrative limitations of the romantic fantasy genre. Nevertheless, the reader enjoyed the therapeutic characteristics of the web novel by sharing personal taste, experiencing the healing process, and forming community solidarity through tea. In addition, the reader showed the possibility of expanding the self-improvement web novel by re-mediating and reproducing personal taste and cultural enjoyment from virtual to reality through the liking of tea. Web novel readers crossed the boundaries of media and platforms, taking a leading role in the consumption, distribution, and creation of web novels, and the comments created by the active imagination of the readers filled the gaps in the web novel narrative and were create another it worked as a text. This study presents two implications in exploring the stories and comments of web novels from a sociocultural perspective. First, it broadens the horizon for research by expanding the narrative of a web novel that provides ‘comments’ as a single body. Second, there is a new sociocultural possibility of re-mediating the experience in virtual space into reality by using the web novel as a phenomenon and the self-development potential of the web novel. As a result, this study analyzes the stories and comments of web novels focusing on readers who are ‘users’ ‘enjoyers’ examines the sociocultural meaning of web novels. In this way, it reveals the limitations of the conventionally followed genre motifs and narrative development while at the same time suggesting the possibility of sociocultural expansion. In addition, revealing the phenomenon in which modern people's cultural enjoyment has re-intermediated forward to the Real-world through the cultural content called web novels, a new research direction for the culture flow it has connected and combined with reality had suggested.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.