최근 우리나라의 특수교육은 통합교육의 확산에 따라 일반 학교 배치 학생이 꾸준히 증가하고 있다. 이에 따라 장애학생 지도에 대한 일반교사의 역할이 증대되고 특수교육의 질적 향상에 많은 영향을 줄 것으로 기대된다. 그러나 일반교사들의 통합학급 운영에 있어 여러 지원에 대한 제도적 마련이 미흡한 상황이다. 더욱이 유례없는 코로나19를 겪으며 일반교사들의 통합교육 운영에 많은 혼란과 어려움 겪고 있는 것이 현실이다. 본 연구에서는 코로나19 상황에서 일반학교의 통합교육을 수행한 일반교사의 어려움과 지원요구를 ...
최근 우리나라의 특수교육은 통합교육의 확산에 따라 일반 학교 배치 학생이 꾸준히 증가하고 있다. 이에 따라 장애학생 지도에 대한 일반교사의 역할이 증대되고 특수교육의 질적 향상에 많은 영향을 줄 것으로 기대된다. 그러나 일반교사들의 통합학급 운영에 있어 여러 지원에 대한 제도적 마련이 미흡한 상황이다. 더욱이 유례없는 코로나19를 겪으며 일반교사들의 통합교육 운영에 많은 혼란과 어려움 겪고 있는 것이 현실이다. 본 연구에서는 코로나19 상황에서 일반학교의 통합교육을 수행한 일반교사의 어려움과 지원요구를 질적 연구를 통해 알아보고자 하였다. 이를 위해 강원 지역의 일반학교에서 통합학급을 지도한 6명의 교사를 선택하여 반구조화된 인터뷰지를 가이드라인으로 제시하였고 이메일을 이용하여 1차 답변을 받아 연구를 진행하였다. 1차 회수된 인터뷰지를 토대로 인터뷰 내용을 수정 및 보완하여 직접 인터뷰를 실시하였고 코로나로 인해 불가한 경우 ZOOM을 통해 인터뷰하였다. 녹음된 파일을 전사 후 부족한 부분은 메신저나 전화로 추가 질문하여 보완하였다. 주된 연구의 논점은 (1) 코로나 19 상황 일반교사의 통합교육 운영에 대한 어려움, (2) 코로나 19 상황 일반교사의 통합교육에 대한 지원요구로 총 7개의 하위범주를 도출하였고, 이에 따른 20개의 의미 단위를 분석하였다. 위 연구결과를 토대로 코로나 19 같은 재난 상황에서 통합교육의 질적 향상 및 지원 방안에 대해 논의하였다.
최근 우리나라의 특수교육은 통합교육의 확산에 따라 일반 학교 배치 학생이 꾸준히 증가하고 있다. 이에 따라 장애학생 지도에 대한 일반교사의 역할이 증대되고 특수교육의 질적 향상에 많은 영향을 줄 것으로 기대된다. 그러나 일반교사들의 통합학급 운영에 있어 여러 지원에 대한 제도적 마련이 미흡한 상황이다. 더욱이 유례없는 코로나19를 겪으며 일반교사들의 통합교육 운영에 많은 혼란과 어려움 겪고 있는 것이 현실이다. 본 연구에서는 코로나19 상황에서 일반학교의 통합교육을 수행한 일반교사의 어려움과 지원요구를 질적 연구를 통해 알아보고자 하였다. 이를 위해 강원 지역의 일반학교에서 통합학급을 지도한 6명의 교사를 선택하여 반구조화된 인터뷰지를 가이드라인으로 제시하였고 이메일을 이용하여 1차 답변을 받아 연구를 진행하였다. 1차 회수된 인터뷰지를 토대로 인터뷰 내용을 수정 및 보완하여 직접 인터뷰를 실시하였고 코로나로 인해 불가한 경우 ZOOM을 통해 인터뷰하였다. 녹음된 파일을 전사 후 부족한 부분은 메신저나 전화로 추가 질문하여 보완하였다. 주된 연구의 논점은 (1) 코로나 19 상황 일반교사의 통합교육 운영에 대한 어려움, (2) 코로나 19 상황 일반교사의 통합교육에 대한 지원요구로 총 7개의 하위범주를 도출하였고, 이에 따른 20개의 의미 단위를 분석하였다. 위 연구결과를 토대로 코로나 19 같은 재난 상황에서 통합교육의 질적 향상 및 지원 방안에 대해 논의하였다.
Recently, in Korea's special education, with the spread of inclusive education, the number of students assigned to general schools is steadily increasing. Accordingly, the role of general teachers in the guidance of students with disabilities is expected to increase and it is expected to have a grea...
Recently, in Korea's special education, with the spread of inclusive education, the number of students assigned to general schools is steadily increasing. Accordingly, the role of general teachers in the guidance of students with disabilities is expected to increase and it is expected to have a great influence on the quality improvement of special education. However, the institutional arrangements for various supports for general teachers' integrated classes are insufficient. Moreover, it is a reality that general teachers are experiencing a lot of confusion and difficulties in the operation of integrated education by experiencing unprecedented Corona 19. The purpose of this study was to investigate the difficulties and support needs of general teachers who performed integrated education in general schools under the COVID-19 situation through a qualitative study. To this end, six teachers who taught an integrated class at a general school in the Gangwon region were selected and presented as a guideline on a semi-structured interview paper. Based on the first retrieved interview paper, the interview contents were corrected and supplemented, and the interview was conducted directly. After the recorded file was transcribed, the missing part was supplemented by asking additional questions via messenger or phone. The main points of the study were (1) difficulties in operating integrated education for general teachers in the COVID-19 situation, and (2) requests for support for general teachers for integrated education in the Corona 19 situation. Twenty semantic units were analyzed. Based on the above research results, we discussed ways to improve and support the quality of inclusive education in disaster situations such as COVID-19.
Recently, in Korea's special education, with the spread of inclusive education, the number of students assigned to general schools is steadily increasing. Accordingly, the role of general teachers in the guidance of students with disabilities is expected to increase and it is expected to have a great influence on the quality improvement of special education. However, the institutional arrangements for various supports for general teachers' integrated classes are insufficient. Moreover, it is a reality that general teachers are experiencing a lot of confusion and difficulties in the operation of integrated education by experiencing unprecedented Corona 19. The purpose of this study was to investigate the difficulties and support needs of general teachers who performed integrated education in general schools under the COVID-19 situation through a qualitative study. To this end, six teachers who taught an integrated class at a general school in the Gangwon region were selected and presented as a guideline on a semi-structured interview paper. Based on the first retrieved interview paper, the interview contents were corrected and supplemented, and the interview was conducted directly. After the recorded file was transcribed, the missing part was supplemented by asking additional questions via messenger or phone. The main points of the study were (1) difficulties in operating integrated education for general teachers in the COVID-19 situation, and (2) requests for support for general teachers for integrated education in the Corona 19 situation. Twenty semantic units were analyzed. Based on the above research results, we discussed ways to improve and support the quality of inclusive education in disaster situations such as COVID-19.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.