[학위논문]한국 이민정책의 체류자격 구분을 통한 이주민의 시민적 계층화 연구 : 이주민의 한국 사회 적응을 중심으로 Study on Immigrant' civic stratification based on residence status classified in Korean Immigration Policy: Focusing on Immigrants' adaptation to Korean society원문보기
2021년 2월말 기준 국내 체류 외국인은 2,011,259명으로 한국의 이주인구는 규모뿐만 아니라 구성도 다양하게 변화되었다. 전 세계 인구의 3.6%에 해당하는 2억 8,100만 명의 이민자들이 전 세계에 분포하고 있으며 국제인구 이동은 세계인구의 3.6%에 해당하는 2억 8,100만 명의 이민자들이 전 세계에 분포하고 있으며 국제인구 이동은 세계인구의 증가 속도보다 증가하고 이민자가 차지하는 비율 또한 현재보다 늘어날 것으로 예측하고 있다. 한국의 이민정책을 통한 이주민의 체류자격은 한국사회에서 이주민이 경험하는 현실을 구성하는 기본적인 요인으로 체류자격에 따라 달라지는 특징 및 사회적응의 양상 또한 다르다고 할 수 있다. 초국적 이주의 증가, 결혼이민, 취업, 유학 등의 영향으로 인해 한국사회는 다문화사회로의 변화를 가져왔다. 외국인 주민의 증가는 완전하지 않은 권리를 가진 다양한 계층의 시민이 증가했다는 것을 의미하기도 한다. 한국의 이민정책은 ...
2021년 2월말 기준 국내 체류 외국인은 2,011,259명으로 한국의 이주인구는 규모뿐만 아니라 구성도 다양하게 변화되었다. 전 세계 인구의 3.6%에 해당하는 2억 8,100만 명의 이민자들이 전 세계에 분포하고 있으며 국제인구 이동은 세계인구의 3.6%에 해당하는 2억 8,100만 명의 이민자들이 전 세계에 분포하고 있으며 국제인구 이동은 세계인구의 증가 속도보다 증가하고 이민자가 차지하는 비율 또한 현재보다 늘어날 것으로 예측하고 있다. 한국의 이민정책을 통한 이주민의 체류자격은 한국사회에서 이주민이 경험하는 현실을 구성하는 기본적인 요인으로 체류자격에 따라 달라지는 특징 및 사회적응의 양상 또한 다르다고 할 수 있다. 초국적 이주의 증가, 결혼이민, 취업, 유학 등의 영향으로 인해 한국사회는 다문화사회로의 변화를 가져왔다. 외국인 주민의 증가는 완전하지 않은 권리를 가진 다양한 계층의 시민이 증가했다는 것을 의미하기도 한다. 한국의 이민정책은 사회통합 차원에서의 적극적 통합 대상자가 있는 반면 그렇지 않은 집단이 존재하게 된다. 사회통합 차원에서의 적극적 통합 대상자의 경우 영주권을 통해 한국에서의 체류가 보장되지만 그렇지 않은 경우 배제된다. 재외동포, 결혼이민자, 전문직종사자의 경우는 시민적 획득(civic gain)대상으로서 영주의 기회를 통해 국적자가 아니더라도 시민으로서의 권리를 부여받는 반면 비전문취업 종사자의 경우 영주의 기회마저 없는 시민적 배제(civic exclusion)로 권한이 없다고 할 수 있다. 한국의 이민정책에서는 체류자격의 분류를 통해 이주자에게 어떠한 시민적 권리를 부여하는지 시민적 권리의 차등화에 대한 Morris(2002; 2003)의 시민적 계층화 모형을 토대로 한국의 이주정책에서 어떻게 차등화하고 계층화 되었는지 고찰하였다. 또한 체류자격 구분을 통해 구성된 이주 집단의 권리가 한국사회 적응과의 영향관계가 있는지를 분석하였다. 본 연구는 서울 경기지역 대상자들에게 설문지, QR전단 설문지, 기관 담당자의 도움을 얻어 169부를 회수하였으며 그 중 150부를 분석하였다. 수집된 자료는 SPSS Win. 26.0 통계패키지 프로그램을 이용하여 기술적 통계분석, 빈도분석, ANOVA, T-test, 회귀분석을 실시하였다. 체류자격의 분류는 이주민의 체류자격에 따라 적극적·소극적 포섭 대상으로 한국사회와 관계를 맺는 점에서 체류자격은 가장 기본적인 요인 중 하나이며 이민정책을 통해 국가차원에서의 적극적·소극적 정책의 대상자 분류는 시민적 계층화를 형성하고 차등화 된 기회로 살아간다고 할 수 있다.
2021년 2월말 기준 국내 체류 외국인은 2,011,259명으로 한국의 이주인구는 규모뿐만 아니라 구성도 다양하게 변화되었다. 전 세계 인구의 3.6%에 해당하는 2억 8,100만 명의 이민자들이 전 세계에 분포하고 있으며 국제인구 이동은 세계인구의 3.6%에 해당하는 2억 8,100만 명의 이민자들이 전 세계에 분포하고 있으며 국제인구 이동은 세계인구의 증가 속도보다 증가하고 이민자가 차지하는 비율 또한 현재보다 늘어날 것으로 예측하고 있다. 한국의 이민정책을 통한 이주민의 체류자격은 한국사회에서 이주민이 경험하는 현실을 구성하는 기본적인 요인으로 체류자격에 따라 달라지는 특징 및 사회적응의 양상 또한 다르다고 할 수 있다. 초국적 이주의 증가, 결혼이민, 취업, 유학 등의 영향으로 인해 한국사회는 다문화사회로의 변화를 가져왔다. 외국인 주민의 증가는 완전하지 않은 권리를 가진 다양한 계층의 시민이 증가했다는 것을 의미하기도 한다. 한국의 이민정책은 사회통합 차원에서의 적극적 통합 대상자가 있는 반면 그렇지 않은 집단이 존재하게 된다. 사회통합 차원에서의 적극적 통합 대상자의 경우 영주권을 통해 한국에서의 체류가 보장되지만 그렇지 않은 경우 배제된다. 재외동포, 결혼이민자, 전문직종사자의 경우는 시민적 획득(civic gain)대상으로서 영주의 기회를 통해 국적자가 아니더라도 시민으로서의 권리를 부여받는 반면 비전문취업 종사자의 경우 영주의 기회마저 없는 시민적 배제(civic exclusion)로 권한이 없다고 할 수 있다. 한국의 이민정책에서는 체류자격의 분류를 통해 이주자에게 어떠한 시민적 권리를 부여하는지 시민적 권리의 차등화에 대한 Morris(2002; 2003)의 시민적 계층화 모형을 토대로 한국의 이주정책에서 어떻게 차등화하고 계층화 되었는지 고찰하였다. 또한 체류자격 구분을 통해 구성된 이주 집단의 권리가 한국사회 적응과의 영향관계가 있는지를 분석하였다. 본 연구는 서울 경기지역 대상자들에게 설문지, QR전단 설문지, 기관 담당자의 도움을 얻어 169부를 회수하였으며 그 중 150부를 분석하였다. 수집된 자료는 SPSS Win. 26.0 통계패키지 프로그램을 이용하여 기술적 통계분석, 빈도분석, ANOVA, T-test, 회귀분석을 실시하였다. 체류자격의 분류는 이주민의 체류자격에 따라 적극적·소극적 포섭 대상으로 한국사회와 관계를 맺는 점에서 체류자격은 가장 기본적인 요인 중 하나이며 이민정책을 통해 국가차원에서의 적극적·소극적 정책의 대상자 분류는 시민적 계층화를 형성하고 차등화 된 기회로 살아간다고 할 수 있다.
As of the end of February 2021, the number of foreigners residing in Korea was 2,011,259, and not only the size but also the composition of the immigrant population in Korea have well been diversified. Internationally, 281 million immigrants, which account for 3.6% of the world's migrant population,...
As of the end of February 2021, the number of foreigners residing in Korea was 2,011,259, and not only the size but also the composition of the immigrant population in Korea have well been diversified. Internationally, 281 million immigrants, which account for 3.6% of the world's migrant population, are distributed around the world, and international migration is reasonably anticipated to increase faster than the global population growth, leading the proportion of immigrants to further increase than current status. The immigrant’s status of residence based on Korea's immigration policy is a basic factor that constitutes the real-life circumstances experienced by immigrants in Korean society, and the characteristics and social adaptation patterns are varied depending on the status of residence. The increase in transnational migration, marriage immigration, employment, study abroad and etc. engendered a change in Korean society to become a multicultural society. The increase in foreign residents also signifies an increase in the number of citizens of various social classes with partial or incomplete civil rights. Korean immigration policy actively classifies certain groups of people to integrate for social integration, while there are other groups who are not part of such undertaking. In the case of people who are subjected to an active integration for social integration, their stay in Korea is guaranteed through the permanent residence, but otherwise, they will be excluded. The subject of civic gain, including overseas Koreans, marriage immigrants, and specialized or professional workers, is given civil rights even if he/she is not a Korean national, through a permanent residence permit. On the other hand, non-professional workers are hardly given permanent residency opportunities, nor other civic rights, due to civil exclusion. In this regard, this study examines what kind of civil rights immigrants are granted through the classification of the status of residence in Korean immigration policy, and how immigrants are differentiated and stratified in Korean immigration policy, based on Morris’s civil stratification model on the differentiation of civil rights (2002; 2003). Further, the study analyzed whether the rights of migrant groups formed through the classification of the status of residence had an impact on immigrants’ adaptation to Korean society. For this study, 169 copies of questionnaires, QR leaflet questionnaires, and institutional staff were collected from the immigrants in Seoul and Gyeonggi province, and 150 of them were analyzed. In order for the analysis of collected data, descriptive statistical analysis, frequency analysis, ANOVA, T-test, and regression analysis were conducted using SPSS Win.26.0 statistical package program. Status of residence is one of the most basic factors for Korean immigrants in that it establishes their relationship with Korean society while classified as targets for active or passive inclusion according to their status of residence of migrants. Classification of active and passive policy targets at the national level through immigration policy can be regarded as to form civic stratification and render immigrants to live with differentiated opportunities.
As of the end of February 2021, the number of foreigners residing in Korea was 2,011,259, and not only the size but also the composition of the immigrant population in Korea have well been diversified. Internationally, 281 million immigrants, which account for 3.6% of the world's migrant population, are distributed around the world, and international migration is reasonably anticipated to increase faster than the global population growth, leading the proportion of immigrants to further increase than current status. The immigrant’s status of residence based on Korea's immigration policy is a basic factor that constitutes the real-life circumstances experienced by immigrants in Korean society, and the characteristics and social adaptation patterns are varied depending on the status of residence. The increase in transnational migration, marriage immigration, employment, study abroad and etc. engendered a change in Korean society to become a multicultural society. The increase in foreign residents also signifies an increase in the number of citizens of various social classes with partial or incomplete civil rights. Korean immigration policy actively classifies certain groups of people to integrate for social integration, while there are other groups who are not part of such undertaking. In the case of people who are subjected to an active integration for social integration, their stay in Korea is guaranteed through the permanent residence, but otherwise, they will be excluded. The subject of civic gain, including overseas Koreans, marriage immigrants, and specialized or professional workers, is given civil rights even if he/she is not a Korean national, through a permanent residence permit. On the other hand, non-professional workers are hardly given permanent residency opportunities, nor other civic rights, due to civil exclusion. In this regard, this study examines what kind of civil rights immigrants are granted through the classification of the status of residence in Korean immigration policy, and how immigrants are differentiated and stratified in Korean immigration policy, based on Morris’s civil stratification model on the differentiation of civil rights (2002; 2003). Further, the study analyzed whether the rights of migrant groups formed through the classification of the status of residence had an impact on immigrants’ adaptation to Korean society. For this study, 169 copies of questionnaires, QR leaflet questionnaires, and institutional staff were collected from the immigrants in Seoul and Gyeonggi province, and 150 of them were analyzed. In order for the analysis of collected data, descriptive statistical analysis, frequency analysis, ANOVA, T-test, and regression analysis were conducted using SPSS Win.26.0 statistical package program. Status of residence is one of the most basic factors for Korean immigrants in that it establishes their relationship with Korean society while classified as targets for active or passive inclusion according to their status of residence of migrants. Classification of active and passive policy targets at the national level through immigration policy can be regarded as to form civic stratification and render immigrants to live with differentiated opportunities.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.