최근에 들어, 국내 한국어교육의 초점은 한국어 문법 및 학습자의 읽기와 쓰기 능력만을 중요시하는 것으로부터 학습자의 듣기와 말하기 능력 그리고 학습자의 의사소통 능력을 향상시키는 것을 중요시하는 경향에 따라 학습자의 한국어 듣기 능력 교육의 지위도 점점 높아지고 있다. 한국어 듣기 불안은 한국어 능력에 소홀히 할 수 없는 하나의 정서적인 요소이고 듣기 전략 사용과도 관계가 있다. 또한, 학습자가 언어 환경에 따라 느끼는 듣기 불안과 사용하는 듣기 학습 전략도 서로 다르다. 따라서 본 연구는 Oxford(1990)에서 개발한 SIIL 측정 도구와 Kim Joo-Hae(2000)에서 개발한 측정도구를 토대로 중국어권 학습자의 특성에 맞게 설문지를 작성하여 중국어권 학습자의 듣기 불안과 듣기 전략 사용에 대해 조사하였다. 본 연구는 중국어권 한국어 학습자의 듣기 불안 및 듣기 전략 사용 양상을 고찰하는 데 목적을 둔다. 이에 다음과 같이 세 가지 연구 문제를 설정하였다.
1. 중국어권 한국어 학습자가 듣기 불안 및 듣기 전략 사용의 양상이 어떠한가? 2. 학습자의 배경정보(성별, 나이, 언어 환경, 한국 거주기간, 한국어 학습기간, 듣기 시험 점수, 한국어 능력 수준, 한국어 학습 빈도, 듣기에 대한 자신 여부, 한국어 학습 방법, 한국어 학습 동기, 한국어 듣기에 대한 흥미도)에 따라 집단 간에 듣기 불안과 듣기 전략 사용에 차이가 있는가? 3. 듣기 불안 정도에 따른 저•중•고불안 집단이 듣기 전략 사용에 차이가 있는가?
이를 분석하기 위해 ...
최근에 들어, 국내 한국어교육의 초점은 한국어 문법 및 학습자의 읽기와 쓰기 능력만을 중요시하는 것으로부터 학습자의 듣기와 말하기 능력 그리고 학습자의 의사소통 능력을 향상시키는 것을 중요시하는 경향에 따라 학습자의 한국어 듣기 능력 교육의 지위도 점점 높아지고 있다. 한국어 듣기 불안은 한국어 능력에 소홀히 할 수 없는 하나의 정서적인 요소이고 듣기 전략 사용과도 관계가 있다. 또한, 학습자가 언어 환경에 따라 느끼는 듣기 불안과 사용하는 듣기 학습 전략도 서로 다르다. 따라서 본 연구는 Oxford(1990)에서 개발한 SIIL 측정 도구와 Kim Joo-Hae(2000)에서 개발한 측정도구를 토대로 중국어권 학습자의 특성에 맞게 설문지를 작성하여 중국어권 학습자의 듣기 불안과 듣기 전략 사용에 대해 조사하였다. 본 연구는 중국어권 한국어 학습자의 듣기 불안 및 듣기 전략 사용 양상을 고찰하는 데 목적을 둔다. 이에 다음과 같이 세 가지 연구 문제를 설정하였다.
1. 중국어권 한국어 학습자가 듣기 불안 및 듣기 전략 사용의 양상이 어떠한가? 2. 학습자의 배경정보(성별, 나이, 언어 환경, 한국 거주기간, 한국어 학습기간, 듣기 시험 점수, 한국어 능력 수준, 한국어 학습 빈도, 듣기에 대한 자신 여부, 한국어 학습 방법, 한국어 학습 동기, 한국어 듣기에 대한 흥미도)에 따라 집단 간에 듣기 불안과 듣기 전략 사용에 차이가 있는가? 3. 듣기 불안 정도에 따른 저•중•고불안 집단이 듣기 전략 사용에 차이가 있는가?
이를 분석하기 위해 SPSS 25.0을 사용함으로써 기술통계, 독립표본t검정, 일원분산분석(one-way ANOVA)을 실시하였다. 통계 분석 결과에 따라 다음과 같은 연구 결과가 나왔다. 첫째, 듣기 불안에 중국어권 한국어 학습자의 전체적인 듣기 불안이 비교적 높게 나타났다. 듣기 불안에 있어서 ‘배경지식 부족으로 인한 불안감’ > ‘자신감 결여로 인한 불안감’ > ‘듣기 처리와 관련된 불안감’ > ‘구어에 대한 불안감’ 순으로 나타났다. 그리고 듣기 전략 사용 빈도도 높게 나타났다. 듣기 전략 사용에 있어서 인지 전략이 가장 높게 나왔고 그 다음에 정의적 전략> 상위인지 전략> 사회적 전략> 보상 전략> 기억 전략 순으로 사용 빈도가 높게 나타났다. 둘째, 학습자의 배경 정보에 따른 집단 간의 차이를 보면, 성별에 따른 남•여 두 집단이 전체적인 듣기 불안과 듣기 전략에 있어서 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 남학생 집단이 여학생 집단에 비해 느끼는 듣기 불안이 더 높게 나타났고 듣기 전략도 더 많이 사용한다. 나이에 따른 ‘20세 이하’, ‘20세-25세’, ‘25세-30세’, ‘30세 이상’ 집단 간에 듣기 불안과 듣기 전략에 유의미한 차이를 보이지 않았다. 언어 환경에 따른 KSL 학습자 집단과 KFL 학습자 집단 간에 듣기 불안에 통계적으로 유의미한 차이를 보이지 않았으나 듣기 전략에 유의미한 차이를 보였다. 즉, KFL 학습자가 KSL 학습자에 비해 전략의 사용이 더 높은 결과가 나왔다. 한국어 학습 기간에 따른 집단 간에 듣기 불안에 통계적으로 차이가 없다. 듣기 전략, 상위인지 전략, 정의적 전략, 사회적 전략, 기억 전략, 보상 전략에 유의미한 차이를 보였는데 인지 전략에 ‘1년 이하’, ‘1년-2년’, ‘2년-3년’, ‘3년 이상’ 집단 간에 유의미한 차이를 보이지 않았다. 한국어 능력 수준에 따른 초•중•고 집단 간에 듣기 불안에 있어서 자신감 결여로 인한 불안감에 차이가 있다. 또 듣기 전략에 있어서 초급 집단> 중급 집단>고급 집단 순으로 사용 빈도가 높은 것으로 나타났는데 통계적으로 유의미한 차이를 보이지 않았다. 듣기에 대한 자신 여부에 따른 자신 있는 집단과 자신 없는 집단 두 집단은 듣기 불안과 듣기 전략에 있어서 유의미한 차이가 없었다. 한편, 자습, 개인 교습(한국 교육기관 포함), 한국 정규 수업에서의 한국어 학습 방법에 따라 분류된 세 집단이 듣기 불안에 있어 어떠한 차이를 보였는지 살펴본 결과, 자습 집단>학교 정규 수업 집단>개인 교습 집단 순으로 듣기 불안도가 높은 것으로 나타났다. 또한 세 집단이 듣기 불안, 구어에 대한 불안감, 듣기 처리와 관련된 불안감, 배경지식 부족으로 인한 불안감에 통계적으로 유의미한 차이를 보였으나 자신감 결여로 인한 불안감에 있어서는 차이를 보이지 않았다. 듣기 전략 사용에 있어 집단 간에 유의미한 차이를 보이지 않았다. 한국어 학습 동기에 따른 ‘전공’집단, ‘유학’집단, ‘취미’집단 세 집단 간에 듣기 불안에 있어서 평균값이 상이하게 나타났는데 유의미한 차이를 보이지 않았다. 듣기 전략 사용 양상의 경우, 우선 제시한 평균값에 따르면, 취미 집단(집단3)은 듣기 전략과 각 듣기 하위 전략에 가장 높은 점수로 나왔지만 세 집단이 듣기 전략 사용에도 통계적으로 유의미한 차이가 없었다. 듣기 흥미도를 나타낸 ‘전혀 없다’, ‘없다’, ‘보통이다’, ‘있다’, ‘매우 있다’와 같은 응답 항목에 대한 설문 결과가 듣기 불안 및 듣기 전략 사용 분석에 있어서 통계적으로 유의미한 차이를 보이지 않았다. 셋째, 저•중•고 세 불안 집단이 듣기 전략, 인지 전략, 상위인지 전략, 사회적 전략, 기억 전략, 보상 전략에 통계적으로 유의미한 차이를 보였고 정의적 전략에서는 유의미한 차이를 보이지 않았다. 또한 고불안(高不安) 집단이 중불안(中不安) 집단과 저불안(低不安) 집단에 비해 듣기 전략을 더 많이 사용한다는 양상을 보였다. 이상으로 중국어권 한국어 학습자가 듣기 불안과 듣기 전략 양상을 살펴보았다. 앞으로 외국인 학습자의 듣기 교육에 관한 연구에 도움이 되기를 바란다.
최근에 들어, 국내 한국어교육의 초점은 한국어 문법 및 학습자의 읽기와 쓰기 능력만을 중요시하는 것으로부터 학습자의 듣기와 말하기 능력 그리고 학습자의 의사소통 능력을 향상시키는 것을 중요시하는 경향에 따라 학습자의 한국어 듣기 능력 교육의 지위도 점점 높아지고 있다. 한국어 듣기 불안은 한국어 능력에 소홀히 할 수 없는 하나의 정서적인 요소이고 듣기 전략 사용과도 관계가 있다. 또한, 학습자가 언어 환경에 따라 느끼는 듣기 불안과 사용하는 듣기 학습 전략도 서로 다르다. 따라서 본 연구는 Oxford(1990)에서 개발한 SIIL 측정 도구와 Kim Joo-Hae(2000)에서 개발한 측정도구를 토대로 중국어권 학습자의 특성에 맞게 설문지를 작성하여 중국어권 학습자의 듣기 불안과 듣기 전략 사용에 대해 조사하였다. 본 연구는 중국어권 한국어 학습자의 듣기 불안 및 듣기 전략 사용 양상을 고찰하는 데 목적을 둔다. 이에 다음과 같이 세 가지 연구 문제를 설정하였다.
1. 중국어권 한국어 학습자가 듣기 불안 및 듣기 전략 사용의 양상이 어떠한가? 2. 학습자의 배경정보(성별, 나이, 언어 환경, 한국 거주기간, 한국어 학습기간, 듣기 시험 점수, 한국어 능력 수준, 한국어 학습 빈도, 듣기에 대한 자신 여부, 한국어 학습 방법, 한국어 학습 동기, 한국어 듣기에 대한 흥미도)에 따라 집단 간에 듣기 불안과 듣기 전략 사용에 차이가 있는가? 3. 듣기 불안 정도에 따른 저•중•고불안 집단이 듣기 전략 사용에 차이가 있는가?
이를 분석하기 위해 SPSS 25.0을 사용함으로써 기술통계, 독립표본t검정, 일원분산분석(one-way ANOVA)을 실시하였다. 통계 분석 결과에 따라 다음과 같은 연구 결과가 나왔다. 첫째, 듣기 불안에 중국어권 한국어 학습자의 전체적인 듣기 불안이 비교적 높게 나타났다. 듣기 불안에 있어서 ‘배경지식 부족으로 인한 불안감’ > ‘자신감 결여로 인한 불안감’ > ‘듣기 처리와 관련된 불안감’ > ‘구어에 대한 불안감’ 순으로 나타났다. 그리고 듣기 전략 사용 빈도도 높게 나타났다. 듣기 전략 사용에 있어서 인지 전략이 가장 높게 나왔고 그 다음에 정의적 전략> 상위인지 전략> 사회적 전략> 보상 전략> 기억 전략 순으로 사용 빈도가 높게 나타났다. 둘째, 학습자의 배경 정보에 따른 집단 간의 차이를 보면, 성별에 따른 남•여 두 집단이 전체적인 듣기 불안과 듣기 전략에 있어서 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 남학생 집단이 여학생 집단에 비해 느끼는 듣기 불안이 더 높게 나타났고 듣기 전략도 더 많이 사용한다. 나이에 따른 ‘20세 이하’, ‘20세-25세’, ‘25세-30세’, ‘30세 이상’ 집단 간에 듣기 불안과 듣기 전략에 유의미한 차이를 보이지 않았다. 언어 환경에 따른 KSL 학습자 집단과 KFL 학습자 집단 간에 듣기 불안에 통계적으로 유의미한 차이를 보이지 않았으나 듣기 전략에 유의미한 차이를 보였다. 즉, KFL 학습자가 KSL 학습자에 비해 전략의 사용이 더 높은 결과가 나왔다. 한국어 학습 기간에 따른 집단 간에 듣기 불안에 통계적으로 차이가 없다. 듣기 전략, 상위인지 전략, 정의적 전략, 사회적 전략, 기억 전략, 보상 전략에 유의미한 차이를 보였는데 인지 전략에 ‘1년 이하’, ‘1년-2년’, ‘2년-3년’, ‘3년 이상’ 집단 간에 유의미한 차이를 보이지 않았다. 한국어 능력 수준에 따른 초•중•고 집단 간에 듣기 불안에 있어서 자신감 결여로 인한 불안감에 차이가 있다. 또 듣기 전략에 있어서 초급 집단> 중급 집단>고급 집단 순으로 사용 빈도가 높은 것으로 나타났는데 통계적으로 유의미한 차이를 보이지 않았다. 듣기에 대한 자신 여부에 따른 자신 있는 집단과 자신 없는 집단 두 집단은 듣기 불안과 듣기 전략에 있어서 유의미한 차이가 없었다. 한편, 자습, 개인 교습(한국 교육기관 포함), 한국 정규 수업에서의 한국어 학습 방법에 따라 분류된 세 집단이 듣기 불안에 있어 어떠한 차이를 보였는지 살펴본 결과, 자습 집단>학교 정규 수업 집단>개인 교습 집단 순으로 듣기 불안도가 높은 것으로 나타났다. 또한 세 집단이 듣기 불안, 구어에 대한 불안감, 듣기 처리와 관련된 불안감, 배경지식 부족으로 인한 불안감에 통계적으로 유의미한 차이를 보였으나 자신감 결여로 인한 불안감에 있어서는 차이를 보이지 않았다. 듣기 전략 사용에 있어 집단 간에 유의미한 차이를 보이지 않았다. 한국어 학습 동기에 따른 ‘전공’집단, ‘유학’집단, ‘취미’집단 세 집단 간에 듣기 불안에 있어서 평균값이 상이하게 나타났는데 유의미한 차이를 보이지 않았다. 듣기 전략 사용 양상의 경우, 우선 제시한 평균값에 따르면, 취미 집단(집단3)은 듣기 전략과 각 듣기 하위 전략에 가장 높은 점수로 나왔지만 세 집단이 듣기 전략 사용에도 통계적으로 유의미한 차이가 없었다. 듣기 흥미도를 나타낸 ‘전혀 없다’, ‘없다’, ‘보통이다’, ‘있다’, ‘매우 있다’와 같은 응답 항목에 대한 설문 결과가 듣기 불안 및 듣기 전략 사용 분석에 있어서 통계적으로 유의미한 차이를 보이지 않았다. 셋째, 저•중•고 세 불안 집단이 듣기 전략, 인지 전략, 상위인지 전략, 사회적 전략, 기억 전략, 보상 전략에 통계적으로 유의미한 차이를 보였고 정의적 전략에서는 유의미한 차이를 보이지 않았다. 또한 고불안(高不安) 집단이 중불안(中不安) 집단과 저불안(低不安) 집단에 비해 듣기 전략을 더 많이 사용한다는 양상을 보였다. 이상으로 중국어권 한국어 학습자가 듣기 불안과 듣기 전략 양상을 살펴보았다. 앞으로 외국인 학습자의 듣기 교육에 관한 연구에 도움이 되기를 바란다.
In recent years, Korean education has changed from placing emphasis on grammar and learners' reading and writing ability to paying more attention to learners' listening and speaking ability and cultivating students' language comprehension ability. The status of Korean listening educa...
In recent years, Korean education has changed from placing emphasis on grammar and learners' reading and writing ability to paying more attention to learners' listening and speaking ability and cultivating students' language comprehension ability. The status of Korean listening education has also been gradually improved. Korean listening comprehension anxiety is an emotional factor, that can not be ignored which affects the Korean proficiency of Korean learners. Listening comprehension anxiety is closely related to learners' listening strategies as well. Therefore, this study consulted Oxford's (1990) SIIL Listening Questionnaire and Kim Joo-hae's (2000) FLLAS Listening Questionnaire. On this basis, the questionnaire is supplemented and improved according to the characteristics of Chinese Korean learners. The purpose of this study is to investigate the reality of listening anxiety and listening strategies of Chinese learners. Mainly according to the learner's characters (gender, age, language environment, Korean learning time, Korean ability level, Korean study way, interest in hearing study), the study analyzes the differences of listening strategy used among different groups. Meanwhile, considering learners’ level of listening anxiety, they are divided into low, medium and high three different groups. The correlation between listening anxiety and listening strategies of Chinese learners is another emphasis of aboved-mentioned research. The research results of this paper are as follows: Firstly, the current situation of Korean listening anxiety of Chinese learners is as follows: 1. The average value of listening anxiety of Chinese learners is 3.59 (SD=.899), indicating a high level of listening anxiety. The subordinate listening anxiety of Chinese learners: caused by lack of background knowledge > caused by lack of confidence > caused by listening processing > caused by Fear of spoken Korean The Present Situation of Korean Listening Strategies for Chinese Learners: 2. The average frequency of using listening strategies is 3.66 (SD=.996), indicating that the frequency of using listening strategies is high. Therefore the Chinese learners use listening strategies comparison frequently. The order of listening strategies used by Chinese learners: Cognitive strategy > affective strategy > meta-cognitive strategy > social strategy > compensatory strategy > memory strategy. Secondly, according to the personal information of learners, the differences in listening anxiety and listening strategies among each group are as follows: 1. Two groups divided by genders, male and female. According to the statistical results, the listening anxiety of male students is higher than that of female students, and the frequency of using listening strategies is relatively higher 2. According to their ages, they are divided into four groups: "under 20 years old", "20-25 years old", "25-30 years old" and "over 30 years old". The four groups have five significant differences in listening anxiety and the use of listening strategies. 3. According to the language environment, they are divided into two groups: KFL learners and KSL learners. The average value of the overall listening anxiety of the KFL learner group and each subordinate group is higher than that of the KSL learner group, but there was no significant difference in statistics. There are significant differences in listening strategies between the two groups, and the average value of listening strategies used by KFL learners is higher than that of KSL learners, that is the frequency of listening strategies used by KFL learners is relatively higher. 4. According to the learning time of Korean. They are divided into four groups: group 1 is "less than one year", group 2 is "1-2years", group 3 is "2-3 years", and group 4 is "more than three years". First of all, there is no significant difference in the overall listening anxiety among the four groups, but there are significant differences among the four groups in the listening processing-related anxiety. In terms of listening strategies, there are significant differences among the four groups in general listening strategies, meta-cognitive strategies, affective strategies, social strategies, memory strategies and compensation strategies. Cognitive strategies in group 1 average > group2 > group3 > group4, but there is no significant statistical difference. 5. According to their Korean proficiency level, learners are divided into three groups: primary, intermediate, and advanced. There is no significant difference in hearing anxiety among the three groups. However, there are significant differences in the anxiety caused by lack of confidence among the three groups. According to Fisher's verification, senior group > intermediate group > primary group can be obtained. 6. According to whether or not they have confidence in Korean listening, learners are divided into two groups: confidence group and no-confidence group. The results of statistical analysis indicate that there is no significant difference in listening anxiety and listening strategies between two groups. 7. According to the Korean learning style, the learners are divided into three groups: self-study, after-school tutoring (including Korean educational institutions) and school formal courses. There are significant differences among the three groups in listening anxiety, anxiety related to Korean oral listening, anxiety related to listening processing, and anxiety caused by lack of background knowledge. There is no significant difference in the use of listening strategies. 8. According to the motivation and purpose of Korean learning, the learners are divided into three groups: professional study-oriented, studying abroad-oriented and interest-oriented group. It is concluded that there is no significant difference among the three groups in listening anxiety and listening strategies through the one-way ANOVA statistical method. 9. According to their interest in Korean listening, learners are divided into five groups: "not interested at all", "not interested", "average", "interested" and "very interested". The results show that there is no significant difference in the overall listening anxiety among the five groups, but there is significant difference in the anxiety caused by listening in spoken Korean and the anxiety related to listening processing. There is no significant difference in the use of listening strategies among the five groups. Thirdly, learners are divided into low, medium and high anxiety groups according to their anxiety levels. The results show that there is no significant difference in affective strategies among the three anxiety groups, but there were significant differences in other listening strategies. In addition, the order of high anxiety group > in anxiety group > in low anxiety group is presented. Therefore, it can be concluded that the group with higher anxiety level uses listening strategy more frequently than the group with less anxiety level. The above is the result of this research. Hopefully, the study can provide useful inspirations and assistances to further research of Korean listening education.
In recent years, Korean education has changed from placing emphasis on grammar and learners' reading and writing ability to paying more attention to learners' listening and speaking ability and cultivating students' language comprehension ability. The status of Korean listening education has also been gradually improved. Korean listening comprehension anxiety is an emotional factor, that can not be ignored which affects the Korean proficiency of Korean learners. Listening comprehension anxiety is closely related to learners' listening strategies as well. Therefore, this study consulted Oxford's (1990) SIIL Listening Questionnaire and Kim Joo-hae's (2000) FLLAS Listening Questionnaire. On this basis, the questionnaire is supplemented and improved according to the characteristics of Chinese Korean learners. The purpose of this study is to investigate the reality of listening anxiety and listening strategies of Chinese learners. Mainly according to the learner's characters (gender, age, language environment, Korean learning time, Korean ability level, Korean study way, interest in hearing study), the study analyzes the differences of listening strategy used among different groups. Meanwhile, considering learners’ level of listening anxiety, they are divided into low, medium and high three different groups. The correlation between listening anxiety and listening strategies of Chinese learners is another emphasis of aboved-mentioned research. The research results of this paper are as follows: Firstly, the current situation of Korean listening anxiety of Chinese learners is as follows: 1. The average value of listening anxiety of Chinese learners is 3.59 (SD=.899), indicating a high level of listening anxiety. The subordinate listening anxiety of Chinese learners: caused by lack of background knowledge > caused by lack of confidence > caused by listening processing > caused by Fear of spoken Korean The Present Situation of Korean Listening Strategies for Chinese Learners: 2. The average frequency of using listening strategies is 3.66 (SD=.996), indicating that the frequency of using listening strategies is high. Therefore the Chinese learners use listening strategies comparison frequently. The order of listening strategies used by Chinese learners: Cognitive strategy > affective strategy > meta-cognitive strategy > social strategy > compensatory strategy > memory strategy. Secondly, according to the personal information of learners, the differences in listening anxiety and listening strategies among each group are as follows: 1. Two groups divided by genders, male and female. According to the statistical results, the listening anxiety of male students is higher than that of female students, and the frequency of using listening strategies is relatively higher 2. According to their ages, they are divided into four groups: "under 20 years old", "20-25 years old", "25-30 years old" and "over 30 years old". The four groups have five significant differences in listening anxiety and the use of listening strategies. 3. According to the language environment, they are divided into two groups: KFL learners and KSL learners. The average value of the overall listening anxiety of the KFL learner group and each subordinate group is higher than that of the KSL learner group, but there was no significant difference in statistics. There are significant differences in listening strategies between the two groups, and the average value of listening strategies used by KFL learners is higher than that of KSL learners, that is the frequency of listening strategies used by KFL learners is relatively higher. 4. According to the learning time of Korean. They are divided into four groups: group 1 is "less than one year", group 2 is "1-2years", group 3 is "2-3 years", and group 4 is "more than three years". First of all, there is no significant difference in the overall listening anxiety among the four groups, but there are significant differences among the four groups in the listening processing-related anxiety. In terms of listening strategies, there are significant differences among the four groups in general listening strategies, meta-cognitive strategies, affective strategies, social strategies, memory strategies and compensation strategies. Cognitive strategies in group 1 average > group2 > group3 > group4, but there is no significant statistical difference. 5. According to their Korean proficiency level, learners are divided into three groups: primary, intermediate, and advanced. There is no significant difference in hearing anxiety among the three groups. However, there are significant differences in the anxiety caused by lack of confidence among the three groups. According to Fisher's verification, senior group > intermediate group > primary group can be obtained. 6. According to whether or not they have confidence in Korean listening, learners are divided into two groups: confidence group and no-confidence group. The results of statistical analysis indicate that there is no significant difference in listening anxiety and listening strategies between two groups. 7. According to the Korean learning style, the learners are divided into three groups: self-study, after-school tutoring (including Korean educational institutions) and school formal courses. There are significant differences among the three groups in listening anxiety, anxiety related to Korean oral listening, anxiety related to listening processing, and anxiety caused by lack of background knowledge. There is no significant difference in the use of listening strategies. 8. According to the motivation and purpose of Korean learning, the learners are divided into three groups: professional study-oriented, studying abroad-oriented and interest-oriented group. It is concluded that there is no significant difference among the three groups in listening anxiety and listening strategies through the one-way ANOVA statistical method. 9. According to their interest in Korean listening, learners are divided into five groups: "not interested at all", "not interested", "average", "interested" and "very interested". The results show that there is no significant difference in the overall listening anxiety among the five groups, but there is significant difference in the anxiety caused by listening in spoken Korean and the anxiety related to listening processing. There is no significant difference in the use of listening strategies among the five groups. Thirdly, learners are divided into low, medium and high anxiety groups according to their anxiety levels. The results show that there is no significant difference in affective strategies among the three anxiety groups, but there were significant differences in other listening strategies. In addition, the order of high anxiety group > in anxiety group > in low anxiety group is presented. Therefore, it can be concluded that the group with higher anxiety level uses listening strategy more frequently than the group with less anxiety level. The above is the result of this research. Hopefully, the study can provide useful inspirations and assistances to further research of Korean listening education.
주제어
#중국어권 한국어 학?자 듣기 불안 듣기 전략 Chinese Korean learners listening comprehension anxiety listening strategies
학위논문 정보
저자
WANG YIXUAN
학위수여기관
연세대학교, 일반대학원
학위구분
국내석사
학과
국어국문학과 한국어교육전공
지도교수
원미진
발행연도
2021
총페이지
ix, 128p.
키워드
중국어권 한국어 학?자 듣기 불안 듣기 전략 Chinese Korean learners listening comprehension anxiety listening strategies
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.