본 논문은 4차 산업혁명과 포스트 코로나 시대에 발맞춰 변화하는 발레계의 교육환경을 반영하여 무용교사의 질적인 양성과 교수 역량 개발을 위한 새로운 교수 방법이 필요하다는 목적에 의해 연구되었다. 지금까지 실제 교육현장에서 무용 교사가 표본으로 참고할 수 있는 작품별 핵심교수법의 지침 프로그램이 없었고 현장의 무용교육에서 발생하는 발레교육의 문제점을 개선하고자 기존의 대표적인 발레 교수법과 병행하여 기초적이고 매우 상세한 무용 기법적 교수법과 무용 제반적 요소들을 항목별로 체계화시켜 교육현장에서 활용할 수 있고 무용 교사들에게 보았다. 무용교사가 보다 학습자에게 효과적인 핵심 교수방법을 작품의 장면별 적용하고 자신의 역량을 창의적으로 발휘할 수 있도록 ...
본 논문은 4차 산업혁명과 포스트 코로나 시대에 발맞춰 변화하는 발레계의 교육환경을 반영하여 무용교사의 질적인 양성과 교수 역량 개발을 위한 새로운 교수 방법이 필요하다는 목적에 의해 연구되었다. 지금까지 실제 교육현장에서 무용 교사가 표본으로 참고할 수 있는 작품별 핵심교수법의 지침 프로그램이 없었고 현장의 무용교육에서 발생하는 발레교육의 문제점을 개선하고자 기존의 대표적인 발레 교수법과 병행하여 기초적이고 매우 상세한 무용 기법적 교수법과 무용 제반적 요소들을 항목별로 체계화시켜 교육현장에서 활용할 수 있고 무용 교사들에게 보았다. 무용교사가 보다 학습자에게 효과적인 핵심 교수방법을 작품의 장면별 적용하고 자신의 역량을 창의적으로 발휘할 수 있도록 핵심역량 교수 방법으로 새롭게 프로그램화한 <호두까기 인형> 지침 교수법 프로그램을 연구, 개발하였다. 시대적 요구에 적합한 발레공연계의 새로운 비전과 무용수 육성을 실현하기 위해선 한국발레교육에 있어서 기존의‘결과 중심’교수 방법에서‘과정 중심’교육으로의 변화가 필요하다. 따라서 교수자는 무용의 기술적 도구 활용뿐 아니라 무용 제반 사항에 대한 지식과 해석력, 경험을 기반으로 학습자를 교육 할 수 있는 교수 방법을 알고 있어야 하고 활용할 줄 알아야 한다. 그러나 이러한 능력을 갖춘 교수자도 각기 다른 작품에 대해 어느 부분에서, 어떤 효과를 얻기 위해 가장 큰 핵심 지표로 어떤 교수법을 활용하고 어떤 기대효과를 노려야 하는지의 지침을 제시하는 교수법을 체계적으로 배워본 적은 없다. 특히, 한국발레 교육의 가장 심각한 문제로 전인적 발레교육의 외면과 대학진학 목표인 입시 위주의 교육과 그로 인해 자주 발생하는 발레리나의 소모품적인 현상을 들 수 있다. 따라서 한국발레의 발전을 위해서는 한국발레교육에서 무용기술뿐 아니라, 학습자와의 심리적 유대감형성, 인체의 이해와 미학적 교육이 가능한 교수자의 양성이 더욱 필요하다. 기존 교수법의 답습에 의한 단기간 무용수 육성이나 반복의 동작 수행을 최단기간 내에 달성시키는 교수자의 양적 배출이 아닌 한국발레 교육환경이 가지고 있는 한계점이나 문제점을 직시하고 한국발레 환경에 적합한 교육을 새롭게 활용하여 전문 무용수를 배출해낼 수 있는 역량 있는 교수자의 더 나은 개발을 위한 효과적인 교수법 활용을 제시할 필요가 있다. 즉 교수자의 발레 교수의 목적과 발레 교수 대상, 발레 수준의 목표 기준에 따라 단계별 목표점과 학습기대 효과를 설정하는 구체적인 작품별 핵심 교수 방법의 프로그램 체계화 작업이 시급하다. 따라서 본 연구는 대중적이면서 학습자의 수준에 상관없이 쉽게 교수 방법을 변경하여 가르칠 수 있는 <호두까기 인형>을 대상으로 핵심 교수 방법의 적용을 체계화시켰다. 단계별 목표성취와 학습자 역량개발의 학습효과를 위해 교수자의 역량 활용과 교수법에 대한 지침의 항목별 제시를 통해 실제 활용할 수 있도록 <호두까기 인형>을 중심으로 핵심교수법을 분석하여 프로그램화시켜 보았다. 한국발레계에서 가장 보편적으로 적용되는 바가노바 교수법, 체케티 교수법, 부르농빌 교수법과 함께 작품학습 시 병행할 수 있는 작품의 배경과 문화적 지식, 인체 해부학적 관점, 미학적 관점 등 다각적인 측면의 교수법을 적용함으로써 학습자로부터 얻어낼 수 있는 교육 효과와 교수자가 활용할 수 있는 퍼실리테이팅을 제시하는 교수 방법을 하나의 프로그램으로 개발하였다. 그리고 작품 구성요소로서의 스토리, 등장인물, 인물관계에 의한 상황, 감정이입과 표현력, 즉흥적 표현, 핵심 동작, 공간구성, 기대효과 등에 대해 장면별로 분석하여 필요항목별 도달하고자 하는 목표와 성취하고자 하는 개발역량, 적용할 수 있는 퍼실리테이팅, 기대효과 등에 대해 가이드를 제시하였다. 반드시 교수자가 인지해야 하는 핵심 포인트 교수법을 장면에 따라 항목별로 제시함으로써 교수자는 작품에 활용할 내적 감성선과 외적 표현선을 조화롭고 창의적으로 활용하며 학습자가 스스로 이해하고 실현하도록 유도할 수 있다. 이를 위해 본 연구에서는 기본 교수법에 대한 이해와 Divertissement, 즉흥무용(Improvisation), 캐릭터 댄스(Character dance), 인체해부학, 교수자의 역할, 운동 학습, 심리적·정서적 요인, ballet-class 등 무용의 제반적 교육내용과 교수법에 대해 함께 살펴 보았다. 이와 같이 본 <호두까기 인형> 교육개발 프로그램은 교수자 역량, 학습자 역량, 무용 스토리와 배경, 감정과 표현, 움직임, 미적 효과 등의 항목별 핵심 교수법을 지표로 스토리, 캐릭터, 무대 구성, 동작, 감정적 표현 등에 대한 분석을 통해 체계적으로 필요한 핵심 교수방법으로 구성하였다. 교수법의 기본구성은 특히 히스토리컬 댄스(Historical Dance), 즉흥무용(Improvisation), 캐릭터 댄스(Character dance)교수법 프로그램을 기반으로 학습자의 핵심역량을 함양시키기 위한 교수자의 역량개발과 교수법 활용에 대해 그 지표를 제시하였다. 이 연구에서는 기존의 대표적인 교수법에 대한 이해와 반드시 병행하여 활용해야 할 무용 제반적인 교수 방법에 대해 <호두까기 인형>의 핵심 교수법 지침 프로그램을 통해 교수자가 작품마다 적용할 수 있는 핵심 지침과 달성할 학습효과의 지침을 체계화하였다. 교수자의 핵심역량과 학습자의 내재된 역량을 어떻게 발휘할 수 있는지에 대한 바람직한 작품별 교수법 프로그램을 체계화함으로써 한국발레교육에서 필요한 미래의 교육 지침을 새롭게 제시했다는 점에서 본 연구의 의의를 둘 수 있다. 또 한 무용 교사의 역량을 강화하고 다양화함으로써 무용 교사나 개인 발레학원 운영 등의 한 분야에 집중된 직업에서보다 다양한 직업군으로의 진출이 가능하도록 하고자 하는 미래 지향적 의미를 제시한다고 하겠다. 이처럼 <호두까기 인형>의 핵심 교수법 지침 프로그램의 연구에 의한 한국발레교육환경에 맞는 맞춤형 작품별 프로그램의 개발은 학습자 대상, 적용방법, 기대효과, 목적 등에 대해 교수자의 역량과 교수 방법을 작품에 따라 다르게 적용함으로써 효과적인 교육 효과를 얻어낼 수가 있음을 알 수 있었다. 이 연구는 <호두까기 인형> 작품에 국한되는 것이 아닌 다른 무용작품에도 적용하여 작품에 따른 항목별 핵심 지침 교수법을 제시함으로써 새롭게 체계화된 작품별 교수법 프로그램을 개발할 수 있다. 따라서 이 논문이 가진 미래적인 비전은 한국발레교육환경에 최적화할 수 있는 <호두까기 인형> 작품별, 장면단계의 전개에 대한 교수 지침을 제시함으로써 새로운 교수법의 가능성을 지속적으로 교수법을 응용하여 연구할 수 있다는 점에 있다.
본 논문은 4차 산업혁명과 포스트 코로나 시대에 발맞춰 변화하는 발레계의 교육환경을 반영하여 무용교사의 질적인 양성과 교수 역량 개발을 위한 새로운 교수 방법이 필요하다는 목적에 의해 연구되었다. 지금까지 실제 교육현장에서 무용 교사가 표본으로 참고할 수 있는 작품별 핵심교수법의 지침 프로그램이 없었고 현장의 무용교육에서 발생하는 발레교육의 문제점을 개선하고자 기존의 대표적인 발레 교수법과 병행하여 기초적이고 매우 상세한 무용 기법적 교수법과 무용 제반적 요소들을 항목별로 체계화시켜 교육현장에서 활용할 수 있고 무용 교사들에게 보았다. 무용교사가 보다 학습자에게 효과적인 핵심 교수방법을 작품의 장면별 적용하고 자신의 역량을 창의적으로 발휘할 수 있도록 핵심역량 교수 방법으로 새롭게 프로그램화한 <호두까기 인형> 지침 교수법 프로그램을 연구, 개발하였다. 시대적 요구에 적합한 발레공연계의 새로운 비전과 무용수 육성을 실현하기 위해선 한국발레교육에 있어서 기존의‘결과 중심’교수 방법에서‘과정 중심’교육으로의 변화가 필요하다. 따라서 교수자는 무용의 기술적 도구 활용뿐 아니라 무용 제반 사항에 대한 지식과 해석력, 경험을 기반으로 학습자를 교육 할 수 있는 교수 방법을 알고 있어야 하고 활용할 줄 알아야 한다. 그러나 이러한 능력을 갖춘 교수자도 각기 다른 작품에 대해 어느 부분에서, 어떤 효과를 얻기 위해 가장 큰 핵심 지표로 어떤 교수법을 활용하고 어떤 기대효과를 노려야 하는지의 지침을 제시하는 교수법을 체계적으로 배워본 적은 없다. 특히, 한국발레 교육의 가장 심각한 문제로 전인적 발레교육의 외면과 대학진학 목표인 입시 위주의 교육과 그로 인해 자주 발생하는 발레리나의 소모품적인 현상을 들 수 있다. 따라서 한국발레의 발전을 위해서는 한국발레교육에서 무용기술뿐 아니라, 학습자와의 심리적 유대감형성, 인체의 이해와 미학적 교육이 가능한 교수자의 양성이 더욱 필요하다. 기존 교수법의 답습에 의한 단기간 무용수 육성이나 반복의 동작 수행을 최단기간 내에 달성시키는 교수자의 양적 배출이 아닌 한국발레 교육환경이 가지고 있는 한계점이나 문제점을 직시하고 한국발레 환경에 적합한 교육을 새롭게 활용하여 전문 무용수를 배출해낼 수 있는 역량 있는 교수자의 더 나은 개발을 위한 효과적인 교수법 활용을 제시할 필요가 있다. 즉 교수자의 발레 교수의 목적과 발레 교수 대상, 발레 수준의 목표 기준에 따라 단계별 목표점과 학습기대 효과를 설정하는 구체적인 작품별 핵심 교수 방법의 프로그램 체계화 작업이 시급하다. 따라서 본 연구는 대중적이면서 학습자의 수준에 상관없이 쉽게 교수 방법을 변경하여 가르칠 수 있는 <호두까기 인형>을 대상으로 핵심 교수 방법의 적용을 체계화시켰다. 단계별 목표성취와 학습자 역량개발의 학습효과를 위해 교수자의 역량 활용과 교수법에 대한 지침의 항목별 제시를 통해 실제 활용할 수 있도록 <호두까기 인형>을 중심으로 핵심교수법을 분석하여 프로그램화시켜 보았다. 한국발레계에서 가장 보편적으로 적용되는 바가노바 교수법, 체케티 교수법, 부르농빌 교수법과 함께 작품학습 시 병행할 수 있는 작품의 배경과 문화적 지식, 인체 해부학적 관점, 미학적 관점 등 다각적인 측면의 교수법을 적용함으로써 학습자로부터 얻어낼 수 있는 교육 효과와 교수자가 활용할 수 있는 퍼실리테이팅을 제시하는 교수 방법을 하나의 프로그램으로 개발하였다. 그리고 작품 구성요소로서의 스토리, 등장인물, 인물관계에 의한 상황, 감정이입과 표현력, 즉흥적 표현, 핵심 동작, 공간구성, 기대효과 등에 대해 장면별로 분석하여 필요항목별 도달하고자 하는 목표와 성취하고자 하는 개발역량, 적용할 수 있는 퍼실리테이팅, 기대효과 등에 대해 가이드를 제시하였다. 반드시 교수자가 인지해야 하는 핵심 포인트 교수법을 장면에 따라 항목별로 제시함으로써 교수자는 작품에 활용할 내적 감성선과 외적 표현선을 조화롭고 창의적으로 활용하며 학습자가 스스로 이해하고 실현하도록 유도할 수 있다. 이를 위해 본 연구에서는 기본 교수법에 대한 이해와 Divertissement, 즉흥무용(Improvisation), 캐릭터 댄스(Character dance), 인체해부학, 교수자의 역할, 운동 학습, 심리적·정서적 요인, ballet-class 등 무용의 제반적 교육내용과 교수법에 대해 함께 살펴 보았다. 이와 같이 본 <호두까기 인형> 교육개발 프로그램은 교수자 역량, 학습자 역량, 무용 스토리와 배경, 감정과 표현, 움직임, 미적 효과 등의 항목별 핵심 교수법을 지표로 스토리, 캐릭터, 무대 구성, 동작, 감정적 표현 등에 대한 분석을 통해 체계적으로 필요한 핵심 교수방법으로 구성하였다. 교수법의 기본구성은 특히 히스토리컬 댄스(Historical Dance), 즉흥무용(Improvisation), 캐릭터 댄스(Character dance)교수법 프로그램을 기반으로 학습자의 핵심역량을 함양시키기 위한 교수자의 역량개발과 교수법 활용에 대해 그 지표를 제시하였다. 이 연구에서는 기존의 대표적인 교수법에 대한 이해와 반드시 병행하여 활용해야 할 무용 제반적인 교수 방법에 대해 <호두까기 인형>의 핵심 교수법 지침 프로그램을 통해 교수자가 작품마다 적용할 수 있는 핵심 지침과 달성할 학습효과의 지침을 체계화하였다. 교수자의 핵심역량과 학습자의 내재된 역량을 어떻게 발휘할 수 있는지에 대한 바람직한 작품별 교수법 프로그램을 체계화함으로써 한국발레교육에서 필요한 미래의 교육 지침을 새롭게 제시했다는 점에서 본 연구의 의의를 둘 수 있다. 또 한 무용 교사의 역량을 강화하고 다양화함으로써 무용 교사나 개인 발레학원 운영 등의 한 분야에 집중된 직업에서보다 다양한 직업군으로의 진출이 가능하도록 하고자 하는 미래 지향적 의미를 제시한다고 하겠다. 이처럼 <호두까기 인형>의 핵심 교수법 지침 프로그램의 연구에 의한 한국발레교육환경에 맞는 맞춤형 작품별 프로그램의 개발은 학습자 대상, 적용방법, 기대효과, 목적 등에 대해 교수자의 역량과 교수 방법을 작품에 따라 다르게 적용함으로써 효과적인 교육 효과를 얻어낼 수가 있음을 알 수 있었다. 이 연구는 <호두까기 인형> 작품에 국한되는 것이 아닌 다른 무용작품에도 적용하여 작품에 따른 항목별 핵심 지침 교수법을 제시함으로써 새롭게 체계화된 작품별 교수법 프로그램을 개발할 수 있다. 따라서 이 논문이 가진 미래적인 비전은 한국발레교육환경에 최적화할 수 있는 <호두까기 인형> 작품별, 장면단계의 전개에 대한 교수 지침을 제시함으로써 새로운 교수법의 가능성을 지속적으로 교수법을 응용하여 연구할 수 있다는 점에 있다.
This thesis was studied for the purpose of needing a new teaching method for the qualitative training of Korean dance teachers and the development of teaching competency by reflecting the educational environment of the ballet world that is changing in accordance with the 4th industrial revolution an...
This thesis was studied for the purpose of needing a new teaching method for the qualitative training of Korean dance teachers and the development of teaching competency by reflecting the educational environment of the ballet world that is changing in accordance with the 4th industrial revolution and post-COVID era. Therefore, the thesis tried to systematize the dance technique teaching method in parallel with the existing representative ballet teaching method and general elements of dance by item. In addition, the thesis researched and developed the instructional method program, which was newly programmed as a core teaching method so that dance teacher could apply effective core teaching methods to learners by scene and creatively demonstrate their abilities. In order to realize a new vision of the ballet performance industry suitable for the needs of the times and nurture dancers, a change from the existing 'result-oriented teaching method to 'process-oriented education is necessary for Korean ballet education. Therefore, the instructor should know and be able to use the teaching method that can educate learners based on the knowledge, interpretation, and experience of all aspects of dance and the use of technical tools of dance. However, even a professor with this ability has never systematically learned a teaching method that provides guidelines on which teaching method to use as the biggest key indicator to achieve which part and what effect for different works, and what expected effect to be aimed at. In particular, the most serious problem of Korean ballet education is the neglect of holistic ballet education, and education focused on entrance exams, the goal of university entrance, and the consumable phenomenon of ballerinas that occurs frequently. Therefore, for the development of the Korean Ballet, it is necessary to train teachers who can teach dance skills and form a psychological bond with learners, understand the human body, and provide aesthetic education. Rather than nurturing short-term dancers by following existing teaching methods or quantitatively producing instructors who achieve repetitive movements in the shortest period, Korean Ballet faces the limitations and problems of its educational environment and utilize education appropriate to the Korean ballet environment to become a professional. It is necessary to suggest effective teaching methods for the better development of competent instructors who can produce dancers. In other words, it is urgent to systematize the program of the core teaching method for each specific work that sets the target point for each stage and the learning expected effect according to the instructor's purpose of the ballet professor, the target of the ballet professor, and the target standard of the ballet level. Therefore, this study systematized the application of the core teaching method to , which is popular and can be taught by changing the teaching method easily regardless of the level of the learner. For the learning effect of step-by-step goal achievement and learner competency development, the core teaching method was analyzed and programmed, focusing on to use in practice through the item-by-item presentation of guidelines on the instructor's competency utilization and teaching methods. In addition to the Vaganova teaching method, the Cecchetti teaching method, and the Bournonville teaching method, which are most commonly applied in the Korean ballet world, various aspects of teaching methods such as background and cultural knowledge, human anatomy, and aesthetic point of view that can be paralleled when learning works are taught. A guide teaching method suggests educational effects obtained from learners by applying them and facilitating that teachers can use developed as a program. In addition, by analyzing the story as a component of the work, the situation by the characters, the relationship between the characters, the ability to empathize and expressiveness, improvisation, the core action, the spatial composition, the expected effect, and more by scene, the goals to reach and the development to achieve and a guide was presented on competency, applicable facilitation, and expected effect. By presenting the key point teaching method that the instructor must recognize by each item according to the scene, the instructor can harmoniously and creatively use the inner emotional line and the outer expression line to be used in work and induce the learner to understand and realize it on their own. For this purpose, in this study, understanding of basic teaching methods, divertissement, improvisation, character dance, general educational contents and teaching methods of Ballet such as human anatomy, teacher's role, motor learning, psychological and emotional factors, and ballet-class were studied together. In this way, the development program focuses on instructor competency, learner competency, story and background, emotion and expression, and movement. In addition, it was systematically structured through analysis of story, character, stage composition, motion, and emotional expression using key teaching methods for each item, such as aesthetic effect as an index. The basic composition of the teaching method is based on the historical dance, improvisation, and character dance teaching method programs. The indicators are presented for the instructor's competency development and use of the teaching method to cultivate the core competencies of the learner. In this study, there is a core teaching method guide program of to understand the existing representative teaching methods and the general teaching methods of dance that must be used in parallel. Through this, the instructor systematized the core guidelines that can be applied to each work and the guidelines for the learning effect to be achieved. The significance of this study is that it newly suggested future educational guidelines necessary for Korean ballet education by systematizing a desirable teaching method program for each work on how to demonstrate the core competency of the instructor and the learner's inherent competence. The development of programs tailored to the Korean ballet educational environment through the study of the core teaching method guide program of followed the instructor's competency and teaching method concerning the learner's target, application method, expected effect, and purpose. In addition, it was found that effective educational effects can be obtained by applying differently. This study is not limited to and can be applied to other Ballet works to develop a new systematic teaching method program for each work by presenting the core instructional method for each item according to work. Therefore, the future vision of this thesis is that the possibility of new teaching methods can be continuously applied and studied by presenting teaching guidelines for the development of each work and scene stage of that can be a point of optimism for the Korean ballet education environment.
This thesis was studied for the purpose of needing a new teaching method for the qualitative training of Korean dance teachers and the development of teaching competency by reflecting the educational environment of the ballet world that is changing in accordance with the 4th industrial revolution and post-COVID era. Therefore, the thesis tried to systematize the dance technique teaching method in parallel with the existing representative ballet teaching method and general elements of dance by item. In addition, the thesis researched and developed the instructional method program, which was newly programmed as a core teaching method so that dance teacher could apply effective core teaching methods to learners by scene and creatively demonstrate their abilities. In order to realize a new vision of the ballet performance industry suitable for the needs of the times and nurture dancers, a change from the existing 'result-oriented teaching method to 'process-oriented education is necessary for Korean ballet education. Therefore, the instructor should know and be able to use the teaching method that can educate learners based on the knowledge, interpretation, and experience of all aspects of dance and the use of technical tools of dance. However, even a professor with this ability has never systematically learned a teaching method that provides guidelines on which teaching method to use as the biggest key indicator to achieve which part and what effect for different works, and what expected effect to be aimed at. In particular, the most serious problem of Korean ballet education is the neglect of holistic ballet education, and education focused on entrance exams, the goal of university entrance, and the consumable phenomenon of ballerinas that occurs frequently. Therefore, for the development of the Korean Ballet, it is necessary to train teachers who can teach dance skills and form a psychological bond with learners, understand the human body, and provide aesthetic education. Rather than nurturing short-term dancers by following existing teaching methods or quantitatively producing instructors who achieve repetitive movements in the shortest period, Korean Ballet faces the limitations and problems of its educational environment and utilize education appropriate to the Korean ballet environment to become a professional. It is necessary to suggest effective teaching methods for the better development of competent instructors who can produce dancers. In other words, it is urgent to systematize the program of the core teaching method for each specific work that sets the target point for each stage and the learning expected effect according to the instructor's purpose of the ballet professor, the target of the ballet professor, and the target standard of the ballet level. Therefore, this study systematized the application of the core teaching method to , which is popular and can be taught by changing the teaching method easily regardless of the level of the learner. For the learning effect of step-by-step goal achievement and learner competency development, the core teaching method was analyzed and programmed, focusing on to use in practice through the item-by-item presentation of guidelines on the instructor's competency utilization and teaching methods. In addition to the Vaganova teaching method, the Cecchetti teaching method, and the Bournonville teaching method, which are most commonly applied in the Korean ballet world, various aspects of teaching methods such as background and cultural knowledge, human anatomy, and aesthetic point of view that can be paralleled when learning works are taught. A guide teaching method suggests educational effects obtained from learners by applying them and facilitating that teachers can use developed as a program. In addition, by analyzing the story as a component of the work, the situation by the characters, the relationship between the characters, the ability to empathize and expressiveness, improvisation, the core action, the spatial composition, the expected effect, and more by scene, the goals to reach and the development to achieve and a guide was presented on competency, applicable facilitation, and expected effect. By presenting the key point teaching method that the instructor must recognize by each item according to the scene, the instructor can harmoniously and creatively use the inner emotional line and the outer expression line to be used in work and induce the learner to understand and realize it on their own. For this purpose, in this study, understanding of basic teaching methods, divertissement, improvisation, character dance, general educational contents and teaching methods of Ballet such as human anatomy, teacher's role, motor learning, psychological and emotional factors, and ballet-class were studied together. In this way, the development program focuses on instructor competency, learner competency, story and background, emotion and expression, and movement. In addition, it was systematically structured through analysis of story, character, stage composition, motion, and emotional expression using key teaching methods for each item, such as aesthetic effect as an index. The basic composition of the teaching method is based on the historical dance, improvisation, and character dance teaching method programs. The indicators are presented for the instructor's competency development and use of the teaching method to cultivate the core competencies of the learner. In this study, there is a core teaching method guide program of to understand the existing representative teaching methods and the general teaching methods of dance that must be used in parallel. Through this, the instructor systematized the core guidelines that can be applied to each work and the guidelines for the learning effect to be achieved. The significance of this study is that it newly suggested future educational guidelines necessary for Korean ballet education by systematizing a desirable teaching method program for each work on how to demonstrate the core competency of the instructor and the learner's inherent competence. The development of programs tailored to the Korean ballet educational environment through the study of the core teaching method guide program of followed the instructor's competency and teaching method concerning the learner's target, application method, expected effect, and purpose. In addition, it was found that effective educational effects can be obtained by applying differently. This study is not limited to and can be applied to other Ballet works to develop a new systematic teaching method program for each work by presenting the core instructional method for each item according to work. Therefore, the future vision of this thesis is that the possibility of new teaching methods can be continuously applied and studied by presenting teaching guidelines for the development of each work and scene stage of that can be a point of optimism for the Korean ballet education environment.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.