생활수준의 향상으로 인하여 국내 인력들의 3D 직종 기피현상 증가는 건설현장의 인력부족 현상으로 나타나고 있는 실정에서, 건설현장의 인력부족과 근로자의 고령화, 그리고 인건비 상승으로 인한 문제를 해결하기 위해, 외국인 근로자 고용이 늘어나고 대체되어 가고 있다. 그러나, 점점 더 증가하는 외국인 근로자의 증가로 인한 산업재해 증가와 재해율 증가에 대한 사회적 측면의 접근 필요성과 효율적인 외국인 근로자의 안전관리와 안전교육제도개선 및 관리방안에 대한 연구는 전무한 상태로 체계적인 연구가 요구되고 있다. 본 연구는 외국인 근로자의 안전보건교육의 현황파악을 위해, 현장 관리자 155명과 경기 수도권의 건설현장에 근무하는 미얀마, 베트남, 중국 근로자에 371명을 대상으로, 연구가설을 설정하고 설문조사를 이용하여, 안전의식수준, 안전실천수준, 안전교육시간, 안전교육방법 요인이 안전교육 제도개선에 미치는 영향에 대하여 분석하였다. 분석결과 외국인 근로자의 안전의식 수준, 안전실천 수준, 안전교육 시간, 그리고 안전교육 방법 모두 통계적으로 유의미한 결과를 보였으며, 추가적으로 미얀마, 베트남, 중국 국적 별로 실시한 분석 또한 안전의식 수준, 안전실천 수준, 안전교육 시간, 그리고 안전교육 방법 모두 통계적으로 유의미한 결과로 나타났다. 외국인 근로자들을 국가별로 나누어 사고경험과 국가별 외국인 근로자와의 관계와 안전교육 만족도가 낮은 이유와 국가별 외국인 근로자와의 관계를 파악해 본 결과, 사고경험과 국가별 외국인 근로자와의 관계로는 미얀마 근로자의 사고 경험이 가장 적었으며, 중국 근로자의 사고경험이 1건 이상으로 가장 많음을 확인하였다. 안전교육 만족도가 낮은 이유와 국가별 외국인 근로자와의 관계로는 모국어 교육이 아닌 것에 안전교육 만족도가 가장 낮았고, 형식적인 교육으로는 미얀마 근로자의 만족도가 가장 낮았다. 그리고 안전의식 변화에 도움이 되지 않아서와 교육장소의 불만족과 교육방법의 불만족 항목에 대해서는 중국 근로자의 만족도가 가장 낮게 나타났다. 외국인 근로자 안전교육에 대한 개선 우선순위 선정을 위해 미얀마 근로자 126명, 베트남 근로자 118명, 그리고 중국 근로자 127명에 대한 중요도-실행도 분석(...
생활수준의 향상으로 인하여 국내 인력들의 3D 직종 기피현상 증가는 건설현장의 인력부족 현상으로 나타나고 있는 실정에서, 건설현장의 인력부족과 근로자의 고령화, 그리고 인건비 상승으로 인한 문제를 해결하기 위해, 외국인 근로자 고용이 늘어나고 대체되어 가고 있다. 그러나, 점점 더 증가하는 외국인 근로자의 증가로 인한 산업재해 증가와 재해율 증가에 대한 사회적 측면의 접근 필요성과 효율적인 외국인 근로자의 안전관리와 안전교육제도개선 및 관리방안에 대한 연구는 전무한 상태로 체계적인 연구가 요구되고 있다. 본 연구는 외국인 근로자의 안전보건교육의 현황파악을 위해, 현장 관리자 155명과 경기 수도권의 건설현장에 근무하는 미얀마, 베트남, 중국 근로자에 371명을 대상으로, 연구가설을 설정하고 설문조사를 이용하여, 안전의식수준, 안전실천수준, 안전교육시간, 안전교육방법 요인이 안전교육 제도개선에 미치는 영향에 대하여 분석하였다. 분석결과 외국인 근로자의 안전의식 수준, 안전실천 수준, 안전교육 시간, 그리고 안전교육 방법 모두 통계적으로 유의미한 결과를 보였으며, 추가적으로 미얀마, 베트남, 중국 국적 별로 실시한 분석 또한 안전의식 수준, 안전실천 수준, 안전교육 시간, 그리고 안전교육 방법 모두 통계적으로 유의미한 결과로 나타났다. 외국인 근로자들을 국가별로 나누어 사고경험과 국가별 외국인 근로자와의 관계와 안전교육 만족도가 낮은 이유와 국가별 외국인 근로자와의 관계를 파악해 본 결과, 사고경험과 국가별 외국인 근로자와의 관계로는 미얀마 근로자의 사고 경험이 가장 적었으며, 중국 근로자의 사고경험이 1건 이상으로 가장 많음을 확인하였다. 안전교육 만족도가 낮은 이유와 국가별 외국인 근로자와의 관계로는 모국어 교육이 아닌 것에 안전교육 만족도가 가장 낮았고, 형식적인 교육으로는 미얀마 근로자의 만족도가 가장 낮았다. 그리고 안전의식 변화에 도움이 되지 않아서와 교육장소의 불만족과 교육방법의 불만족 항목에 대해서는 중국 근로자의 만족도가 가장 낮게 나타났다. 외국인 근로자 안전교육에 대한 개선 우선순위 선정을 위해 미얀마 근로자 126명, 베트남 근로자 118명, 그리고 중국 근로자 127명에 대한 중요도-실행도 분석(Importance Performance Analysis, IPA)를 실시한 결과, 중요도와 실행도가 모두 높은 항목으로는 지급받은 보호구 반드시 착용, 안전보호구 용도 및 착용방법 숙지, 아침조회 및 TBM(tool box meeting) 참석, 안전수칙 내용 숙지 여부 등이 외국인 근로자에게 공통적인 중요한 속성으로 인식되고 있었다. 중요도는 높으나 실행도는 낮은 상태로 시급한 개선이 요구되며 집중적으로 관심을 가져야 하는 공통적 항목으로는 사고방지를 위해 관리자에게 건의, 위험장소나 위험물질에 대한 안전표시 부착여부, 안전표시 해당 국가언어로 표시여부, 현장내 안전교육장의 필요성 등으로 나타났다. 이러한 연구결과들을 바탕으로 안전교육장 환경 개선, 건설업기초안전보건교육 시간 개선을 위해 외국인 근로자들에 한해 보수교육을 실시하는 법 개정의 필요성, 외국인 근로자 국가별 언어를 통한 교육내용 개선방안, 외국인 근로자 안전인증제 등을 통한 평가와 보상, 외국인 근로자의 재해사례(해당 현장 및 동일 업종)를 반영한 맞춤형교육을 위한 교재개발과 이러닝 기반의 안전교육 모델개발의 필요성, 그리고 외국인 강사의 직접교육 및 강사 인증제를 통해 외국인 근로자 안전보건교육강사로 현장소장 및 안전관리자에 대한 체계적인 강사양성교육, 재해예방 전문가 직무교육 및 공종별 전문화 교육을 의무적으로 이수하도록 제도화를 안전교육 개선방안으로 제시하였다. 본 연구가 제시한 개선방안의 실질적인 이행을 통해, 보다 효과적인 외국인 근로자 안전관리가 가능할 수 있을 것으로 사료되며, 향후 외국인근로자들의 고질적인 재해 예방에 크게 기여할 수 있을 것으로 판단된다.
생활수준의 향상으로 인하여 국내 인력들의 3D 직종 기피현상 증가는 건설현장의 인력부족 현상으로 나타나고 있는 실정에서, 건설현장의 인력부족과 근로자의 고령화, 그리고 인건비 상승으로 인한 문제를 해결하기 위해, 외국인 근로자 고용이 늘어나고 대체되어 가고 있다. 그러나, 점점 더 증가하는 외국인 근로자의 증가로 인한 산업재해 증가와 재해율 증가에 대한 사회적 측면의 접근 필요성과 효율적인 외국인 근로자의 안전관리와 안전교육제도개선 및 관리방안에 대한 연구는 전무한 상태로 체계적인 연구가 요구되고 있다. 본 연구는 외국인 근로자의 안전보건교육의 현황파악을 위해, 현장 관리자 155명과 경기 수도권의 건설현장에 근무하는 미얀마, 베트남, 중국 근로자에 371명을 대상으로, 연구가설을 설정하고 설문조사를 이용하여, 안전의식수준, 안전실천수준, 안전교육시간, 안전교육방법 요인이 안전교육 제도개선에 미치는 영향에 대하여 분석하였다. 분석결과 외국인 근로자의 안전의식 수준, 안전실천 수준, 안전교육 시간, 그리고 안전교육 방법 모두 통계적으로 유의미한 결과를 보였으며, 추가적으로 미얀마, 베트남, 중국 국적 별로 실시한 분석 또한 안전의식 수준, 안전실천 수준, 안전교육 시간, 그리고 안전교육 방법 모두 통계적으로 유의미한 결과로 나타났다. 외국인 근로자들을 국가별로 나누어 사고경험과 국가별 외국인 근로자와의 관계와 안전교육 만족도가 낮은 이유와 국가별 외국인 근로자와의 관계를 파악해 본 결과, 사고경험과 국가별 외국인 근로자와의 관계로는 미얀마 근로자의 사고 경험이 가장 적었으며, 중국 근로자의 사고경험이 1건 이상으로 가장 많음을 확인하였다. 안전교육 만족도가 낮은 이유와 국가별 외국인 근로자와의 관계로는 모국어 교육이 아닌 것에 안전교육 만족도가 가장 낮았고, 형식적인 교육으로는 미얀마 근로자의 만족도가 가장 낮았다. 그리고 안전의식 변화에 도움이 되지 않아서와 교육장소의 불만족과 교육방법의 불만족 항목에 대해서는 중국 근로자의 만족도가 가장 낮게 나타났다. 외국인 근로자 안전교육에 대한 개선 우선순위 선정을 위해 미얀마 근로자 126명, 베트남 근로자 118명, 그리고 중국 근로자 127명에 대한 중요도-실행도 분석(Importance Performance Analysis, IPA)를 실시한 결과, 중요도와 실행도가 모두 높은 항목으로는 지급받은 보호구 반드시 착용, 안전보호구 용도 및 착용방법 숙지, 아침조회 및 TBM(tool box meeting) 참석, 안전수칙 내용 숙지 여부 등이 외국인 근로자에게 공통적인 중요한 속성으로 인식되고 있었다. 중요도는 높으나 실행도는 낮은 상태로 시급한 개선이 요구되며 집중적으로 관심을 가져야 하는 공통적 항목으로는 사고방지를 위해 관리자에게 건의, 위험장소나 위험물질에 대한 안전표시 부착여부, 안전표시 해당 국가언어로 표시여부, 현장내 안전교육장의 필요성 등으로 나타났다. 이러한 연구결과들을 바탕으로 안전교육장 환경 개선, 건설업기초안전보건교육 시간 개선을 위해 외국인 근로자들에 한해 보수교육을 실시하는 법 개정의 필요성, 외국인 근로자 국가별 언어를 통한 교육내용 개선방안, 외국인 근로자 안전인증제 등을 통한 평가와 보상, 외국인 근로자의 재해사례(해당 현장 및 동일 업종)를 반영한 맞춤형교육을 위한 교재개발과 이러닝 기반의 안전교육 모델개발의 필요성, 그리고 외국인 강사의 직접교육 및 강사 인증제를 통해 외국인 근로자 안전보건교육강사로 현장소장 및 안전관리자에 대한 체계적인 강사양성교육, 재해예방 전문가 직무교육 및 공종별 전문화 교육을 의무적으로 이수하도록 제도화를 안전교육 개선방안으로 제시하였다. 본 연구가 제시한 개선방안의 실질적인 이행을 통해, 보다 효과적인 외국인 근로자 안전관리가 가능할 수 있을 것으로 사료되며, 향후 외국인근로자들의 고질적인 재해 예방에 크게 기여할 수 있을 것으로 판단된다.
The increase of the phenomenon that Korean manpower would avoid 3D jobs due to improvement of the living standard has led to lack of manpower at construction sites. In order to solve the problems caused by the shortage of manpower at construction sites, the aging of workers, and the rise in labor co...
The increase of the phenomenon that Korean manpower would avoid 3D jobs due to improvement of the living standard has led to lack of manpower at construction sites. In order to solve the problems caused by the shortage of manpower at construction sites, the aging of workers, and the rise in labor costs, the number of foreign workers is increasing and replacing domestic workers. However, the necessity of approaching social aspects of increases in industrial accidents and the accident rate due to the increasing number of foreign workers and sustainable plans for improving and managing their safety management and safety education systems efficiently are required now and more than ever. This thesis considered precedent studies to grasp the status of foreign workers' safety health education, set a research hypothesis and survey targeting 155 field managers and 371 Myanmarese, Vietnamese, and Chinese workers who work at construction sites in Gyeonggi and the metropolitan area, and analyzed effects of levels of safety awareness and safety practice, time of safety education, and safety education methods on improvement of the safety education system. The analytical results have found that field mangers' awareness and foreign workers' safety education are still effective, the same as the results of the existing studies. Foreign workers' levels of safety awareness and safety practice, time of safety education, and safety education methods showed the statistically significant results, and additionally those did the statistically significant results in the analysis by nationality of Myanmar, Vietnam, and China. Relationships between accident experience and foreign workers by country, why their satisfaction with safety education is low, and a relationship with foreign workers by country have been investigated. It was found that Myanmarese workers' experience of accidents is lowest and Chinese workers' experience of accidents is highest as more than 1 case in the relationship between accident experience and foreign workers by country. Additionally, why their satisfaction with safety education and the relationship with foreign workers by country have found that satisfaction with safety education because it is not implemented with native languages is lowest and Myanmarese workers' satisfaction with safety education is lowest in formal education. Safety education which is not helpful for changing safety awareness and dissatisfaction with places of education and educational methods have found that Chinese workers' satisfaction is lowest. The results which conducted an importance performance analysis (IPA) targeting 126 Myanmarese workers, 118 Vietnamese workers, and 127 Chinese workers to prioritize foreign workers' improvement of safety education as the items that both of importance and performance are high have found that they recognize whether making sure to wear protective equipment received by them, being well-informed of its use or how to wear it and contents of safety regulations, and attending morning meetings and tool box meetings (TBM) as the common important attributes. The common items to require urgent improvement and pay concentrative attention as the importance is high but the performance is low have found 1) to suggest opinions to managers to prevent accidents, 2) whether attaching safety signs to hazardous locations or materials and display their applicable languages or not, and 3) the necessity of safety education centers at sites. Based on these research results, it is proposed that the improvement plans suggested by the study would enable more efficient safety management of foreign workers through 1) amending the laws that repair education for them is implemented to improve environment of safety education centers and time of basic safety health education in the construction industry, 2) plans for improving educational contents through their languages by country, 3) evaluation and rewards through the foreign worker safety certification system, 4) developing teaching materials and e-learning-based safety education models for customized education which reflects their accident cases (applicable sites and same types of business), 5) foreign lecturers' direct education and systematic education of training site managers and safety managers as the lecturers who train them about safety education, and 6) institutionalization to make them complete on-the-job education of experts and professional education by work type to prevent accidents obligatorily. And it also be thought that the improvement plans suggested by the study can prevent foreign workers' chronic accidents in the future.
The increase of the phenomenon that Korean manpower would avoid 3D jobs due to improvement of the living standard has led to lack of manpower at construction sites. In order to solve the problems caused by the shortage of manpower at construction sites, the aging of workers, and the rise in labor costs, the number of foreign workers is increasing and replacing domestic workers. However, the necessity of approaching social aspects of increases in industrial accidents and the accident rate due to the increasing number of foreign workers and sustainable plans for improving and managing their safety management and safety education systems efficiently are required now and more than ever. This thesis considered precedent studies to grasp the status of foreign workers' safety health education, set a research hypothesis and survey targeting 155 field managers and 371 Myanmarese, Vietnamese, and Chinese workers who work at construction sites in Gyeonggi and the metropolitan area, and analyzed effects of levels of safety awareness and safety practice, time of safety education, and safety education methods on improvement of the safety education system. The analytical results have found that field mangers' awareness and foreign workers' safety education are still effective, the same as the results of the existing studies. Foreign workers' levels of safety awareness and safety practice, time of safety education, and safety education methods showed the statistically significant results, and additionally those did the statistically significant results in the analysis by nationality of Myanmar, Vietnam, and China. Relationships between accident experience and foreign workers by country, why their satisfaction with safety education is low, and a relationship with foreign workers by country have been investigated. It was found that Myanmarese workers' experience of accidents is lowest and Chinese workers' experience of accidents is highest as more than 1 case in the relationship between accident experience and foreign workers by country. Additionally, why their satisfaction with safety education and the relationship with foreign workers by country have found that satisfaction with safety education because it is not implemented with native languages is lowest and Myanmarese workers' satisfaction with safety education is lowest in formal education. Safety education which is not helpful for changing safety awareness and dissatisfaction with places of education and educational methods have found that Chinese workers' satisfaction is lowest. The results which conducted an importance performance analysis (IPA) targeting 126 Myanmarese workers, 118 Vietnamese workers, and 127 Chinese workers to prioritize foreign workers' improvement of safety education as the items that both of importance and performance are high have found that they recognize whether making sure to wear protective equipment received by them, being well-informed of its use or how to wear it and contents of safety regulations, and attending morning meetings and tool box meetings (TBM) as the common important attributes. The common items to require urgent improvement and pay concentrative attention as the importance is high but the performance is low have found 1) to suggest opinions to managers to prevent accidents, 2) whether attaching safety signs to hazardous locations or materials and display their applicable languages or not, and 3) the necessity of safety education centers at sites. Based on these research results, it is proposed that the improvement plans suggested by the study would enable more efficient safety management of foreign workers through 1) amending the laws that repair education for them is implemented to improve environment of safety education centers and time of basic safety health education in the construction industry, 2) plans for improving educational contents through their languages by country, 3) evaluation and rewards through the foreign worker safety certification system, 4) developing teaching materials and e-learning-based safety education models for customized education which reflects their accident cases (applicable sites and same types of business), 5) foreign lecturers' direct education and systematic education of training site managers and safety managers as the lecturers who train them about safety education, and 6) institutionalization to make them complete on-the-job education of experts and professional education by work type to prevent accidents obligatorily. And it also be thought that the improvement plans suggested by the study can prevent foreign workers' chronic accidents in the future.
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