창작뮤지컬 제작과정에서의 음악 감독 역할 연구 : 뮤지컬 <하모니> 초연 넘버의 무대화 과정을 중심으로 A Study on the Role of Music Directors Creative Musical Production - Focused on the First Stage of the Musical, "Harmony" Number -원문보기
최근 공연계의 흐름은 코로나 19의 여파로 매우 어렵다. 그럼에도 불구하고 타 장르에 비해 뮤지컬은 매출 증가에 있어 높은 성장률을 보이고 있으며, 국내 뮤지컬에 대한 대중의 관심은 수준 높은 작품에의 요구로 이어지고 있다. 그러나 이러한 성장률과 관심에 비해 창작뮤지컬 제작 환경은 제작비와 인력 면에서 열악한 실정이다. 뮤지컬 제작에 있어 제작자와 연출가 및 창작자의 역할뿐만 아니라 종합예술이라 불리는 뮤지컬의 특징에서 조망했을 때, 음악, 안무, 무대장치, 조명, 음향 등 스텝의 역할도 중요하다. 특히 창작뮤지컬의 경우 음악 감독은 2차 창작자로서 완성된 넘버를 뮤지컬 음악의 구조로 변화시켜 드라마의 내용 전달과 이해를 높이고, 공연의 음악지도 및 라이브 공연의 지휘자로서 중요한 부분을 담당한다. 즉, 음악 감독의 영역과 역할은 제작 환경과 제작비 그리고 음악 감독 개인의 역량에 따라 차이가 크다고 할 수 있다. 본고는 창작뮤지컬 음악 감독 역할 연구를 위해 창작뮤지컬 <하모니>를 대상으로 뮤지컬 음악 감독의 역할과 작업의 중요성을 분석하고, 프로덕션의 세 단계 과정으로 세분화하여 학문적 이론의 토대를 마련하고자 한다. 그리고 각 과정에서 나타나는 음악 감독의 작업 스타일과 시스템을 해외 근거와 국내 연구를 바탕으로 이론적 체계를 정립하고, 다음과 같이 세분화하여 음악 감독 업무의 구체적인 방향을 제시하고자 한다. 첫 번째, 프리 프로덕션 단계에서 창작뮤지컬 음악 감독은 대본과 악보 분석을 통해 음악의 기본 틀을 만들고 조정하는 역할을 한다. 음악 감독은 공연 사전단계에서 작품 분석자의 역할을 담당하고, 넘버의 뮤지컬적인 구성과 극 중 배치에 있어 드라마 흐름의 자연스러운 진행에 대해 파악해야 한다. 또한 극의 캐릭터에 적합한 창법과 음역대를 분석하여 작품 오디션에서 최적의 판단을 할 수 있는 세부적인 항목과 기준을 마련해야 한다. 두 번째, 본 논문의 핵심 사항인 프로덕션 단계에서 음악 감독의 역할이다. 음악 감독은 작품의 효과적인 전달을 위해 뮤지컬 넘버의 보컬 편곡과 실제 적용되고 변경되는 모든 과정을 악보와 표를 통해 세부적으로 결정하는 역할이다. 또한 음악 감독은 배우들의 넘버 습득을 위한 보컬 지도 및 드라마의 흐름과 무대 전환을 위한 음악 길이의 조정, 라이브 공연의 지휘자로서 수행하는 작업을 분석하고 지도해야 한다. 세 번째, 포스트 프로덕션 단계에서 음악 감독이 담당하는 공연 마무리와 교체 공연자의 교육 및 미흡했던 부분의 ...
최근 공연계의 흐름은 코로나 19의 여파로 매우 어렵다. 그럼에도 불구하고 타 장르에 비해 뮤지컬은 매출 증가에 있어 높은 성장률을 보이고 있으며, 국내 뮤지컬에 대한 대중의 관심은 수준 높은 작품에의 요구로 이어지고 있다. 그러나 이러한 성장률과 관심에 비해 창작뮤지컬 제작 환경은 제작비와 인력 면에서 열악한 실정이다. 뮤지컬 제작에 있어 제작자와 연출가 및 창작자의 역할뿐만 아니라 종합예술이라 불리는 뮤지컬의 특징에서 조망했을 때, 음악, 안무, 무대장치, 조명, 음향 등 스텝의 역할도 중요하다. 특히 창작뮤지컬의 경우 음악 감독은 2차 창작자로서 완성된 넘버를 뮤지컬 음악의 구조로 변화시켜 드라마의 내용 전달과 이해를 높이고, 공연의 음악지도 및 라이브 공연의 지휘자로서 중요한 부분을 담당한다. 즉, 음악 감독의 영역과 역할은 제작 환경과 제작비 그리고 음악 감독 개인의 역량에 따라 차이가 크다고 할 수 있다. 본고는 창작뮤지컬 음악 감독 역할 연구를 위해 창작뮤지컬 <하모니>를 대상으로 뮤지컬 음악 감독의 역할과 작업의 중요성을 분석하고, 프로덕션의 세 단계 과정으로 세분화하여 학문적 이론의 토대를 마련하고자 한다. 그리고 각 과정에서 나타나는 음악 감독의 작업 스타일과 시스템을 해외 근거와 국내 연구를 바탕으로 이론적 체계를 정립하고, 다음과 같이 세분화하여 음악 감독 업무의 구체적인 방향을 제시하고자 한다. 첫 번째, 프리 프로덕션 단계에서 창작뮤지컬 음악 감독은 대본과 악보 분석을 통해 음악의 기본 틀을 만들고 조정하는 역할을 한다. 음악 감독은 공연 사전단계에서 작품 분석자의 역할을 담당하고, 넘버의 뮤지컬적인 구성과 극 중 배치에 있어 드라마 흐름의 자연스러운 진행에 대해 파악해야 한다. 또한 극의 캐릭터에 적합한 창법과 음역대를 분석하여 작품 오디션에서 최적의 판단을 할 수 있는 세부적인 항목과 기준을 마련해야 한다. 두 번째, 본 논문의 핵심 사항인 프로덕션 단계에서 음악 감독의 역할이다. 음악 감독은 작품의 효과적인 전달을 위해 뮤지컬 넘버의 보컬 편곡과 실제 적용되고 변경되는 모든 과정을 악보와 표를 통해 세부적으로 결정하는 역할이다. 또한 음악 감독은 배우들의 넘버 습득을 위한 보컬 지도 및 드라마의 흐름과 무대 전환을 위한 음악 길이의 조정, 라이브 공연의 지휘자로서 수행하는 작업을 분석하고 지도해야 한다. 세 번째, 포스트 프로덕션 단계에서 음악 감독이 담당하는 공연 마무리와 교체 공연자의 교육 및 미흡했던 부분의 업그레이드 작업에 대하여 서술하였다. 앞으로 뮤지컬 시장이 지속적으로 발전함에 따라 뮤지컬 음악 감독을 희망하는 사람들이 점점 늘어나고 있으나 구체적인 방향성을 알 수 있는 자료는 미비하다. 본 논문에서 제시하고 있는 창작뮤지컬 음악의 무대화에 대한 효과적인 작업 방향과 창작뮤지컬 제작의 음악 변화과정, 그리고 라이브로 무대에 올라가는 공연에서의 음악 감독 역할에 대한 작업자의 구체적인 사례가 음악 감독을 희망하는 이들에게 도움이 될 수 있기를 바란다.
최근 공연계의 흐름은 코로나 19의 여파로 매우 어렵다. 그럼에도 불구하고 타 장르에 비해 뮤지컬은 매출 증가에 있어 높은 성장률을 보이고 있으며, 국내 뮤지컬에 대한 대중의 관심은 수준 높은 작품에의 요구로 이어지고 있다. 그러나 이러한 성장률과 관심에 비해 창작뮤지컬 제작 환경은 제작비와 인력 면에서 열악한 실정이다. 뮤지컬 제작에 있어 제작자와 연출가 및 창작자의 역할뿐만 아니라 종합예술이라 불리는 뮤지컬의 특징에서 조망했을 때, 음악, 안무, 무대장치, 조명, 음향 등 스텝의 역할도 중요하다. 특히 창작뮤지컬의 경우 음악 감독은 2차 창작자로서 완성된 넘버를 뮤지컬 음악의 구조로 변화시켜 드라마의 내용 전달과 이해를 높이고, 공연의 음악지도 및 라이브 공연의 지휘자로서 중요한 부분을 담당한다. 즉, 음악 감독의 영역과 역할은 제작 환경과 제작비 그리고 음악 감독 개인의 역량에 따라 차이가 크다고 할 수 있다. 본고는 창작뮤지컬 음악 감독 역할 연구를 위해 창작뮤지컬 <하모니>를 대상으로 뮤지컬 음악 감독의 역할과 작업의 중요성을 분석하고, 프로덕션의 세 단계 과정으로 세분화하여 학문적 이론의 토대를 마련하고자 한다. 그리고 각 과정에서 나타나는 음악 감독의 작업 스타일과 시스템을 해외 근거와 국내 연구를 바탕으로 이론적 체계를 정립하고, 다음과 같이 세분화하여 음악 감독 업무의 구체적인 방향을 제시하고자 한다. 첫 번째, 프리 프로덕션 단계에서 창작뮤지컬 음악 감독은 대본과 악보 분석을 통해 음악의 기본 틀을 만들고 조정하는 역할을 한다. 음악 감독은 공연 사전단계에서 작품 분석자의 역할을 담당하고, 넘버의 뮤지컬적인 구성과 극 중 배치에 있어 드라마 흐름의 자연스러운 진행에 대해 파악해야 한다. 또한 극의 캐릭터에 적합한 창법과 음역대를 분석하여 작품 오디션에서 최적의 판단을 할 수 있는 세부적인 항목과 기준을 마련해야 한다. 두 번째, 본 논문의 핵심 사항인 프로덕션 단계에서 음악 감독의 역할이다. 음악 감독은 작품의 효과적인 전달을 위해 뮤지컬 넘버의 보컬 편곡과 실제 적용되고 변경되는 모든 과정을 악보와 표를 통해 세부적으로 결정하는 역할이다. 또한 음악 감독은 배우들의 넘버 습득을 위한 보컬 지도 및 드라마의 흐름과 무대 전환을 위한 음악 길이의 조정, 라이브 공연의 지휘자로서 수행하는 작업을 분석하고 지도해야 한다. 세 번째, 포스트 프로덕션 단계에서 음악 감독이 담당하는 공연 마무리와 교체 공연자의 교육 및 미흡했던 부분의 업그레이드 작업에 대하여 서술하였다. 앞으로 뮤지컬 시장이 지속적으로 발전함에 따라 뮤지컬 음악 감독을 희망하는 사람들이 점점 늘어나고 있으나 구체적인 방향성을 알 수 있는 자료는 미비하다. 본 논문에서 제시하고 있는 창작뮤지컬 음악의 무대화에 대한 효과적인 작업 방향과 창작뮤지컬 제작의 음악 변화과정, 그리고 라이브로 무대에 올라가는 공연에서의 음악 감독 역할에 대한 작업자의 구체적인 사례가 음악 감독을 희망하는 이들에게 도움이 될 수 있기를 바란다.
The current flow in the musical industry is very difficult due to the aftermath of Covid-19. Nevertheless, the increase in the sales of nationwide musicals are significant compared to other genres. This is because it disproves the public's interest and response to these musicals. However, this growt...
The current flow in the musical industry is very difficult due to the aftermath of Covid-19. Nevertheless, the increase in the sales of nationwide musicals are significant compared to other genres. This is because it disproves the public's interest and response to these musicals. However, this growth rate and interest are mostly limited to licensed musicals, and the production process of creative musicals is still poor in terms of production cost and manpower. In musical production, not only the roles of producers, directors, and creators, but also the roles of the staff in music, choreography, stage equipment, lighting, and sound, are important when looking at one of the characteristics of a musical called comprehensive art. Particularly in the case of creative musicals, the music director, as a secondary creator, transforms the completed musical number into the structure of the musical music to enhance the content delivery and understanding of the drama, and plays an important role as a music guide of the performance and as a conductor of the live performance. In other words, we can see that the area and role of a music director differ greatly depending on the production environment, production cost, and the music director's capabilities. This paper aims to lay the foundation for academic theory by analyzing the role and importance of the music director's work in the creative musical , and subdividing it into three stages of production. In addition, it is intended to establish a theoretical system based on overseas evidence and domestic research about the music director's work style and system appearing in each process, and to present the specific direction of the music director's work by subdividing it in the following. First, in the pre-production stage, the creative musical music director plays a role in creating and adjusting the basic framework of music through script and score analysis. The music director plays the role of an analyst in the pre-performance stage, and must understand the natural progression of the drama flow in the musical composition of the number and arrangement in the play. In addition, it is necessary to prepare detailed items and criteria to make the best judgment in the auditions by analyzing the singing method and sound range suitable for the character of the play. Second, the role of a music director in the production phase is the main key point of this paper. The music director is responsible for determining the vocal arrangement of musical numbers and is also responsible for all processes that are actually applied and changed in detail through music scores and tables for the effective delivery of the play. Additionally, the music director should analyze and guide the musical performed as the conductor of the live performances, be the vocal guidance for actors to acquire the numbers, and be in charge of the adjustment of the flow of the drama and music length for stage transitions. Third, in the post-production stage, the music director is responsible for finishing the performance, educating replacement performers, and upgrading unsatisfactory parts of the musical. As the musical market continues to develop, specialization of musical music directors and subdivisions of their work are required, but there is little data that shows specific directions related to this field. The specific cases mentioned in this paper were: the effective work procedures in staging music in a creative musical, the process of change in the music of a creative musical, and the roles of a music director in a live performance. This paper aims to be of some help to those who are aspiring to become music directors.
The current flow in the musical industry is very difficult due to the aftermath of Covid-19. Nevertheless, the increase in the sales of nationwide musicals are significant compared to other genres. This is because it disproves the public's interest and response to these musicals. However, this growth rate and interest are mostly limited to licensed musicals, and the production process of creative musicals is still poor in terms of production cost and manpower. In musical production, not only the roles of producers, directors, and creators, but also the roles of the staff in music, choreography, stage equipment, lighting, and sound, are important when looking at one of the characteristics of a musical called comprehensive art. Particularly in the case of creative musicals, the music director, as a secondary creator, transforms the completed musical number into the structure of the musical music to enhance the content delivery and understanding of the drama, and plays an important role as a music guide of the performance and as a conductor of the live performance. In other words, we can see that the area and role of a music director differ greatly depending on the production environment, production cost, and the music director's capabilities. This paper aims to lay the foundation for academic theory by analyzing the role and importance of the music director's work in the creative musical , and subdividing it into three stages of production. In addition, it is intended to establish a theoretical system based on overseas evidence and domestic research about the music director's work style and system appearing in each process, and to present the specific direction of the music director's work by subdividing it in the following. First, in the pre-production stage, the creative musical music director plays a role in creating and adjusting the basic framework of music through script and score analysis. The music director plays the role of an analyst in the pre-performance stage, and must understand the natural progression of the drama flow in the musical composition of the number and arrangement in the play. In addition, it is necessary to prepare detailed items and criteria to make the best judgment in the auditions by analyzing the singing method and sound range suitable for the character of the play. Second, the role of a music director in the production phase is the main key point of this paper. The music director is responsible for determining the vocal arrangement of musical numbers and is also responsible for all processes that are actually applied and changed in detail through music scores and tables for the effective delivery of the play. Additionally, the music director should analyze and guide the musical performed as the conductor of the live performances, be the vocal guidance for actors to acquire the numbers, and be in charge of the adjustment of the flow of the drama and music length for stage transitions. Third, in the post-production stage, the music director is responsible for finishing the performance, educating replacement performers, and upgrading unsatisfactory parts of the musical. As the musical market continues to develop, specialization of musical music directors and subdivisions of their work are required, but there is little data that shows specific directions related to this field. The specific cases mentioned in this paper were: the effective work procedures in staging music in a creative musical, the process of change in the music of a creative musical, and the roles of a music director in a live performance. This paper aims to be of some help to those who are aspiring to become music directors.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.