본 연구는 현장에서 근무하고 있는 청소년지도사의 직업윤리에 관한 의견을 들어봄으로써 현재 종사자가 필요로 하는 직업윤리는 어떠한 것이 있는지 알아보고자 함에 있다. 또 종사자에 의해 탐색 된 직업윤리가 자유주의 관점과 공동체 관점의 개념 중 무엇을 말하고 있는지 분석해 청소년지도사의 윤리강령에 필요한 요인을 확인하고자 한다.
본 연구의 목적을 달성하기 위해 문헌연구를 실시하여 직업윤리를 개인윤리와 직업 특수윤리로 구분하였다. 그리고 자유주의 원리로 개인자유의 보장, 만인평등, 자기책임, 경쟁, 공정성, 투명성, 사상과 비판...
본 연구는 현장에서 근무하고 있는 청소년지도사의 직업윤리에 관한 의견을 들어봄으로써 현재 종사자가 필요로 하는 직업윤리는 어떠한 것이 있는지 알아보고자 함에 있다. 또 종사자에 의해 탐색 된 직업윤리가 자유주의 관점과 공동체 관점의 개념 중 무엇을 말하고 있는지 분석해 청소년지도사의 윤리강령에 필요한 요인을 확인하고자 한다.
본 연구의 목적을 달성하기 위해 문헌연구를 실시하여 직업윤리를 개인윤리와 직업 특수윤리로 구분하였다. 그리고 자유주의 원리로 개인자유의 보장, 만인평등, 자기책임, 경쟁, 공정성, 투명성, 사상과 비판의 자유, 관용으로 확인하였으며, 공동체주의 원리로 타인을 배려하는 호혜를 확인하였다. 그리고 청소년지도사가 인식한 직업윤리의 요인을 확인하기 위해 개념도 연구법을 적용하였으며, 연구 절차에 따라 연구자 4인이 초점질문을 개발하고 청소년지도사 13인을 연구 참여자로 선정하여 아이디어 산출과 진술문 구조화를 실시하였다. 개념도 분석 중 유사성 행렬과 다차원군집분석을 연구자가 실시하였으며, 그렇게 나온 개념도의 군집을 연구 참여자들이 군집지도를 확정하였고 그에 따른 개념도 해석을 실시하였다.
이상의 연구방법으로 얻은 청소년지도사의 직업윤리에 대한 개념도의 결과는 다음과 같다. 첫째, 청소년지도사가 인식하는 청소년지도사의 직업윤리는 최종 49개의 진술문이 5개의 군집으로 각 군집은 ‘청소년에 대한 윤리’, ‘사회에 대한 윤리’, ‘개인윤리’, ‘상위 기관의 윤리’, ‘동료 간 윤리’로 구분되었다. ‘청소년에 대한 윤리’에서 청소년지도사는 청소년을 대하는데 공정과 중립을 중요하게 생각하고 있는 것으로 확인되며, 청소년을 위한 배려심과 균형적 사고가 필요하다고 말하고 있다. 이러한 내용을 실천하기 청소년에 대한 책임감, 개인정보 발설금지, 권리침해 금지, 가치존중, 성인지 사고를 요구하고 있으며, 행위적 내용으로 사명감 고취, 솔선수범, 업무 외적 만남 금지 등을 말하고 있는 것으로 나타났다. ‘사회에 대한 윤리’는 청소년지도사로서 시민의식, 역량개발 등을 요구하고 있다. 특히 역량개발의 모습에서 현대 청소년의 변화를 따라가기 위한 노력과 그 변화의 수용을 강조하여 시간이 지날수록 벌어지는 문화적 차이의 간극을 좁히는 노력이 청소년지도사에게 필요함을 이야기하고 있다. ‘동료 간 윤리’는 관리자와 실무자의 구분을 통한 직업윤리를 세분화할 필요가 있음을 말하고 있다. ‘상위 기관의 윤리’로 명명된 군집 4의 내용은 제도적 차원의 변화를 바라는 청소년지도사의 의견을 파악한 것으로 분류할 수 있고 마지막으로 ‘개인윤리’는 청소년지도사의 실질적 성장을 위한 교육을 직업인으로 개인적인 노력과 기관 차원의 도움의 필요를 말하고 있다. 둘째, 5개의 군집으로 나뉘어진 청소년지도사의 직업윤리 군집지도는 ‘실무자-관리자’로 구분되는 하나의 차원과, ‘기관-청소년’으로 구분되는 하나의 차원으로 구분되어 2차원 상에 표현되었다. 특히 ‘청소년에 대한 윤리’는 실무자나 관리자의 구분 없이 비슷한 수준으로 파악되어 청소년지도사의 직업적 특수윤리임을 확인할 수 있었다. 셋째, 자유주의적 요소 중 ‘자유주의적 평등’, ‘공정성에 기인한 이기심’, ‘관용을 따르는 비판의 자유’, ‘자기 책임을 위한 정보의 투명성’을 특별히 요구하고 있는 것으로 분석되었다. 다섯째, 호혜를 기반으로 하는 공동체 의식은 개인, 조직, 기관, 사회, 국가로 점증적으로 커지는 공동체의 관점을 함의하는 내용으로 조직 내의 개인의 관점을 이야기하고 있음을 확인할 수 있었다.
이상의 연구 결과를 중심으로 청소년지도사의 직업윤리에 관한 향후의 연구를 위해 다음과 같은 제언을 하였다. 첫째, 청소년지도사의 직업윤리 또는 윤리의식에 관련된 다양한 연구가 필요하다. 둘째, 개념도 연구의 한계로 인한 나타날 수 있는 군집에 대한 신뢰도 검증이 필요하다. 셋째, 성숙한 청소년지도사를 양성하기 위해 직업윤리교육이 필요한 것임을 인식한다면 실천적으로 청소년지도사 보수 교육과 예비 청소년지도사 양성 교육에 직업윤리 교육을 적용의 필요하다. 넷째, 상위 기관에서 청소년지도사에게 필요한 직업윤리 강령을 제정이 필요하다.
본 연구는 현장에서 근무하고 있는 청소년지도사의 직업윤리에 관한 의견을 들어봄으로써 현재 종사자가 필요로 하는 직업윤리는 어떠한 것이 있는지 알아보고자 함에 있다. 또 종사자에 의해 탐색 된 직업윤리가 자유주의 관점과 공동체 관점의 개념 중 무엇을 말하고 있는지 분석해 청소년지도사의 윤리강령에 필요한 요인을 확인하고자 한다.
본 연구의 목적을 달성하기 위해 문헌연구를 실시하여 직업윤리를 개인윤리와 직업 특수윤리로 구분하였다. 그리고 자유주의 원리로 개인자유의 보장, 만인평등, 자기책임, 경쟁, 공정성, 투명성, 사상과 비판의 자유, 관용으로 확인하였으며, 공동체주의 원리로 타인을 배려하는 호혜를 확인하였다. 그리고 청소년지도사가 인식한 직업윤리의 요인을 확인하기 위해 개념도 연구법을 적용하였으며, 연구 절차에 따라 연구자 4인이 초점질문을 개발하고 청소년지도사 13인을 연구 참여자로 선정하여 아이디어 산출과 진술문 구조화를 실시하였다. 개념도 분석 중 유사성 행렬과 다차원군집분석을 연구자가 실시하였으며, 그렇게 나온 개념도의 군집을 연구 참여자들이 군집지도를 확정하였고 그에 따른 개념도 해석을 실시하였다.
이상의 연구방법으로 얻은 청소년지도사의 직업윤리에 대한 개념도의 결과는 다음과 같다. 첫째, 청소년지도사가 인식하는 청소년지도사의 직업윤리는 최종 49개의 진술문이 5개의 군집으로 각 군집은 ‘청소년에 대한 윤리’, ‘사회에 대한 윤리’, ‘개인윤리’, ‘상위 기관의 윤리’, ‘동료 간 윤리’로 구분되었다. ‘청소년에 대한 윤리’에서 청소년지도사는 청소년을 대하는데 공정과 중립을 중요하게 생각하고 있는 것으로 확인되며, 청소년을 위한 배려심과 균형적 사고가 필요하다고 말하고 있다. 이러한 내용을 실천하기 청소년에 대한 책임감, 개인정보 발설금지, 권리침해 금지, 가치존중, 성인지 사고를 요구하고 있으며, 행위적 내용으로 사명감 고취, 솔선수범, 업무 외적 만남 금지 등을 말하고 있는 것으로 나타났다. ‘사회에 대한 윤리’는 청소년지도사로서 시민의식, 역량개발 등을 요구하고 있다. 특히 역량개발의 모습에서 현대 청소년의 변화를 따라가기 위한 노력과 그 변화의 수용을 강조하여 시간이 지날수록 벌어지는 문화적 차이의 간극을 좁히는 노력이 청소년지도사에게 필요함을 이야기하고 있다. ‘동료 간 윤리’는 관리자와 실무자의 구분을 통한 직업윤리를 세분화할 필요가 있음을 말하고 있다. ‘상위 기관의 윤리’로 명명된 군집 4의 내용은 제도적 차원의 변화를 바라는 청소년지도사의 의견을 파악한 것으로 분류할 수 있고 마지막으로 ‘개인윤리’는 청소년지도사의 실질적 성장을 위한 교육을 직업인으로 개인적인 노력과 기관 차원의 도움의 필요를 말하고 있다. 둘째, 5개의 군집으로 나뉘어진 청소년지도사의 직업윤리 군집지도는 ‘실무자-관리자’로 구분되는 하나의 차원과, ‘기관-청소년’으로 구분되는 하나의 차원으로 구분되어 2차원 상에 표현되었다. 특히 ‘청소년에 대한 윤리’는 실무자나 관리자의 구분 없이 비슷한 수준으로 파악되어 청소년지도사의 직업적 특수윤리임을 확인할 수 있었다. 셋째, 자유주의적 요소 중 ‘자유주의적 평등’, ‘공정성에 기인한 이기심’, ‘관용을 따르는 비판의 자유’, ‘자기 책임을 위한 정보의 투명성’을 특별히 요구하고 있는 것으로 분석되었다. 다섯째, 호혜를 기반으로 하는 공동체 의식은 개인, 조직, 기관, 사회, 국가로 점증적으로 커지는 공동체의 관점을 함의하는 내용으로 조직 내의 개인의 관점을 이야기하고 있음을 확인할 수 있었다.
이상의 연구 결과를 중심으로 청소년지도사의 직업윤리에 관한 향후의 연구를 위해 다음과 같은 제언을 하였다. 첫째, 청소년지도사의 직업윤리 또는 윤리의식에 관련된 다양한 연구가 필요하다. 둘째, 개념도 연구의 한계로 인한 나타날 수 있는 군집에 대한 신뢰도 검증이 필요하다. 셋째, 성숙한 청소년지도사를 양성하기 위해 직업윤리교육이 필요한 것임을 인식한다면 실천적으로 청소년지도사 보수 교육과 예비 청소년지도사 양성 교육에 직업윤리 교육을 적용의 필요하다. 넷째, 상위 기관에서 청소년지도사에게 필요한 직업윤리 강령을 제정이 필요하다.
The purpose of this study is to determine what type of professional ethics are currently required of youth workers by listening to their perspectives on professional ethics. Additionally, it is intended to identify the factors necessary for developing a code of ethics for youth workers by analyzing ...
The purpose of this study is to determine what type of professional ethics are currently required of youth workers by listening to their perspectives on professional ethics. Additionally, it is intended to identify the factors necessary for developing a code of ethics for youth workers by analyzing what the professional ethics explored by the workers say between the concepts of liberal and communitarian perspectives.
To accomplish the study's objective, literature research was conducted, and professional ethics were divided into personal ethics and professional ethics. The principles of liberalism were confirmed as the guarantee of individual freedom, equality for all, self-responsibility, competition, fairness, transparency, freedom of thought and criticism, and tolerance. The principle of communitarianism confirmed the reciprocity of consideration for others. The concept mapping research method was applied to validate the factors of professional ethics recognized by youth workers. Four researchers developed focus questions in accordance with the research procedure. Thirteen young workers were selected as study participants, and the study included idea generation and statement structuring. The similarity matrix and multidimensional cluster analysis throughout the concept mapping analysis were performed. Through the clustering of the concept mapping obtained, the study participants confirmed the cluster map. According to this procedure, the concept mapping was assessed.
The following are the findings from the concept mapping on the professional ethics of youth workers that were obtained using the above study method:
First, the professional ethics of youth workers recognized by the workers are five clusters of the final 49 statements. Each cluster comprises 'ethics for youth', 'ethics for society', 'personal ethics', 'ethics of higher-level institutions', and 'ethics amongst colleagues.' It was proven in 'ethics for youth' that youth workers value fairness and neutrality while interacting with youth. Additionally, it is stated that youth require consideration and balanced thinking. In order to practice these contents, it demands responsibility for youth, the restriction of personal information disclosure, the prohibition of rights violation, the respect for values, and gender-sensitive thinking. Behavioral content refers to instilling a sense of responsibility, setting an example, and prohibiting meetings outside of work. 'Ethics for society' requires youth workers to build civic consciousness and competency development. In particular, by emphasizing efforts to keep up with the changes of modern youth and acceptance of those changes in the aspect of competency development, it communicates the necessity of youth workers attempting to narrow gaps in cultural differences that expand over time. 'Ethics amongst colleagues' demonstrates the need of subdividing professional ethics through the division between managers and practitioners. The contents of cluster 4, dubbed 'ethics of higher-level institutions,' can be classified as those gleaned from interviews with youth workers seeking changes at the institutional level. Lastly, the term “personal ethics” alludes to the requirement for individual effort and institutional-level support as a professional in education in order for youth workers to develop practically.
Second, the professional ethics cluster map of youth workers divided into five clusters was separated into two dimensions: one for ‘practitioner-manager' and another for ‘organization-youth' and stated in two dimensions. Specifically, 'ethics for youth' was identified at a similar level without distinction between practitioners and managers. It has been established that this is consistent with the professional ethics of youth workers.
Third, among the elements of liberalism, it was analyzed that ‘liberal equality,’ ‘selfishness based on fairness,’ ‘freedom of criticism following tolerance,’ and ‘transparency of information for self-responsibility’ were explicitly required.
Fourth, it was confirmed that the reciprocal sense of community refers to the point of view of a community as it develops into individuals, organizations, institutions, societies, and nations and that they are referring to the perspectives of individuals within the organization.
Based on the above research results, the following recommendations for future research on the professional ethics of youth workers were made: First, various studies on the professional ethics or the ethical consciousness of youth workers are required. Second, it is essential to verify the reliability of clusters that may appear due to the limitations of the concept mapping study. Third, suppose professional ethics education is important for the development of mature youth workers. In that case, it is necessary to practically apply professional ethics education to the supplementary education of youth workers and the training education of preliminary youth workers. Fourth, higher-level institutions should enact a code of professional ethics for youth workers.
The purpose of this study is to determine what type of professional ethics are currently required of youth workers by listening to their perspectives on professional ethics. Additionally, it is intended to identify the factors necessary for developing a code of ethics for youth workers by analyzing what the professional ethics explored by the workers say between the concepts of liberal and communitarian perspectives.
To accomplish the study's objective, literature research was conducted, and professional ethics were divided into personal ethics and professional ethics. The principles of liberalism were confirmed as the guarantee of individual freedom, equality for all, self-responsibility, competition, fairness, transparency, freedom of thought and criticism, and tolerance. The principle of communitarianism confirmed the reciprocity of consideration for others. The concept mapping research method was applied to validate the factors of professional ethics recognized by youth workers. Four researchers developed focus questions in accordance with the research procedure. Thirteen young workers were selected as study participants, and the study included idea generation and statement structuring. The similarity matrix and multidimensional cluster analysis throughout the concept mapping analysis were performed. Through the clustering of the concept mapping obtained, the study participants confirmed the cluster map. According to this procedure, the concept mapping was assessed.
The following are the findings from the concept mapping on the professional ethics of youth workers that were obtained using the above study method:
First, the professional ethics of youth workers recognized by the workers are five clusters of the final 49 statements. Each cluster comprises 'ethics for youth', 'ethics for society', 'personal ethics', 'ethics of higher-level institutions', and 'ethics amongst colleagues.' It was proven in 'ethics for youth' that youth workers value fairness and neutrality while interacting with youth. Additionally, it is stated that youth require consideration and balanced thinking. In order to practice these contents, it demands responsibility for youth, the restriction of personal information disclosure, the prohibition of rights violation, the respect for values, and gender-sensitive thinking. Behavioral content refers to instilling a sense of responsibility, setting an example, and prohibiting meetings outside of work. 'Ethics for society' requires youth workers to build civic consciousness and competency development. In particular, by emphasizing efforts to keep up with the changes of modern youth and acceptance of those changes in the aspect of competency development, it communicates the necessity of youth workers attempting to narrow gaps in cultural differences that expand over time. 'Ethics amongst colleagues' demonstrates the need of subdividing professional ethics through the division between managers and practitioners. The contents of cluster 4, dubbed 'ethics of higher-level institutions,' can be classified as those gleaned from interviews with youth workers seeking changes at the institutional level. Lastly, the term “personal ethics” alludes to the requirement for individual effort and institutional-level support as a professional in education in order for youth workers to develop practically.
Second, the professional ethics cluster map of youth workers divided into five clusters was separated into two dimensions: one for ‘practitioner-manager' and another for ‘organization-youth' and stated in two dimensions. Specifically, 'ethics for youth' was identified at a similar level without distinction between practitioners and managers. It has been established that this is consistent with the professional ethics of youth workers.
Third, among the elements of liberalism, it was analyzed that ‘liberal equality,’ ‘selfishness based on fairness,’ ‘freedom of criticism following tolerance,’ and ‘transparency of information for self-responsibility’ were explicitly required.
Fourth, it was confirmed that the reciprocal sense of community refers to the point of view of a community as it develops into individuals, organizations, institutions, societies, and nations and that they are referring to the perspectives of individuals within the organization.
Based on the above research results, the following recommendations for future research on the professional ethics of youth workers were made: First, various studies on the professional ethics or the ethical consciousness of youth workers are required. Second, it is essential to verify the reliability of clusters that may appear due to the limitations of the concept mapping study. Third, suppose professional ethics education is important for the development of mature youth workers. In that case, it is necessary to practically apply professional ethics education to the supplementary education of youth workers and the training education of preliminary youth workers. Fourth, higher-level institutions should enact a code of professional ethics for youth workers.
주제어
#청소년지도사 직업윤리 개념도 연구 윤리 요인탐색 직업 특수윤리 자유주의 관점 공동체주의 관점
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