지방의회와 주민 간의 소통 프로세스가 의정활동에 미친 영향분석 : 대구대학교 행정대학원 Anaiysis of influence of the communication process between local councils and residents on the legislative actvities원문보기
본 연구는 지방의회와 주민 간의 소통지표, 소통시스템을 구축하고, 이를 지방의회에 적용하여 소통 활성화 방안을 제시한 것이다. 소통프로세스는 소통태도, 소통기반, 소통노력, 소통성과로 구분하여 지표를 개발하였다.
연구대상은 대구·경북지역의 기초의회이고, 지역주민을 대상으로 소통조사를 실시하였다. 분석결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 소통태도, 소통기반은 일정부분 반영되고 있는 것으로 분석되었다. 이는 주민소통에 대한 중요성이 대두되고 지방의회 내에서도 지역주민들과 활발하게 소통하여야 한다는 필요성을 강하게 인식하고 있기 때문이다. 지방의원 및 공무원은 소통활동을 활발히 한다고 보았지만, 실제 일반주민들은 그렇게 인식하지 않아 불일치가 있음을 알 수 있다. 지방의원 및 공무원의 평가는 높은데 반해 일반주민의 평가는 낮았다.
둘째, 소통프로세스가 적극적일수록 의정활동효과 및 소통서비스 질은 향상되는 것으로 나타났다. 그리고 소통서비스 질의 향상으로 의회소통과 만족도는 높아진다고 인식하고 있다. 소통태도, 기반, 노력, 성과로 의정활동이 개선되고, 서비스 질이 높아질수록 의회만족도는 향상하는 것으로 나타났다.
셋째, 의정활동효과에 가장 영향력이 큰 요인은 소통노력이다. 따라서 의정정보공개, 언론홍보활동, 주민제안수렴, 주민자문활용, 홈피/SNS응대, 자원봉사참여, 의정협력활동, 의정활성화 등의 노력이 중요하다. 의정서비스 질에는 소통태도가 가장 중요한 것으로 나타났다. 의정서비스 질 개선을 위해서는 소통에 대한 마음가짐, 의정협력과 주민배려 등이 중요한 요소로 나타났다.
넷째, 의회역량만족도에는 소통기반과 소통노력이 중요한 요인이다. 소통을 위한 주민응대시설, 공공소통공간, 주민공간확보 등은 의회계정활용 등의 기반이 확실히 갖추어지고 소통성과를 발휘하는 의회역량만족도는 제고될 수 있다.
다섯째, 소통태도, 소통기반은 의정활동효과와 의정서비스 질, 의회역량만족도에 중요한 영향을 미친다. 소통노력은 의회역량만족도에 부(-)의 영향을 미쳤다. 의정활동효과는 의회역량만족도에 영향을 미치지 않으나 의정서비스 질은 의회역량만족도에 중요한 영향관계임이 입증되었다. 따라서 전체적으로 소통은 의정효과와 서비스 질을 증진시키며 의회역량 만족도를 상당부분 증가시키는 것으로 이해할 수 있다.
여섯째, 소통노력, 성과요인은 의정활동효과를 매개로 의회역량만족도에 중요한 영향 관계에 있지만, 소통태도, 소통기반은 그렇지 않았다. 소통관련 요인은 의정서비스 질을 매개로 의회역량만족도에 중요한 영향관계에 있지만 소통태도는 그렇지 않았다.
지방의회와 주민 간의 소통실태 및 분석을 근거하여 소통 활성화 방안을 제시하고자 한다. 소통 활성화 방안은 소통정책, 주민참여, 시스템 구축, 소통방식, 소통프로세스 관리 차원에서 논의하고자 한다.
첫째, 지방의회의 정책소통을 강화해야 한다. 이를 위해 지방의원의 전문성 확보, 전문위원회 활용, 공식적 대인 커뮤니케이션과 상호공감대 형성이 중요하다. 또한 주민과의 불평, 갈등요인을 원만하게 해소하는 비공식적 대인 커뮤니케이션 기회를 늘이는 노력이 요구된다.
둘째, 주민참여를 통한 소통강화가 필요하다. 이를 위해 주민, 지역 NGO 등은 신뢰와 밀접한 관련이 있는 ...
본 연구는 지방의회와 주민 간의 소통지표, 소통시스템을 구축하고, 이를 지방의회에 적용하여 소통 활성화 방안을 제시한 것이다. 소통프로세스는 소통태도, 소통기반, 소통노력, 소통성과로 구분하여 지표를 개발하였다.
연구대상은 대구·경북지역의 기초의회이고, 지역주민을 대상으로 소통조사를 실시하였다. 분석결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 소통태도, 소통기반은 일정부분 반영되고 있는 것으로 분석되었다. 이는 주민소통에 대한 중요성이 대두되고 지방의회 내에서도 지역주민들과 활발하게 소통하여야 한다는 필요성을 강하게 인식하고 있기 때문이다. 지방의원 및 공무원은 소통활동을 활발히 한다고 보았지만, 실제 일반주민들은 그렇게 인식하지 않아 불일치가 있음을 알 수 있다. 지방의원 및 공무원의 평가는 높은데 반해 일반주민의 평가는 낮았다.
둘째, 소통프로세스가 적극적일수록 의정활동효과 및 소통서비스 질은 향상되는 것으로 나타났다. 그리고 소통서비스 질의 향상으로 의회소통과 만족도는 높아진다고 인식하고 있다. 소통태도, 기반, 노력, 성과로 의정활동이 개선되고, 서비스 질이 높아질수록 의회만족도는 향상하는 것으로 나타났다.
셋째, 의정활동효과에 가장 영향력이 큰 요인은 소통노력이다. 따라서 의정정보공개, 언론홍보활동, 주민제안수렴, 주민자문활용, 홈피/SNS응대, 자원봉사참여, 의정협력활동, 의정활성화 등의 노력이 중요하다. 의정서비스 질에는 소통태도가 가장 중요한 것으로 나타났다. 의정서비스 질 개선을 위해서는 소통에 대한 마음가짐, 의정협력과 주민배려 등이 중요한 요소로 나타났다.
넷째, 의회역량만족도에는 소통기반과 소통노력이 중요한 요인이다. 소통을 위한 주민응대시설, 공공소통공간, 주민공간확보 등은 의회계정활용 등의 기반이 확실히 갖추어지고 소통성과를 발휘하는 의회역량만족도는 제고될 수 있다.
다섯째, 소통태도, 소통기반은 의정활동효과와 의정서비스 질, 의회역량만족도에 중요한 영향을 미친다. 소통노력은 의회역량만족도에 부(-)의 영향을 미쳤다. 의정활동효과는 의회역량만족도에 영향을 미치지 않으나 의정서비스 질은 의회역량만족도에 중요한 영향관계임이 입증되었다. 따라서 전체적으로 소통은 의정효과와 서비스 질을 증진시키며 의회역량 만족도를 상당부분 증가시키는 것으로 이해할 수 있다.
여섯째, 소통노력, 성과요인은 의정활동효과를 매개로 의회역량만족도에 중요한 영향 관계에 있지만, 소통태도, 소통기반은 그렇지 않았다. 소통관련 요인은 의정서비스 질을 매개로 의회역량만족도에 중요한 영향관계에 있지만 소통태도는 그렇지 않았다.
지방의회와 주민 간의 소통실태 및 분석을 근거하여 소통 활성화 방안을 제시하고자 한다. 소통 활성화 방안은 소통정책, 주민참여, 시스템 구축, 소통방식, 소통프로세스 관리 차원에서 논의하고자 한다.
첫째, 지방의회의 정책소통을 강화해야 한다. 이를 위해 지방의원의 전문성 확보, 전문위원회 활용, 공식적 대인 커뮤니케이션과 상호공감대 형성이 중요하다. 또한 주민과의 불평, 갈등요인을 원만하게 해소하는 비공식적 대인 커뮤니케이션 기회를 늘이는 노력이 요구된다.
둘째, 주민참여를 통한 소통강화가 필요하다. 이를 위해 주민, 지역 NGO 등은 신뢰와 밀접한 관련이 있는 사회자본을 축척하고 강화 할 것이 요구되며 주민평가제 도입이 필요하다. 또한, 주민과 직접적인 접촉을 통하여 주민들의 평가의견을 간접적으로 반영시킬 수 있는 제도의 도입이 시급하다. 셋째, 주민소통시스템 구축과 소통개선책이 필요하다. 이를 위해 소통협의회의 제도화, 의회 내의 소통인력, 예산, 전문성 확보, 미디어 환경변화에 필요한 소통지식과 역량구비가 필요하다. 그리고 미디어 환경에 적응하여 트위터, 페이스북 등 소셜네트워크 기술환경을 홍보에 활용하여야 한다.
넷째, 소셜미디어 소통방식의 적극 활용이다. 이를 위하여 주민상담실 설치, 소통의 진정성과 자율성이 요구된다. 주민과의 원활한 소통을 위해 신세대 특성을 고려한 소통방식을 모색한다. 요구되는 소셜미디어 유형으로는 SNS, 인트라넷, 블로그, 트위터, 페이스북, 소통어플 등을 선택하여 활용해야 한다.
다섯째, 소통프로세스관리 및 성과노력이다. 소통체험활동, 민원소통의 강화, 온라인 및 오프라인 토론회 활성화, 주민소통위원회 설치하여 운영할 필요가 있다. 또한 의원들의 소통활동을 점검 및 지원, 성과를 평가하고 대응하는 소통채널을 마련할 필요가 있다.
본 연구 결과에 대한 정책적 시사점은 다음과 같다. 첫째, 열린 의정을 지향하는 지방의회는 주민과의 소통 수단의 변화에 적극적으로 대응해야 한다. 둘째, 지방의회의 실무적 관점에서 현실성과 적용 가능성이 있는 소통시스템 구축이 필요하다. 셋째, 의정활동 및 의정서비스 수준을 제고하고, 의정역량 및 만족도를 높이는 지속적인 소통개선을 추진해야 한다.
본 연구는 지방의회와 주민 간의 소통실태를 정확하게 파악하고자 하였으나 자료수집 및 조사지역, 연구 방법의 한계를 지닌다. 향후 지방의회의 소통실태를 객관적으로 분석하고, 지방의회를 확대하여 주민 소통 파악, 현장 중심의 소통방안을 제시하는 노력이 필요하다.
본 연구는 지방의회와 주민 간의 소통지표, 소통시스템을 구축하고, 이를 지방의회에 적용하여 소통 활성화 방안을 제시한 것이다. 소통프로세스는 소통태도, 소통기반, 소통노력, 소통성과로 구분하여 지표를 개발하였다.
연구대상은 대구·경북지역의 기초의회이고, 지역주민을 대상으로 소통조사를 실시하였다. 분석결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 소통태도, 소통기반은 일정부분 반영되고 있는 것으로 분석되었다. 이는 주민소통에 대한 중요성이 대두되고 지방의회 내에서도 지역주민들과 활발하게 소통하여야 한다는 필요성을 강하게 인식하고 있기 때문이다. 지방의원 및 공무원은 소통활동을 활발히 한다고 보았지만, 실제 일반주민들은 그렇게 인식하지 않아 불일치가 있음을 알 수 있다. 지방의원 및 공무원의 평가는 높은데 반해 일반주민의 평가는 낮았다.
둘째, 소통프로세스가 적극적일수록 의정활동효과 및 소통서비스 질은 향상되는 것으로 나타났다. 그리고 소통서비스 질의 향상으로 의회소통과 만족도는 높아진다고 인식하고 있다. 소통태도, 기반, 노력, 성과로 의정활동이 개선되고, 서비스 질이 높아질수록 의회만족도는 향상하는 것으로 나타났다.
셋째, 의정활동효과에 가장 영향력이 큰 요인은 소통노력이다. 따라서 의정정보공개, 언론홍보활동, 주민제안수렴, 주민자문활용, 홈피/SNS응대, 자원봉사참여, 의정협력활동, 의정활성화 등의 노력이 중요하다. 의정서비스 질에는 소통태도가 가장 중요한 것으로 나타났다. 의정서비스 질 개선을 위해서는 소통에 대한 마음가짐, 의정협력과 주민배려 등이 중요한 요소로 나타났다.
넷째, 의회역량만족도에는 소통기반과 소통노력이 중요한 요인이다. 소통을 위한 주민응대시설, 공공소통공간, 주민공간확보 등은 의회계정활용 등의 기반이 확실히 갖추어지고 소통성과를 발휘하는 의회역량만족도는 제고될 수 있다.
다섯째, 소통태도, 소통기반은 의정활동효과와 의정서비스 질, 의회역량만족도에 중요한 영향을 미친다. 소통노력은 의회역량만족도에 부(-)의 영향을 미쳤다. 의정활동효과는 의회역량만족도에 영향을 미치지 않으나 의정서비스 질은 의회역량만족도에 중요한 영향관계임이 입증되었다. 따라서 전체적으로 소통은 의정효과와 서비스 질을 증진시키며 의회역량 만족도를 상당부분 증가시키는 것으로 이해할 수 있다.
여섯째, 소통노력, 성과요인은 의정활동효과를 매개로 의회역량만족도에 중요한 영향 관계에 있지만, 소통태도, 소통기반은 그렇지 않았다. 소통관련 요인은 의정서비스 질을 매개로 의회역량만족도에 중요한 영향관계에 있지만 소통태도는 그렇지 않았다.
지방의회와 주민 간의 소통실태 및 분석을 근거하여 소통 활성화 방안을 제시하고자 한다. 소통 활성화 방안은 소통정책, 주민참여, 시스템 구축, 소통방식, 소통프로세스 관리 차원에서 논의하고자 한다.
첫째, 지방의회의 정책소통을 강화해야 한다. 이를 위해 지방의원의 전문성 확보, 전문위원회 활용, 공식적 대인 커뮤니케이션과 상호공감대 형성이 중요하다. 또한 주민과의 불평, 갈등요인을 원만하게 해소하는 비공식적 대인 커뮤니케이션 기회를 늘이는 노력이 요구된다.
둘째, 주민참여를 통한 소통강화가 필요하다. 이를 위해 주민, 지역 NGO 등은 신뢰와 밀접한 관련이 있는 사회자본을 축척하고 강화 할 것이 요구되며 주민평가제 도입이 필요하다. 또한, 주민과 직접적인 접촉을 통하여 주민들의 평가의견을 간접적으로 반영시킬 수 있는 제도의 도입이 시급하다. 셋째, 주민소통시스템 구축과 소통개선책이 필요하다. 이를 위해 소통협의회의 제도화, 의회 내의 소통인력, 예산, 전문성 확보, 미디어 환경변화에 필요한 소통지식과 역량구비가 필요하다. 그리고 미디어 환경에 적응하여 트위터, 페이스북 등 소셜네트워크 기술환경을 홍보에 활용하여야 한다.
넷째, 소셜미디어 소통방식의 적극 활용이다. 이를 위하여 주민상담실 설치, 소통의 진정성과 자율성이 요구된다. 주민과의 원활한 소통을 위해 신세대 특성을 고려한 소통방식을 모색한다. 요구되는 소셜미디어 유형으로는 SNS, 인트라넷, 블로그, 트위터, 페이스북, 소통어플 등을 선택하여 활용해야 한다.
다섯째, 소통프로세스관리 및 성과노력이다. 소통체험활동, 민원소통의 강화, 온라인 및 오프라인 토론회 활성화, 주민소통위원회 설치하여 운영할 필요가 있다. 또한 의원들의 소통활동을 점검 및 지원, 성과를 평가하고 대응하는 소통채널을 마련할 필요가 있다.
본 연구 결과에 대한 정책적 시사점은 다음과 같다. 첫째, 열린 의정을 지향하는 지방의회는 주민과의 소통 수단의 변화에 적극적으로 대응해야 한다. 둘째, 지방의회의 실무적 관점에서 현실성과 적용 가능성이 있는 소통시스템 구축이 필요하다. 셋째, 의정활동 및 의정서비스 수준을 제고하고, 의정역량 및 만족도를 높이는 지속적인 소통개선을 추진해야 한다.
본 연구는 지방의회와 주민 간의 소통실태를 정확하게 파악하고자 하였으나 자료수집 및 조사지역, 연구 방법의 한계를 지닌다. 향후 지방의회의 소통실태를 객관적으로 분석하고, 지방의회를 확대하여 주민 소통 파악, 현장 중심의 소통방안을 제시하는 노력이 필요하다.
This study establishes communication indicators and communication systems between local councils and residents, and proposes a way how to activate communication by applying them to local councils.
The communication process was classified into communication attitude, communication basis, com...
This study establishes communication indicators and communication systems between local councils and residents, and proposes a way how to activate communication by applying them to local councils.
The communication process was classified into communication attitude, communication basis, communication effort, and communication performance achievement and indicators for it had been developed.
The subject of this study was the Daegu and Gyeongbuk Regional Basic Council, and a communication perception survey was conducted for local residents.
The result of analysis is summarized as follows.
First, the analysis was turned out to be that communication attitude and communication base are partially reflected.
This is because the importance of communication with residents is emerging, and there as well is a strong recognition of the need rising within the local council to actively communicate with local residents.
Local legislators and public officials saw that local residents were actively communicating with each other, but the general residents did not recognize it as such, so it can be seen that there is an inconsistency.
The evaluation of local senator and public officials was high, but the evaluation of the general residents was low.
Second, it was found out that the more active the communication process was, the better the effect of law enforcement activities and the quality of communication service.
In addition, it is recognized that communication with the council and satisfaction will increase because of the improvement of the communication service quality.
It was found that the legislative activity was improved by the attitude of communication, foundation, effort, and performance, and that the satisfaction of the council improved as the service quality increased.
Third, the factor that has the greatest influence on the effect of legislative activity is the effort of communication.
Therefore, it is important to make efforts to disclose parliamentary information, promote the media, collect proposals from residents, utilize residents' advices, serve homepage/SNS, participate in volunteer activities, cooperate with the agenda, and vitalize the agenda.
It was found that the attitude of communication is the most important for quality of parliamentary service.
The attitude of mind toward communication, parliamentary cooperation, and consideration for residents were found to be important factors in order to improve the quality of parliamentary services.
Fourth, communication base and communication effort are important factors in satisfaction level of parliamentary capability.
The facilities of residents' response for communication, public communication spaces, and securing residents' spaces can be firmly established and the satisfaction level of parliamentary capability to demonstrate communication performance can be raised.
Fifth, the attitude and base of communication crucially affect to the effect of legislative activities, quality of legislative service, and satisfaction of parliamentary capability.
However, the effort to communicate negatively affected to the satisfaction of council capability.
The effect of parliamentary activities does not affect council capability satisfaction, but the quality of parliamentary service has proven to be an important influence on parliamentary capacity satisfaction.
Thus, on the whole, communications improve the effects parliamentary acitivities and the qualities of service, as well as considerable amounts of parts of parliamentary capability satisfaction level.
Sixth, the communication efforts and achievement factors were in crucial relationship with council competence satisfaction in the medium of legislative action effect, but the communication attitude and the communication base were not.
Factors related to communications were in important relationship with council competence satisfaction in the medium of the legislative service quality, but the communication attitude was not.
This study suggests multiple possible ways to activate communications based on actual communication situations between local councils and local residents. Communication activation solutions are discussed in terms of communication policy, resident participation, system establishment, communication methods, and communication process management.
First, we must strengthen policy communication in local councils.
To this end, It is important to secure expertise of local councilors, utilize expert committees, and form official interpersonal communication and mutual sympathy.
Also, efforts are required to increase informal communication opportunities that smoothly resolve complaints and conflict factors with residents.
Second, it is necessary to strengthen communication through resident participation.
To this end, residents, local NGOs, etc. are required to accumulate and strengthen social capital closely related to trust, and the introduction of a resident evaluation system is necessary.
It is also urgent to introduce a system that can indirectly reflect residents' evaluation opinions through direct contact with residents.
Third, measures to establish a community communication system and improve communication are needed.
To this end, communication knowledge and capabilities are needed to build an instituitionalization of the communication council, communication personnel in council, budget, securing expertise, and change of the media environment are needed.
In addition, he or she should adapt to the media environment and utilize the social network technology environment such as Twitter and Facebook for public promotions.
Fourth, it is an active use of social media communication methods.
For this, the establishment of a resident counseling center, sincerity and autonomy of communication are required.
In order to communicate smoothly with residents, it is important to seek communication methods that consider characteristics of new generations.
Among the types of social media required, SNS, intranet, blogs, Twitter, Facebook, and mobile communication apps should be selected and utilized.
Fifth, it is a communication process management and performance efforts.
It is necessary to establish and operate communication experience activities, and strengthen civil service communication, and online and offline discussions, and establish and operate a community communication committee.
It is also necessary to establish a communication channel to check, support, evaluate and respond to lawmakers' communication activities.
Policy implications for the findings of this study are as follows.
First, a local council aiming for an open council shall actively respond to changes in means of communication with residents.
Second, it is necessary to establish a communication system that is realistic and applicable from the practical perspective of the local council.
Third, continuous improvement of communication shall be promoted to enhance the level of parliamentary activities and parliamentary services, and to increase the parliamentary capacity and satisfaction.
This study aims to accurately grasp the communication status between local councils and residents, but has limitations on data collection, survey area, and research method.
Efforts should be made to objectively analyze the communication status of local councils in the future, expand local councils to identify residents' communication and present on-site-oriented communication measures.
This study establishes communication indicators and communication systems between local councils and residents, and proposes a way how to activate communication by applying them to local councils.
The communication process was classified into communication attitude, communication basis, communication effort, and communication performance achievement and indicators for it had been developed.
The subject of this study was the Daegu and Gyeongbuk Regional Basic Council, and a communication perception survey was conducted for local residents.
The result of analysis is summarized as follows.
First, the analysis was turned out to be that communication attitude and communication base are partially reflected.
This is because the importance of communication with residents is emerging, and there as well is a strong recognition of the need rising within the local council to actively communicate with local residents.
Local legislators and public officials saw that local residents were actively communicating with each other, but the general residents did not recognize it as such, so it can be seen that there is an inconsistency.
The evaluation of local senator and public officials was high, but the evaluation of the general residents was low.
Second, it was found out that the more active the communication process was, the better the effect of law enforcement activities and the quality of communication service.
In addition, it is recognized that communication with the council and satisfaction will increase because of the improvement of the communication service quality.
It was found that the legislative activity was improved by the attitude of communication, foundation, effort, and performance, and that the satisfaction of the council improved as the service quality increased.
Third, the factor that has the greatest influence on the effect of legislative activity is the effort of communication.
Therefore, it is important to make efforts to disclose parliamentary information, promote the media, collect proposals from residents, utilize residents' advices, serve homepage/SNS, participate in volunteer activities, cooperate with the agenda, and vitalize the agenda.
It was found that the attitude of communication is the most important for quality of parliamentary service.
The attitude of mind toward communication, parliamentary cooperation, and consideration for residents were found to be important factors in order to improve the quality of parliamentary services.
Fourth, communication base and communication effort are important factors in satisfaction level of parliamentary capability.
The facilities of residents' response for communication, public communication spaces, and securing residents' spaces can be firmly established and the satisfaction level of parliamentary capability to demonstrate communication performance can be raised.
Fifth, the attitude and base of communication crucially affect to the effect of legislative activities, quality of legislative service, and satisfaction of parliamentary capability.
However, the effort to communicate negatively affected to the satisfaction of council capability.
The effect of parliamentary activities does not affect council capability satisfaction, but the quality of parliamentary service has proven to be an important influence on parliamentary capacity satisfaction.
Thus, on the whole, communications improve the effects parliamentary acitivities and the qualities of service, as well as considerable amounts of parts of parliamentary capability satisfaction level.
Sixth, the communication efforts and achievement factors were in crucial relationship with council competence satisfaction in the medium of legislative action effect, but the communication attitude and the communication base were not.
Factors related to communications were in important relationship with council competence satisfaction in the medium of the legislative service quality, but the communication attitude was not.
This study suggests multiple possible ways to activate communications based on actual communication situations between local councils and local residents. Communication activation solutions are discussed in terms of communication policy, resident participation, system establishment, communication methods, and communication process management.
First, we must strengthen policy communication in local councils.
To this end, It is important to secure expertise of local councilors, utilize expert committees, and form official interpersonal communication and mutual sympathy.
Also, efforts are required to increase informal communication opportunities that smoothly resolve complaints and conflict factors with residents.
Second, it is necessary to strengthen communication through resident participation.
To this end, residents, local NGOs, etc. are required to accumulate and strengthen social capital closely related to trust, and the introduction of a resident evaluation system is necessary.
It is also urgent to introduce a system that can indirectly reflect residents' evaluation opinions through direct contact with residents.
Third, measures to establish a community communication system and improve communication are needed.
To this end, communication knowledge and capabilities are needed to build an instituitionalization of the communication council, communication personnel in council, budget, securing expertise, and change of the media environment are needed.
In addition, he or she should adapt to the media environment and utilize the social network technology environment such as Twitter and Facebook for public promotions.
Fourth, it is an active use of social media communication methods.
For this, the establishment of a resident counseling center, sincerity and autonomy of communication are required.
In order to communicate smoothly with residents, it is important to seek communication methods that consider characteristics of new generations.
Among the types of social media required, SNS, intranet, blogs, Twitter, Facebook, and mobile communication apps should be selected and utilized.
Fifth, it is a communication process management and performance efforts.
It is necessary to establish and operate communication experience activities, and strengthen civil service communication, and online and offline discussions, and establish and operate a community communication committee.
It is also necessary to establish a communication channel to check, support, evaluate and respond to lawmakers' communication activities.
Policy implications for the findings of this study are as follows.
First, a local council aiming for an open council shall actively respond to changes in means of communication with residents.
Second, it is necessary to establish a communication system that is realistic and applicable from the practical perspective of the local council.
Third, continuous improvement of communication shall be promoted to enhance the level of parliamentary activities and parliamentary services, and to increase the parliamentary capacity and satisfaction.
This study aims to accurately grasp the communication status between local councils and residents, but has limitations on data collection, survey area, and research method.
Efforts should be made to objectively analyze the communication status of local councils in the future, expand local councils to identify residents' communication and present on-site-oriented communication measures.
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