[학위논문]성인 전환기 발달장애인의 전환기 심리지원 요구도 조사 : 부모의 요구를 중심으로 The Needs of the Psychological Support of the Adults with Developmental Disabilities in Their Transition Period -Surveyed by their mother’s reports-원문보기
본 연구는 성인 전환기 발달장애인의 어머니를 대상으로 심리지원 서비스의 요구사항을 이해하고자 실시되었다. 성인 전환기 발달장애인의 어머니 7명을 대상으로 면담과 설문지 시행을 통해 자료를 수집하여 성인 전환기 시기의 어려움과 심리지원 요구도를 조사하였다. 양육과 재활 치료 경험, 욕구 조사에 관한 설문지는 빈도분석법을 이용하고, 자녀 양육의 어려움, 재활 치료 경험, 전환 교육 요구도 조사에 관한 자료는 반복적 비교분석법을 통해 10문항에서 총 32개의 범주, 92개의 개념정보가 수집되었다. 수집된 개념정보를 바탕으로 성인 전환기 발달장애인들의 경험은 다음과 같다. 첫째, 발달장애인은 성인 전환기의 생활 변화에 대해 매우 혼란스러워하고, 공격적 문제 행동 및 가정에서의 고립, 재활에서의 이탈 및 거부와 같은 부적응적 행동 양식이 증가 되었다. 그러나 부모와 재활 인력들도 이에 대한 준비와 인식이 매우 부족했다. 둘째, 발달장애인의 성인 전환기 시기의 특수교육과 재활 치료가 질적, 양적으로 부족한 부분이 많았다. 국가에서의 재활 치료 지원이 종료되면서 재활이 중단되는 경우가 많고, 질적인 요구에서는 전 생애주기를 다룰 수 있는 전문 인력의 양성과 일상생활훈련과 관련된 개입으로 재활 치료의 패러다임 변화가 필요하다는 의견을 제시했다. 셋째, 발달장애인의 전환 교육의 구체적인 요구는 일상생활 적응, 사회적 상호작용기술, 직업 재활, 심리상담 지원, 자립 생활 훈련을 바탕으로 지속적인 개별 ...
본 연구는 성인 전환기 발달장애인의 어머니를 대상으로 심리지원 서비스의 요구사항을 이해하고자 실시되었다. 성인 전환기 발달장애인의 어머니 7명을 대상으로 면담과 설문지 시행을 통해 자료를 수집하여 성인 전환기 시기의 어려움과 심리지원 요구도를 조사하였다. 양육과 재활 치료 경험, 욕구 조사에 관한 설문지는 빈도분석법을 이용하고, 자녀 양육의 어려움, 재활 치료 경험, 전환 교육 요구도 조사에 관한 자료는 반복적 비교분석법을 통해 10문항에서 총 32개의 범주, 92개의 개념정보가 수집되었다. 수집된 개념정보를 바탕으로 성인 전환기 발달장애인들의 경험은 다음과 같다. 첫째, 발달장애인은 성인 전환기의 생활 변화에 대해 매우 혼란스러워하고, 공격적 문제 행동 및 가정에서의 고립, 재활에서의 이탈 및 거부와 같은 부적응적 행동 양식이 증가 되었다. 그러나 부모와 재활 인력들도 이에 대한 준비와 인식이 매우 부족했다. 둘째, 발달장애인의 성인 전환기 시기의 특수교육과 재활 치료가 질적, 양적으로 부족한 부분이 많았다. 국가에서의 재활 치료 지원이 종료되면서 재활이 중단되는 경우가 많고, 질적인 요구에서는 전 생애주기를 다룰 수 있는 전문 인력의 양성과 일상생활훈련과 관련된 개입으로 재활 치료의 패러다임 변화가 필요하다는 의견을 제시했다. 셋째, 발달장애인의 전환 교육의 구체적인 요구는 일상생활 적응, 사회적 상호작용기술, 직업 재활, 심리상담 지원, 자립 생활 훈련을 바탕으로 지속적인 개별 포트폴리오를 만들기를 원했다. 여러 분야의 재활 전문가들이 전환기라는 구체적 주제를 가지고 훈련 및 지도할 수 있도록 이정표 역할의 프로그램 및 제도가 진행되기를 희망했다. 넷째, 성인 전환기 발달장애인 가족지원으로는 가정 내에서 지속적인 당사자의 재활을 지원해줄 수 있는 여건들이 성공적인 전환기 생활과 연관될 수 있다는 판단을 하고 있었으며 부모 심리상담, 자조 모임, 생애주기별 부모교육 의무화를 희망했고 비장애 형제 상담, 여가 지원, 경제적 지원, 복지 제도 지원, 인식 홍보의 요구를 보였다. 본 연구는 성인 전환기 발달장애 자녀 어머니의 경험을 통해 전환기 시기의 문제 행동의 증가와 심리적 문제, 행동 중재 및 부모 상담 등 재활 과정에서의 어려움을 탐색하며, 전환기 시기의 필요한 심리적 개입 및 지원에 대한 요구사항을 이해하여 이후 재활심리 프로그램 개발의 기초 자료를 구성하는 데 의의가 있다.
주요어 : 성인 전환기 발달장애인, 전환기 심리지원, 전환 교육
본 연구는 성인 전환기 발달장애인의 어머니를 대상으로 심리지원 서비스의 요구사항을 이해하고자 실시되었다. 성인 전환기 발달장애인의 어머니 7명을 대상으로 면담과 설문지 시행을 통해 자료를 수집하여 성인 전환기 시기의 어려움과 심리지원 요구도를 조사하였다. 양육과 재활 치료 경험, 욕구 조사에 관한 설문지는 빈도분석법을 이용하고, 자녀 양육의 어려움, 재활 치료 경험, 전환 교육 요구도 조사에 관한 자료는 반복적 비교분석법을 통해 10문항에서 총 32개의 범주, 92개의 개념정보가 수집되었다. 수집된 개념정보를 바탕으로 성인 전환기 발달장애인들의 경험은 다음과 같다. 첫째, 발달장애인은 성인 전환기의 생활 변화에 대해 매우 혼란스러워하고, 공격적 문제 행동 및 가정에서의 고립, 재활에서의 이탈 및 거부와 같은 부적응적 행동 양식이 증가 되었다. 그러나 부모와 재활 인력들도 이에 대한 준비와 인식이 매우 부족했다. 둘째, 발달장애인의 성인 전환기 시기의 특수교육과 재활 치료가 질적, 양적으로 부족한 부분이 많았다. 국가에서의 재활 치료 지원이 종료되면서 재활이 중단되는 경우가 많고, 질적인 요구에서는 전 생애주기를 다룰 수 있는 전문 인력의 양성과 일상생활훈련과 관련된 개입으로 재활 치료의 패러다임 변화가 필요하다는 의견을 제시했다. 셋째, 발달장애인의 전환 교육의 구체적인 요구는 일상생활 적응, 사회적 상호작용기술, 직업 재활, 심리상담 지원, 자립 생활 훈련을 바탕으로 지속적인 개별 포트폴리오를 만들기를 원했다. 여러 분야의 재활 전문가들이 전환기라는 구체적 주제를 가지고 훈련 및 지도할 수 있도록 이정표 역할의 프로그램 및 제도가 진행되기를 희망했다. 넷째, 성인 전환기 발달장애인 가족지원으로는 가정 내에서 지속적인 당사자의 재활을 지원해줄 수 있는 여건들이 성공적인 전환기 생활과 연관될 수 있다는 판단을 하고 있었으며 부모 심리상담, 자조 모임, 생애주기별 부모교육 의무화를 희망했고 비장애 형제 상담, 여가 지원, 경제적 지원, 복지 제도 지원, 인식 홍보의 요구를 보였다. 본 연구는 성인 전환기 발달장애 자녀 어머니의 경험을 통해 전환기 시기의 문제 행동의 증가와 심리적 문제, 행동 중재 및 부모 상담 등 재활 과정에서의 어려움을 탐색하며, 전환기 시기의 필요한 심리적 개입 및 지원에 대한 요구사항을 이해하여 이후 재활심리 프로그램 개발의 기초 자료를 구성하는 데 의의가 있다.
This study was conducted to understand the requirements of psychological support services for mothers of adults with developmental disabilities in the transition period. Data were collected through interviews and questionnaires from seven mothers with developmental disabilities in the adult transiti...
This study was conducted to understand the requirements of psychological support services for mothers of adults with developmental disabilities in the transition period. Data were collected through interviews and questionnaires from seven mothers with developmental disabilities in the adult transition period to investigate the difficulties and psychological support needs during the adult transition period. The questionnaire on parenting and rehabilitation treatment experience and needs survey used frequency analysis method, and the data on child rearing difficulties, rehabilitation treatment experience, and conversion education needs survey were conducted through repeated comparative analysis using 10 questions in a total of 32 categories, 92 The conceptual information of dogs was collected. Based on the collected data, the experiences of adults with developmental disabilities in the transition period are as follows. First, people with developmental disabilities are very confused about life changes in the adult transition period, and maladaptive behavior patterns such as aggressive problem behavior and isolation at home, departure from rehabilitation and rejection have increased. However, parents and rehabilitation personnel were also very poor in preparation and awareness of intervention. Second, there were many qualitative and quantitative deficiencies in special education and rehabilitation treatment in the transition period of adults with developmental disabilities. Rehabilitation is often stopped when the state's support for rehabilitation treatment ends, and in terms of quality, the opinion that a paradigm change in rehabilitation treatment is necessary is necessary by nurturing professional manpower capable of handling the entire life cycle and intervention related to daily life training. Third, the specific needs of transition education for people with developmental disabilities wanted to create a continuous individual portfolio based on daily life adaptation, social skills, vocational rehabilitation, psychological counseling support, and independent living. It was hoped that the program and system serving as a milestone would be implemented so that rehabilitation experts in various fields could train and guide with the specific theme of the transition period. Fourth, as support for families with developmental disabilities in the adult transition period, it was determined that conditions that could support continuous rehabilitation at home could be related to a successful transition period life, and they hoped for parental psychological counseling, self-help groups, and mandatory parent education for each life cycle. , such as counseling, leisure support, and financial support for non-disabled siblings. This study explores the increase in problem behaviors and psychological problems in the transition period, difficulties in the rehabilitation process such as behavioral interventions and parental counseling through the experiences of mothers of children with developmental disabilities in the adult transition period, and demands for necessary psychological intervention and support in the transition period. It is meaningful to compose basic data for later rehabilitation psychology program development by understanding.
Key words : Adult Development Disability, Transition Psychological Support, Transition Education
This study was conducted to understand the requirements of psychological support services for mothers of adults with developmental disabilities in the transition period. Data were collected through interviews and questionnaires from seven mothers with developmental disabilities in the adult transition period to investigate the difficulties and psychological support needs during the adult transition period. The questionnaire on parenting and rehabilitation treatment experience and needs survey used frequency analysis method, and the data on child rearing difficulties, rehabilitation treatment experience, and conversion education needs survey were conducted through repeated comparative analysis using 10 questions in a total of 32 categories, 92 The conceptual information of dogs was collected. Based on the collected data, the experiences of adults with developmental disabilities in the transition period are as follows. First, people with developmental disabilities are very confused about life changes in the adult transition period, and maladaptive behavior patterns such as aggressive problem behavior and isolation at home, departure from rehabilitation and rejection have increased. However, parents and rehabilitation personnel were also very poor in preparation and awareness of intervention. Second, there were many qualitative and quantitative deficiencies in special education and rehabilitation treatment in the transition period of adults with developmental disabilities. Rehabilitation is often stopped when the state's support for rehabilitation treatment ends, and in terms of quality, the opinion that a paradigm change in rehabilitation treatment is necessary is necessary by nurturing professional manpower capable of handling the entire life cycle and intervention related to daily life training. Third, the specific needs of transition education for people with developmental disabilities wanted to create a continuous individual portfolio based on daily life adaptation, social skills, vocational rehabilitation, psychological counseling support, and independent living. It was hoped that the program and system serving as a milestone would be implemented so that rehabilitation experts in various fields could train and guide with the specific theme of the transition period. Fourth, as support for families with developmental disabilities in the adult transition period, it was determined that conditions that could support continuous rehabilitation at home could be related to a successful transition period life, and they hoped for parental psychological counseling, self-help groups, and mandatory parent education for each life cycle. , such as counseling, leisure support, and financial support for non-disabled siblings. This study explores the increase in problem behaviors and psychological problems in the transition period, difficulties in the rehabilitation process such as behavioral interventions and parental counseling through the experiences of mothers of children with developmental disabilities in the adult transition period, and demands for necessary psychological intervention and support in the transition period. It is meaningful to compose basic data for later rehabilitation psychology program development by understanding.
Key words : Adult Development Disability, Transition Psychological Support, Transition Education
주제어
#성인 전환기 발달장애인
#전환기 심리지원
#전환 교육
#Adult Development Disability
#Transition Psychological Support
#Transition Education
학위논문 정보
저자
추연지
학위수여기관
대구대학교 재활과학대학원
학위구분
국내석사
학과
재활심리학과 심리치료전공
지도교수
박중규
발행연도
2021
총페이지
vii, 92
키워드
성인 전환기 발달장애인,
전환기 심리지원,
전환 교육,
Adult Development Disability,
Transition Psychological Support,
Transition Education
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.