이 연구는 특수학교 진로전담교사의 직무수행에 필요한 역량을 도출하여 역량모형을 개발하고, 이를 바탕으로 역량 교육 요구를 확인하는데 목적이 있다. 이를 위해 문헌연구와 심층면담을 통해 역량요소를 도출하여 역량모형 초안을 개발하고, 역량모형 초안의 타당성을 검증하기 위해 2차에 걸친 델파이 조사를 실시하여 역량모형을 확정하였다. 확정된 역량모형을 바탕으로 특수학교 진로전담교사 대상 설문조사를 실시하여 역량 교육의 요구도와 역량 개발의 우선순위를 확인하였다. 이러한 연구과정을 통해 도출된 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 역량모형 초안 개발 단계에서는 문헌연구와 심층면담을 통해 특수학교 진로전담교사가 갖추어야 할 역량을 도출하고, 유사한 역량을 유목화 하여 3개 역량군, 18개 역량요소, 36개 역량지표로 위계화 된 특수학교 진로전담교사 역량모형 초안을 개발하였다. 둘째, 역량모형 타당화 단계에서는 특수교육대상자의 ...
이 연구는 특수학교 진로전담교사의 직무수행에 필요한 역량을 도출하여 역량모형을 개발하고, 이를 바탕으로 역량 교육 요구를 확인하는데 목적이 있다. 이를 위해 문헌연구와 심층면담을 통해 역량요소를 도출하여 역량모형 초안을 개발하고, 역량모형 초안의 타당성을 검증하기 위해 2차에 걸친 델파이 조사를 실시하여 역량모형을 확정하였다. 확정된 역량모형을 바탕으로 특수학교 진로전담교사 대상 설문조사를 실시하여 역량 교육의 요구도와 역량 개발의 우선순위를 확인하였다. 이러한 연구과정을 통해 도출된 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 역량모형 초안 개발 단계에서는 문헌연구와 심층면담을 통해 특수학교 진로전담교사가 갖추어야 할 역량을 도출하고, 유사한 역량을 유목화 하여 3개 역량군, 18개 역량요소, 36개 역량지표로 위계화 된 특수학교 진로전담교사 역량모형 초안을 개발하였다. 둘째, 역량모형 타당화 단계에서는 특수교육대상자의 진로교육 전문가 22명을 대상으로 2차에 걸친 델파이 조사를 실시하여 역량모형 초안에 대한 타당도 검증을 실시하였다. 이를 통해 특수학교 진로전담교사 역량모형은 최종 3개 역량군, 15개 역량요소, 29개 역량지표로 확정이 되었다. 셋째, 확정된 특수학교 진로전담교사의 역량모형을 바탕으로 전국 특수학교 진로전담교사 114명을 대상으로 역량 교육 요구도 설문조사를 실시하였다. 역량 교육 요구도를 분석한 결과, 지역사회 유관기관과의 업무 협약 및 모니터링, 장애학생 부모상담 이론의 이해, 진로계획의 수립, 진로정보의 제공, 진로평가 이론의 이해 역량이 특수학교 진로전담교사들에게 1차적으로 개발되어야 할 최우선 역량으로 도출되었다. 또한 장애인 고용정책 및 직업재활 서비스의 이해, 장애인 복지정책 및 서비스의 이해, 전환평가의 실시, 가족 및 교사와의 연계와 협력, 진로교육 수퍼비전 지원 역량은 2차적으로 개발되어야 할 역량으로 도출되었다. 이 연구는 특수학교 진로전담교사의 직무수행에 필요한 역량모형 개발을 통해 진로전담교사의 양성 및 계속교육을 위한 교육기관의 교육과정 지침을 제공한 것에 의의가 있다. 앞으로 이 연구에서 개발한 역량모형을 바탕으로 특수학교 진로전담교사의 양성과 계속교육을 위한 역량 기반 교육과정 개발이 이루어져야 할 것이다. 그러나 이 연구는 특수학교 진로전담교사의 배치 초기에 이루어졌기 때문에 역량 도출 방법과 연구 참여자 선정에 있어서 제한점이 있었다. 따라서 향후 특수학교 진로전담교사의 직무수행에 대한 인식연구와 행동사건면접의 심층면담을 통해 필요 역량을 확인하여 특수학교 진로전담교사 역량모형에 지속적으로 반영되어져야 할 것이다. 또한 이 연구에서 개발된 특수학교 진로전담교사의 역량모형을 바탕으로 향후 역량 척도 개발 및 배치기관 별 진로전담교사의 전문역량 개발의 후속 연구도 이루어져야 할 것이다.
이 연구는 특수학교 진로전담교사의 직무수행에 필요한 역량을 도출하여 역량모형을 개발하고, 이를 바탕으로 역량 교육 요구를 확인하는데 목적이 있다. 이를 위해 문헌연구와 심층면담을 통해 역량요소를 도출하여 역량모형 초안을 개발하고, 역량모형 초안의 타당성을 검증하기 위해 2차에 걸친 델파이 조사를 실시하여 역량모형을 확정하였다. 확정된 역량모형을 바탕으로 특수학교 진로전담교사 대상 설문조사를 실시하여 역량 교육의 요구도와 역량 개발의 우선순위를 확인하였다. 이러한 연구과정을 통해 도출된 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 역량모형 초안 개발 단계에서는 문헌연구와 심층면담을 통해 특수학교 진로전담교사가 갖추어야 할 역량을 도출하고, 유사한 역량을 유목화 하여 3개 역량군, 18개 역량요소, 36개 역량지표로 위계화 된 특수학교 진로전담교사 역량모형 초안을 개발하였다. 둘째, 역량모형 타당화 단계에서는 특수교육대상자의 진로교육 전문가 22명을 대상으로 2차에 걸친 델파이 조사를 실시하여 역량모형 초안에 대한 타당도 검증을 실시하였다. 이를 통해 특수학교 진로전담교사 역량모형은 최종 3개 역량군, 15개 역량요소, 29개 역량지표로 확정이 되었다. 셋째, 확정된 특수학교 진로전담교사의 역량모형을 바탕으로 전국 특수학교 진로전담교사 114명을 대상으로 역량 교육 요구도 설문조사를 실시하였다. 역량 교육 요구도를 분석한 결과, 지역사회 유관기관과의 업무 협약 및 모니터링, 장애학생 부모상담 이론의 이해, 진로계획의 수립, 진로정보의 제공, 진로평가 이론의 이해 역량이 특수학교 진로전담교사들에게 1차적으로 개발되어야 할 최우선 역량으로 도출되었다. 또한 장애인 고용정책 및 직업재활 서비스의 이해, 장애인 복지정책 및 서비스의 이해, 전환평가의 실시, 가족 및 교사와의 연계와 협력, 진로교육 수퍼비전 지원 역량은 2차적으로 개발되어야 할 역량으로 도출되었다. 이 연구는 특수학교 진로전담교사의 직무수행에 필요한 역량모형 개발을 통해 진로전담교사의 양성 및 계속교육을 위한 교육기관의 교육과정 지침을 제공한 것에 의의가 있다. 앞으로 이 연구에서 개발한 역량모형을 바탕으로 특수학교 진로전담교사의 양성과 계속교육을 위한 역량 기반 교육과정 개발이 이루어져야 할 것이다. 그러나 이 연구는 특수학교 진로전담교사의 배치 초기에 이루어졌기 때문에 역량 도출 방법과 연구 참여자 선정에 있어서 제한점이 있었다. 따라서 향후 특수학교 진로전담교사의 직무수행에 대한 인식연구와 행동사건면접의 심층면담을 통해 필요 역량을 확인하여 특수학교 진로전담교사 역량모형에 지속적으로 반영되어져야 할 것이다. 또한 이 연구에서 개발된 특수학교 진로전담교사의 역량모형을 바탕으로 향후 역량 척도 개발 및 배치기관 별 진로전담교사의 전문역량 개발의 후속 연구도 이루어져야 할 것이다.
The purposes of this study is to explore the competencies required for special school career teachers to achieve professionalism and to develop a special school career teacher’s competency model, and to survey the demands of competency based on the final competency model for the special school caree...
The purposes of this study is to explore the competencies required for special school career teachers to achieve professionalism and to develop a special school career teacher’s competency model, and to survey the demands of competency based on the final competency model for the special school career teacher. To this end, the researcher developed the draft competency model through literature review and in-depth interview, and performed a two-round Delphi survey to verify the content validity of the draft competency model. Finally, the researcher surveyed the demands and priorities of competency for special school career teachers based on the final competency model developed by a two-round Delphi survey. The detailed contents of each stage are as follows. The first stage, ‘Drafting of the Competency Model stage’, the literature review and in-depth interviews were conducted to develop the draft competency model for special school career teachers. In this stage, the researcher reviewed previous studies and interviewed career teachers of special education students to define concepts of special school career teacher’s competencies. As a result, , the competency model structure was devised and the model’s components were conceptualized. The draft competency model is composed of 3 competency groups, 18 competency factors, and 36 competency indicators. In the Second stage, ‘Validation of the Competency Model contents and Finalizing the Competency Model’, a two-round Delphi survey was performed to validate and revise the draft competency model through a panel of 22 experts. After the survey results had been analyzed, this study has completed the formation of a competency model for special school career teachers composed of three competency groups, 15 competency factors, and 29 competency indicators. In the third stage, ‘Surveying the Demands and Priorities of Competency based on the final competency model for the special school career teacher’, a research survey was conducted on the demands and priorities of competency among 114 special school career teachers nationwide. After the survey results had been analyzed, the following 5 competency indicators, work agreements and monitoring with community-related institutions, understanding of the theory of parental counseling for students with disabilities, the establishment of career plan, provision of career information, and understanding the theory of career evaluation, were identified as the top priority that should be developed primarily for special school career teachers. In addition, the following 4 competency indicators, understanding of employment policies for disabilitied population and vocational rehabilitation services, understanding welfare policies for person with disabilities and welfare services, conducting conversion assessments, linking and cooperating with families and teachers, and supporting career education supervision, were identified as secondary priority. This study is meaningful in providing curriculum guidelines for future special school career teacher and continuing education based on the development of the competency model for special school career teachers. The curriculum for future special school career teacher and continuing education should be developed based on the development of the competency model in this study. However, since this study was performed before department assignment of special school career teacher, there were limits in how to derive competence and the selection of participants in this study. Therefore, after identifying necessary competencies through a study on the perception of job performance for special school career teacher and in-depth interviews on behavioral events, the compe tency model for special school career teacher should be continuously revised. In addition, follow-up research should be conducted on the development of competency scales and the development of professional competencies for special school career teacher by institution based on the competency model developed in this study.
The purposes of this study is to explore the competencies required for special school career teachers to achieve professionalism and to develop a special school career teacher’s competency model, and to survey the demands of competency based on the final competency model for the special school career teacher. To this end, the researcher developed the draft competency model through literature review and in-depth interview, and performed a two-round Delphi survey to verify the content validity of the draft competency model. Finally, the researcher surveyed the demands and priorities of competency for special school career teachers based on the final competency model developed by a two-round Delphi survey. The detailed contents of each stage are as follows. The first stage, ‘Drafting of the Competency Model stage’, the literature review and in-depth interviews were conducted to develop the draft competency model for special school career teachers. In this stage, the researcher reviewed previous studies and interviewed career teachers of special education students to define concepts of special school career teacher’s competencies. As a result, , the competency model structure was devised and the model’s components were conceptualized. The draft competency model is composed of 3 competency groups, 18 competency factors, and 36 competency indicators. In the Second stage, ‘Validation of the Competency Model contents and Finalizing the Competency Model’, a two-round Delphi survey was performed to validate and revise the draft competency model through a panel of 22 experts. After the survey results had been analyzed, this study has completed the formation of a competency model for special school career teachers composed of three competency groups, 15 competency factors, and 29 competency indicators. In the third stage, ‘Surveying the Demands and Priorities of Competency based on the final competency model for the special school career teacher’, a research survey was conducted on the demands and priorities of competency among 114 special school career teachers nationwide. After the survey results had been analyzed, the following 5 competency indicators, work agreements and monitoring with community-related institutions, understanding of the theory of parental counseling for students with disabilities, the establishment of career plan, provision of career information, and understanding the theory of career evaluation, were identified as the top priority that should be developed primarily for special school career teachers. In addition, the following 4 competency indicators, understanding of employment policies for disabilitied population and vocational rehabilitation services, understanding welfare policies for person with disabilities and welfare services, conducting conversion assessments, linking and cooperating with families and teachers, and supporting career education supervision, were identified as secondary priority. This study is meaningful in providing curriculum guidelines for future special school career teacher and continuing education based on the development of the competency model for special school career teachers. The curriculum for future special school career teacher and continuing education should be developed based on the development of the competency model in this study. However, since this study was performed before department assignment of special school career teacher, there were limits in how to derive competence and the selection of participants in this study. Therefore, after identifying necessary competencies through a study on the perception of job performance for special school career teacher and in-depth interviews on behavioral events, the compe tency model for special school career teacher should be continuously revised. In addition, follow-up research should be conducted on the development of competency scales and the development of professional competencies for special school career teacher by institution based on the competency model developed in this study.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.