듣기는 외국어 교육과정에서 소홀히 취급되어서는 안 되는 중요한 기능이므로 듣기에 대해 효율적인 방법을 알아볼 필요가 있다. 본 논문은 듣기 학습법 중 하나인 따라 읽기(섀도잉) 그리고 받아쓰기를 활용해 한국어 학습자의 듣기 능력 어떤 영향을 미치는지에 알아보고자 하는 데에 목적을 두었다. 또한 한국어 학습자의 듣기에 대한 정의적 측면도 살펴보았다.
제1장에서는 연구의 목적을 밝혔으며 기존에 이루어졌던 선행연구를 검토하여 언급하였다. 또한 연구 문제도 제기하였다.
제2장에서 듣기의 정의 및 중요성 등에 대해 서술하였으...
듣기는 외국어 교육과정에서 소홀히 취급되어서는 안 되는 중요한 기능이므로 듣기에 대해 효율적인 방법을 알아볼 필요가 있다. 본 논문은 듣기 학습법 중 하나인 따라 읽기(섀도잉) 그리고 받아쓰기를 활용해 한국어 학습자의 듣기 능력 어떤 영향을 미치는지에 알아보고자 하는 데에 목적을 두었다. 또한 한국어 학습자의 듣기에 대한 정의적 측면도 살펴보았다.
제1장에서는 연구의 목적을 밝혔으며 기존에 이루어졌던 선행연구를 검토하여 언급하였다. 또한 연구 문제도 제기하였다.
제2장에서 듣기의 정의 및 중요성 등에 대해 서술하였으며 따라 읽기 (섀도잉)와 받아쓰기의 개념, 유형, 그리고 효과와 같은 이론적 배경을 살펴보았다.
제3장은 연구 방법으로 구성되어 있는데 피험자, 실험 절차와 실험에서 사용되는 자료, 도구로 나누었다. 본 연구는 서울시 소재의 k대학교 중국인 중급 한국어 학습자 30명을 모집하여 따라 읽기(섀도잉) 학습법을 하는 실험 집단A와 받아쓰기 학습법을 하는 실험 집단B, 그리고 아무 학습 활동을 진행하지 않은 통제 집단C로 나누었다. 실험 절차는 제2장에서 언급했던 학습법 유형을 바탕으로 설계하였다. 실험 자료는 공신력이 있는 외국인 한국어 능력을 측정하는 토픽 시험 문제를 선택하였다. 실험에서 나타나는 결과는 모두 spss 통계프로그램으로 분석하였다.
제4장에서 실험에서 통제 집단과 두 집단은 활용한 듣기 학습 방법으로 나타나는 결과 및 효과를 분석허여 따라 읽기와 받아쓰기가 한국어 듣기 능력에 어떤 영향을 미치는지를 밝혔다. 또한 피험자 듣기와 실험에 대한 정의적 태도도 통계하여 분석하였다.
제 5장에서는 본 연구를 종합적으로 정리하였다.
본고의 연구 결과 및 내용은 한국어 학습자들은 듣기를 학습할 때 효과적인 듣기 학습법을 활용될 수 있는 방법을 제시하는 데 도움이 되기를 바란다.
듣기는 외국어 교육과정에서 소홀히 취급되어서는 안 되는 중요한 기능이므로 듣기에 대해 효율적인 방법을 알아볼 필요가 있다. 본 논문은 듣기 학습법 중 하나인 따라 읽기(섀도잉) 그리고 받아쓰기를 활용해 한국어 학습자의 듣기 능력 어떤 영향을 미치는지에 알아보고자 하는 데에 목적을 두었다. 또한 한국어 학습자의 듣기에 대한 정의적 측면도 살펴보았다.
제1장에서는 연구의 목적을 밝혔으며 기존에 이루어졌던 선행연구를 검토하여 언급하였다. 또한 연구 문제도 제기하였다.
제2장에서 듣기의 정의 및 중요성 등에 대해 서술하였으며 따라 읽기 (섀도잉)와 받아쓰기의 개념, 유형, 그리고 효과와 같은 이론적 배경을 살펴보았다.
제3장은 연구 방법으로 구성되어 있는데 피험자, 실험 절차와 실험에서 사용되는 자료, 도구로 나누었다. 본 연구는 서울시 소재의 k대학교 중국인 중급 한국어 학습자 30명을 모집하여 따라 읽기(섀도잉) 학습법을 하는 실험 집단A와 받아쓰기 학습법을 하는 실험 집단B, 그리고 아무 학습 활동을 진행하지 않은 통제 집단C로 나누었다. 실험 절차는 제2장에서 언급했던 학습법 유형을 바탕으로 설계하였다. 실험 자료는 공신력이 있는 외국인 한국어 능력을 측정하는 토픽 시험 문제를 선택하였다. 실험에서 나타나는 결과는 모두 spss 통계프로그램으로 분석하였다.
제4장에서 실험에서 통제 집단과 두 집단은 활용한 듣기 학습 방법으로 나타나는 결과 및 효과를 분석허여 따라 읽기와 받아쓰기가 한국어 듣기 능력에 어떤 영향을 미치는지를 밝혔다. 또한 피험자 듣기와 실험에 대한 정의적 태도도 통계하여 분석하였다.
제 5장에서는 본 연구를 종합적으로 정리하였다.
본고의 연구 결과 및 내용은 한국어 학습자들은 듣기를 학습할 때 효과적인 듣기 학습법을 활용될 수 있는 방법을 제시하는 데 도움이 되기를 바란다.
Listening is an important function that should not be neglected in the foreign language curriculum, so it is necessary to find out an effective method for listening. The purpose of this thesis is to investigate the effect of shadowing and dictation, one of the listening learning methods, on the list...
Listening is an important function that should not be neglected in the foreign language curriculum, so it is necessary to find out an effective method for listening. The purpose of this thesis is to investigate the effect of shadowing and dictation, one of the listening learning methods, on the listening ability of Korean learners. Also, the affective aspects of Korean learners' listening were examined.
In Chapter 1, the purpose of the study was clarified, and previous studies were reviewed and mentioned. Research questions were also raised.
In Chapter 2, the definition and importance of listening were described, and theoretical backgrounds such as the concepts, types, and effects of shadowing and dictation were examined.
Chapter 3 consists of research methods and is divided into subjects, experimental procedures, data and tools used in the experiments. This study recruited 30 Chinese intermediate Korean learners from K University located in Seoul and divided them into an experimental group A, which performed the shadowing learning method, an experimental group B, which performed the dictation learning method, and a control group C, which did not perform any learning activities. The experimental procedure was designed based on the type of learning method mentioned in Chapter 2. For the experimental data, topic test questions that measure the Korean language ability of foreigners with public confidence were selected. All results appearing in the experiment were analyzed with the spss statistical program.
In Chapter 4, the control group and the two groups analyzed the results and effects of the listening learning method used in the experiment to reveal how reading and dictation affect Korean listening skills. In addition, the affective attitude towards the subject's listening and experiment was also statistically analyzed.
Chapter 5 comprehensively summarizes this study.
It is hoped that the results and contents of this study will help Korean learners to suggest a way to use effective listening learning methods when learning listening.
Listening is an important function that should not be neglected in the foreign language curriculum, so it is necessary to find out an effective method for listening. The purpose of this thesis is to investigate the effect of shadowing and dictation, one of the listening learning methods, on the listening ability of Korean learners. Also, the affective aspects of Korean learners' listening were examined.
In Chapter 1, the purpose of the study was clarified, and previous studies were reviewed and mentioned. Research questions were also raised.
In Chapter 2, the definition and importance of listening were described, and theoretical backgrounds such as the concepts, types, and effects of shadowing and dictation were examined.
Chapter 3 consists of research methods and is divided into subjects, experimental procedures, data and tools used in the experiments. This study recruited 30 Chinese intermediate Korean learners from K University located in Seoul and divided them into an experimental group A, which performed the shadowing learning method, an experimental group B, which performed the dictation learning method, and a control group C, which did not perform any learning activities. The experimental procedure was designed based on the type of learning method mentioned in Chapter 2. For the experimental data, topic test questions that measure the Korean language ability of foreigners with public confidence were selected. All results appearing in the experiment were analyzed with the spss statistical program.
In Chapter 4, the control group and the two groups analyzed the results and effects of the listening learning method used in the experiment to reveal how reading and dictation affect Korean listening skills. In addition, the affective attitude towards the subject's listening and experiment was also statistically analyzed.
Chapter 5 comprehensively summarizes this study.
It is hoped that the results and contents of this study will help Korean learners to suggest a way to use effective listening learning methods when learning listening.
주제어
#한국어 듣기 따라 읽기(섀도잉) 받아쓰기
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.