한중 양국의 가전산업 및 기업에 대한 기술추격 비교연구 : 냉장고, 에어컨기업을 중심으로 A Comparative Study on Technology Catch-up of Home appliance in South Korea and China : Focus on Refrigerator and Air Conditioner Companies원문보기
경제의 발전에 따라 한국과 중국 기업은 더 높은 경쟁력을 가지게 되고 양국의 경쟁도 역시 심화되고 복잡한 관계로 얽혀 있다. 또한 한중 양국은 이웃나라로서 지리적 위치가 매우 가깝다. 따라서 지금까지 경제, 정치적으로 지속적으로 유대관계를 유지해 왔다. 한국 삼성전자, LG 전자 등 기업의 발전은 한국이 가전산업에서의 기술적인 혁신과 기술추격을 발전시켰고 중국의 하이얼(Haier), 그리(Gree) 등 가전산업은 중국 정부의 자원과 자체저인 기술경험 촉진에 의해 신기술 제품을 개발하여 OBM단계로 발전을 시작하였다. (이근, 2014; Lee, K., & Lim, C., 2001; Kim, 1980) 본 논문은 한중 양국은 대표 가전기업을 주요 연구대상으로 하여 기술추격 핵심 이론을 바탕으로 하며 한중 양국의 가전산업 기술추격 모드, 양국 각각의 대표적인 가전기업을 비록한 기술추격모드, 기술개발전략, 그리고 기업전환 ...
경제의 발전에 따라 한국과 중국 기업은 더 높은 경쟁력을 가지게 되고 양국의 경쟁도 역시 심화되고 복잡한 관계로 얽혀 있다. 또한 한중 양국은 이웃나라로서 지리적 위치가 매우 가깝다. 따라서 지금까지 경제, 정치적으로 지속적으로 유대관계를 유지해 왔다. 한국 삼성전자, LG 전자 등 기업의 발전은 한국이 가전산업에서의 기술적인 혁신과 기술추격을 발전시켰고 중국의 하이얼(Haier), 그리(Gree) 등 가전산업은 중국 정부의 자원과 자체저인 기술경험 촉진에 의해 신기술 제품을 개발하여 OBM단계로 발전을 시작하였다. (이근, 2014; Lee, K., & Lim, C., 2001; Kim, 1980) 본 논문은 한중 양국은 대표 가전기업을 주요 연구대상으로 하여 기술추격 핵심 이론을 바탕으로 하며 한중 양국의 가전산업 기술추격 모드, 양국 각각의 대표적인 가전기업을 비록한 기술추격모드, 기술개발전략, 그리고 기업전환 업그레이드 과정에 대해 비교분석하면서 공통점과 차이점을 분석하였다. 본 논문은 한국과 중국 양국의 기술추격 모드부터 이에 대해 비교 연구했고, 둘째로는 산업차원에서 한중 양국 냉장고산업의 기술추격 유형을 연구 분석했는데 한중 양국의 냉장고와 에어컨 기업의 관련 기술추격 유형과 기술추격 과정을 총결했다. 셋째는 기업차원에서 출발해 양국의 대표적이고 영향력을 지닌 가전기업을 대상으로 분석을 진행하여 한중 양국 대표하는 가전산업의 기술추격 유형 및 기술발전 경로의 같은 점과 다른 점을 총괄했고 마지막으로는 결론과 시사점을 제시했다. 본 논문의 주요한 결론은 이와 같다: (1) 한국의 대표적인 가전 기업은 기술혁신을 더욱 중요하게 여긴다. (2) 한국 냉장고산업 및 에어컨산업의 기술추격모드는 “경로개척형”이고 중국 냉장고산업 및 에어컨의 기술추격모드는 “경로추종형”이다. LG의 경우는 OEM→OBM의 형식으로 업그레이드하였고 삼성의 경우는 OEM→ ODM→OBM의 형식으로 업그레이드를 완성하였다. 중국기업 하이얼(Haier), 그리(Gree)와 메이디(Midea)는 모두 OEM→ODM→OBM의 형식으로 업그레이드를 이루었다. (3) 한국 대표적 가전기업의 기술추격 경로는 상대적으로 더욱 다양하게 나타나고 있다. (4) 중국의 대표적인 가전기업에 비하여 한국의 대표적인 가전 기업은 더 일찍 OBM단계로 업그레이드하였다. 한국LG와 삼성의 경우는 19세기 90년대에 벌써 OBM단계로 전환 완성하였고 중국 그리(Gree), 하이얼(Haier)와 메이디(Midea)는 2005년에 OBM단계로의 기업전환을 완성했다. 그리고 중국의 메이디(Midea) 기업은 여전히 ODM에서 OBM단계로 업그레이드하는 과도기에 있다.
경제의 발전에 따라 한국과 중국 기업은 더 높은 경쟁력을 가지게 되고 양국의 경쟁도 역시 심화되고 복잡한 관계로 얽혀 있다. 또한 한중 양국은 이웃나라로서 지리적 위치가 매우 가깝다. 따라서 지금까지 경제, 정치적으로 지속적으로 유대관계를 유지해 왔다. 한국 삼성전자, LG 전자 등 기업의 발전은 한국이 가전산업에서의 기술적인 혁신과 기술추격을 발전시켰고 중국의 하이얼(Haier), 그리(Gree) 등 가전산업은 중국 정부의 자원과 자체저인 기술경험 촉진에 의해 신기술 제품을 개발하여 OBM단계로 발전을 시작하였다. (이근, 2014; Lee, K., & Lim, C., 2001; Kim, 1980) 본 논문은 한중 양국은 대표 가전기업을 주요 연구대상으로 하여 기술추격 핵심 이론을 바탕으로 하며 한중 양국의 가전산업 기술추격 모드, 양국 각각의 대표적인 가전기업을 비록한 기술추격모드, 기술개발전략, 그리고 기업전환 업그레이드 과정에 대해 비교분석하면서 공통점과 차이점을 분석하였다. 본 논문은 한국과 중국 양국의 기술추격 모드부터 이에 대해 비교 연구했고, 둘째로는 산업차원에서 한중 양국 냉장고산업의 기술추격 유형을 연구 분석했는데 한중 양국의 냉장고와 에어컨 기업의 관련 기술추격 유형과 기술추격 과정을 총결했다. 셋째는 기업차원에서 출발해 양국의 대표적이고 영향력을 지닌 가전기업을 대상으로 분석을 진행하여 한중 양국 대표하는 가전산업의 기술추격 유형 및 기술발전 경로의 같은 점과 다른 점을 총괄했고 마지막으로는 결론과 시사점을 제시했다. 본 논문의 주요한 결론은 이와 같다: (1) 한국의 대표적인 가전 기업은 기술혁신을 더욱 중요하게 여긴다. (2) 한국 냉장고산업 및 에어컨산업의 기술추격모드는 “경로개척형”이고 중국 냉장고산업 및 에어컨의 기술추격모드는 “경로추종형”이다. LG의 경우는 OEM→OBM의 형식으로 업그레이드하였고 삼성의 경우는 OEM→ ODM→OBM의 형식으로 업그레이드를 완성하였다. 중국기업 하이얼(Haier), 그리(Gree)와 메이디(Midea)는 모두 OEM→ODM→OBM의 형식으로 업그레이드를 이루었다. (3) 한국 대표적 가전기업의 기술추격 경로는 상대적으로 더욱 다양하게 나타나고 있다. (4) 중국의 대표적인 가전기업에 비하여 한국의 대표적인 가전 기업은 더 일찍 OBM단계로 업그레이드하였다. 한국LG와 삼성의 경우는 19세기 90년대에 벌써 OBM단계로 전환 완성하였고 중국 그리(Gree), 하이얼(Haier)와 메이디(Midea)는 2005년에 OBM단계로의 기업전환을 완성했다. 그리고 중국의 메이디(Midea) 기업은 여전히 ODM에서 OBM단계로 업그레이드하는 과도기에 있다.
As the economy develops, Korean and Chinese companies become more competitive, and competition between the two countries is intensified and complicated. In addition, Korea and China have maintained continuous political and economic ties since their geographical locations are very close to each other...
As the economy develops, Korean and Chinese companies become more competitive, and competition between the two countries is intensified and complicated. In addition, Korea and China have maintained continuous political and economic ties since their geographical locations are very close to each other. The development of South Korea's Samsung Electronics and LG Electronics developed technological innovation and technology pursuit in the home appliance industry, while China's Haier and Gree developed new technology products to the OBM stage by promoting the Chinese government's resources and low-level technology experience. This paper analyzed the differences between Korea and China based on the core theory of technology pursuit with major home appliance companies and compared to compare and study technology development strategies, upgrade process, and technology pursuit mode. This paper first compared and analyzed the technology pursuit mode of Korea and China, and secondly, researched and analyzed the types of technology pursuit of refrigerator industries in Korea and China. Third, the analysis was conducted on representative home appliance companies in Korea and China to summarize the commonalities and differences between the technology development paths and technology pursuit types of the two major home appliances industries. The main conclusion of this paper is: (1) Korea's leading consumer electronics company considers innovation more important. (2) The technology tracking mode of the Korean refrigerator industry and air conditioner industry is "path pioneering" and the technology tracking mode of the Chinese refrigerator industry and air conditioner is "path following". LG upgraded to OEM→ OBM and Samsung upgraded to OEM→ ODM→ OBM. Chinese companies Haier, Grey and Midea have all completed upgrades using OEM→ ODM→ OBM. (3) Korea's leading home appliance manufacturers have more diverse technology tracking paths. (4) Korea's leading home appliance manufacturer upgraded to OBM level earlier than China's leading home appliance manufacturer. Korea's LG and Samsung made the transition to the OBM stage in the 90s of the last century, while China's Haier, Grey and Midea completed the transition to the OBM stage in 2005. Chinese company Midea is still in a transition period from ODM to OBM.
As the economy develops, Korean and Chinese companies become more competitive, and competition between the two countries is intensified and complicated. In addition, Korea and China have maintained continuous political and economic ties since their geographical locations are very close to each other. The development of South Korea's Samsung Electronics and LG Electronics developed technological innovation and technology pursuit in the home appliance industry, while China's Haier and Gree developed new technology products to the OBM stage by promoting the Chinese government's resources and low-level technology experience. This paper analyzed the differences between Korea and China based on the core theory of technology pursuit with major home appliance companies and compared to compare and study technology development strategies, upgrade process, and technology pursuit mode. This paper first compared and analyzed the technology pursuit mode of Korea and China, and secondly, researched and analyzed the types of technology pursuit of refrigerator industries in Korea and China. Third, the analysis was conducted on representative home appliance companies in Korea and China to summarize the commonalities and differences between the technology development paths and technology pursuit types of the two major home appliances industries. The main conclusion of this paper is: (1) Korea's leading consumer electronics company considers innovation more important. (2) The technology tracking mode of the Korean refrigerator industry and air conditioner industry is "path pioneering" and the technology tracking mode of the Chinese refrigerator industry and air conditioner is "path following". LG upgraded to OEM→ OBM and Samsung upgraded to OEM→ ODM→ OBM. Chinese companies Haier, Grey and Midea have all completed upgrades using OEM→ ODM→ OBM. (3) Korea's leading home appliance manufacturers have more diverse technology tracking paths. (4) Korea's leading home appliance manufacturer upgraded to OBM level earlier than China's leading home appliance manufacturer. Korea's LG and Samsung made the transition to the OBM stage in the 90s of the last century, while China's Haier, Grey and Midea completed the transition to the OBM stage in 2005. Chinese company Midea is still in a transition period from ODM to OBM.
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