최근 차량의 성능, 주행 안정성, 승차감에 대한 운전자들의 관심과 요구가 증가함에 따라 이를 만족하기 위하여 차량 전자화에 따른 제어 기법의 변화의 필요성의 증대로 다양한 차량 제어 시스템에 관한 연구 개발이 활발히 진행되고 있다. 때문에 이런 시스템들을 개발 및 통합하여 각각의 제어 시스템들간의 시너지 효과를 내기 위한 차량 통합제어 시스템의 필요성이 증대되고 있다. 또한, 최근 많은 나라에서 친환경 자동차법을 시행하여 향후 기존의 내연차량 판매를 금지함에 따라 친환경차에 대한 연구 역시 중요해지고 있다. 따라서 본 논문에서는 전동화 차량의 차량 구/제동 제어 시스템으로 운전자의 조종성(Handling) 및 차량의 주행 Performance를 향상시키는 토크 벡터링(Torque Vectoring)과 차량의 Stability를 고려하는 ...
최근 차량의 성능, 주행 안정성, 승차감에 대한 운전자들의 관심과 요구가 증가함에 따라 이를 만족하기 위하여 차량 전자화에 따른 제어 기법의 변화의 필요성의 증대로 다양한 차량 제어 시스템에 관한 연구 개발이 활발히 진행되고 있다. 때문에 이런 시스템들을 개발 및 통합하여 각각의 제어 시스템들간의 시너지 효과를 내기 위한 차량 통합제어 시스템의 필요성이 증대되고 있다. 또한, 최근 많은 나라에서 친환경 자동차법을 시행하여 향후 기존의 내연차량 판매를 금지함에 따라 친환경차에 대한 연구 역시 중요해지고 있다. 따라서 본 논문에서는 전동화 차량의 차량 구/제동 제어 시스템으로 운전자의 조종성(Handling) 및 차량의 주행 Performance를 향상시키는 토크 벡터링(Torque Vectoring)과 차량의 Stability를 고려하는 현가 제어 시스템인 AS(Active Suspention)을 통합하였다. 또한, 다양한 도로 상황을 판단할 추정기 개발을 진행하였다. 도로의 뱅크각에 대한 추정기를 개발하고 직진 주행 시 일정 뱅크각 이상의 도로에서 발생하는 차체의 쏠림현상에 따른 로직을 추가로 개발하여 알맞은 제어를 통해 주행 성능을 향상시키고자 하였다. 결과적으로 로직의 적용을 통해 차량의 선회시의 성능 및 조종성, 주행 안정성을 확보 및 불필요한 제어 입력을 감소를 통한 동력의 손실 및 Actuator의 부하 감소 효과를 얻을 수 있었다.
최근 차량의 성능, 주행 안정성, 승차감에 대한 운전자들의 관심과 요구가 증가함에 따라 이를 만족하기 위하여 차량 전자화에 따른 제어 기법의 변화의 필요성의 증대로 다양한 차량 제어 시스템에 관한 연구 개발이 활발히 진행되고 있다. 때문에 이런 시스템들을 개발 및 통합하여 각각의 제어 시스템들간의 시너지 효과를 내기 위한 차량 통합제어 시스템의 필요성이 증대되고 있다. 또한, 최근 많은 나라에서 친환경 자동차법을 시행하여 향후 기존의 내연차량 판매를 금지함에 따라 친환경차에 대한 연구 역시 중요해지고 있다. 따라서 본 논문에서는 전동화 차량의 차량 구/제동 제어 시스템으로 운전자의 조종성(Handling) 및 차량의 주행 Performance를 향상시키는 토크 벡터링(Torque Vectoring)과 차량의 Stability를 고려하는 현가 제어 시스템인 AS(Active Suspention)을 통합하였다. 또한, 다양한 도로 상황을 판단할 추정기 개발을 진행하였다. 도로의 뱅크각에 대한 추정기를 개발하고 직진 주행 시 일정 뱅크각 이상의 도로에서 발생하는 차체의 쏠림현상에 따른 로직을 추가로 개발하여 알맞은 제어를 통해 주행 성능을 향상시키고자 하였다. 결과적으로 로직의 적용을 통해 차량의 선회시의 성능 및 조종성, 주행 안정성을 확보 및 불필요한 제어 입력을 감소를 통한 동력의 손실 및 Actuator의 부하 감소 효과를 얻을 수 있었다.
Recently, research and development on various vehicle control systems has been actively carried out due to the need for changes in control techniques due to vehicle electronics to satisfy drivers' interest and demand for vehicle performance, driving stability and ride comfort. Therefore, the need fo...
Recently, research and development on various vehicle control systems has been actively carried out due to the need for changes in control techniques due to vehicle electronics to satisfy drivers' interest and demand for vehicle performance, driving stability and ride comfort. Therefore, the need for integrated vehicle control systems is increasing to develop and integrate these systems to create synergies between each control system. In addition, research on eco-friendly cars has become important as many countries have recently implemented eco-friendly car laws to ban the sale of existing internal combustion vehicles in the future. Therefore, in this paper, we incorporate Torque Vectoring (Torque Vectoring), which improves driver maneuverability and vehicle driving performance, as well as Electronic Controlled Suspension (AS(Active Suspention), a current value control system that considers vehicle stability. In addition, an estimator was developed to assess the various road conditions. We wanted to improve driving performance through proper chassis control by developing an estimator for the bank angle of the road and further developing logic according to the leaning phenomenon of the body that occurs when a certain bank angle is abnormal. As a result, the application of logic has resulted in the loss of power and reduced load on the actuator through securing performance and maneuverability, driving stability, and reducing unnecessary control inputs when the vehicle is turned around.
Recently, research and development on various vehicle control systems has been actively carried out due to the need for changes in control techniques due to vehicle electronics to satisfy drivers' interest and demand for vehicle performance, driving stability and ride comfort. Therefore, the need for integrated vehicle control systems is increasing to develop and integrate these systems to create synergies between each control system. In addition, research on eco-friendly cars has become important as many countries have recently implemented eco-friendly car laws to ban the sale of existing internal combustion vehicles in the future. Therefore, in this paper, we incorporate Torque Vectoring (Torque Vectoring), which improves driver maneuverability and vehicle driving performance, as well as Electronic Controlled Suspension (AS(Active Suspention), a current value control system that considers vehicle stability. In addition, an estimator was developed to assess the various road conditions. We wanted to improve driving performance through proper chassis control by developing an estimator for the bank angle of the road and further developing logic according to the leaning phenomenon of the body that occurs when a certain bank angle is abnormal. As a result, the application of logic has resulted in the loss of power and reduced load on the actuator through securing performance and maneuverability, driving stability, and reducing unnecessary control inputs when the vehicle is turned around.
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