본 연구는 SNS의 성장환경 속에 소비자들의 새로운 자기의사표현의 형태인 과시적 자기표현이 자신이 구독하는 패션제품 인플루언서가 표현할 경우, 소비자들의 행동의도에 어떠한 영향을 미치는지 규명하고자 하였다. 이를 위해 최근 SNS를 통해 패션 상품을 탐색한 경험이 있는 패션상품 구매 예정 대상자 300명을 연구 대상으로 설정하고, 불성실하거나 미흡한 응답부 수 22부를 제외하고 총 278부의 자료를 바탕으로 시행한 본 연구의 주요한 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, SNS상에서 패션 인플루언서의 과시적 자기표현 행동은 패션 제품에 대한 소비자의 ...
본 연구는 SNS의 성장환경 속에 소비자들의 새로운 자기의사표현의 형태인 과시적 자기표현이 자신이 구독하는 패션제품 인플루언서가 표현할 경우, 소비자들의 행동의도에 어떠한 영향을 미치는지 규명하고자 하였다. 이를 위해 최근 SNS를 통해 패션 상품을 탐색한 경험이 있는 패션상품 구매 예정 대상자 300명을 연구 대상으로 설정하고, 불성실하거나 미흡한 응답부 수 22부를 제외하고 총 278부의 자료를 바탕으로 시행한 본 연구의 주요한 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, SNS상에서 패션 인플루언서의 과시적 자기표현 행동은 패션 제품에 대한 소비자의 구매의도에 통계적으로 유의한 정(+)적인 영향을 미치고 있었다. 둘째, SNS상에서 패션 인플루언서의 과시적 자기표현 행동은 인플루언서에 대한 소비자의 관계지속의도에 통계적으로 유의한 정(+)적인 영향을 미치고 있었다. 이러한 연구 결과를 토대로 다음과 같은 시사점을 제시하였다. 첫째, 소비자는 더 이상 일방향적인 정보 제공과 판매자의 기계적인 제품에 대한 홍보보다는 그들의 마음을 이끌 수 있는 정보제공자의 태도, 표현양상이 그들의 구매결정에 있어 더욱 중요한 요인으로 작용하며, 이는 소비자들의 환심을 사고, 그들의 우호적 태도를 형성하는 ‘감성 자극을 통한 소비 유도’ 의 개념, 즉 감성소비가 SNS 속의 상거래에서 매우 중요한 개념으로 작용한다는 점이다. 둘째, 패션 인플루언서들은 과시적 자기표현을 통해 자신의 긍정적인 이미지를 선별적으로 소비자들에게 소구하는 전략이 그들의 고객을 유지할 수 있는 장기전략으로서 적용될 수 있음이 시사된다.
본 연구는 SNS의 성장환경 속에 소비자들의 새로운 자기의사표현의 형태인 과시적 자기표현이 자신이 구독하는 패션제품 인플루언서가 표현할 경우, 소비자들의 행동의도에 어떠한 영향을 미치는지 규명하고자 하였다. 이를 위해 최근 SNS를 통해 패션 상품을 탐색한 경험이 있는 패션상품 구매 예정 대상자 300명을 연구 대상으로 설정하고, 불성실하거나 미흡한 응답부 수 22부를 제외하고 총 278부의 자료를 바탕으로 시행한 본 연구의 주요한 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, SNS상에서 패션 인플루언서의 과시적 자기표현 행동은 패션 제품에 대한 소비자의 구매의도에 통계적으로 유의한 정(+)적인 영향을 미치고 있었다. 둘째, SNS상에서 패션 인플루언서의 과시적 자기표현 행동은 인플루언서에 대한 소비자의 관계지속의도에 통계적으로 유의한 정(+)적인 영향을 미치고 있었다. 이러한 연구 결과를 토대로 다음과 같은 시사점을 제시하였다. 첫째, 소비자는 더 이상 일방향적인 정보 제공과 판매자의 기계적인 제품에 대한 홍보보다는 그들의 마음을 이끌 수 있는 정보제공자의 태도, 표현양상이 그들의 구매결정에 있어 더욱 중요한 요인으로 작용하며, 이는 소비자들의 환심을 사고, 그들의 우호적 태도를 형성하는 ‘감성 자극을 통한 소비 유도’ 의 개념, 즉 감성소비가 SNS 속의 상거래에서 매우 중요한 개념으로 작용한다는 점이다. 둘째, 패션 인플루언서들은 과시적 자기표현을 통해 자신의 긍정적인 이미지를 선별적으로 소비자들에게 소구하는 전략이 그들의 고객을 유지할 수 있는 장기전략으로서 적용될 수 있음이 시사된다.
The purpose of this study was to investigate the influence of influencers' conspicuous self-expression on SNS on consumers' behavioral intentions. In order to achieve the purpose of the study, 300 people who are expected to purchase fashion products who have recently explored fashion products throug...
The purpose of this study was to investigate the influence of influencers' conspicuous self-expression on SNS on consumers' behavioral intentions. In order to achieve the purpose of the study, 300 people who are expected to purchase fashion products who have recently explored fashion products through SNS were selected as the research subjects, and the main study was conducted based on data from a total of 278 copies, excluding 22 copies of insincere or insufficient responses. The study results are as follows. First, the conspicuous self-expression behavior of fashion influencers on SNS had a statistically significant positive effect on consumers' purchase intentions for fashion products. Second, the fashion influencer's conspicuous self-expression behavior on SNS had a statistically significant positive effect on the consumer's relationship continuation intention to the influencer. Based on these research results, the following implications were presented. First, for consumers, rather than providing one-way information convey and the seller's mechanical product promotion, the information provider's attitude and expression pattern that can lead their minds act as more important factors in their purchase decision, which wins consumers' favor and The concept of 'induction of consumption through emotional stimulation' that forms a friendly attitude, that is, emotional consumption, acts as a very important concept in commerce in SNS. Second, it is suggested that the strategy for fashion influencers to appeal to consumers by selectively screening their positive images through conspicuous self-expression can be applied as a long-term strategy to retain their customers.
The purpose of this study was to investigate the influence of influencers' conspicuous self-expression on SNS on consumers' behavioral intentions. In order to achieve the purpose of the study, 300 people who are expected to purchase fashion products who have recently explored fashion products through SNS were selected as the research subjects, and the main study was conducted based on data from a total of 278 copies, excluding 22 copies of insincere or insufficient responses. The study results are as follows. First, the conspicuous self-expression behavior of fashion influencers on SNS had a statistically significant positive effect on consumers' purchase intentions for fashion products. Second, the fashion influencer's conspicuous self-expression behavior on SNS had a statistically significant positive effect on the consumer's relationship continuation intention to the influencer. Based on these research results, the following implications were presented. First, for consumers, rather than providing one-way information convey and the seller's mechanical product promotion, the information provider's attitude and expression pattern that can lead their minds act as more important factors in their purchase decision, which wins consumers' favor and The concept of 'induction of consumption through emotional stimulation' that forms a friendly attitude, that is, emotional consumption, acts as a very important concept in commerce in SNS. Second, it is suggested that the strategy for fashion influencers to appeal to consumers by selectively screening their positive images through conspicuous self-expression can be applied as a long-term strategy to retain their customers.
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