본 연구는 만 5세 자녀들 둔 어머니들의 패러디 그림책 읽기에 관해 탐구해 보고 그 경험을 심층적으로 이해하고 살펴보고자 하였다. 이를 통해 패러디 그림책의 가치를 확인하며, 유아의 패러디 그림책 읽기의 적절한 성인의 역할을 지원하는 데 그 목적이 있다. 연구문제는 다음과 같다.
연구자는 2021년 4월부터 5월까지 4회에 걸쳐 연구도서로 선정된 패러디 그림책 16권을 각 주차의 읽기 목적에 맞게 적절하게 분류하여 총 6명의 연구참여자 어머니들에게 제공하였다. 각자의 가정에서 어머니 혼자 그리고 유아들과 함께 읽어보면서 패러디 그림책 읽기의 경험을 3회에서 4회의 개별 면담 과정을 통해 공유하였다. 이를 통해 수집된 자료를 분석한 연구 결과는 다음과 같다. 연구 참여 어머니들은 독자의 위치에서 패러디 그림책의 작가 의도를 잘 파악하며 패러디 그림책의 즐거움을 느꼈다. 생소했던 패러디 그림책에 관한 관심이 생기고, 이것은 또 다른 패러디 그림책에 관한 관심으로 이어졌다. 어머니들의 패러디 그림책 읽기의 역할은 원작을 바탕으로 하고 있다는 패러디 그림책만의 ...
본 연구는 만 5세 자녀들 둔 어머니들의 패러디 그림책 읽기에 관해 탐구해 보고 그 경험을 심층적으로 이해하고 살펴보고자 하였다. 이를 통해 패러디 그림책의 가치를 확인하며, 유아의 패러디 그림책 읽기의 적절한 성인의 역할을 지원하는 데 그 목적이 있다. 연구문제는 다음과 같다.
연구자는 2021년 4월부터 5월까지 4회에 걸쳐 연구도서로 선정된 패러디 그림책 16권을 각 주차의 읽기 목적에 맞게 적절하게 분류하여 총 6명의 연구참여자 어머니들에게 제공하였다. 각자의 가정에서 어머니 혼자 그리고 유아들과 함께 읽어보면서 패러디 그림책 읽기의 경험을 3회에서 4회의 개별 면담 과정을 통해 공유하였다. 이를 통해 수집된 자료를 분석한 연구 결과는 다음과 같다. 연구 참여 어머니들은 독자의 위치에서 패러디 그림책의 작가 의도를 잘 파악하며 패러디 그림책의 즐거움을 느꼈다. 생소했던 패러디 그림책에 관한 관심이 생기고, 이것은 또 다른 패러디 그림책에 관한 관심으로 이어졌다. 어머니들의 패러디 그림책 읽기의 역할은 원작을 바탕으로 하고 있다는 패러디 그림책만의 특이성을 이해하고, 유아들의 상호텍스트성의 발현을 위한 비교 읽기와 패러디 그림책의 내용에 대해 유아들과 이야기를 나누며 상호작용하는 것이었다. 이를 통해서 어머니와 유아들은 패러디 그림책만의 문학적 구조에 대해 더 잘 이해할 수 있었고, 자녀들과 이야기를 나누면서 자녀의 새로운 점을 발견할 수 있었던 의미 있는 시간이 되었다. 그리고 자녀를 양육하는 입장에서 어머니들의 패러디 그림책 읽기는 자신의 양육 경험을 되짚어보면서 성찰하는 계기가 되었다. 본 연구는 교사와 부모들에게 패러디 그림책의 효율적 읽기에 대한 기초자료와 패러디 그림책을 포함한 그림책 관련 부모교육 프로그램 활용에 있어 기초자료가 되리라 본다.
본 연구는 만 5세 자녀들 둔 어머니들의 패러디 그림책 읽기에 관해 탐구해 보고 그 경험을 심층적으로 이해하고 살펴보고자 하였다. 이를 통해 패러디 그림책의 가치를 확인하며, 유아의 패러디 그림책 읽기의 적절한 성인의 역할을 지원하는 데 그 목적이 있다. 연구문제는 다음과 같다.
연구자는 2021년 4월부터 5월까지 4회에 걸쳐 연구도서로 선정된 패러디 그림책 16권을 각 주차의 읽기 목적에 맞게 적절하게 분류하여 총 6명의 연구참여자 어머니들에게 제공하였다. 각자의 가정에서 어머니 혼자 그리고 유아들과 함께 읽어보면서 패러디 그림책 읽기의 경험을 3회에서 4회의 개별 면담 과정을 통해 공유하였다. 이를 통해 수집된 자료를 분석한 연구 결과는 다음과 같다. 연구 참여 어머니들은 독자의 위치에서 패러디 그림책의 작가 의도를 잘 파악하며 패러디 그림책의 즐거움을 느꼈다. 생소했던 패러디 그림책에 관한 관심이 생기고, 이것은 또 다른 패러디 그림책에 관한 관심으로 이어졌다. 어머니들의 패러디 그림책 읽기의 역할은 원작을 바탕으로 하고 있다는 패러디 그림책만의 특이성을 이해하고, 유아들의 상호텍스트성의 발현을 위한 비교 읽기와 패러디 그림책의 내용에 대해 유아들과 이야기를 나누며 상호작용하는 것이었다. 이를 통해서 어머니와 유아들은 패러디 그림책만의 문학적 구조에 대해 더 잘 이해할 수 있었고, 자녀들과 이야기를 나누면서 자녀의 새로운 점을 발견할 수 있었던 의미 있는 시간이 되었다. 그리고 자녀를 양육하는 입장에서 어머니들의 패러디 그림책 읽기는 자신의 양육 경험을 되짚어보면서 성찰하는 계기가 되었다. 본 연구는 교사와 부모들에게 패러디 그림책의 효율적 읽기에 대한 기초자료와 패러디 그림책을 포함한 그림책 관련 부모교육 프로그램 활용에 있어 기초자료가 되리라 본다.
The purpose of this study is to explore the reading of parody picture books by mothers of 5-year-old children and to understand the experiences in depth. The study is to confirm the value of parody picture books and to support the role of adults in reading parody picture books for children. The rese...
The purpose of this study is to explore the reading of parody picture books by mothers of 5-year-old children and to understand the experiences in depth. The study is to confirm the value of parody picture books and to support the role of adults in reading parody picture books for children. The research questions are as follows.
Research Question 1. What is the experience of reading parody picture books of mothers of 5-year-old children? 1-1. What is the mother's experience of reading parody picture books as a reader ? 1-2. What is the experience of reading parody picture books of mothers with their children? 1-3. What is the mother's experience of reading parody picture books as a parent?
The researcher classified 16 parody picture books selected as research books 4 times from April to May 2021 for the reading purpose of each week and provided them to the mothers of a total of six study participants. The experience of reading parody picture books was shared through individual interviews 3 to 4 times. The results of the analysis of the data collected through this study are as follows. The mothers participating in the study understood the author's intentions of the parody picture book from the reader's point of view and felt the joy of the parody picture book. Through this, interest in parody picture books that were unfamiliar arose, and this led to the search for another parody picture book. The role of mothers in reading parody picture books was to understand the uniqueity of parody picture books based on the original work, and to interact with children by talking to them about the contents of parody picture books and comparative reading for the expression of intertextuality of children. Through this, mothers were able to better understand the literary structure of parody picture books and it was a meaningful time to discover new things about their children while talking with them. And from the perspective of raising children, reading parody picture books by mothers provided an opportunity to reflect on their own parenting experiences. This study is expected to serve as a basic data for teachers and parents to effectively read parody picture books and to use picture book-related parent education programs including parody picture books.
The purpose of this study is to explore the reading of parody picture books by mothers of 5-year-old children and to understand the experiences in depth. The study is to confirm the value of parody picture books and to support the role of adults in reading parody picture books for children. The research questions are as follows.
Research Question 1. What is the experience of reading parody picture books of mothers of 5-year-old children? 1-1. What is the mother's experience of reading parody picture books as a reader ? 1-2. What is the experience of reading parody picture books of mothers with their children? 1-3. What is the mother's experience of reading parody picture books as a parent?
The researcher classified 16 parody picture books selected as research books 4 times from April to May 2021 for the reading purpose of each week and provided them to the mothers of a total of six study participants. The experience of reading parody picture books was shared through individual interviews 3 to 4 times. The results of the analysis of the data collected through this study are as follows. The mothers participating in the study understood the author's intentions of the parody picture book from the reader's point of view and felt the joy of the parody picture book. Through this, interest in parody picture books that were unfamiliar arose, and this led to the search for another parody picture book. The role of mothers in reading parody picture books was to understand the uniqueity of parody picture books based on the original work, and to interact with children by talking to them about the contents of parody picture books and comparative reading for the expression of intertextuality of children. Through this, mothers were able to better understand the literary structure of parody picture books and it was a meaningful time to discover new things about their children while talking with them. And from the perspective of raising children, reading parody picture books by mothers provided an opportunity to reflect on their own parenting experiences. This study is expected to serve as a basic data for teachers and parents to effectively read parody picture books and to use picture book-related parent education programs including parody picture books.
Keyword
#만 5세 유아 패러디 그림책 어머니의 그림책 읽기 유아 문학 a five-year-old child pardoy picture book mother‘s picture book reading, children literature
학위논문 정보
저자
박규리
학위수여기관
중앙대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
유아교육학과 유아교육전공
지도교수
김민진
발행연도
2021
총페이지
v, 114 p.
키워드
만 5세 유아 패러디 그림책 어머니의 그림책 읽기 유아 문학 a five-year-old child pardoy picture book mother‘s picture book reading, children literature
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