본 연구는 코로나바이러스감염증-19로 인해 급격하게 비대면 시대에 접어들게 되고 비대면 공연이 활성화 되면서 클래식공연의 온라인 플랫폼이 중요해지는 시점이 클래식공연의 온라인 플랫폼 서비스 품질에 관한 실질적인 연구가 필요하다고 판단하였다. 이에 본 연구는 국내 클래식 오케스트라단체와 온라인 플랫폼 운영자를 대상으로 제공자 입장에서 제공하는 온라인 플랫폼 서비스 품질 현황 및 문제점에 대하여 살펴보고 활성화 방안에 대해 살펴보았다. 연구방법으로는 문헌고찰을 통한 선행연구 고찰과 온라인 플랫폼 서비스 품질 구성요소를 도출하여 전문가 심층인터뷰를 진행하였다. 인터뷰는 국내 클래식 오케스트라단체와 온라인 플랫폼 운영자를 대상으로 하였으며, 인터뷰 내용을 각 항목별로 분석하고 요약한 뒤 연구를 진행하였다. 이를 바탕으로 클래식 공연 온라인 플랫폼 서비스 품질의 활성화를 위한 방안을 제언할 수 있었다. 이를 정리해보면 첫째, 신뢰성 측면에서 ...
본 연구는 코로나바이러스감염증-19로 인해 급격하게 비대면 시대에 접어들게 되고 비대면 공연이 활성화 되면서 클래식공연의 온라인 플랫폼이 중요해지는 시점이 클래식공연의 온라인 플랫폼 서비스 품질에 관한 실질적인 연구가 필요하다고 판단하였다. 이에 본 연구는 국내 클래식 오케스트라단체와 온라인 플랫폼 운영자를 대상으로 제공자 입장에서 제공하는 온라인 플랫폼 서비스 품질 현황 및 문제점에 대하여 살펴보고 활성화 방안에 대해 살펴보았다. 연구방법으로는 문헌고찰을 통한 선행연구 고찰과 온라인 플랫폼 서비스 품질 구성요소를 도출하여 전문가 심층인터뷰를 진행하였다. 인터뷰는 국내 클래식 오케스트라단체와 온라인 플랫폼 운영자를 대상으로 하였으며, 인터뷰 내용을 각 항목별로 분석하고 요약한 뒤 연구를 진행하였다. 이를 바탕으로 클래식 공연 온라인 플랫폼 서비스 품질의 활성화를 위한 방안을 제언할 수 있었다. 이를 정리해보면 첫째, 신뢰성 측면에서 콘텐츠의 질적 향상이 필요하다. 쏟아지는 콘텐츠들 속에서 경쟁력을 갖추기 위해서는 차별화된 콘텐츠가 요구되고 콘텐츠는 사용자들이 플랫폼을 사용할 수 있도록 하는 가장 중요한 요소이다. 둘째, 적시성 측면에서는 플랫폼을 통해 정보와 콘텐츠를 제공하는데 있어 신속한 업데이트가 이루어져야 하며, 사용자들의 니즈에 신속한 피드백으로 대응할 수 있어야 한다. 사용자들의 니즈를 정확하고 빠르게 파악하는 것이 가장 중요하다. 셋째, 사용용이성 측면에서는 플랫폼의 매뉴얼들과 정보가 간소화되어 사용자들이 쉽고 편하게 찾을 수 있도록 제공되어야 한다. 넷째, 상호작용성 측면에서는 플랫폼내의 사용자들과 소통할 수 있는 소통창구가 활성화되어야 한다. 플랫폼 내 소통창구 미탑재로 소셜 플랫폼을 대체제로 활용하여 소통하는 플랫폼들이 있었으며, 메인플랫폼을 통한 소통이 원활하게 이뤄질 수 있도록 소통창구가 활성화 되어야 한다. 다섯째, 영상화특성 측면에서는 비대면 공연이 활성화됨에 따라 영상촬영이 강조되고 있으며, 이에 따른 클래식 음악에 대한 전문성을 갖춘 영상전문인의 양성이 필요하다. 기본적으로 영상촬영의 전문인들은 많은데 반해 클래식 공연의 영상전문인은 현저히 부족하다. 또한, 클래식 음악의 예술성을 영상에 잘 담아낼 수 있는 능력이 필요하기에 영상촬영 전문인의 능력이 중요하다. 여섯째, 기술성 측면에서는 플랫폼이 기술적으로 업데이트 되어야 한다. 웹 버전과 모바일 버전이 혼용되지 않아 사용자들에게 편의성을 제공하는데 어려움이 있어 보이며 플랫폼이 업데이트 되지 않아 메인 플랫폼으로 활용하지 못하는 플랫폼들이 있었다. 신속하게 플랫폼들이 개편되어 서버의 안정성을 보여줄 수 있는 서비스를 제공하여야 한다. 일곱째, 온라인 플랫폼은 비장애인만을 위해서 운영되는 것이 아니기에 장애인들을 위한 서비스도 동일하게 제공되어야 한다. 장애인들이 편하고 쉽게 사용할 수 있도록 기술적인 측면에서 청각화, 시각화된 구성이 필요하며 정보제공에 있어서도 장애인들을 위한 서비스 제공이 필요하다. 본 연구는 온라인 플랫폼 서비스 품질에 대한 선행연구가 부족한 시점에 제공자입장에서 제공하는 서비스 품질을 점검하고 이를 분석하여 활성화 방안을 제시함으로써 클래식공연의 온라인 플랫폼을 위한 기초자료를 마련했다는 점에 의미가 있다고 하겠다. 이를 계기로 비대면 시대를 넘어 포스트 코로나 시대에 온라인 플랫폼을 통해 올바른 서비스 품질을 제공하는 클래식공연이 펼쳐지기를 기대한다.
본 연구는 코로나바이러스감염증-19로 인해 급격하게 비대면 시대에 접어들게 되고 비대면 공연이 활성화 되면서 클래식공연의 온라인 플랫폼이 중요해지는 시점이 클래식공연의 온라인 플랫폼 서비스 품질에 관한 실질적인 연구가 필요하다고 판단하였다. 이에 본 연구는 국내 클래식 오케스트라단체와 온라인 플랫폼 운영자를 대상으로 제공자 입장에서 제공하는 온라인 플랫폼 서비스 품질 현황 및 문제점에 대하여 살펴보고 활성화 방안에 대해 살펴보았다. 연구방법으로는 문헌고찰을 통한 선행연구 고찰과 온라인 플랫폼 서비스 품질 구성요소를 도출하여 전문가 심층인터뷰를 진행하였다. 인터뷰는 국내 클래식 오케스트라단체와 온라인 플랫폼 운영자를 대상으로 하였으며, 인터뷰 내용을 각 항목별로 분석하고 요약한 뒤 연구를 진행하였다. 이를 바탕으로 클래식 공연 온라인 플랫폼 서비스 품질의 활성화를 위한 방안을 제언할 수 있었다. 이를 정리해보면 첫째, 신뢰성 측면에서 콘텐츠의 질적 향상이 필요하다. 쏟아지는 콘텐츠들 속에서 경쟁력을 갖추기 위해서는 차별화된 콘텐츠가 요구되고 콘텐츠는 사용자들이 플랫폼을 사용할 수 있도록 하는 가장 중요한 요소이다. 둘째, 적시성 측면에서는 플랫폼을 통해 정보와 콘텐츠를 제공하는데 있어 신속한 업데이트가 이루어져야 하며, 사용자들의 니즈에 신속한 피드백으로 대응할 수 있어야 한다. 사용자들의 니즈를 정확하고 빠르게 파악하는 것이 가장 중요하다. 셋째, 사용용이성 측면에서는 플랫폼의 매뉴얼들과 정보가 간소화되어 사용자들이 쉽고 편하게 찾을 수 있도록 제공되어야 한다. 넷째, 상호작용성 측면에서는 플랫폼내의 사용자들과 소통할 수 있는 소통창구가 활성화되어야 한다. 플랫폼 내 소통창구 미탑재로 소셜 플랫폼을 대체제로 활용하여 소통하는 플랫폼들이 있었으며, 메인플랫폼을 통한 소통이 원활하게 이뤄질 수 있도록 소통창구가 활성화 되어야 한다. 다섯째, 영상화특성 측면에서는 비대면 공연이 활성화됨에 따라 영상촬영이 강조되고 있으며, 이에 따른 클래식 음악에 대한 전문성을 갖춘 영상전문인의 양성이 필요하다. 기본적으로 영상촬영의 전문인들은 많은데 반해 클래식 공연의 영상전문인은 현저히 부족하다. 또한, 클래식 음악의 예술성을 영상에 잘 담아낼 수 있는 능력이 필요하기에 영상촬영 전문인의 능력이 중요하다. 여섯째, 기술성 측면에서는 플랫폼이 기술적으로 업데이트 되어야 한다. 웹 버전과 모바일 버전이 혼용되지 않아 사용자들에게 편의성을 제공하는데 어려움이 있어 보이며 플랫폼이 업데이트 되지 않아 메인 플랫폼으로 활용하지 못하는 플랫폼들이 있었다. 신속하게 플랫폼들이 개편되어 서버의 안정성을 보여줄 수 있는 서비스를 제공하여야 한다. 일곱째, 온라인 플랫폼은 비장애인만을 위해서 운영되는 것이 아니기에 장애인들을 위한 서비스도 동일하게 제공되어야 한다. 장애인들이 편하고 쉽게 사용할 수 있도록 기술적인 측면에서 청각화, 시각화된 구성이 필요하며 정보제공에 있어서도 장애인들을 위한 서비스 제공이 필요하다. 본 연구는 온라인 플랫폼 서비스 품질에 대한 선행연구가 부족한 시점에 제공자입장에서 제공하는 서비스 품질을 점검하고 이를 분석하여 활성화 방안을 제시함으로써 클래식공연의 온라인 플랫폼을 위한 기초자료를 마련했다는 점에 의미가 있다고 하겠다. 이를 계기로 비대면 시대를 넘어 포스트 코로나 시대에 온라인 플랫폼을 통해 올바른 서비스 품질을 제공하는 클래식공연이 펼쳐지기를 기대한다.
This study judged that a practical study on the online platform service quality of the classical performances is needed at the point when the online platform of classical performances becomes important as the era of contactless has rapidly arrived due to the COVID-19. Therefore, this study exami...
This study judged that a practical study on the online platform service quality of the classical performances is needed at the point when the online platform of classical performances becomes important as the era of contactless has rapidly arrived due to the COVID-19. Therefore, this study examined the current status and problems of online platform service quality provided for domestic classical orchestra organizations and online platform operators, and looked into ways to activate them. As a research method, in-depth interviews with experts were conducted by examining prior research through literature review and deriving the components of online platform service quality. The interview was conducted with domestic classical orchestra organizations and online platform operators, and after analyzing and summarizing content of interview according to each topic, the research was conducted. On that basis, it was possible to suggest a plan for revitalizing the service quality of the classical performance online platform. To summarize, first, it is necessary to improve the quality of content in terms of reliability. Differentiated content is required to be competitive amid the pouring content, and content is the most important factor that enables users to use the platform. Second, in terms of timeliness, in providing informations and contents through the platform, updating them should be done as fast as possible, and it should be possible to respond to users' needs with prompt feedback. It is most important to accurately and quickly understand the users' needs. Third, in terms of easiness of use, the manuals and information of the platform should be simplified and provided so that users can find it easily and conveniently. Fourth, in terms of interactivity, communication channels that can communicate with users within the platform should be activated. There were platforms that using social platforms as alternatives because there were no communication channels in the platform, and communication channels should be activated to facilitate communication through the main platform. Fifth, in terms of imaging characteristics, filming is being emphasized, as contactless performances are prevalent, so it is necessary to cultivate video professionals with expertise in classical music. Basically, there are many professional videographers, but videographers for classical performances are remarkably short. In addition, the ability of videographers to capture the artistry of classical music well in video is important. Sixth, in terms of technology, the platform must be technologically updated. It seems that it is difficult to provide convenience to users because the web version are not used with the mobile version, and there were platforms that could not be used as the main platform because the platform was not updated. Platforms should be reorganized quickly to provide services that can show the stability of the server. Seventh, since the online platform is not operated only for the non-disabled, the same service for the disabled should be provided. In terms of technology, auralization and visualization are required so that the disabled can use it conveniently and easily, and it is also necessary to provide services for the disabled in providing information. This study is meaningful in that it prepared basic data for an online platform of classical performances by examining the service quality provided from the provider's point of view at a time when prior research on online platform service quality is insufficient, analyzing it, and suggesting the plan of activation. We hope that classical performances that provide the right service quality will be held through online platforms in the post-COVID-19 beyond the era of contactless.
This study judged that a practical study on the online platform service quality of the classical performances is needed at the point when the online platform of classical performances becomes important as the era of contactless has rapidly arrived due to the COVID-19. Therefore, this study examined the current status and problems of online platform service quality provided for domestic classical orchestra organizations and online platform operators, and looked into ways to activate them. As a research method, in-depth interviews with experts were conducted by examining prior research through literature review and deriving the components of online platform service quality. The interview was conducted with domestic classical orchestra organizations and online platform operators, and after analyzing and summarizing content of interview according to each topic, the research was conducted. On that basis, it was possible to suggest a plan for revitalizing the service quality of the classical performance online platform. To summarize, first, it is necessary to improve the quality of content in terms of reliability. Differentiated content is required to be competitive amid the pouring content, and content is the most important factor that enables users to use the platform. Second, in terms of timeliness, in providing informations and contents through the platform, updating them should be done as fast as possible, and it should be possible to respond to users' needs with prompt feedback. It is most important to accurately and quickly understand the users' needs. Third, in terms of easiness of use, the manuals and information of the platform should be simplified and provided so that users can find it easily and conveniently. Fourth, in terms of interactivity, communication channels that can communicate with users within the platform should be activated. There were platforms that using social platforms as alternatives because there were no communication channels in the platform, and communication channels should be activated to facilitate communication through the main platform. Fifth, in terms of imaging characteristics, filming is being emphasized, as contactless performances are prevalent, so it is necessary to cultivate video professionals with expertise in classical music. Basically, there are many professional videographers, but videographers for classical performances are remarkably short. In addition, the ability of videographers to capture the artistry of classical music well in video is important. Sixth, in terms of technology, the platform must be technologically updated. It seems that it is difficult to provide convenience to users because the web version are not used with the mobile version, and there were platforms that could not be used as the main platform because the platform was not updated. Platforms should be reorganized quickly to provide services that can show the stability of the server. Seventh, since the online platform is not operated only for the non-disabled, the same service for the disabled should be provided. In terms of technology, auralization and visualization are required so that the disabled can use it conveniently and easily, and it is also necessary to provide services for the disabled in providing information. This study is meaningful in that it prepared basic data for an online platform of classical performances by examining the service quality provided from the provider's point of view at a time when prior research on online platform service quality is insufficient, analyzing it, and suggesting the plan of activation. We hope that classical performances that provide the right service quality will be held through online platforms in the post-COVID-19 beyond the era of contactless.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.