본고에서는 스토리텔링 기법을 고전문학 교육과 연계하여, <춘향전>의 일부를 시나리오의 대본으로 각색하는 수업을 기획하였다. 현 교육과정에서는 능동적으로 참여하는 독자를 길러내는 것의 일환으로 ‘문학의 수용과 생산’ 활동과 ‘창작 교육’을 강조하고 있다. 스토리텔링을 활용한 고전문학 수업은 현 교육과정을 잘 담아내면서 학생들에게 고전의 재해석과 재생산 활동을 경험하게 한다는 측면에서 고전문학 교육에 적합하다고 판단하였다. 수업 기획 이전에 <춘향전>의 전승과정과 그 가치를 모색하기 위해, 완판본 <열녀춘향...
본고에서는 스토리텔링 기법을 고전문학 교육과 연계하여, <춘향전>의 일부를 시나리오의 대본으로 각색하는 수업을 기획하였다. 현 교육과정에서는 능동적으로 참여하는 독자를 길러내는 것의 일환으로 ‘문학의 수용과 생산’ 활동과 ‘창작 교육’을 강조하고 있다. 스토리텔링을 활용한 고전문학 수업은 현 교육과정을 잘 담아내면서 학생들에게 고전의 재해석과 재생산 활동을 경험하게 한다는 측면에서 고전문학 교육에 적합하다고 판단하였다. 수업 기획 이전에 <춘향전>의 전승과정과 그 가치를 모색하기 위해, 완판본 <열녀춘향수절가>를 시작으로 시대에 따라 주제의식이 어떻게 변화되었는지 살펴보았다. <열녀춘향수절가>는 경판 <춘향전> 대비 독자의 요구를 더 수용하여, 사회소설로써의 역할이 강화되었고, 1910년 <옥중화>는 한일합병의 흐름과 신분제가 무너진 시대상을 반영하며, 전통적인 윤리관을 통해 풍속을 교화하고자 하였다. 1967년 <춘향뎐>은 군사정권 시대의 부조리함에 대한 풍자와 비판의 메시지를 담아냈으며, 1994년 <외설춘향전>은 흥미위주의 패러디 소설로 변모하면서 당대의 자유로운 시대상이 엿보이는 작품으로 등장하였다. 현대사회에서 <춘향전>은 시, 드라마, 영화 등으로 다양하게 각색되었다. 전승과정을 모색한 결과, <춘향전>은 ‘당대의 사회 현실, 민중들의 문화와 가치관을 반영하여 만들어진 사랑이야기’라는 가치를 지니고 있음을 발견하였고, <춘향전> 각색 수업을 통해 지금의 사회 현실, 현대인들의 문화와 사랑 등을 담고자 하였다. 수업 기획에 사용할 교재로는 고등학교 1학년 창비 출판사의 교과서를 선택하여 그 구성을 살펴보았다. 창비 교과서는 ‘문학의 수용과 생산’을 학습 목표로 하여 작품의 주체적인 해석과 창작을 할 수 있도록 구성되어 있지만, 작품을 총체적으로 학습하기에는 어려움이 있고, 창작 활동에 구체적인 기준을 제시해주지 않는 등 아쉬운 부분이 있었다. 본고에서는 이러한 문제점을 보완하는 방식의 수업을 고안하였다. 수업을 총 5차시로 구성하여, 1-2차시 수업에서는 <춘향전> 작품을 전체적으로 이해하도록 하고, 3차시 수업에서는 <춘향전>을 재창작한 작품들을 살펴보며 <춘향전>이 변화되어 온 과정을 이해하고, 4-5차시 수업에서는 <춘향전>의 현대적 의미에 대한 고찰과 이를 바탕으로 작품의 일부를 시나리오로 각색하도록 하였다. 본 연구는 시대정신에 따른 <춘향전>의 가치를 고찰하고, 이를 학생들에게 전달하기 위한 방안을 고려하여, 작품의 재해석과 현대적 가치를 모색하는 교수학습 방안을 제시하였다는 것에 그 의의가 있다. 스토리텔링을 활용한 고전문학 수업을 통해 학생들은 작품을 주체적으로 해석하고 탐구하며, 고전문학의 생산자가 되는 경험을 할 수 있을 것이다.
본고에서는 스토리텔링 기법을 고전문학 교육과 연계하여, <춘향전>의 일부를 시나리오의 대본으로 각색하는 수업을 기획하였다. 현 교육과정에서는 능동적으로 참여하는 독자를 길러내는 것의 일환으로 ‘문학의 수용과 생산’ 활동과 ‘창작 교육’을 강조하고 있다. 스토리텔링을 활용한 고전문학 수업은 현 교육과정을 잘 담아내면서 학생들에게 고전의 재해석과 재생산 활동을 경험하게 한다는 측면에서 고전문학 교육에 적합하다고 판단하였다. 수업 기획 이전에 <춘향전>의 전승과정과 그 가치를 모색하기 위해, 완판본 <열녀춘향수절가>를 시작으로 시대에 따라 주제의식이 어떻게 변화되었는지 살펴보았다. <열녀춘향수절가>는 경판 <춘향전> 대비 독자의 요구를 더 수용하여, 사회소설로써의 역할이 강화되었고, 1910년 <옥중화>는 한일합병의 흐름과 신분제가 무너진 시대상을 반영하며, 전통적인 윤리관을 통해 풍속을 교화하고자 하였다. 1967년 <춘향뎐>은 군사정권 시대의 부조리함에 대한 풍자와 비판의 메시지를 담아냈으며, 1994년 <외설춘향전>은 흥미위주의 패러디 소설로 변모하면서 당대의 자유로운 시대상이 엿보이는 작품으로 등장하였다. 현대사회에서 <춘향전>은 시, 드라마, 영화 등으로 다양하게 각색되었다. 전승과정을 모색한 결과, <춘향전>은 ‘당대의 사회 현실, 민중들의 문화와 가치관을 반영하여 만들어진 사랑이야기’라는 가치를 지니고 있음을 발견하였고, <춘향전> 각색 수업을 통해 지금의 사회 현실, 현대인들의 문화와 사랑 등을 담고자 하였다. 수업 기획에 사용할 교재로는 고등학교 1학년 창비 출판사의 교과서를 선택하여 그 구성을 살펴보았다. 창비 교과서는 ‘문학의 수용과 생산’을 학습 목표로 하여 작품의 주체적인 해석과 창작을 할 수 있도록 구성되어 있지만, 작품을 총체적으로 학습하기에는 어려움이 있고, 창작 활동에 구체적인 기준을 제시해주지 않는 등 아쉬운 부분이 있었다. 본고에서는 이러한 문제점을 보완하는 방식의 수업을 고안하였다. 수업을 총 5차시로 구성하여, 1-2차시 수업에서는 <춘향전> 작품을 전체적으로 이해하도록 하고, 3차시 수업에서는 <춘향전>을 재창작한 작품들을 살펴보며 <춘향전>이 변화되어 온 과정을 이해하고, 4-5차시 수업에서는 <춘향전>의 현대적 의미에 대한 고찰과 이를 바탕으로 작품의 일부를 시나리오로 각색하도록 하였다. 본 연구는 시대정신에 따른 <춘향전>의 가치를 고찰하고, 이를 학생들에게 전달하기 위한 방안을 고려하여, 작품의 재해석과 현대적 가치를 모색하는 교수학습 방안을 제시하였다는 것에 그 의의가 있다. 스토리텔링을 활용한 고전문학 수업을 통해 학생들은 작품을 주체적으로 해석하고 탐구하며, 고전문학의 생산자가 되는 경험을 할 수 있을 것이다.
In this paper, the storytelling technique was linked with classical literature education, and a class was designed to adapt a part of as a script for a scenario. In the current curriculum, as part of cultivating active readers, ‘acceptance and production of literature’ and ‘creative education’ are ...
In this paper, the storytelling technique was linked with classical literature education, and a class was designed to adapt a part of as a script for a scenario. In the current curriculum, as part of cultivating active readers, ‘acceptance and production of literature’ and ‘creative education’ are emphasized. It was judged that the classical education class using storytelling was suitable for classical literature education in that it contained the current curriculum well and allowed students to experience reinterpretation and reproduction activities of classical studies. Before the class planning, in order to explore the transmission process and its value of , I looked at how the theme consciousness of changed with the times, starting with the wanpanbon . Compared with Gyeongpan , is more responsive to readers' needs, its role as a social novel has been strengthened. In 1910, reflected the trend of Korea-Japan annexation and the collapse of the class system, and tried to edify customs through traditional ethical views. In 1967, contained a message of satire and criticism about the absurdity of the era of the military regime. In 1994, was transformed into an interesting parody novel, and appeared as a work showing a glimpse of the free age. In modern society, has been variously adapted into poems, dramas, and movies. As a result of seeking out the process of transmission, it was found that has the value of a love story reflecting the Social reality, culture and values at the time. Through an dramatization class of , I tried to capture the current social reality and the culture and love of modern people. As a textbook to be used for class planning, I selected a textbook for the first year of high school by Changbi Publishers and examined its composition. The Changbi textbook is structured so that the subjective interpretation and creation of the work can be made with the learning goal of 'production and acceptance of literature'. However, it was difficult to learn the work as a whole, and it was regrettable that it did not provide specific standards for creative activities. In this paper, I devised a class that complements these problems. The class was organized into 5 sessions. In sessions 1-2, students were asked to fully understand the work of . In the 3 sessions, they will look at the works that have been recreated in and understand the process of change in . In the 4-5 sessions, they consider the contemporary meaning of , and based on this, adapt a part of the work as a scenario. This study examines the value of according to the spirit of the times and considered a method to convey it to students. Therefore, it is meaningful in that it proposed a teaching-learning method that seeks reinterpretation of literary works and modern values. Through the class of classical studies using storytelling, students will be able to interpret and explore literary works subjectively, and experience becoming a producer of classical studies.
In this paper, the storytelling technique was linked with classical literature education, and a class was designed to adapt a part of as a script for a scenario. In the current curriculum, as part of cultivating active readers, ‘acceptance and production of literature’ and ‘creative education’ are emphasized. It was judged that the classical education class using storytelling was suitable for classical literature education in that it contained the current curriculum well and allowed students to experience reinterpretation and reproduction activities of classical studies. Before the class planning, in order to explore the transmission process and its value of , I looked at how the theme consciousness of changed with the times, starting with the wanpanbon . Compared with Gyeongpan , is more responsive to readers' needs, its role as a social novel has been strengthened. In 1910, reflected the trend of Korea-Japan annexation and the collapse of the class system, and tried to edify customs through traditional ethical views. In 1967, contained a message of satire and criticism about the absurdity of the era of the military regime. In 1994, was transformed into an interesting parody novel, and appeared as a work showing a glimpse of the free age. In modern society, has been variously adapted into poems, dramas, and movies. As a result of seeking out the process of transmission, it was found that has the value of a love story reflecting the Social reality, culture and values at the time. Through an dramatization class of , I tried to capture the current social reality and the culture and love of modern people. As a textbook to be used for class planning, I selected a textbook for the first year of high school by Changbi Publishers and examined its composition. The Changbi textbook is structured so that the subjective interpretation and creation of the work can be made with the learning goal of 'production and acceptance of literature'. However, it was difficult to learn the work as a whole, and it was regrettable that it did not provide specific standards for creative activities. In this paper, I devised a class that complements these problems. The class was organized into 5 sessions. In sessions 1-2, students were asked to fully understand the work of . In the 3 sessions, they will look at the works that have been recreated in and understand the process of change in . In the 4-5 sessions, they consider the contemporary meaning of , and based on this, adapt a part of the work as a scenario. This study examines the value of according to the spirit of the times and considered a method to convey it to students. Therefore, it is meaningful in that it proposed a teaching-learning method that seeks reinterpretation of literary works and modern values. Through the class of classical studies using storytelling, students will be able to interpret and explore literary works subjectively, and experience becoming a producer of classical studies.
주제어
#춘향전 교수학습 방법 스토리텔링 고전문학 재해석 창작 시대정신 Chunhyangjeon teaching-learning method storytelling Classical literature reinterpretation creation Zeitgeist
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.