본 연구는 이상의 작품 속에서 거울 모티프(Motif)로 인해 형성된 분열적 자아의 연구를 뮤지컬 <스모크> 중심으로 고찰하는 것이 목적인 연구이다. 이상은 한국 현대 근대문학사에서 모더니즘 문학을 개척한 인물로 평가받는다. 그의 문법은 기존의 형식적인 문법을 탈피 하여 띄어쓰기를 무시하고, 시에 숫자와 도형을 도입하였으며, 모순적이고 아이러니한 문장을 반복적으로 사용하고, 난해하며 쉽게 이해할 수 없는 이상식 문법을 구사하였다. 이로 인해 이상은 독자들에게 비난과 혹평이 이어졌고 문학계에서도 그는 이단아로 낙인찍혀 소...
본 연구는 이상의 작품 속에서 거울 모티프(Motif)로 인해 형성된 분열적 자아의 연구를 뮤지컬 <스모크> 중심으로 고찰하는 것이 목적인 연구이다. 이상은 한국 현대 근대문학사에서 모더니즘 문학을 개척한 인물로 평가받는다. 그의 문법은 기존의 형식적인 문법을 탈피 하여 띄어쓰기를 무시하고, 시에 숫자와 도형을 도입하였으며, 모순적이고 아이러니한 문장을 반복적으로 사용하고, 난해하며 쉽게 이해할 수 없는 이상식 문법을 구사하였다. 이로 인해 이상은 독자들에게 비난과 혹평이 이어졌고 문학계에서도 그는 이단아로 낙인찍혀 소외되었다. 그는 자신을 비난하는 이들에게 일침을 날리며, 시대에 뒤떨어져 언제까지 그렇게 살 작정이냐며 반박하기도 하였다. 그 당시 이상의 문학성을 인정받지 못한 그의 작품들이 90년대 초부터 재조명되기 시작하여 현재는 이상에 대한 방대한 연구자료들이 축적되어 다양한 관점에서 해석한 연구자료들이 존재한다. 본 연구는 이상을 연구한 다양한 연구들 중 거울 모티프에 초점이 맞춰져 있다. 이상은 그의 시에서 거울 모티프를 통하여 자아 성찰을 시도하였고 거울 반사면에 비추어진 자신의 또 다른 자아를 생성하여 자아의 타자화를 이루려 하였다. 이는 주체 자아에서 파생된 분열적 자아의 관점으로 연구를 확대 분석해 나간다.
이상의 작품 속 분열된 자아는 주로 이상적 존재로 묘사되지만 완벽한 자아의 타자화를 이루지 못해 나와 그의 주체적 동일성을 인식하여 측은의 대상으로 바라보기도 한다.
본 연구에서는 뮤지컬 <스모크> 대사에 주로 인용된 「오감도」의 시들과 단편소설 「날개」에 나타난 이상의 자의식을 고찰한다. 또 한 거울 모티프로 인한 자아의 타자화를 연구하고, 분열적 자아의 개념인 분신과 해리성 정체감 장애를 비교 분석하여 연구 진행한다.
본 연구의 핵심항목인 <스모크>에 나타난 분열적 자아 무대재현 연구는 지금까지의 연구를 토대로 뮤지컬 <스모크>에 나타난 거울 모티프를 통해 생성된 분열적 자아의 캐릭터들이 어떻게 무대재현을 실현했는지 고찰해 볼 것이다.
본 연구는 이상의 작품 속에서 거울 모티프(Motif)로 인해 형성된 분열적 자아의 연구를 뮤지컬 <스모크> 중심으로 고찰하는 것이 목적인 연구이다. 이상은 한국 현대 근대문학사에서 모더니즘 문학을 개척한 인물로 평가받는다. 그의 문법은 기존의 형식적인 문법을 탈피 하여 띄어쓰기를 무시하고, 시에 숫자와 도형을 도입하였으며, 모순적이고 아이러니한 문장을 반복적으로 사용하고, 난해하며 쉽게 이해할 수 없는 이상식 문법을 구사하였다. 이로 인해 이상은 독자들에게 비난과 혹평이 이어졌고 문학계에서도 그는 이단아로 낙인찍혀 소외되었다. 그는 자신을 비난하는 이들에게 일침을 날리며, 시대에 뒤떨어져 언제까지 그렇게 살 작정이냐며 반박하기도 하였다. 그 당시 이상의 문학성을 인정받지 못한 그의 작품들이 90년대 초부터 재조명되기 시작하여 현재는 이상에 대한 방대한 연구자료들이 축적되어 다양한 관점에서 해석한 연구자료들이 존재한다. 본 연구는 이상을 연구한 다양한 연구들 중 거울 모티프에 초점이 맞춰져 있다. 이상은 그의 시에서 거울 모티프를 통하여 자아 성찰을 시도하였고 거울 반사면에 비추어진 자신의 또 다른 자아를 생성하여 자아의 타자화를 이루려 하였다. 이는 주체 자아에서 파생된 분열적 자아의 관점으로 연구를 확대 분석해 나간다.
이상의 작품 속 분열된 자아는 주로 이상적 존재로 묘사되지만 완벽한 자아의 타자화를 이루지 못해 나와 그의 주체적 동일성을 인식하여 측은의 대상으로 바라보기도 한다.
본 연구에서는 뮤지컬 <스모크> 대사에 주로 인용된 「오감도」의 시들과 단편소설 「날개」에 나타난 이상의 자의식을 고찰한다. 또 한 거울 모티프로 인한 자아의 타자화를 연구하고, 분열적 자아의 개념인 분신과 해리성 정체감 장애를 비교 분석하여 연구 진행한다.
본 연구의 핵심항목인 <스모크>에 나타난 분열적 자아 무대재현 연구는 지금까지의 연구를 토대로 뮤지컬 <스모크>에 나타난 거울 모티프를 통해 생성된 분열적 자아의 캐릭터들이 어떻게 무대재현을 실현했는지 고찰해 볼 것이다.
The objective of this study was to examine Poet Lee Sang's splitting ego established by a mirror motif in his works, focusing on Musical . Lee Sang is known as a pioneer of modernist literature in the modern Korean literature history. He did not comply with conventional grammars, thus ignoring word-...
The objective of this study was to examine Poet Lee Sang's splitting ego established by a mirror motif in his works, focusing on Musical . Lee Sang is known as a pioneer of modernist literature in the modern Korean literature history. He did not comply with conventional grammars, thus ignoring word-spacing, introducing numbers and figures into poetry, using contradictory and ironical sentences repeatedly, and utilizing difficult and incomprehensible wording. Therefore, readers reproached him and harshly criticized his works, and the circles of literature stigmatized him as heresy and excluded him. On the other hand, Lee Sang also disputed them by saying 'how long are you going to live out of date?' His works, which were not recognized for his literary qualities at that time, have been re-examined since the early 1990s, and lots of study findings on him have been accumulated for the present from various perspectives of explanation.
Among various study themes on Lee Sang, this study focused on a mirror motif. In his poems, Lee Sang attempted self-examination via a mirror motif, and then generated another ego which was reflected on the reflective surface of the mirror, thus trying to otherize the existing ego. In this vein, the author expanded the scope of study to a splitting ego derived from an independent ego.
The splitting ego in Lee Sang's works is mainly described as an ideal existence, but it can't achieve the complete otherization of ego, thus perceiving the subjective equivalence of me and him and then looking at him as an object of sympathy.
This study looked into the poems of 「Ogamdo」, mainly quoted in the lines of Musical , and then analyzed Lee Sang's self-consciousness presented in a short story 「Nalgae」. In addition, this study examined the mirror motif-based otherization of ego and then comparatively analyzed incarnation and dissociative identity disorder, namely the concept of splitting ego. Regarding the stage reproduction of a splitting ego, presented in , as the core of study, the author examined how the characters of splitting ego, generated from the mirror motif of Musical , realize stage reproduction, based on preceding studies.
The objective of this study was to examine Poet Lee Sang's splitting ego established by a mirror motif in his works, focusing on Musical . Lee Sang is known as a pioneer of modernist literature in the modern Korean literature history. He did not comply with conventional grammars, thus ignoring word-spacing, introducing numbers and figures into poetry, using contradictory and ironical sentences repeatedly, and utilizing difficult and incomprehensible wording. Therefore, readers reproached him and harshly criticized his works, and the circles of literature stigmatized him as heresy and excluded him. On the other hand, Lee Sang also disputed them by saying 'how long are you going to live out of date?' His works, which were not recognized for his literary qualities at that time, have been re-examined since the early 1990s, and lots of study findings on him have been accumulated for the present from various perspectives of explanation.
Among various study themes on Lee Sang, this study focused on a mirror motif. In his poems, Lee Sang attempted self-examination via a mirror motif, and then generated another ego which was reflected on the reflective surface of the mirror, thus trying to otherize the existing ego. In this vein, the author expanded the scope of study to a splitting ego derived from an independent ego.
The splitting ego in Lee Sang's works is mainly described as an ideal existence, but it can't achieve the complete otherization of ego, thus perceiving the subjective equivalence of me and him and then looking at him as an object of sympathy.
This study looked into the poems of 「Ogamdo」, mainly quoted in the lines of Musical , and then analyzed Lee Sang's self-consciousness presented in a short story 「Nalgae」. In addition, this study examined the mirror motif-based otherization of ego and then comparatively analyzed incarnation and dissociative identity disorder, namely the concept of splitting ego. Regarding the stage reproduction of a splitting ego, presented in , as the core of study, the author examined how the characters of splitting ego, generated from the mirror motif of Musical , realize stage reproduction, based on preceding studies.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.