인터넷 기반의 뉴미디어의 발달과 MZ 세대의 주요 소비 계층 부상과 같은 급속한 사회 변화의 배경에 따라 패션 산업에도 다양한 변화 현상이 나타나고 있다. 특히 20세기 말 포스트모더니즘의 영향으로 급진적인 저항의 해체주의 패션은 21세기 이후 차별성을 나타내며 신해체주의 패션으로 나타나고 있다. 이에 본 연구에서는 메종 마르지엘라를 중심으로 현대 패션에 나타나는 신해체주의 ...
인터넷 기반의 뉴미디어의 발달과 MZ 세대의 주요 소비 계층 부상과 같은 급속한 사회 변화의 배경에 따라 패션 산업에도 다양한 변화 현상이 나타나고 있다. 특히 20세기 말 포스트모더니즘의 영향으로 급진적인 저항의 해체주의 패션은 21세기 이후 차별성을 나타내며 신해체주의 패션으로 나타나고 있다. 이에 본 연구에서는 메종 마르지엘라를 중심으로 현대 패션에 나타나는 신해체주의 패션 디자인 특징에 대해서 살펴보고자 하였다. 메종 마르지엘라는 해체주의 패션을 대표하는 브랜드로 1989년부터 현재까지 차별된 창의적인 디자인을 선보이고 있는데, 2015년 존 갈리아노가 영입되면서 다양한 문화를 융합한 더 포용적이고 흥미로운 신해체주의 디자인을 제안하고 있다. 이에 본 연구에서는 해체주의를 대표하였던 메종 마르지엘라를 대상으로 현시대를 반영하는 신해체주의 패션 디자인을 이해하고 시류에 따른 신해체주의 패션 디자인 해석의 관점을 제안하였다. 본 연구의 목적은 첫째, 이론적 연구를 통해 해체주의와 신해체주의의 발생 배경을 이해하고 차이점을 파악하여 신해체주의 디자인에 대해서 특성을 이해한다. 둘째, 2015년-2021년 존 갈리아노를 브랜드의 크리에이티브 디렉터로 영입된 시기의 디자인 사례 연구를 통해 메종 마르지엘라에 나타나는 신해체주의 패션 유형 분류 근거를 마련한다. 셋째, 해체주의, 신해체주의, 메종 마르지엘라 브랜드 연구를 바탕으로 메종 마르지엘라 디자인에 나타난 신해체주의 패션 디자인의 특징을 분석하여 본 연구의 결론을 도출한다. 이에 따른 본 연구의 결과는 첫째, 메종 마르지엘라는 해체주의 시대부터 신해체주의 시대까지의 경계의 해체라는 탈중심의 탈현상으로 나타났는데, 신해체주의에서 경계의 해체는 다원성과 다양성을 포용하는 탈경계로 나타났다. 둘째, 기존의 해체주의 패션은 디자이너의 디자인 철학이나 디자인 이념 표현에 치중되었는데, 신해체주의 관점에서 메종 마르지엘라의 패션 디자인 사례는 트렌드가 반영되고 대중이 공감할 수 있는 디자인으로 제안되고 있었다. 셋째, 해체주의 시대의 메종 마르지엘라 패션은 부정과 저항을 표현하고 저명도와 저채도의 색상이 주로 사용되었는데, 신해체주의 관점에서 메종 마르지엘라는 이전의 해체주의 시대와는 다른 다원적인 긍정적인 요소를 이용하여 재미와 유희를 표현하고 있다. 본 연구는 메종 마르지엘라의 신해체주의 디자인의 이해를 기반으로 다른 신해체주의 패션 디자인 특성을 이해하는 근거를 마련할 수 있으며, 시대상을 반영하는 관점에서 관련 후속 연구로 확장되는 기초자료가 되리라 예상한다.
인터넷 기반의 뉴미디어의 발달과 MZ 세대의 주요 소비 계층 부상과 같은 급속한 사회 변화의 배경에 따라 패션 산업에도 다양한 변화 현상이 나타나고 있다. 특히 20세기 말 포스트모더니즘의 영향으로 급진적인 저항의 해체주의 패션은 21세기 이후 차별성을 나타내며 신해체주의 패션으로 나타나고 있다. 이에 본 연구에서는 메종 마르지엘라를 중심으로 현대 패션에 나타나는 신해체주의 패션 디자인 특징에 대해서 살펴보고자 하였다. 메종 마르지엘라는 해체주의 패션을 대표하는 브랜드로 1989년부터 현재까지 차별된 창의적인 디자인을 선보이고 있는데, 2015년 존 갈리아노가 영입되면서 다양한 문화를 융합한 더 포용적이고 흥미로운 신해체주의 디자인을 제안하고 있다. 이에 본 연구에서는 해체주의를 대표하였던 메종 마르지엘라를 대상으로 현시대를 반영하는 신해체주의 패션 디자인을 이해하고 시류에 따른 신해체주의 패션 디자인 해석의 관점을 제안하였다. 본 연구의 목적은 첫째, 이론적 연구를 통해 해체주의와 신해체주의의 발생 배경을 이해하고 차이점을 파악하여 신해체주의 디자인에 대해서 특성을 이해한다. 둘째, 2015년-2021년 존 갈리아노를 브랜드의 크리에이티브 디렉터로 영입된 시기의 디자인 사례 연구를 통해 메종 마르지엘라에 나타나는 신해체주의 패션 유형 분류 근거를 마련한다. 셋째, 해체주의, 신해체주의, 메종 마르지엘라 브랜드 연구를 바탕으로 메종 마르지엘라 디자인에 나타난 신해체주의 패션 디자인의 특징을 분석하여 본 연구의 결론을 도출한다. 이에 따른 본 연구의 결과는 첫째, 메종 마르지엘라는 해체주의 시대부터 신해체주의 시대까지의 경계의 해체라는 탈중심의 탈현상으로 나타났는데, 신해체주의에서 경계의 해체는 다원성과 다양성을 포용하는 탈경계로 나타났다. 둘째, 기존의 해체주의 패션은 디자이너의 디자인 철학이나 디자인 이념 표현에 치중되었는데, 신해체주의 관점에서 메종 마르지엘라의 패션 디자인 사례는 트렌드가 반영되고 대중이 공감할 수 있는 디자인으로 제안되고 있었다. 셋째, 해체주의 시대의 메종 마르지엘라 패션은 부정과 저항을 표현하고 저명도와 저채도의 색상이 주로 사용되었는데, 신해체주의 관점에서 메종 마르지엘라는 이전의 해체주의 시대와는 다른 다원적인 긍정적인 요소를 이용하여 재미와 유희를 표현하고 있다. 본 연구는 메종 마르지엘라의 신해체주의 디자인의 이해를 기반으로 다른 신해체주의 패션 디자인 특성을 이해하는 근거를 마련할 수 있으며, 시대상을 반영하는 관점에서 관련 후속 연구로 확장되는 기초자료가 되리라 예상한다.
Various changes are also emerging in the fashion industry against the backdrop of rapid social changes, such as the development of Internet-based new media and the rise of major consumer groups in the MZ generation. In particular, under the influence of postmodernism at the end of the 20th century, ...
Various changes are also emerging in the fashion industry against the backdrop of rapid social changes, such as the development of Internet-based new media and the rise of major consumer groups in the MZ generation. In particular, under the influence of postmodernism at the end of the 20th century, the deconstruction fashion of radical resistance has emerged as a Neo-Deconstruc- tion fashion since the 21st century. In this study, we wanted to look at the characteristics of Neo-Deconstruction fashion design in modern fashion with Maison Margiela at the center. Maison Margiela is a brand that represents deconstruction fashion, showcasing a differentiated creative design from 1989 to the present, with John Galliano's recruitment in 2015, proposing a more inclusive and interesting new deconstruction design that combines various cultures. In this study, Maison Margiela, who represented deconstructivism, understood the Neo-Deconstruction fashion design reflecting the present era and proposed a perspective on the interpretation of the Neo-Deconstruction fashion design according to the times. The purpose of this work is to first understand the characteristics of Neo- Deconstruction designs by understanding the background of the occurrence of deconstruction and Neo-Deconstruction through theoretical research and understanding the differences. Second, a design case study from 2015–2021 when John Galliano was recruited as the brand's creative director provides a basis for classification of Neo-Deconstruction fashion types that appears in Maison Margiela. Third, we draw conclusions from this study by analyzing the characteristics of the Neo-Deconstruction fashion design shown in Maison Margiela design based on the Deconstruction, Neo-Deconstruction, and Maison Margiela brand studies. First, Maison Margiela was a de-centred de-construction of the boundary from the Deconstruction era to the Neo-Deconstruction era, in which de-construction of the boundary was a de-border embracing plurality and diversity. Second, existing dismantling fashion focused on designers' design philosophy or expression of design ideology, and Maison Margiela's fashion design case was proposed as a design that reflects trends and can be sympathized with the public. Third, Maison Margiela's fashion in the era of deconstruction expressed negativity and resistance, and mainly used colors of fame and low chroma, from the perspective of Neo-Deconstruction, Maison Margiela expresses fun and entertainment using pluralistic positives different from the previous era. Based on the understanding of Maison Margiela's Neo-Deconstruction design, this study can provide a basis for understanding other Neo-Deconstruction fashion design characteristics and is expected to be expanded to related follow-up studies from a perspective that reflects the times.
Various changes are also emerging in the fashion industry against the backdrop of rapid social changes, such as the development of Internet-based new media and the rise of major consumer groups in the MZ generation. In particular, under the influence of postmodernism at the end of the 20th century, the deconstruction fashion of radical resistance has emerged as a Neo-Deconstruc- tion fashion since the 21st century. In this study, we wanted to look at the characteristics of Neo-Deconstruction fashion design in modern fashion with Maison Margiela at the center. Maison Margiela is a brand that represents deconstruction fashion, showcasing a differentiated creative design from 1989 to the present, with John Galliano's recruitment in 2015, proposing a more inclusive and interesting new deconstruction design that combines various cultures. In this study, Maison Margiela, who represented deconstructivism, understood the Neo-Deconstruction fashion design reflecting the present era and proposed a perspective on the interpretation of the Neo-Deconstruction fashion design according to the times. The purpose of this work is to first understand the characteristics of Neo- Deconstruction designs by understanding the background of the occurrence of deconstruction and Neo-Deconstruction through theoretical research and understanding the differences. Second, a design case study from 2015–2021 when John Galliano was recruited as the brand's creative director provides a basis for classification of Neo-Deconstruction fashion types that appears in Maison Margiela. Third, we draw conclusions from this study by analyzing the characteristics of the Neo-Deconstruction fashion design shown in Maison Margiela design based on the Deconstruction, Neo-Deconstruction, and Maison Margiela brand studies. First, Maison Margiela was a de-centred de-construction of the boundary from the Deconstruction era to the Neo-Deconstruction era, in which de-construction of the boundary was a de-border embracing plurality and diversity. Second, existing dismantling fashion focused on designers' design philosophy or expression of design ideology, and Maison Margiela's fashion design case was proposed as a design that reflects trends and can be sympathized with the public. Third, Maison Margiela's fashion in the era of deconstruction expressed negativity and resistance, and mainly used colors of fame and low chroma, from the perspective of Neo-Deconstruction, Maison Margiela expresses fun and entertainment using pluralistic positives different from the previous era. Based on the understanding of Maison Margiela's Neo-Deconstruction design, this study can provide a basis for understanding other Neo-Deconstruction fashion design characteristics and is expected to be expanded to related follow-up studies from a perspective that reflects the times.
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