본 연구는 2016년부터 2020년 5개 연도의 유아 놀이 학위 논문 및 학술 논문 동향 분석을 통해 유아 놀이의 현재 위치와 유아교육현장 및 교육과정 속에서의 유아 놀이의 역할을 고찰하고자 하는데 목적이 있다. 본 연구의 목적을 위해 선정한 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 2016년~2020년 사이에 이루어진 유아 놀이 관련 학위 논문과 학술 논문의 시기별 동향은 어떠한가? 둘째, 2016년~2020년 사이에 이루어진 유아 놀이 관련 학위 논문과 학술 논문의 연구방법별 동향은 어떠한가? 셋째, 2016년~2020년 사이에 이루어진 유아 놀이 관련 학위 논문과 학술 논문의 연구주제별 동향은 어떠한가?
본 연구의 연구대상은 학술연구정보서비스(...
본 연구는 2016년부터 2020년 5개 연도의 유아 놀이 학위 논문 및 학술 논문 동향 분석을 통해 유아 놀이의 현재 위치와 유아교육현장 및 교육과정 속에서의 유아 놀이의 역할을 고찰하고자 하는데 목적이 있다. 본 연구의 목적을 위해 선정한 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 2016년~2020년 사이에 이루어진 유아 놀이 관련 학위 논문과 학술 논문의 시기별 동향은 어떠한가? 둘째, 2016년~2020년 사이에 이루어진 유아 놀이 관련 학위 논문과 학술 논문의 연구방법별 동향은 어떠한가? 셋째, 2016년~2020년 사이에 이루어진 유아 놀이 관련 학위 논문과 학술 논문의 연구주제별 동향은 어떠한가?
본 연구의 연구대상은 학술연구정보서비스(RISS)를 통해 ‘놀이’, ‘유아 놀이’를 키워드로 검색하여 도출된 유아 놀이와 관련된 연구물 학위 논문 255편, 학술 논문 175편으로 총 430편으로 분석대상을 선정하였다. 모든 자료는 Microsoft office Excel 2010 프로그램을 사용하여 연구방법별, 연구주제별, 시기별의 동향을 분석하고, 빈도와 백분율을 산출하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아 놀이 관련 학위 논문과 학술 논문의 시기별 동향 분석 결과, 2016년부터 2020년까지 놀이 연구 편수는 꾸준히 증가하는 추세를 보였다. 특히, 2018년과 2020년의 연구 편수는 전년대비 큰 폭의 증가세를 나타냈다. 이는 최근 유아 놀이의 중요성이 재조명되고 연구 주제로서 유아 놀이가 주요하게 반복되어 다루어지고 있음을 의미힌다. 둘째, 유아 놀이 관련 학위 논문과 학술 논문의 방법론적 동향 분석 결과를 살펴보면, 연구 대상으로 ‘만 5세 유아’, 연구 유형으로 ‘양적 연구’, 자료 수집 방법으로 ‘양적 연구의 검사법’, 자료 분석 방법으로 ‘차이 분석’이 가장 많이 나타났음을 알 수 있다. 이는 1995년부터 2015년까지 이루어진 선행연구의 연구 결과와 맥을 이루는 것으로 보다 다양한 연구 방법을 사용하여 놀이 연구가 이루어져야 함을 의미한다. 또한 2019년 문헌 연구, 2020년 질적 연구가 크게 증가함을 알 수 있다. 이는 최근 유아 놀이에 대해 보다 총체적인 지식을 바탕으로 유아 놀이에 대해 심도있는 이해를 하고자하는 관심이 나타난 것으로 이해된다. 셋째, 유아 놀이 관련 학위 논문과 학술 논문의 연구 주제에 대한 동향 분석 결과를 살펴보면, ‘놀이에 영향을 미치는 요인’에 관한 연구, ‘놀이와 발달’에 관한 연구가 가장 많이 나타났음을 알 수 있다. 이는, 유아 놀이에 영향을 미치는 다양한 요인을 파악함으로써 유아교육에 대한 폭넓은 시각과 다양한 접근으로 바라보고 있음을 의미하며, 놀이가 유아의 발달적 성취를 보장하는 주요 기제로서 보다 중요하게 인식함을 의미한다. 이러한 본 연구 결과는 놀이 연구의 경향성을 파악하는 데 도움을 주며, 유아 놀이와 관련하여 적절한 방향을 제시하고자 함을 알 수 있다.
본 연구는 2016년부터 2020년 5개 연도의 유아 놀이 학위 논문 및 학술 논문 동향 분석을 통해 유아 놀이의 현재 위치와 유아교육현장 및 교육과정 속에서의 유아 놀이의 역할을 고찰하고자 하는데 목적이 있다. 본 연구의 목적을 위해 선정한 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 2016년~2020년 사이에 이루어진 유아 놀이 관련 학위 논문과 학술 논문의 시기별 동향은 어떠한가? 둘째, 2016년~2020년 사이에 이루어진 유아 놀이 관련 학위 논문과 학술 논문의 연구방법별 동향은 어떠한가? 셋째, 2016년~2020년 사이에 이루어진 유아 놀이 관련 학위 논문과 학술 논문의 연구주제별 동향은 어떠한가?
본 연구의 연구대상은 학술연구정보서비스(RISS)를 통해 ‘놀이’, ‘유아 놀이’를 키워드로 검색하여 도출된 유아 놀이와 관련된 연구물 학위 논문 255편, 학술 논문 175편으로 총 430편으로 분석대상을 선정하였다. 모든 자료는 Microsoft office Excel 2010 프로그램을 사용하여 연구방법별, 연구주제별, 시기별의 동향을 분석하고, 빈도와 백분율을 산출하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아 놀이 관련 학위 논문과 학술 논문의 시기별 동향 분석 결과, 2016년부터 2020년까지 놀이 연구 편수는 꾸준히 증가하는 추세를 보였다. 특히, 2018년과 2020년의 연구 편수는 전년대비 큰 폭의 증가세를 나타냈다. 이는 최근 유아 놀이의 중요성이 재조명되고 연구 주제로서 유아 놀이가 주요하게 반복되어 다루어지고 있음을 의미힌다. 둘째, 유아 놀이 관련 학위 논문과 학술 논문의 방법론적 동향 분석 결과를 살펴보면, 연구 대상으로 ‘만 5세 유아’, 연구 유형으로 ‘양적 연구’, 자료 수집 방법으로 ‘양적 연구의 검사법’, 자료 분석 방법으로 ‘차이 분석’이 가장 많이 나타났음을 알 수 있다. 이는 1995년부터 2015년까지 이루어진 선행연구의 연구 결과와 맥을 이루는 것으로 보다 다양한 연구 방법을 사용하여 놀이 연구가 이루어져야 함을 의미한다. 또한 2019년 문헌 연구, 2020년 질적 연구가 크게 증가함을 알 수 있다. 이는 최근 유아 놀이에 대해 보다 총체적인 지식을 바탕으로 유아 놀이에 대해 심도있는 이해를 하고자하는 관심이 나타난 것으로 이해된다. 셋째, 유아 놀이 관련 학위 논문과 학술 논문의 연구 주제에 대한 동향 분석 결과를 살펴보면, ‘놀이에 영향을 미치는 요인’에 관한 연구, ‘놀이와 발달’에 관한 연구가 가장 많이 나타났음을 알 수 있다. 이는, 유아 놀이에 영향을 미치는 다양한 요인을 파악함으로써 유아교육에 대한 폭넓은 시각과 다양한 접근으로 바라보고 있음을 의미하며, 놀이가 유아의 발달적 성취를 보장하는 주요 기제로서 보다 중요하게 인식함을 의미한다. 이러한 본 연구 결과는 놀이 연구의 경향성을 파악하는 데 도움을 주며, 유아 놀이와 관련하여 적절한 방향을 제시하고자 함을 알 수 있다.
The purpose of this study is to analyze the trends of children’s play degree papers and academic papers from 2016 to 2020. For the purpose of this study, the following research issues were set up.
1. What are the research trends of the degree papers and academic papers on children’s play b...
The purpose of this study is to analyze the trends of children’s play degree papers and academic papers from 2016 to 2020. For the purpose of this study, the following research issues were set up.
1. What are the research trends of the degree papers and academic papers on children’s play between 2016 and 2020? 2. What are the trends of research methods for degree papers and academic papers related to children’s play between 2016 and 2020? 3. What are the trends by subject of research on degree papers and academic papers related to children’s play between 2016 and 2020? This study was conducted on the theses and academic journals submitted in Korea from 2016 to 2020. A total of 430 dissertation articles were selected from 255 theses and 175 academic journals that meet ‘play’, ‘children’s play’ related papers of early childhood education institutions through the keyword search on the Research Information Sharing Service(RISS). All the data were calculated in frequency and percentage using the Microsoft Office Excel 2010 program.
The results of this study are as follows;
First, research trends of the degree papers and academic papers on children’s play showed a steady increase in the number of play studies from 2016 to 2020. Specially, the number of research units in 2018 and 2020 showed a significant year-on-year increase. This means that the importance of children’s play has recently been reexamined and that children’s play has been dealt with as a major topic of study. Second, the trends of research methods for degree papers and academic papers related to children’s play show that 'five-year-old infants', 'quantitative studies' as research types, 'examination of quantitative studies' as data collection methods, and 'difference analysis' as data analysis methods. This is in line with the findings of prior research conducted from 1995 to 2015, meaning that play studies should be conducted using more diverse research methods. We also see a significant increase in literature studies in 2019 and qualitative studies in 2020. It is understood that there has recently been an interest in understanding infant play in depth based on more holistic knowledge of children’s play. Third, the trends by subject of research on degree papers and academic papers related to children’s play show that the most studies on "factors affecting play" and "play and development" have been shown. This means that by identifying the various factors that affect children’s play, we are looking at it with a broad perspective and a diverse approach to early childhood education, and that play is more important as a key mechanism for ensuring children developmental achievement. Fourthly, these findings help us identify trends in play research. And show that we present appropriate directions regarding children’s play.
The purpose of this study is to analyze the trends of children’s play degree papers and academic papers from 2016 to 2020. For the purpose of this study, the following research issues were set up.
1. What are the research trends of the degree papers and academic papers on children’s play between 2016 and 2020? 2. What are the trends of research methods for degree papers and academic papers related to children’s play between 2016 and 2020? 3. What are the trends by subject of research on degree papers and academic papers related to children’s play between 2016 and 2020? This study was conducted on the theses and academic journals submitted in Korea from 2016 to 2020. A total of 430 dissertation articles were selected from 255 theses and 175 academic journals that meet ‘play’, ‘children’s play’ related papers of early childhood education institutions through the keyword search on the Research Information Sharing Service(RISS). All the data were calculated in frequency and percentage using the Microsoft Office Excel 2010 program.
The results of this study are as follows;
First, research trends of the degree papers and academic papers on children’s play showed a steady increase in the number of play studies from 2016 to 2020. Specially, the number of research units in 2018 and 2020 showed a significant year-on-year increase. This means that the importance of children’s play has recently been reexamined and that children’s play has been dealt with as a major topic of study. Second, the trends of research methods for degree papers and academic papers related to children’s play show that 'five-year-old infants', 'quantitative studies' as research types, 'examination of quantitative studies' as data collection methods, and 'difference analysis' as data analysis methods. This is in line with the findings of prior research conducted from 1995 to 2015, meaning that play studies should be conducted using more diverse research methods. We also see a significant increase in literature studies in 2019 and qualitative studies in 2020. It is understood that there has recently been an interest in understanding infant play in depth based on more holistic knowledge of children’s play. Third, the trends by subject of research on degree papers and academic papers related to children’s play show that the most studies on "factors affecting play" and "play and development" have been shown. This means that by identifying the various factors that affect children’s play, we are looking at it with a broad perspective and a diverse approach to early childhood education, and that play is more important as a key mechanism for ensuring children developmental achievement. Fourthly, these findings help us identify trends in play research. And show that we present appropriate directions regarding children’s play.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.