본 연구는 국가 수준 보육·교육과정으로 2020년 보건복지부가 새롭게 고시한 제4차 표준보육과정과 교육부·보건복지부 공통으로 사용하는 2019 개정 누리과정의 신체운동 영역의 연계성이 어떠한지 살펴보고자 하였다. 이를 위해 제4차 표준보육과정, 2019 개정 누리과정의 각 해설서와 놀면서 자란다, 놀이이해자료, 놀이실행자료, 놀이운영사례집(5종)의 문헌을 대상으로 연계성 분석을 실시하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과는 첫째, 제4차 표준보육과정과 2019 개정 누리과정의 성격, 구성방향, 목적과 목표, 운영내용에서 모두 연계가 이...
본 연구는 국가 수준 보육·교육과정으로 2020년 보건복지부가 새롭게 고시한 제4차 표준보육과정과 교육부·보건복지부 공통으로 사용하는 2019 개정 누리과정의 신체운동 영역의 연계성이 어떠한지 살펴보고자 하였다. 이를 위해 제4차 표준보육과정, 2019 개정 누리과정의 각 해설서와 놀면서 자란다, 놀이이해자료, 놀이실행자료, 놀이운영사례집(5종)의 문헌을 대상으로 연계성 분석을 실시하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과는 첫째, 제4차 표준보육과정과 2019 개정 누리과정의 성격, 구성방향, 목적과 목표, 운영내용에서 모두 연계가 이루어졌으며 계속성, 계열성에서 연계가 양호하게 나타났다. 둘째, 제4차 표준보육과정과 2019 개정 누리과정의 신체운동 영역 교육내용의 목적과 목표, 교육내용에서는 연계가 이루어졌으나 놀이경험 사례에서는 연계가 이루어지지 않았다. 이를 통해 제4차 표준보육과정과 2019 개정 누리과정의 신체운동 영역 연계성은 심도 있게 재논의되어야 하며, 현장 지원자료가 다양해졌을 때 후속연구를 통해 수정·보완이 필요하다.
본 연구는 국가 수준 보육·교육과정으로 2020년 보건복지부가 새롭게 고시한 제4차 표준보육과정과 교육부·보건복지부 공통으로 사용하는 2019 개정 누리과정의 신체운동 영역의 연계성이 어떠한지 살펴보고자 하였다. 이를 위해 제4차 표준보육과정, 2019 개정 누리과정의 각 해설서와 놀면서 자란다, 놀이이해자료, 놀이실행자료, 놀이운영사례집(5종)의 문헌을 대상으로 연계성 분석을 실시하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과는 첫째, 제4차 표준보육과정과 2019 개정 누리과정의 성격, 구성방향, 목적과 목표, 운영내용에서 모두 연계가 이루어졌으며 계속성, 계열성에서 연계가 양호하게 나타났다. 둘째, 제4차 표준보육과정과 2019 개정 누리과정의 신체운동 영역 교육내용의 목적과 목표, 교육내용에서는 연계가 이루어졌으나 놀이경험 사례에서는 연계가 이루어지지 않았다. 이를 통해 제4차 표준보육과정과 2019 개정 누리과정의 신체운동 영역 연계성은 심도 있게 재논의되어야 하며, 현장 지원자료가 다양해졌을 때 후속연구를 통해 수정·보완이 필요하다.
This study attempted to examine the connection between the 4th standard childcare course newly announced by the Ministry of Health and Welfare in 2020 and the physical exercise area of the 2019 revised Nuri course commonly used by the Ministry of Education and Health and Welfare. To this end, a link...
This study attempted to examine the connection between the 4th standard childcare course newly announced by the Ministry of Health and Welfare in 2020 and the physical exercise area of the 2019 revised Nuri course commonly used by the Ministry of Education and Health and Welfare. To this end, a linkage analysis was conducted on the literature of the 4th standard childcare course and each commentary on the 2019 revised Nuri course, play understanding data, play execution data, and play operation casebook (5 types). First, the results obtained through this study were all linked in the nature, composition direction, purpose, goal, and operation content of the 4th standard childcare course and the 2019 revised Nuri course, and the connection was good in continuity and sequence. Second, the purpose, goal, and educational content of the physical exercise area education of the 4th standard childcare course and the 2019 revised Nuri course were linked, but no linkage was made in the case of play experience. Through this, the link between the 4th standard childcare course and the 2019 revised Nuri course should be discussed again in depth, and when field support data are diversified, revision and supplementation are needed through follow-up studies.
This study attempted to examine the connection between the 4th standard childcare course newly announced by the Ministry of Health and Welfare in 2020 and the physical exercise area of the 2019 revised Nuri course commonly used by the Ministry of Education and Health and Welfare. To this end, a linkage analysis was conducted on the literature of the 4th standard childcare course and each commentary on the 2019 revised Nuri course, play understanding data, play execution data, and play operation casebook (5 types). First, the results obtained through this study were all linked in the nature, composition direction, purpose, goal, and operation content of the 4th standard childcare course and the 2019 revised Nuri course, and the connection was good in continuity and sequence. Second, the purpose, goal, and educational content of the physical exercise area education of the 4th standard childcare course and the 2019 revised Nuri course were linked, but no linkage was made in the case of play experience. Through this, the link between the 4th standard childcare course and the 2019 revised Nuri course should be discussed again in depth, and when field support data are diversified, revision and supplementation are needed through follow-up studies.
주제어
#제4차 표준보육과정 2019 개정 누리과정 신체운동 영역 연계성 Physical Exercise Area Connectivity
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.