현대 사회에서는 의사소통의 여러 영역 부분이 미디어를 통해 이루어지고 있으며, 대중오락의 범위를 넘어 한 사회의 가치관이나 사고방식, 유행 현상이나 행동양식을 표현하고, 지배적인 문화 형태나 문화, 사회풍습을 규정짓는다. 그 중 영화와 드라마는 정보를 전파하는데 중점을 두고 디지털 정보화 시대에 살고 있는 현대인들은 문자 보다 이미지 형식의 정보를 시각적으로 쉽게 수용하고 정적인 이미지보다는 영상에 의한 정보를 더 용이하게 수용한다. 상호 소통 범위가 다양하고 넓기에 여성 중심의 영화를 통해 전달되는 과거의 사회문화는 일반 대중들에게 큰 영향을 미치며, 미디어 산업이 발전하면서 여성 이데올로기의 대립도 반영하는 영화에 대한 대중의 요구가 증가하고 있다. 이처럼 여성의 인권과 평등에 관심이 많아지면서 페미니즘 즉, 여성에 관련된 영화가 대중들의 관심을 받기 시작하였다. 또한 페미니즘 영화에 표현된 여성 주인공 패션은 스토리에 따라 변화하여 시각적 다양한 이미지로 나타나 점차 여성 패션이 변화됨을 알 수 있다. 여성 패션 변화는 역사적인 큰 변화와 함께 ...
현대 사회에서는 의사소통의 여러 영역 부분이 미디어를 통해 이루어지고 있으며, 대중오락의 범위를 넘어 한 사회의 가치관이나 사고방식, 유행 현상이나 행동양식을 표현하고, 지배적인 문화 형태나 문화, 사회풍습을 규정짓는다. 그 중 영화와 드라마는 정보를 전파하는데 중점을 두고 디지털 정보화 시대에 살고 있는 현대인들은 문자 보다 이미지 형식의 정보를 시각적으로 쉽게 수용하고 정적인 이미지보다는 영상에 의한 정보를 더 용이하게 수용한다. 상호 소통 범위가 다양하고 넓기에 여성 중심의 영화를 통해 전달되는 과거의 사회문화는 일반 대중들에게 큰 영향을 미치며, 미디어 산업이 발전하면서 여성 이데올로기의 대립도 반영하는 영화에 대한 대중의 요구가 증가하고 있다. 이처럼 여성의 인권과 평등에 관심이 많아지면서 페미니즘 즉, 여성에 관련된 영화가 대중들의 관심을 받기 시작하였다. 또한 페미니즘 영화에 표현된 여성 주인공 패션은 스토리에 따라 변화하여 시각적 다양한 이미지로 나타나 점차 여성 패션이 변화됨을 알 수 있다. 여성 패션 변화는 역사적인 큰 변화와 함께 패션 디자인에 커다란 영향을 미치게 되며, 여성의 의사결정 범위가 확장되면서 외적으로 비춰지는 변화이다. 패션은 시대적 배경을 반영하고 있어 여성의 삶에 대한 사회적 인식 변화를 파악하는 또 다른 요소이며, 여성의 패션 변화에 영향을 준 시대적 분석은 여성의 사회적 위치, 지위를 유추할 수 있다. 본 연구에서는 페미니즘 영화와 패션과의 연관 관계를 살펴보고 페미니즘 영화에 표현된 여성 주인공의 이미지 표상과 패션 상징성에 관한 연구를 바탕으로 그 시대의 여성상과 페미니즘 영화 패션의 상징성을 고찰하는데 그 목적이 있다. 연구 방법과 범위는 여성의 날을 맞아 국제 여성 영화제, 여성 영화제에서 매년 선정한 페미니즘 영화를 바탕으로 3차 검증을 거쳐 총 35편의 영화를 페미니즘 영화에 표현된 여성 주인공의 이미지 표상과 패션 상징성을 살펴 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 남성에 대한 여성의 성적 피해와 폭력을 고발하는 영화 유형에 여성 주인공은 평등과 권리를 주장하는 자유주의 페미니즘 이미지 표상으로 남성적인 스타일 모방과 남성성을 나타내는 매니시 룩(mannish look), 보이시 룩(boyish look), 가르손느 룩(garçonne look)의 패션은 남성과 동등한 지위, 위치를 선언하고 남성 중심적인 사고에 도전하며 남성 억압에서 벗어나기 위한 목적으로 평등과 권리를 주장하기 위해 남성적인 특성을 모방하는 패션의 상징성이 나타났다. 두 번째, 페미니즘 영화 유형은 여성이 자아를 찾아가는 과정을 다루는 영화에 여성 주인공은 여성성과 자아 강조하는 급진주의 페미니즘 이미지 표상으로 여성성을 나타내는 미니스커트, 시스루, 원피스, 드레스, 뉴룩(new look), 슬림 앤 롱의 엘레강스 룩(elegance look)의 패션은 가부장적인 제도, 관습, 성, 성별 체계를 여성 억압의 원인으로 간주하고, 여성의 위치가 남성에 비해 열등하지 않음과 여성의 자아와 여성성을 강조하기 위해 남성적 특성을 거부하고 여성적인 특성을 강조하는 패션의 상징성이 나타났다. 마지막 세 번째, 페미니즘 영화 유형은 여성이 전사나 영웅 등으로 등장하여 여성상을 강하게 나타나는 영화에 여성 주인공은 남녀 통합으로 여성의 양면가치 공존하는 포스트모던주의 페미니즘 이미지 표상으로 양성성, 양면성, 중성성, 다양성을 나타내는 유니섹스 룩(unisex look), 앤드로지너스 룩(androgynous look), 사이버 펑크 룩(cyber punk look)의 패션은 강한 여성상과 여성들이 정체성을 찾아가며 여성들만의 해방운동이 아닌 남녀 공동의 인간 해방으로 남성과 여성 모두 통합하여 동등한 인격체로 성별 구분의 경계를 해체함으로써 양성성, 양면성의 특징과 다양성이 공존하여 양면가치의 공존을 위한 패션의 상징성이 나타났다. 이러한 페미니즘 영화에 표현된 여성 주인공의 이미지 표상과 패션 상징성 연구에는 페미니즘, 페미니즘 영화, 페미니즘 패션을 살펴본바 서로 연관관계가 있음을 알 수 있었다. 또한 극중 주인공의 이미지에 따른 패션도 빠르게 유행되면서 미래 영화 시장에서 성장 가능성이 기대되는 점을 고려할 때 올바른 페미니즘 관점으로 미래 영화 패션의 제작과 관련된 후속 연구에 기초 자료로 제안함으로써 여성성과 남성성을 범주화한 충분한 논의가 이루어지지 못하였다. 따라서 후속 연구에서는 남성성과 여성성을 분류하여 본 연구와 반대로 페미니즘 영화에 나타난 남성 주인공의 이미지의 변천과 남성 패션 변천 등에 대한 다양한 후속 연구가 필요하다.
현대 사회에서는 의사소통의 여러 영역 부분이 미디어를 통해 이루어지고 있으며, 대중오락의 범위를 넘어 한 사회의 가치관이나 사고방식, 유행 현상이나 행동양식을 표현하고, 지배적인 문화 형태나 문화, 사회풍습을 규정짓는다. 그 중 영화와 드라마는 정보를 전파하는데 중점을 두고 디지털 정보화 시대에 살고 있는 현대인들은 문자 보다 이미지 형식의 정보를 시각적으로 쉽게 수용하고 정적인 이미지보다는 영상에 의한 정보를 더 용이하게 수용한다. 상호 소통 범위가 다양하고 넓기에 여성 중심의 영화를 통해 전달되는 과거의 사회문화는 일반 대중들에게 큰 영향을 미치며, 미디어 산업이 발전하면서 여성 이데올로기의 대립도 반영하는 영화에 대한 대중의 요구가 증가하고 있다. 이처럼 여성의 인권과 평등에 관심이 많아지면서 페미니즘 즉, 여성에 관련된 영화가 대중들의 관심을 받기 시작하였다. 또한 페미니즘 영화에 표현된 여성 주인공 패션은 스토리에 따라 변화하여 시각적 다양한 이미지로 나타나 점차 여성 패션이 변화됨을 알 수 있다. 여성 패션 변화는 역사적인 큰 변화와 함께 패션 디자인에 커다란 영향을 미치게 되며, 여성의 의사결정 범위가 확장되면서 외적으로 비춰지는 변화이다. 패션은 시대적 배경을 반영하고 있어 여성의 삶에 대한 사회적 인식 변화를 파악하는 또 다른 요소이며, 여성의 패션 변화에 영향을 준 시대적 분석은 여성의 사회적 위치, 지위를 유추할 수 있다. 본 연구에서는 페미니즘 영화와 패션과의 연관 관계를 살펴보고 페미니즘 영화에 표현된 여성 주인공의 이미지 표상과 패션 상징성에 관한 연구를 바탕으로 그 시대의 여성상과 페미니즘 영화 패션의 상징성을 고찰하는데 그 목적이 있다. 연구 방법과 범위는 여성의 날을 맞아 국제 여성 영화제, 여성 영화제에서 매년 선정한 페미니즘 영화를 바탕으로 3차 검증을 거쳐 총 35편의 영화를 페미니즘 영화에 표현된 여성 주인공의 이미지 표상과 패션 상징성을 살펴 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 남성에 대한 여성의 성적 피해와 폭력을 고발하는 영화 유형에 여성 주인공은 평등과 권리를 주장하는 자유주의 페미니즘 이미지 표상으로 남성적인 스타일 모방과 남성성을 나타내는 매니시 룩(mannish look), 보이시 룩(boyish look), 가르손느 룩(garçonne look)의 패션은 남성과 동등한 지위, 위치를 선언하고 남성 중심적인 사고에 도전하며 남성 억압에서 벗어나기 위한 목적으로 평등과 권리를 주장하기 위해 남성적인 특성을 모방하는 패션의 상징성이 나타났다. 두 번째, 페미니즘 영화 유형은 여성이 자아를 찾아가는 과정을 다루는 영화에 여성 주인공은 여성성과 자아 강조하는 급진주의 페미니즘 이미지 표상으로 여성성을 나타내는 미니스커트, 시스루, 원피스, 드레스, 뉴룩(new look), 슬림 앤 롱의 엘레강스 룩(elegance look)의 패션은 가부장적인 제도, 관습, 성, 성별 체계를 여성 억압의 원인으로 간주하고, 여성의 위치가 남성에 비해 열등하지 않음과 여성의 자아와 여성성을 강조하기 위해 남성적 특성을 거부하고 여성적인 특성을 강조하는 패션의 상징성이 나타났다. 마지막 세 번째, 페미니즘 영화 유형은 여성이 전사나 영웅 등으로 등장하여 여성상을 강하게 나타나는 영화에 여성 주인공은 남녀 통합으로 여성의 양면가치 공존하는 포스트모던주의 페미니즘 이미지 표상으로 양성성, 양면성, 중성성, 다양성을 나타내는 유니섹스 룩(unisex look), 앤드로지너스 룩(androgynous look), 사이버 펑크 룩(cyber punk look)의 패션은 강한 여성상과 여성들이 정체성을 찾아가며 여성들만의 해방운동이 아닌 남녀 공동의 인간 해방으로 남성과 여성 모두 통합하여 동등한 인격체로 성별 구분의 경계를 해체함으로써 양성성, 양면성의 특징과 다양성이 공존하여 양면가치의 공존을 위한 패션의 상징성이 나타났다. 이러한 페미니즘 영화에 표현된 여성 주인공의 이미지 표상과 패션 상징성 연구에는 페미니즘, 페미니즘 영화, 페미니즘 패션을 살펴본바 서로 연관관계가 있음을 알 수 있었다. 또한 극중 주인공의 이미지에 따른 패션도 빠르게 유행되면서 미래 영화 시장에서 성장 가능성이 기대되는 점을 고려할 때 올바른 페미니즘 관점으로 미래 영화 패션의 제작과 관련된 후속 연구에 기초 자료로 제안함으로써 여성성과 남성성을 범주화한 충분한 논의가 이루어지지 못하였다. 따라서 후속 연구에서는 남성성과 여성성을 분류하여 본 연구와 반대로 페미니즘 영화에 나타난 남성 주인공의 이미지의 변천과 남성 패션 변천 등에 대한 다양한 후속 연구가 필요하다.
In modern society, various areas of communication are conducted through the media, and beyond the scope of popular entertainment, expressing society's values, a way of thinking, trends, or behaviors, and defining dominant cultural forms, cultures, and social customs. Among them, movies and dramas fo...
In modern society, various areas of communication are conducted through the media, and beyond the scope of popular entertainment, expressing society's values, a way of thinking, trends, or behaviors, and defining dominant cultural forms, cultures, and social customs. Among them, movies and dramas focus on disseminating information, and modern people living in the digital information age accept image-style information more visually than text-style and more easily accept video-based information than static images. Due to the wide range of intercommunication, the social culture of the past, which is delivered through women-centered films, has a great impact on the general public, and as the media industry develops, the public demand for films that reflect the confrontation of women's ideologies is increasing. As women's human rights and equality became more interested, feminism, or movies related to women, began to attract public attention. In addition, the fashion of female protagonists expressed in feminist films changes depending on the story and appears in various visual images, indicating that women's fashion gradually changes. Women's fashion changes have a significant impact on fashion design along with historical changes, and are external changes as women's decision-making range expands. Fashion reflects the background of the times, so it is another factor in identifying changes in social perception of women's lives, and the era analysis that influenced women's fashion changes can infer women's social status from time to time. The purpose of this study is to examine the relationship between feminism films and fashion and to consider the symbolism of feminism film fashion in the era based on the study of the image representation and fashion symbolism of female protagonists expressed in feminism films. The research method and scope are based on feminism films selected annually by the International Women's Film Festival and Women's Film Festival to mark Women's Day, and a total of 35 films were examined for the image representation of female protagonists and fashion symbolism. First, in the type of film that accuses women of sexual harm and violence against men, the female protagonist is a liberal feminism image representing equality and rights, and the fashion of the Mannish Look, Boyish Look, and Garçonne Look Symbolism has emerged to imitate masculine characteristics to declare equal status and position with men, challenge male-centered thinking, and claim equality and rights with the aim of escaping male oppression. Secondly, the feminism type of film is about the process of a woman finding herself radical feminism films of miniskirts, see-through, dresses, New Look, and Slim and Long's Elegance Look, which show femininity with feminine and self-emphasizing images, appeared. Lastly, the third type of feminism film is a movie in which women appear as warriors or heroes and the female protagonist is a two-sided image that shows aspectality, ambivalence, neutrality, and diversity Postmodern feminism films of the Unisex look, the Androgynous look and the Cyber Punk Look have emerged. From this feminism perspective, the study of the image representation and symbolism of female protagonists in movie costumes showed that they were related to feminism, feminism movies, and feminism fashion. In addition, given that fashion according to the main character's image is rapidly becoming popular and expected to grow in the future film market, there has been insufficient discussion on categorizing femininity and masculinity by suggesting it as a basis for subsequent research on the production of future film fashion. Therefore, subsequent studies classify masculinity and femininity, and as opposed to this study, various follow-up studies are needed on the changes in the image of male protagonists in feminism films and the changes in male fashion.
In modern society, various areas of communication are conducted through the media, and beyond the scope of popular entertainment, expressing society's values, a way of thinking, trends, or behaviors, and defining dominant cultural forms, cultures, and social customs. Among them, movies and dramas focus on disseminating information, and modern people living in the digital information age accept image-style information more visually than text-style and more easily accept video-based information than static images. Due to the wide range of intercommunication, the social culture of the past, which is delivered through women-centered films, has a great impact on the general public, and as the media industry develops, the public demand for films that reflect the confrontation of women's ideologies is increasing. As women's human rights and equality became more interested, feminism, or movies related to women, began to attract public attention. In addition, the fashion of female protagonists expressed in feminist films changes depending on the story and appears in various visual images, indicating that women's fashion gradually changes. Women's fashion changes have a significant impact on fashion design along with historical changes, and are external changes as women's decision-making range expands. Fashion reflects the background of the times, so it is another factor in identifying changes in social perception of women's lives, and the era analysis that influenced women's fashion changes can infer women's social status from time to time. The purpose of this study is to examine the relationship between feminism films and fashion and to consider the symbolism of feminism film fashion in the era based on the study of the image representation and fashion symbolism of female protagonists expressed in feminism films. The research method and scope are based on feminism films selected annually by the International Women's Film Festival and Women's Film Festival to mark Women's Day, and a total of 35 films were examined for the image representation of female protagonists and fashion symbolism. First, in the type of film that accuses women of sexual harm and violence against men, the female protagonist is a liberal feminism image representing equality and rights, and the fashion of the Mannish Look, Boyish Look, and Garçonne Look Symbolism has emerged to imitate masculine characteristics to declare equal status and position with men, challenge male-centered thinking, and claim equality and rights with the aim of escaping male oppression. Secondly, the feminism type of film is about the process of a woman finding herself radical feminism films of miniskirts, see-through, dresses, New Look, and Slim and Long's Elegance Look, which show femininity with feminine and self-emphasizing images, appeared. Lastly, the third type of feminism film is a movie in which women appear as warriors or heroes and the female protagonist is a two-sided image that shows aspectality, ambivalence, neutrality, and diversity Postmodern feminism films of the Unisex look, the Androgynous look and the Cyber Punk Look have emerged. From this feminism perspective, the study of the image representation and symbolism of female protagonists in movie costumes showed that they were related to feminism, feminism movies, and feminism fashion. In addition, given that fashion according to the main character's image is rapidly becoming popular and expected to grow in the future film market, there has been insufficient discussion on categorizing femininity and masculinity by suggesting it as a basis for subsequent research on the production of future film fashion. Therefore, subsequent studies classify masculinity and femininity, and as opposed to this study, various follow-up studies are needed on the changes in the image of male protagonists in feminism films and the changes in male fashion.
주제어
#페미니즘 페미니즘 영화 페미니즘 패션 여성 주인공 이미지 표상 패션의 상징성 Feminism Feminism movie Feminism Fashion Heroine Image representation Fashion Symbolism
학위논문 정보
저자
배성현
학위수여기관
중앙대학교 대학원
학위구분
국내박사
학과
디자인학과 패션디자인전공
지도교수
김미현
발행연도
2021
총페이지
viii, 211 p.
키워드
페미니즘 페미니즘 영화 페미니즘 패션 여성 주인공 이미지 표상 패션의 상징성 Feminism Feminism movie Feminism Fashion Heroine Image representation Fashion Symbolism
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.