본 연구는 온‧오프라인 프로젝트 학습을 활용하여, 2015 개정 교육과정에 도입된 ‘한 학기 한 권 읽기’를 실행할 수 있는 구체적인 운영 방안을 모색하는 것이다. 이에 ‘한 학기 한 권 읽기’의 개념과 의의, 설정의 근거를 밝히고 온‧오프라인 프로젝트 학습을 활용한 ‘한 학기 한 권 읽기’ 운영 방안을 마련하고자 한다. 이를 위한 연구 내용은 다음과 같다. 첫째, 교과 내 융합 및 교과 간 융합 방식을 활용한 프로젝트 학습 및 온‧오프라인 프로젝트 학습의 개념과 특징을 분석하였다. 둘째, 2015 개정 국어과 교육과정 내 ‘한 학기 한 권 읽기’의 특징과 의의를 분석하였다. 이와 함께, 온‧오프라인 프로젝트 학습을 활용한 ‘한 학기 한 권 읽기’ 운영이 필요한 이유와 교육적 효과에 대해 이론적으로 고찰하였다. 셋째, ‘한 학기 한 권 읽기’를 위한 온‧오프라인 프로젝트 학습을 설계하였다. 초등학교 5학년 교육과정을 분석한 후 ‘한 학기 한 권 읽기’를 중심으로 운영할 수 있는 온‧오프라인 프로젝트 학습을 설계하였다. 또한, 온‧오프라인 프로젝트 학습 설계 및 운영에 필요한 최소한의 플랫폼 및 정보기기 등을 분석하였다. 넷째, 온‧오프라인 프로젝트 학습을 활용한 ‘한 학기 한 권 읽기’가 학교 현장에서 일반화될 수 있는 체계적이고 구체적인 운영 방안을 구안하여 수업에 적용하였다. 또한, 온‧오프라인 프로젝트 학습 계획에 따라 적용한 수업 결과를 면담, 설문 등을 통해 분석함으로써 온‧오프라인 프로젝트 학습을 활용한 ‘한 학기 한 권 읽기’ 최종 운영 방안을 마련하였다. 이상과 같이 본 연구는 온·오프라인 프로젝트 학습을 활용한 ‘한 학기 한 권 읽기’ 운영 방안을 마련하였고, 이를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 독서 준비 단계에서는 온‧오프라인 프로젝트 학습을 통해 학생들이 책 선정 전략을 키울 수 있었으며 ‘한 학기 한 권 읽기’에 대한 관심과 흥미를 갖게 되었다. 둘째, 독서 단계에서는 다양한 온‧오프라인 프로그램을 대부분 모둠으로 활동했기 때문에 책 내용에 대해 친구들과 온‧오프라인 상에서 문제를 발견하고 의견을 모아 해결하는 과정을 통해 의사소통 능력 및 공동체 의식, 문제해결 능력이 신장 되었다. 또한, 작품 속 인물 초대하기, 작품 속 인물과 자신의 삶 관련짓기 등과 같은 감상 활동은 인지적 측면뿐 아니라 학생들의 정의적 측면에서의 전인적 성장도 가능하게 하였다. 셋째, 독서 후 단계 수업에서 온‧오프라인 프로젝트 학습을 활용한 ‘한 학기 한 권 읽기’ 수업을 통해 학생들은 교과 간의 지식을 창의적으로 연결하고 종합적으로 분석하여, 학습한 내용을 다른 교과로의 전이가 가능함을 알게 되었으며, 여러 교과에서 배운 내용을 바탕으로 지식과 경험을 융합하여 새로운 지식을 창출할 수 있는 종합적 사고력을 향상시킬 수 있었다. 또한, 학습 과정 및 결과를 함께 공유해보는 활동을 통해 독서 활동에 대한 긍정적인 경험을 갖게 되었다. 넷째, 온‧오프라인 프로젝트 학습을 활용한 ‘한 학기 한 권 읽기’ 수업을 통해 학생들은 단순히 보상이나 칭찬을 받기 위해서 책을 읽는 것이 아니라 독서 그 자체로서의 즐거움을 스스로 알게 되었다. 즉, 온‧오프라인 프로젝트 학습을 활용한 ‘한 학기 한 권 읽기’ 수업은 학생들의 독서에 대한 ...
본 연구는 온‧오프라인 프로젝트 학습을 활용하여, 2015 개정 교육과정에 도입된 ‘한 학기 한 권 읽기’를 실행할 수 있는 구체적인 운영 방안을 모색하는 것이다. 이에 ‘한 학기 한 권 읽기’의 개념과 의의, 설정의 근거를 밝히고 온‧오프라인 프로젝트 학습을 활용한 ‘한 학기 한 권 읽기’ 운영 방안을 마련하고자 한다. 이를 위한 연구 내용은 다음과 같다. 첫째, 교과 내 융합 및 교과 간 융합 방식을 활용한 프로젝트 학습 및 온‧오프라인 프로젝트 학습의 개념과 특징을 분석하였다. 둘째, 2015 개정 국어과 교육과정 내 ‘한 학기 한 권 읽기’의 특징과 의의를 분석하였다. 이와 함께, 온‧오프라인 프로젝트 학습을 활용한 ‘한 학기 한 권 읽기’ 운영이 필요한 이유와 교육적 효과에 대해 이론적으로 고찰하였다. 셋째, ‘한 학기 한 권 읽기’를 위한 온‧오프라인 프로젝트 학습을 설계하였다. 초등학교 5학년 교육과정을 분석한 후 ‘한 학기 한 권 읽기’를 중심으로 운영할 수 있는 온‧오프라인 프로젝트 학습을 설계하였다. 또한, 온‧오프라인 프로젝트 학습 설계 및 운영에 필요한 최소한의 플랫폼 및 정보기기 등을 분석하였다. 넷째, 온‧오프라인 프로젝트 학습을 활용한 ‘한 학기 한 권 읽기’가 학교 현장에서 일반화될 수 있는 체계적이고 구체적인 운영 방안을 구안하여 수업에 적용하였다. 또한, 온‧오프라인 프로젝트 학습 계획에 따라 적용한 수업 결과를 면담, 설문 등을 통해 분석함으로써 온‧오프라인 프로젝트 학습을 활용한 ‘한 학기 한 권 읽기’ 최종 운영 방안을 마련하였다. 이상과 같이 본 연구는 온·오프라인 프로젝트 학습을 활용한 ‘한 학기 한 권 읽기’ 운영 방안을 마련하였고, 이를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 독서 준비 단계에서는 온‧오프라인 프로젝트 학습을 통해 학생들이 책 선정 전략을 키울 수 있었으며 ‘한 학기 한 권 읽기’에 대한 관심과 흥미를 갖게 되었다. 둘째, 독서 단계에서는 다양한 온‧오프라인 프로그램을 대부분 모둠으로 활동했기 때문에 책 내용에 대해 친구들과 온‧오프라인 상에서 문제를 발견하고 의견을 모아 해결하는 과정을 통해 의사소통 능력 및 공동체 의식, 문제해결 능력이 신장 되었다. 또한, 작품 속 인물 초대하기, 작품 속 인물과 자신의 삶 관련짓기 등과 같은 감상 활동은 인지적 측면뿐 아니라 학생들의 정의적 측면에서의 전인적 성장도 가능하게 하였다. 셋째, 독서 후 단계 수업에서 온‧오프라인 프로젝트 학습을 활용한 ‘한 학기 한 권 읽기’ 수업을 통해 학생들은 교과 간의 지식을 창의적으로 연결하고 종합적으로 분석하여, 학습한 내용을 다른 교과로의 전이가 가능함을 알게 되었으며, 여러 교과에서 배운 내용을 바탕으로 지식과 경험을 융합하여 새로운 지식을 창출할 수 있는 종합적 사고력을 향상시킬 수 있었다. 또한, 학습 과정 및 결과를 함께 공유해보는 활동을 통해 독서 활동에 대한 긍정적인 경험을 갖게 되었다. 넷째, 온‧오프라인 프로젝트 학습을 활용한 ‘한 학기 한 권 읽기’ 수업을 통해 학생들은 단순히 보상이나 칭찬을 받기 위해서 책을 읽는 것이 아니라 독서 그 자체로서의 즐거움을 스스로 알게 되었다. 즉, 온‧오프라인 프로젝트 학습을 활용한 ‘한 학기 한 권 읽기’ 수업은 학생들의 독서에 대한 내재적 동기 강화에 긍정적인 영향을 끼쳤으며 바람직한 독서 습관 형성에도 많은 도움을 주었다. 본 연구 결과를 바탕으로 후속 연구를 위한 개선 방향 및 제언은 다음과 같다. 첫째, ‘한 학기 한 권 읽기’ 운영을 위해 독서 전 단계, 독서 단계, 독서 후 단계에 활용 가능한 온‧오프라인 독서 활동 프로그램에 대한 연구가 지속적으로 이루어져야 한다. 둘째, 온‧오프라인 프로젝트 학습을 활용한 ‘한 학기 한 권 읽기’ 운영을 위해 학생들이 모두 같은 책으로 수업하는 방법, 각자가 다른 책으로 수업하는 방법 등 현장에 적용 가능한 다양한 사례들이 구축되어야 한다. 셋째, ‘한 학기 한 권 읽기’ 운영을 위해 학습자의 발달 단계 및 흥미를 고려한 도서 선정에 대한 연구가 더욱 필요하다. 학습자의 특성 및 수준을 고려한 주제별 도서 목록이 구체적으로 제시된다면 독서 습관 형성에 많은 도움이 될 뿐만 아니라 온‧오프라인 프로젝트 학습을 활용한 ‘한 학기 한 권 읽기’ 수업이 현장에서 더 활발하게 이루어질 수 있을 것이다. 지금까지 독서 교육에 대한 연구는 활발하게 이루어져 왔으나, 온‧오프라인 학습이 병행되는 상황 속 ‘한 학기 한 권 읽기’ 운영 방안 및 독서 교육에 관한 연구는 많이 부족하다. 본 연구가 실제 ‘한 학기 한 권 읽기’ 운영 및 독서 교육에 다양하게 접목되길 바란다.
본 연구는 온‧오프라인 프로젝트 학습을 활용하여, 2015 개정 교육과정에 도입된 ‘한 학기 한 권 읽기’를 실행할 수 있는 구체적인 운영 방안을 모색하는 것이다. 이에 ‘한 학기 한 권 읽기’의 개념과 의의, 설정의 근거를 밝히고 온‧오프라인 프로젝트 학습을 활용한 ‘한 학기 한 권 읽기’ 운영 방안을 마련하고자 한다. 이를 위한 연구 내용은 다음과 같다. 첫째, 교과 내 융합 및 교과 간 융합 방식을 활용한 프로젝트 학습 및 온‧오프라인 프로젝트 학습의 개념과 특징을 분석하였다. 둘째, 2015 개정 국어과 교육과정 내 ‘한 학기 한 권 읽기’의 특징과 의의를 분석하였다. 이와 함께, 온‧오프라인 프로젝트 학습을 활용한 ‘한 학기 한 권 읽기’ 운영이 필요한 이유와 교육적 효과에 대해 이론적으로 고찰하였다. 셋째, ‘한 학기 한 권 읽기’를 위한 온‧오프라인 프로젝트 학습을 설계하였다. 초등학교 5학년 교육과정을 분석한 후 ‘한 학기 한 권 읽기’를 중심으로 운영할 수 있는 온‧오프라인 프로젝트 학습을 설계하였다. 또한, 온‧오프라인 프로젝트 학습 설계 및 운영에 필요한 최소한의 플랫폼 및 정보기기 등을 분석하였다. 넷째, 온‧오프라인 프로젝트 학습을 활용한 ‘한 학기 한 권 읽기’가 학교 현장에서 일반화될 수 있는 체계적이고 구체적인 운영 방안을 구안하여 수업에 적용하였다. 또한, 온‧오프라인 프로젝트 학습 계획에 따라 적용한 수업 결과를 면담, 설문 등을 통해 분석함으로써 온‧오프라인 프로젝트 학습을 활용한 ‘한 학기 한 권 읽기’ 최종 운영 방안을 마련하였다. 이상과 같이 본 연구는 온·오프라인 프로젝트 학습을 활용한 ‘한 학기 한 권 읽기’ 운영 방안을 마련하였고, 이를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 독서 준비 단계에서는 온‧오프라인 프로젝트 학습을 통해 학생들이 책 선정 전략을 키울 수 있었으며 ‘한 학기 한 권 읽기’에 대한 관심과 흥미를 갖게 되었다. 둘째, 독서 단계에서는 다양한 온‧오프라인 프로그램을 대부분 모둠으로 활동했기 때문에 책 내용에 대해 친구들과 온‧오프라인 상에서 문제를 발견하고 의견을 모아 해결하는 과정을 통해 의사소통 능력 및 공동체 의식, 문제해결 능력이 신장 되었다. 또한, 작품 속 인물 초대하기, 작품 속 인물과 자신의 삶 관련짓기 등과 같은 감상 활동은 인지적 측면뿐 아니라 학생들의 정의적 측면에서의 전인적 성장도 가능하게 하였다. 셋째, 독서 후 단계 수업에서 온‧오프라인 프로젝트 학습을 활용한 ‘한 학기 한 권 읽기’ 수업을 통해 학생들은 교과 간의 지식을 창의적으로 연결하고 종합적으로 분석하여, 학습한 내용을 다른 교과로의 전이가 가능함을 알게 되었으며, 여러 교과에서 배운 내용을 바탕으로 지식과 경험을 융합하여 새로운 지식을 창출할 수 있는 종합적 사고력을 향상시킬 수 있었다. 또한, 학습 과정 및 결과를 함께 공유해보는 활동을 통해 독서 활동에 대한 긍정적인 경험을 갖게 되었다. 넷째, 온‧오프라인 프로젝트 학습을 활용한 ‘한 학기 한 권 읽기’ 수업을 통해 학생들은 단순히 보상이나 칭찬을 받기 위해서 책을 읽는 것이 아니라 독서 그 자체로서의 즐거움을 스스로 알게 되었다. 즉, 온‧오프라인 프로젝트 학습을 활용한 ‘한 학기 한 권 읽기’ 수업은 학생들의 독서에 대한 내재적 동기 강화에 긍정적인 영향을 끼쳤으며 바람직한 독서 습관 형성에도 많은 도움을 주었다. 본 연구 결과를 바탕으로 후속 연구를 위한 개선 방향 및 제언은 다음과 같다. 첫째, ‘한 학기 한 권 읽기’ 운영을 위해 독서 전 단계, 독서 단계, 독서 후 단계에 활용 가능한 온‧오프라인 독서 활동 프로그램에 대한 연구가 지속적으로 이루어져야 한다. 둘째, 온‧오프라인 프로젝트 학습을 활용한 ‘한 학기 한 권 읽기’ 운영을 위해 학생들이 모두 같은 책으로 수업하는 방법, 각자가 다른 책으로 수업하는 방법 등 현장에 적용 가능한 다양한 사례들이 구축되어야 한다. 셋째, ‘한 학기 한 권 읽기’ 운영을 위해 학습자의 발달 단계 및 흥미를 고려한 도서 선정에 대한 연구가 더욱 필요하다. 학습자의 특성 및 수준을 고려한 주제별 도서 목록이 구체적으로 제시된다면 독서 습관 형성에 많은 도움이 될 뿐만 아니라 온‧오프라인 프로젝트 학습을 활용한 ‘한 학기 한 권 읽기’ 수업이 현장에서 더 활발하게 이루어질 수 있을 것이다. 지금까지 독서 교육에 대한 연구는 활발하게 이루어져 왔으나, 온‧오프라인 학습이 병행되는 상황 속 ‘한 학기 한 권 읽기’ 운영 방안 및 독서 교육에 관한 연구는 많이 부족하다. 본 연구가 실제 ‘한 학기 한 권 읽기’ 운영 및 독서 교육에 다양하게 접목되길 바란다.
This study seeks specific operational measures to implement "Reading One Book per Semester" introduced in the 2015 revised curriculum by utilizing online and offline project learning. In response, To reveal the concept, meaning, and setting of "Reading One Book per Semester" and prepare ...
This study seeks specific operational measures to implement "Reading One Book per Semester" introduced in the 2015 revised curriculum by utilizing online and offline project learning. In response, To reveal the concept, meaning, and setting of "Reading One Book per Semester" and prepare a plan to operate "Reading One Book per Semester" using online and offline project learning. To this end, the research is as follows. First, the concepts and characteristics of project learning and online and offline project learning using in-subject convergence and inter-subject convergence methods were analyzed. Second, we looked at the characteristics and significance of "Reading One Book per Semester" in the 2015 revised Korean language curriculum. The final goal of “Reading One Book per Semester” is to make reading a habit and train readers for life. By operating “Reading One Book per Semester” within the curriculum and within the Korean language class, the foundation for nurturing lifelong readers can be laid. In addition, we theoretically considered the reasons for the need to operate “Reading One Book per Semester” using online and offline project learning and its educational effects. Third, it designed online and offline project learning for “Reading One Book per Semester”. To this end, after analyzing the fifth grade curriculum in elementary school, it designed online and offline project learning that can be operated mainly on “Reading One Book per Semester” In addition, the committee meeting offline Project, which has minimal necessary learning to the design and operation analysis of information platforms and devices. Fourth, a systematic and specific operation plan was devised and applied to classes that could generalize “Reading One Book per Semester” using online and offline project learning at school learning. In addition, by analyzing the results of classes applied in accordance with the online and offline project learning plans through interviews and surveys, the final operation plan for “Reading One Book per Semester” using online and offline project learning was prepared. As above, this study has prepared a plan to operate a “Reading One Book per Semester” using online and offline project learning, and the conclusion obtained from this is as follows. First, in reading preparation, students were able to develop their book selection strategies through online and offline project learning, and they became interested and interested in “Reading One Book per Semester”. Second, since most of the online and offline programs were conducted as a group in the reading stage class, the ability to communicate, community, and solve problems together by discussing and cooperating with friends online and offline. In addition, in-depth understanding and appreciation of works such as inviting characters in works and relating characters to their lives enabled students to grow not only cognitively but also globally in terms of definition. Third, through the “Reading One Book per Semester” class using on- and offline project learning, students were able to creatively connect and comprehensively analyze knowledge between subjects and transfer what they learned to other subjects. In addition, students became the main characters in project learning and had a positive experience in reading activities through activities to share learning processes and results together. Fourth, through the “Reading One Book per Semester” class using online and offline project learning, students learned their own enjoyment of reading, not just reading books to receive rewards or praise. In other words, the “Reading One Book per Semester” class using online and offline project learning had a positive impact on strengthening students' intrinsic motivation for reading and helped form desirable reading habits. Based on the results of this study, improvement directions and suggestions for subsequent studies are as follows. First, research on online and offline reading activities programs suitable for the pre-reading stage, reading stage, and post-reading stage should be continued. Second, various operational examples should be established on how to operate a “Reading One Book per Semester” using online and offline project learning, how to teach reading members with the same book as friends, and how to teach reading members with each student's choice. Third, “Reading One Book per Semester” learners for the operation of the stage of development and selection a need for further research on a study taking into account the interest. “Reading One Book per - 101 - Semester” the catalog by a subject for various levels and grades of students to help a lot of the reading habit, is offered as one of the specific learning “Reading One Book per Semester” to take advantage of the project a committee meeting offline as well as classes can be done better in the field. Until now, research on reading education has been actively conducted, but there is a lack of research on how to operate "one book per semester" and reading education in a situation where online and offline learning are combined. It is hoped that this study will be applied in various ways to the operation and reading education of “Reading One Book per Semester”
This study seeks specific operational measures to implement "Reading One Book per Semester" introduced in the 2015 revised curriculum by utilizing online and offline project learning. In response, To reveal the concept, meaning, and setting of "Reading One Book per Semester" and prepare a plan to operate "Reading One Book per Semester" using online and offline project learning. To this end, the research is as follows. First, the concepts and characteristics of project learning and online and offline project learning using in-subject convergence and inter-subject convergence methods were analyzed. Second, we looked at the characteristics and significance of "Reading One Book per Semester" in the 2015 revised Korean language curriculum. The final goal of “Reading One Book per Semester” is to make reading a habit and train readers for life. By operating “Reading One Book per Semester” within the curriculum and within the Korean language class, the foundation for nurturing lifelong readers can be laid. In addition, we theoretically considered the reasons for the need to operate “Reading One Book per Semester” using online and offline project learning and its educational effects. Third, it designed online and offline project learning for “Reading One Book per Semester”. To this end, after analyzing the fifth grade curriculum in elementary school, it designed online and offline project learning that can be operated mainly on “Reading One Book per Semester” In addition, the committee meeting offline Project, which has minimal necessary learning to the design and operation analysis of information platforms and devices. Fourth, a systematic and specific operation plan was devised and applied to classes that could generalize “Reading One Book per Semester” using online and offline project learning at school learning. In addition, by analyzing the results of classes applied in accordance with the online and offline project learning plans through interviews and surveys, the final operation plan for “Reading One Book per Semester” using online and offline project learning was prepared. As above, this study has prepared a plan to operate a “Reading One Book per Semester” using online and offline project learning, and the conclusion obtained from this is as follows. First, in reading preparation, students were able to develop their book selection strategies through online and offline project learning, and they became interested and interested in “Reading One Book per Semester”. Second, since most of the online and offline programs were conducted as a group in the reading stage class, the ability to communicate, community, and solve problems together by discussing and cooperating with friends online and offline. In addition, in-depth understanding and appreciation of works such as inviting characters in works and relating characters to their lives enabled students to grow not only cognitively but also globally in terms of definition. Third, through the “Reading One Book per Semester” class using on- and offline project learning, students were able to creatively connect and comprehensively analyze knowledge between subjects and transfer what they learned to other subjects. In addition, students became the main characters in project learning and had a positive experience in reading activities through activities to share learning processes and results together. Fourth, through the “Reading One Book per Semester” class using online and offline project learning, students learned their own enjoyment of reading, not just reading books to receive rewards or praise. In other words, the “Reading One Book per Semester” class using online and offline project learning had a positive impact on strengthening students' intrinsic motivation for reading and helped form desirable reading habits. Based on the results of this study, improvement directions and suggestions for subsequent studies are as follows. First, research on online and offline reading activities programs suitable for the pre-reading stage, reading stage, and post-reading stage should be continued. Second, various operational examples should be established on how to operate a “Reading One Book per Semester” using online and offline project learning, how to teach reading members with the same book as friends, and how to teach reading members with each student's choice. Third, “Reading One Book per Semester” learners for the operation of the stage of development and selection a need for further research on a study taking into account the interest. “Reading One Book per - 101 - Semester” the catalog by a subject for various levels and grades of students to help a lot of the reading habit, is offered as one of the specific learning “Reading One Book per Semester” to take advantage of the project a committee meeting offline as well as classes can be done better in the field. Until now, research on reading education has been actively conducted, but there is a lack of research on how to operate "one book per semester" and reading education in a situation where online and offline learning are combined. It is hoped that this study will be applied in various ways to the operation and reading education of “Reading One Book per Semester”
주제어
#한 학기 한 권 읽기 온 오프라인 프로젝트 학습 독서 활동 온 오프라인 프로젝트 학습 독서 습관
학위논문 정보
저자
김효석
학위수여기관
대구교육대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
초등국어교육
지도교수
황미향
발행연도
2021
총페이지
110
키워드
한 학기 한 권 읽기 온 오프라인 프로젝트 학습 독서 활동 온 오프라인 프로젝트 학습 독서 습관
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.