본 연구의 목적은 <장난감 없는 자유놀이> 프로젝트 활동을 통하여 유아 의 놀이성 증진 과정을 살펴보는것에 있다. 본 연구는 K시 소재 A유치원 만 5세 1학급 유아 24명 (남 17명, 여 7명)을 대상으로 <장난감 없는 자유놀이> 프로젝트 활동을 진행함으로써 유아의 놀이성 증진 과정과 관련된 연구를 2019년 8월부터 2021년 6월 까지 진행하였다. 본 연구의 방법은 문화기술적 연구이며 프로젝트활동 과정에서 참여관찰, 심층면접, 활동결과물, 학부모 면 담, 일화기록 등을 통하여 유아의 놀이성 증진 과정이 어떻게 나타나는지 관 련된 자료를 수집하고 분석 및 해석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫 째, <장난감 없는 자유놀이> 프로젝트를 통해 유아의 신체적 자발성과 사회 적 자발성이 증진된다. 프로젝트를 진행하면서 자신이 쉽게 할 수 있는 신체 움직임에서 점차 어려운 신체 움직임 과제에 도전하였으며 이 과정이 반복적 으로 이루어짐에 따라 신체 조절 능력이 발달함으로써 신체적 자발성이 증진 되고, 친구와 협동 및 나누기, 친구와의 친밀한 접촉을 보이고 협동하며 놀이 함으로써 긍정적인 관계를 형성하는 ...
본 연구의 목적은 <장난감 없는 자유놀이> 프로젝트 활동을 통하여 유아 의 놀이성 증진 과정을 살펴보는것에 있다. 본 연구는 K시 소재 A유치원 만 5세 1학급 유아 24명 (남 17명, 여 7명)을 대상으로 <장난감 없는 자유놀이> 프로젝트 활동을 진행함으로써 유아의 놀이성 증진 과정과 관련된 연구를 2019년 8월부터 2021년 6월 까지 진행하였다. 본 연구의 방법은 문화기술적 연구이며 프로젝트활동 과정에서 참여관찰, 심층면접, 활동결과물, 학부모 면 담, 일화기록 등을 통하여 유아의 놀이성 증진 과정이 어떻게 나타나는지 관 련된 자료를 수집하고 분석 및 해석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫 째, <장난감 없는 자유놀이> 프로젝트를 통해 유아의 신체적 자발성과 사회 적 자발성이 증진된다. 프로젝트를 진행하면서 자신이 쉽게 할 수 있는 신체 움직임에서 점차 어려운 신체 움직임 과제에 도전하였으며 이 과정이 반복적 으로 이루어짐에 따라 신체 조절 능력이 발달함으로써 신체적 자발성이 증진 되고, 친구와 협동 및 나누기, 친구와의 친밀한 접촉을 보이고 협동하며 놀이 함으로써 긍정적인 관계를 형성하는 사회적 자발성이 증진된다. 둘째, <장난 감 없는 자유놀이> 프로젝트를 통해 유아의 인지적 자발성과 즐거움의 표현 이 증진된다. 비구조적인 놀잇감의 조작과 변형에 따른 놀이의 다양성을 경험 함으로써 유아의 인지적 자발성이 증진되고, 프로젝트 활동을 통해 주변의 비 구조적 놀잇감을 활용하여 스스로 놀이를 창안하고 선택한 놀이를 자유롭게 함으로써 즐거움의 표현이 증진된다. 결론적으로 <장난감 없는 자유놀이> 프 로젝트 활동은 신체적 자발성, 사회적 자발성, 인지적 자발성, 즐거움의 표현의 놀이성 증진 과정을 확인할 수 있다.
본 연구의 목적은 <장난감 없는 자유놀이> 프로젝트 활동을 통하여 유아 의 놀이성 증진 과정을 살펴보는것에 있다. 본 연구는 K시 소재 A유치원 만 5세 1학급 유아 24명 (남 17명, 여 7명)을 대상으로 <장난감 없는 자유놀이> 프로젝트 활동을 진행함으로써 유아의 놀이성 증진 과정과 관련된 연구를 2019년 8월부터 2021년 6월 까지 진행하였다. 본 연구의 방법은 문화기술적 연구이며 프로젝트활동 과정에서 참여관찰, 심층면접, 활동결과물, 학부모 면 담, 일화기록 등을 통하여 유아의 놀이성 증진 과정이 어떻게 나타나는지 관 련된 자료를 수집하고 분석 및 해석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫 째, <장난감 없는 자유놀이> 프로젝트를 통해 유아의 신체적 자발성과 사회 적 자발성이 증진된다. 프로젝트를 진행하면서 자신이 쉽게 할 수 있는 신체 움직임에서 점차 어려운 신체 움직임 과제에 도전하였으며 이 과정이 반복적 으로 이루어짐에 따라 신체 조절 능력이 발달함으로써 신체적 자발성이 증진 되고, 친구와 협동 및 나누기, 친구와의 친밀한 접촉을 보이고 협동하며 놀이 함으로써 긍정적인 관계를 형성하는 사회적 자발성이 증진된다. 둘째, <장난 감 없는 자유놀이> 프로젝트를 통해 유아의 인지적 자발성과 즐거움의 표현 이 증진된다. 비구조적인 놀잇감의 조작과 변형에 따른 놀이의 다양성을 경험 함으로써 유아의 인지적 자발성이 증진되고, 프로젝트 활동을 통해 주변의 비 구조적 놀잇감을 활용하여 스스로 놀이를 창안하고 선택한 놀이를 자유롭게 함으로써 즐거움의 표현이 증진된다. 결론적으로 <장난감 없는 자유놀이> 프 로젝트 활동은 신체적 자발성, 사회적 자발성, 인지적 자발성, 즐거움의 표현의 놀이성 증진 과정을 확인할 수 있다.
The purpose of this study is to examine the enhancement process of playfulness in early childhood through project . The project was carried out from August 2019 to June 2021 to a class of 24 (17male, 7 female) five-year-olds in kindergarten A located in city K. The current study took the me...
The purpose of this study is to examine the enhancement process of playfulness in early childhood through project . The project was carried out from August 2019 to June 2021 to a class of 24 (17male, 7 female) five-year-olds in kindergarten A located in city K. The current study took the method of ethnographic study, and throughout the project activity, the data regarding the enhancement process of playfulness were collected, analyzed, and interpreted via participant observation, in-depth interviews, activity results, parent interviews, daily records, etc. The results of the study are as follows. First, the young children developed physical and social spontaneity through the project . Children started from easy body movements to increasingly challenging body movements during the project, and as the process was repeated, their physical spontaneity enhanced from the development of the ability to control their body. Also, by cooperating and sharing with their friends and experiencing physical intimacy during playtime, the social spontaneity that develops positive relationships is enhanced. Second, cognitive spontaneity and expression of happiness enhanced in young children through the project . The cognitive spontaneity of young children enhanced as they maneuver and modify nonstructural toys to experience the diversity of playing, and their expression of happiness increased as they create their own way of playing by utilizing nonstructural toys in the surrounding with freedom. In conclusion, the enhancement process of playfulness could be examined through the project from physical and social spontaneity, cognitive spontaneity, and expression of happiness.
The purpose of this study is to examine the enhancement process of playfulness in early childhood through project . The project was carried out from August 2019 to June 2021 to a class of 24 (17male, 7 female) five-year-olds in kindergarten A located in city K. The current study took the method of ethnographic study, and throughout the project activity, the data regarding the enhancement process of playfulness were collected, analyzed, and interpreted via participant observation, in-depth interviews, activity results, parent interviews, daily records, etc. The results of the study are as follows. First, the young children developed physical and social spontaneity through the project . Children started from easy body movements to increasingly challenging body movements during the project, and as the process was repeated, their physical spontaneity enhanced from the development of the ability to control their body. Also, by cooperating and sharing with their friends and experiencing physical intimacy during playtime, the social spontaneity that develops positive relationships is enhanced. Second, cognitive spontaneity and expression of happiness enhanced in young children through the project . The cognitive spontaneity of young children enhanced as they maneuver and modify nonstructural toys to experience the diversity of playing, and their expression of happiness increased as they create their own way of playing by utilizing nonstructural toys in the surrounding with freedom. In conclusion, the enhancement process of playfulness could be examined through the project from physical and social spontaneity, cognitive spontaneity, and expression of happiness.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.