디지털시대가 가속화되면서 배달앱, 숙박앱, 공유앱, 온라인 쇼핑, 온라인 동영상 등 다양한 플랫폼들이 등장하여 성장해 가고 있는데, 이러한 것들은 기본적인 형태는 비슷하나 각각 다른 특징들을 보이고 있다. 이중에서 특히 배달앱 시장이 문제가 되는 점은 다른 플랫폼 시장에 비해 독점적으로 한쪽으로 편중되는 현상이 심하게 일어나고 있다는 것이다. 예를 들어 보자면 온라인 오픈마켓에서는 이베이코리아가 인수한 옥션과 지마켓이 선두자리에 있었지만 쿠팡, 네이버쇼핑, 11번가, SSG 등 경쟁력을 갖춘 업체들이 진입하면서 전체적인 시장 규모도 커지고 좀 더 활성화되는 추세를 보이고 있다. 하지만, 배달앱 시장은 선점효과에 의해 플랫폼 간의 차별화가 심하게 나타나 1, 2위 플랫폼으로 편중되는 현상이 심한 상황이다. 이로 인하여 배달의 민족과 요기요는 시장점유율 80% 이상을 점유하게 되었고 배달앱 시장에서 영향력을 행사하며 배달수수료 결정권을 갖게 되는 문제가 발생 되었다. 배달의 민족의 수수료 인상 시도가 문제로 지적되고 있는 것은 과도한 수수료가 문제이며, 플랫폼 간 경쟁이 심한 시장에서도 시장점유율이 높은 플랫폼의 수수료 인상 시도는 소상공인들의 강한 반발을 일으키는 문제로 나타나고 있다. 편중과 집중화가 수수료 인상 발생의 필수조건은 아니지만, 플랫폼의 수수료 인상에 영향을 주는 중요한 요인이므로, 플랫폼 경쟁 활성화 정책이 반드시 필요하다고 생각된다. 그러나 경쟁에 의한 수수료 인하가 이루어지기 위해서는 수수료가 인하되는 플랫폼에서 이용자가 더 싼 가격으로 배달앱 서비스를 이용할 수 있는 플랫폼 간 가격 차별화가 가능해야만 한다. 배달앱 시장이 1, 2등 플랫폼에 집중되는 것과 수수료 문제에 대한 효과적인 방안이 없음에 따라 '공공배달앱'의 도입을 추진하는 것은 가치가 있다고 생각한다. 플랫폼 시장이 독점화되어 소상공인들이 운영 중인 지역 상권이 위협받는 상황이라면 지자체에서 공공배달앱을 도입하고 적정한 수준의 세금이 투입되는 것도 타당하다고 생각되며 플랫폼 기술과 경제가 급속히 발전하는 과정에서 지역 상권과 경제를 발전시키는 것은 지방자치단체의 책무이므로 이러한 환경조성을 위해 노력해야 할 것이다. 따라서 광주광역시에서는 공공배달앱을 도입하여 시범운영 중인바, 지역민들의 공공배달앱에 대한 태도를 분석하기 위해 광주광역시에 거주하는 주민을 대상으로 공공배달앱의 장점과 혜택을 설명하고 설문하여 광주 공공배달앱 이용의도를 연구하였다. 이에 본 연구는 공공배달앱 이용의도에 미치는 영향요인들을 실증적으로 규명하고자 공공배달앱 이용에 대한 태도, ...
디지털시대가 가속화되면서 배달앱, 숙박앱, 공유앱, 온라인 쇼핑, 온라인 동영상 등 다양한 플랫폼들이 등장하여 성장해 가고 있는데, 이러한 것들은 기본적인 형태는 비슷하나 각각 다른 특징들을 보이고 있다. 이중에서 특히 배달앱 시장이 문제가 되는 점은 다른 플랫폼 시장에 비해 독점적으로 한쪽으로 편중되는 현상이 심하게 일어나고 있다는 것이다. 예를 들어 보자면 온라인 오픈마켓에서는 이베이코리아가 인수한 옥션과 지마켓이 선두자리에 있었지만 쿠팡, 네이버쇼핑, 11번가, SSG 등 경쟁력을 갖춘 업체들이 진입하면서 전체적인 시장 규모도 커지고 좀 더 활성화되는 추세를 보이고 있다. 하지만, 배달앱 시장은 선점효과에 의해 플랫폼 간의 차별화가 심하게 나타나 1, 2위 플랫폼으로 편중되는 현상이 심한 상황이다. 이로 인하여 배달의 민족과 요기요는 시장점유율 80% 이상을 점유하게 되었고 배달앱 시장에서 영향력을 행사하며 배달수수료 결정권을 갖게 되는 문제가 발생 되었다. 배달의 민족의 수수료 인상 시도가 문제로 지적되고 있는 것은 과도한 수수료가 문제이며, 플랫폼 간 경쟁이 심한 시장에서도 시장점유율이 높은 플랫폼의 수수료 인상 시도는 소상공인들의 강한 반발을 일으키는 문제로 나타나고 있다. 편중과 집중화가 수수료 인상 발생의 필수조건은 아니지만, 플랫폼의 수수료 인상에 영향을 주는 중요한 요인이므로, 플랫폼 경쟁 활성화 정책이 반드시 필요하다고 생각된다. 그러나 경쟁에 의한 수수료 인하가 이루어지기 위해서는 수수료가 인하되는 플랫폼에서 이용자가 더 싼 가격으로 배달앱 서비스를 이용할 수 있는 플랫폼 간 가격 차별화가 가능해야만 한다. 배달앱 시장이 1, 2등 플랫폼에 집중되는 것과 수수료 문제에 대한 효과적인 방안이 없음에 따라 '공공배달앱'의 도입을 추진하는 것은 가치가 있다고 생각한다. 플랫폼 시장이 독점화되어 소상공인들이 운영 중인 지역 상권이 위협받는 상황이라면 지자체에서 공공배달앱을 도입하고 적정한 수준의 세금이 투입되는 것도 타당하다고 생각되며 플랫폼 기술과 경제가 급속히 발전하는 과정에서 지역 상권과 경제를 발전시키는 것은 지방자치단체의 책무이므로 이러한 환경조성을 위해 노력해야 할 것이다. 따라서 광주광역시에서는 공공배달앱을 도입하여 시범운영 중인바, 지역민들의 공공배달앱에 대한 태도를 분석하기 위해 광주광역시에 거주하는 주민을 대상으로 공공배달앱의 장점과 혜택을 설명하고 설문하여 광주 공공배달앱 이용의도를 연구하였다. 이에 본 연구는 공공배달앱 이용의도에 미치는 영향요인들을 실증적으로 규명하고자 공공배달앱 이용에 대한 태도, 주관적 규범, 도덕적 규범, 지역정체성을 독립변수로 채택하여 이러한 요인들이 공공배달앱 이용의도에 미치는 영향 관계를 검증하였다. 이를 통해 공공배달앱 이용에 대한 태도와 주관적 규범은 공공배달앱 이용의도에 정(+)의 영향을 미치며 통계적으로 유의하게 나타나 가설이 지지되었고, 도덕적 규범과 지역정체성은 공공배달앱 이용의도에 정(+)의 상관관계가 있는 것으로 보이나 통계적으로 유의하지 않게 나타나 기각되었다. 결론적으로 기존 배달앱에서 긍정적인 태도를 가지면 공공배달앱 이용의도에 지속적인 반응을 보일 수 있음에 따라 공공배달앱에 긍정적인 태도를 부여하기 위한 노력이 요구됨을 알 수 있다. 또한 공공배달앱을 이용함에 있어 자신의 원칙과 신념에 합당하다고 모두 다 수용하는 것은 아니라고 여겨지며, 지역애착심이나 거주의사 만으로 이용의도를 높이기에는 한계가 있음을 알 수 있다. 따라서 지역적인 한계를 벗어나 전국 단위의 면밀한 조사와 정책적인 연구가 필요한 것으로 보인다.
디지털시대가 가속화되면서 배달앱, 숙박앱, 공유앱, 온라인 쇼핑, 온라인 동영상 등 다양한 플랫폼들이 등장하여 성장해 가고 있는데, 이러한 것들은 기본적인 형태는 비슷하나 각각 다른 특징들을 보이고 있다. 이중에서 특히 배달앱 시장이 문제가 되는 점은 다른 플랫폼 시장에 비해 독점적으로 한쪽으로 편중되는 현상이 심하게 일어나고 있다는 것이다. 예를 들어 보자면 온라인 오픈마켓에서는 이베이코리아가 인수한 옥션과 지마켓이 선두자리에 있었지만 쿠팡, 네이버쇼핑, 11번가, SSG 등 경쟁력을 갖춘 업체들이 진입하면서 전체적인 시장 규모도 커지고 좀 더 활성화되는 추세를 보이고 있다. 하지만, 배달앱 시장은 선점효과에 의해 플랫폼 간의 차별화가 심하게 나타나 1, 2위 플랫폼으로 편중되는 현상이 심한 상황이다. 이로 인하여 배달의 민족과 요기요는 시장점유율 80% 이상을 점유하게 되었고 배달앱 시장에서 영향력을 행사하며 배달수수료 결정권을 갖게 되는 문제가 발생 되었다. 배달의 민족의 수수료 인상 시도가 문제로 지적되고 있는 것은 과도한 수수료가 문제이며, 플랫폼 간 경쟁이 심한 시장에서도 시장점유율이 높은 플랫폼의 수수료 인상 시도는 소상공인들의 강한 반발을 일으키는 문제로 나타나고 있다. 편중과 집중화가 수수료 인상 발생의 필수조건은 아니지만, 플랫폼의 수수료 인상에 영향을 주는 중요한 요인이므로, 플랫폼 경쟁 활성화 정책이 반드시 필요하다고 생각된다. 그러나 경쟁에 의한 수수료 인하가 이루어지기 위해서는 수수료가 인하되는 플랫폼에서 이용자가 더 싼 가격으로 배달앱 서비스를 이용할 수 있는 플랫폼 간 가격 차별화가 가능해야만 한다. 배달앱 시장이 1, 2등 플랫폼에 집중되는 것과 수수료 문제에 대한 효과적인 방안이 없음에 따라 '공공배달앱'의 도입을 추진하는 것은 가치가 있다고 생각한다. 플랫폼 시장이 독점화되어 소상공인들이 운영 중인 지역 상권이 위협받는 상황이라면 지자체에서 공공배달앱을 도입하고 적정한 수준의 세금이 투입되는 것도 타당하다고 생각되며 플랫폼 기술과 경제가 급속히 발전하는 과정에서 지역 상권과 경제를 발전시키는 것은 지방자치단체의 책무이므로 이러한 환경조성을 위해 노력해야 할 것이다. 따라서 광주광역시에서는 공공배달앱을 도입하여 시범운영 중인바, 지역민들의 공공배달앱에 대한 태도를 분석하기 위해 광주광역시에 거주하는 주민을 대상으로 공공배달앱의 장점과 혜택을 설명하고 설문하여 광주 공공배달앱 이용의도를 연구하였다. 이에 본 연구는 공공배달앱 이용의도에 미치는 영향요인들을 실증적으로 규명하고자 공공배달앱 이용에 대한 태도, 주관적 규범, 도덕적 규범, 지역정체성을 독립변수로 채택하여 이러한 요인들이 공공배달앱 이용의도에 미치는 영향 관계를 검증하였다. 이를 통해 공공배달앱 이용에 대한 태도와 주관적 규범은 공공배달앱 이용의도에 정(+)의 영향을 미치며 통계적으로 유의하게 나타나 가설이 지지되었고, 도덕적 규범과 지역정체성은 공공배달앱 이용의도에 정(+)의 상관관계가 있는 것으로 보이나 통계적으로 유의하지 않게 나타나 기각되었다. 결론적으로 기존 배달앱에서 긍정적인 태도를 가지면 공공배달앱 이용의도에 지속적인 반응을 보일 수 있음에 따라 공공배달앱에 긍정적인 태도를 부여하기 위한 노력이 요구됨을 알 수 있다. 또한 공공배달앱을 이용함에 있어 자신의 원칙과 신념에 합당하다고 모두 다 수용하는 것은 아니라고 여겨지며, 지역애착심이나 거주의사 만으로 이용의도를 높이기에는 한계가 있음을 알 수 있다. 따라서 지역적인 한계를 벗어나 전국 단위의 면밀한 조사와 정책적인 연구가 필요한 것으로 보인다.
As the digital age accelerates, various platforms such as delivery apps, accommodation apps, sharing apps, online shopping, and online videos are emerging and growing. These are similar in basic form, but each show different characteristics. Among them, the problem with the delivery app market i...
As the digital age accelerates, various platforms such as delivery apps, accommodation apps, sharing apps, online shopping, and online videos are emerging and growing. These are similar in basic form, but each show different characteristics. Among them, the problem with the delivery app market is that it is exclusively biased toward one side compared to other platform markets. For example, in the online open market, Auction and Gmarket, which were acquired by eBay Korea, maintain their leading positions, but as competitive companies such as Coupang, Naver Shopping, 11st, and SSG enter the market, the overall market size is growing and becoming more active. is showing However, the delivery app market is heavily differentiated between platforms due to the preemptive effect, and is heavily biased towards the first and second platforms. Due to this, Baedal Minjok and Yogiyo took more than 80% of the market share, and there was a problem in that they exercised influence in the delivery app market and had the right to decide delivery fees. Baedal Minjok's attempts to raise fees are pointed out as a problem with excessive fees, and even in a market where competition between platforms is fierce, attempts by platforms with high market share to raise fees are a problem that causes strong opposition from small business owners. Although bias and concentration are not necessary conditions for a fee increase to occur, they are important factors contributing to a platform fee increase, so a policy to promote platform competition is essential. However, in order for the fee reduction to be achieved through competition, price differentiation must be possible between platforms where users can use the delivery app service at a lower price on the platform where the fee is reduced. I think it is worthwhile to promote the introduction of a 'public delivery app' as the delivery app market is concentrated on the first and second platforms and there is no effective solution to the fee problem. If the platform market is monopolized and the local commercial area operated by small business owners is threatened, it is reasonable to introduce a public delivery app and inject an appropriate level of tax. Since it is the responsibility of the local government to make it happen, efforts should be made to create such an environment. Therefore, Gwangju Metropolitan City has introduced and is conducting a pilot operation of a public delivery app. In order to analyze the attitudes of local residents toward the public delivery app, the advantages and benefits of the public delivery app were explained and surveyed to the residents of Gwangju Metropolitan City. The intention to use delivery apps was studied. Therefore, this study adopted attitude, subjective norm, moral norm, and local identity toward public delivery app use as independent variables in order to empirically identify factors influencing the intention to use public delivery app. The influence relationship among these, attitudes and subjective norms toward using public delivery apps had a statistically significant positive (+) effect on intention to use public delivery apps. Moral norms and local identity had not significant effect on intention to use public delivery apps. In conclusion, if you have a positive attitude in the existing delivery app, you can show a continuous response to your intention to use it, so it can be seen that efforts are required to give a positive attitude of the public delivery app, and my belief in using the public delivery app. It is not considered to be accepted only if it is in line with the family and beliefs, and it can be seen that there is a limit to increase the intention to use only with local attachment or intention to reside. Therefore, it seems that in-depth investigations and policy studies at the national level are needed beyond regional limitations.
As the digital age accelerates, various platforms such as delivery apps, accommodation apps, sharing apps, online shopping, and online videos are emerging and growing. These are similar in basic form, but each show different characteristics. Among them, the problem with the delivery app market is that it is exclusively biased toward one side compared to other platform markets. For example, in the online open market, Auction and Gmarket, which were acquired by eBay Korea, maintain their leading positions, but as competitive companies such as Coupang, Naver Shopping, 11st, and SSG enter the market, the overall market size is growing and becoming more active. is showing However, the delivery app market is heavily differentiated between platforms due to the preemptive effect, and is heavily biased towards the first and second platforms. Due to this, Baedal Minjok and Yogiyo took more than 80% of the market share, and there was a problem in that they exercised influence in the delivery app market and had the right to decide delivery fees. Baedal Minjok's attempts to raise fees are pointed out as a problem with excessive fees, and even in a market where competition between platforms is fierce, attempts by platforms with high market share to raise fees are a problem that causes strong opposition from small business owners. Although bias and concentration are not necessary conditions for a fee increase to occur, they are important factors contributing to a platform fee increase, so a policy to promote platform competition is essential. However, in order for the fee reduction to be achieved through competition, price differentiation must be possible between platforms where users can use the delivery app service at a lower price on the platform where the fee is reduced. I think it is worthwhile to promote the introduction of a 'public delivery app' as the delivery app market is concentrated on the first and second platforms and there is no effective solution to the fee problem. If the platform market is monopolized and the local commercial area operated by small business owners is threatened, it is reasonable to introduce a public delivery app and inject an appropriate level of tax. Since it is the responsibility of the local government to make it happen, efforts should be made to create such an environment. Therefore, Gwangju Metropolitan City has introduced and is conducting a pilot operation of a public delivery app. In order to analyze the attitudes of local residents toward the public delivery app, the advantages and benefits of the public delivery app were explained and surveyed to the residents of Gwangju Metropolitan City. The intention to use delivery apps was studied. Therefore, this study adopted attitude, subjective norm, moral norm, and local identity toward public delivery app use as independent variables in order to empirically identify factors influencing the intention to use public delivery app. The influence relationship among these, attitudes and subjective norms toward using public delivery apps had a statistically significant positive (+) effect on intention to use public delivery apps. Moral norms and local identity had not significant effect on intention to use public delivery apps. In conclusion, if you have a positive attitude in the existing delivery app, you can show a continuous response to your intention to use it, so it can be seen that efforts are required to give a positive attitude of the public delivery app, and my belief in using the public delivery app. It is not considered to be accepted only if it is in line with the family and beliefs, and it can be seen that there is a limit to increase the intention to use only with local attachment or intention to reside. Therefore, it seems that in-depth investigations and policy studies at the national level are needed beyond regional limitations.
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