한국사회에서 빠르게 발전하고 있는 스마트한 정보기술은 산업혁신의 새로운 패러다임을 형성하고 있다. 그에 따른 정부의 정보기술 정책에 대한 종합적인 구조적 변화와 재검토를 요구하고 있다. 또한, 스마트 정보기술의 급속한 발전과 함께 지방자치단체의 행정서비스 제공 방식도 점차 바뀌며, 모바일 중심의 행정서비스로 재편하게 되었다. 모바일 기반 정부 서비스의 대표적 형태는 공공애플리케이션이라 볼 수 있다. 공공애플리케이션에 대한 개념은 아직까지 명확하게 제시되지 않았지만, 중앙정부, 지방자치단체, 공공기관이 대민 서비스를 제공하기 위해 제작하여, 애플리케이션 마켓을 통해 배포하는 모바일 애플리케이션을 공공앱(Public application)이라 정의할 수 있다. 정부24포털에 등록된 공공앱은 2019년 말 기준 715건이다. 그러나 한편에선 민간앱 서비스와 비슷한 서비스를 중복으로 개발하는 것에 대한 적정성과 개발 후 ...
한국사회에서 빠르게 발전하고 있는 스마트한 정보기술은 산업혁신의 새로운 패러다임을 형성하고 있다. 그에 따른 정부의 정보기술 정책에 대한 종합적인 구조적 변화와 재검토를 요구하고 있다. 또한, 스마트 정보기술의 급속한 발전과 함께 지방자치단체의 행정서비스 제공 방식도 점차 바뀌며, 모바일 중심의 행정서비스로 재편하게 되었다. 모바일 기반 정부 서비스의 대표적 형태는 공공애플리케이션이라 볼 수 있다. 공공애플리케이션에 대한 개념은 아직까지 명확하게 제시되지 않았지만, 중앙정부, 지방자치단체, 공공기관이 대민 서비스를 제공하기 위해 제작하여, 애플리케이션 마켓을 통해 배포하는 모바일 애플리케이션을 공공앱(Public application)이라 정의할 수 있다. 정부24포털에 등록된 공공앱은 2019년 말 기준 715건이다. 그러나 한편에선 민간앱 서비스와 비슷한 서비스를 중복으로 개발하는 것에 대한 적정성과 개발 후 관리도 미흡하다는 지적이 있어 왔다. 이러한 문제에도 불구하고 최근엔 정치, 경제, 사회적으로 독과점 논란이 뜨거운 배달앱 시장에 지방자치단체가 독과점과 수수료 문제를 지적하며 공공배달앱 개발에 나서기 시작하였다. 이러한 시도는 지방자치단체의 대민 서비스로서 많은 가능성을 잠재적으로 갖고 있다. 따라서 본 연구에서는 서비스 개발과 운영에 있어서 문제점 극복을 통한 실용성을 높여야 할 것이라는 전제하에 공공배달앱 소비자 사용의도에 초점을 맞춘 조사와 개선방안을 연구했다. 이에 본 연구는 공공배달앱의 특성이 소비자 사용의도에 미치는 영향요인들을 실증적으로 규명하고자 한다. 첫째, 유희성, 지각된 비용, 편리성, 공익성, 이행성, 프라이버시, 사회적 영향, 촉진조건 요인을 독립변수로 채택하여 이러한 요인들이 공공배달앱 소비자 사용의도에 미치는 영향요인을 검증하고자 한다. 둘째, 소비자 가치공동창출요인은 독립변수 요인들과 매개변수(성과기대, 노력기대)와의 영향 관계와 매개변수(성과기대, 노력기대)와 종속변수인 공공배달앱 사용의도와의 영향 관계에 있어서 조절효과가 있는지 검증하는 것이다. 이를 위해 전자상거래와 모바일기반 앱 서비스 그리고 공공서비스의 선행연구와 이론들을 분석하였다. 이에 따른, 공공배달앱의 특성과 사용의도에 대한 연구모델을 구성하고, 구조방정식 모델을 활용하여 각 요인 간의 관계를 검증하고자 한다. 또한 추가적으로 소비자 가치공동창출과 인구통계학적 특성에 따른 요인 및 그룹 간 조절효과 차이 검증을 확인하여 보다 더 의미 있는 시사점을 제시하고자 하였다.
한국사회에서 빠르게 발전하고 있는 스마트한 정보기술은 산업혁신의 새로운 패러다임을 형성하고 있다. 그에 따른 정부의 정보기술 정책에 대한 종합적인 구조적 변화와 재검토를 요구하고 있다. 또한, 스마트 정보기술의 급속한 발전과 함께 지방자치단체의 행정서비스 제공 방식도 점차 바뀌며, 모바일 중심의 행정서비스로 재편하게 되었다. 모바일 기반 정부 서비스의 대표적 형태는 공공애플리케이션이라 볼 수 있다. 공공애플리케이션에 대한 개념은 아직까지 명확하게 제시되지 않았지만, 중앙정부, 지방자치단체, 공공기관이 대민 서비스를 제공하기 위해 제작하여, 애플리케이션 마켓을 통해 배포하는 모바일 애플리케이션을 공공앱(Public application)이라 정의할 수 있다. 정부24포털에 등록된 공공앱은 2019년 말 기준 715건이다. 그러나 한편에선 민간앱 서비스와 비슷한 서비스를 중복으로 개발하는 것에 대한 적정성과 개발 후 관리도 미흡하다는 지적이 있어 왔다. 이러한 문제에도 불구하고 최근엔 정치, 경제, 사회적으로 독과점 논란이 뜨거운 배달앱 시장에 지방자치단체가 독과점과 수수료 문제를 지적하며 공공배달앱 개발에 나서기 시작하였다. 이러한 시도는 지방자치단체의 대민 서비스로서 많은 가능성을 잠재적으로 갖고 있다. 따라서 본 연구에서는 서비스 개발과 운영에 있어서 문제점 극복을 통한 실용성을 높여야 할 것이라는 전제하에 공공배달앱 소비자 사용의도에 초점을 맞춘 조사와 개선방안을 연구했다. 이에 본 연구는 공공배달앱의 특성이 소비자 사용의도에 미치는 영향요인들을 실증적으로 규명하고자 한다. 첫째, 유희성, 지각된 비용, 편리성, 공익성, 이행성, 프라이버시, 사회적 영향, 촉진조건 요인을 독립변수로 채택하여 이러한 요인들이 공공배달앱 소비자 사용의도에 미치는 영향요인을 검증하고자 한다. 둘째, 소비자 가치공동창출요인은 독립변수 요인들과 매개변수(성과기대, 노력기대)와의 영향 관계와 매개변수(성과기대, 노력기대)와 종속변수인 공공배달앱 사용의도와의 영향 관계에 있어서 조절효과가 있는지 검증하는 것이다. 이를 위해 전자상거래와 모바일기반 앱 서비스 그리고 공공서비스의 선행연구와 이론들을 분석하였다. 이에 따른, 공공배달앱의 특성과 사용의도에 대한 연구모델을 구성하고, 구조방정식 모델을 활용하여 각 요인 간의 관계를 검증하고자 한다. 또한 추가적으로 소비자 가치공동창출과 인구통계학적 특성에 따른 요인 및 그룹 간 조절효과 차이 검증을 확인하여 보다 더 의미 있는 시사점을 제시하고자 하였다.
Smart information technology, which is rapidly developing in Korean society, is forming a new paradigm for industrial innovation. And calls for comprehensive structural changes and review of the government's information technology policy. In addition, with the rapid development of smart information ...
Smart information technology, which is rapidly developing in Korean society, is forming a new paradigm for industrial innovation. And calls for comprehensive structural changes and review of the government's information technology policy. In addition, with the rapid development of smart information technology, the way local governments provide administrative services is gradually changing, and gradually changing into mobile-oriented administrative services. A representative form of mobile-based government services is public applications. Although the concept of public applications has yet to be clearly stated, mobile applications that are produced by central, local governments and public institutions to provide services to the public can be defined as public applications. As of the end of 2019, there were 715 public apps registered on the government's 24 portal. On the other hand, however, some have pointed out that the adequacy of developing services similar to those of private app services and the lack of management after development are insufficient. Despite these problems, local governments have recently begun to develop public distribution apps, pointing out monopolies and fees in the delivery app market, where political, economic and social monopolies are highly controversial. Such attempts potentially have many possibilities as public services for local governments. Therefore, the research focused on the intention of consumers to use public delivery apps and the improvement measures were studied on the premise that practicality should be increased by overcoming problems in service development and operation. Therefore, this study aims to empirically identify the factors that influence the characteristics of public delivery apps on consumer intent. First, the factors of amusement, perceived cost, convenience, public interest, performance, privacy, social impact, and promotion conditions are adopted as independent variables to verify the impact of these factors on consumers' intention to use public delivery apps. Second, the co-creation factor of consumer value is to verify whether there is an adjustment effect in the relationship between independent variables, performance expectations, performance expectations, and willingness to use public delivery apps. To this end, we will analyze the theory and prior research of e-commerce and mobile-based app service and organize a research model on the characteristics and intent of public delivery app accordingly to verify the relationship between each factor by utilizing the structural equation model. In addition, it was also intended to provide more meaningful implications by jointly creating consumer values, verifying factors based on demographic characteristics and differences in control effects between groups.
Smart information technology, which is rapidly developing in Korean society, is forming a new paradigm for industrial innovation. And calls for comprehensive structural changes and review of the government's information technology policy. In addition, with the rapid development of smart information technology, the way local governments provide administrative services is gradually changing, and gradually changing into mobile-oriented administrative services. A representative form of mobile-based government services is public applications. Although the concept of public applications has yet to be clearly stated, mobile applications that are produced by central, local governments and public institutions to provide services to the public can be defined as public applications. As of the end of 2019, there were 715 public apps registered on the government's 24 portal. On the other hand, however, some have pointed out that the adequacy of developing services similar to those of private app services and the lack of management after development are insufficient. Despite these problems, local governments have recently begun to develop public distribution apps, pointing out monopolies and fees in the delivery app market, where political, economic and social monopolies are highly controversial. Such attempts potentially have many possibilities as public services for local governments. Therefore, the research focused on the intention of consumers to use public delivery apps and the improvement measures were studied on the premise that practicality should be increased by overcoming problems in service development and operation. Therefore, this study aims to empirically identify the factors that influence the characteristics of public delivery apps on consumer intent. First, the factors of amusement, perceived cost, convenience, public interest, performance, privacy, social impact, and promotion conditions are adopted as independent variables to verify the impact of these factors on consumers' intention to use public delivery apps. Second, the co-creation factor of consumer value is to verify whether there is an adjustment effect in the relationship between independent variables, performance expectations, performance expectations, and willingness to use public delivery apps. To this end, we will analyze the theory and prior research of e-commerce and mobile-based app service and organize a research model on the characteristics and intent of public delivery app accordingly to verify the relationship between each factor by utilizing the structural equation model. In addition, it was also intended to provide more meaningful implications by jointly creating consumer values, verifying factors based on demographic characteristics and differences in control effects between groups.
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