농촌중심지활성화사업 및 정주환경에 대한 만족도 분석: 무안군 현경면과 함평군 손불면을 사례로 Satisfaction Analysis of Rural Central Place Development Projects and Settlement Environment : Case Studies on the Hyeonggyeong-myeon, Muan-gun and Sonbul-myeon, Hampyeong-gun원문보기
우리나라 정주체계에서 면소재지는 농촌마을을 하나로 통합하는 상징적·실체적 존재이자, 농촌지역의 중심지였고, 주변의 하위 농촌마을로 중심지적 기능을 제공하는 중핵 마을이었다. 하지만 인구 감소와 과소화, 인구 고령화, 저출산화, 등의 현상은 농촌지역에서 중심지 기능을 수행하던 면소재지의 활력을 저하시켰으며, 결국 농촌 지역의 활력을 저하시켰다. 농촌지역의 상업·의료·교육시설을 비롯한 각종 생활수요 공급의 중심지인 면소재지는 생활수요 공급 기능 약화, 생활공간의 기능성 쇠퇴로 이어지는 악순환이 순환·반복되면서 농촌지역 공동체 붕괴의 위험에 노출되어 있다. 그동안 이러한 어려움에 처해 있는 농촌지역을 활성화시키기 위해 다양한 정책이 수립되어 시행되었다. 도읍 가꾸기(1972∼1976), 소도읍 가꾸기(1977∼1989), 소도읍 개발사업(1990∼2001), 소도읍 육성사업(2003∼2013), 거점면소재지 마을종합개발(2007∼2012), 읍·면소재지 종합정비사업(2012∼2013) 등이 그것이며, 2014년 이후로는 일반농산어촌개발사업의 일환으로 농촌중심지활성화사업이 농림축산식품부가 중심이 되어 시행되고 있다. 기초생활기반 확충, 소득증대, 지역경관 개선, 주민역량 강화 등으로 구성되어 있는 농촌중심지활성화사업의 핵심은 농촌의 중심지 역할을 수행하고 있는 읍·면소재지에 교육·복지·문화 등과 관련한 중심지 기능을 확충하는 것이다. 본 연구는 농촌 지역에서 진행되고 있는 농촌중심지 활성화 사업에 대해 지역주민들은 어떤 인식과 평가, 그리고 만족도를 갖고 있는가를 파악하려는 문제의식에서 출발하였고, 현재 농촌중심지 활성화 사업이 행해지는 무안군 현경면과 함평군 손불면을 사례지역으로 선정하여, 지역 주민들이 인식·평가하는 ...
우리나라 정주체계에서 면소재지는 농촌마을을 하나로 통합하는 상징적·실체적 존재이자, 농촌지역의 중심지였고, 주변의 하위 농촌마을로 중심지적 기능을 제공하는 중핵 마을이었다. 하지만 인구 감소와 과소화, 인구 고령화, 저출산화, 등의 현상은 농촌지역에서 중심지 기능을 수행하던 면소재지의 활력을 저하시켰으며, 결국 농촌 지역의 활력을 저하시켰다. 농촌지역의 상업·의료·교육시설을 비롯한 각종 생활수요 공급의 중심지인 면소재지는 생활수요 공급 기능 약화, 생활공간의 기능성 쇠퇴로 이어지는 악순환이 순환·반복되면서 농촌지역 공동체 붕괴의 위험에 노출되어 있다. 그동안 이러한 어려움에 처해 있는 농촌지역을 활성화시키기 위해 다양한 정책이 수립되어 시행되었다. 도읍 가꾸기(1972∼1976), 소도읍 가꾸기(1977∼1989), 소도읍 개발사업(1990∼2001), 소도읍 육성사업(2003∼2013), 거점면소재지 마을종합개발(2007∼2012), 읍·면소재지 종합정비사업(2012∼2013) 등이 그것이며, 2014년 이후로는 일반농산어촌개발사업의 일환으로 농촌중심지활성화사업이 농림축산식품부가 중심이 되어 시행되고 있다. 기초생활기반 확충, 소득증대, 지역경관 개선, 주민역량 강화 등으로 구성되어 있는 농촌중심지활성화사업의 핵심은 농촌의 중심지 역할을 수행하고 있는 읍·면소재지에 교육·복지·문화 등과 관련한 중심지 기능을 확충하는 것이다. 본 연구는 농촌 지역에서 진행되고 있는 농촌중심지 활성화 사업에 대해 지역주민들은 어떤 인식과 평가, 그리고 만족도를 갖고 있는가를 파악하려는 문제의식에서 출발하였고, 현재 농촌중심지 활성화 사업이 행해지는 무안군 현경면과 함평군 손불면을 사례지역으로 선정하여, 지역 주민들이 인식·평가하는 정주환경의 만족도와 중심지 활성화 사업 추진과정의 만족도 분석을 연구의 목적으로 두었다. 연구의 주요 내용은 이론적 배경과 관련된 선행 연구의 검토, 연구 대상 지역인 무안군 현경면과 함평군 손불면의 지리적⋅인구적 속성과 두 지역의 ‘농촌중심지활성화사업 기본계획서’ 검토 및 분석, 무안군 현경면과 함평군 손불면의 면소재지 마을에 거주하는 주민들이 인식⋅평가하는 정주환경 만족도 분석, 농촌중심지활성화 사업 인식과 만족도 분석 등 크게 네 부문으로 구성되어 있다. 본 연구는 전술한 연구목적을 수행하기 위하여 국내외에서 발표된 선행연구를 근간으로 연구의 이론적 근거를 준비하였으며, 설문지 및 면접 조사 방식을 통해 자료를 수집하고 통계분석을 시도 하였다. 전술한 과정을 통해 연구된 결과를 요약하면 다음과 같다 두 대상지의 정주 형태는 배우자,자녀,부모와 농가주택 거주가 일반적이었고, 주요 경제활동은 농업, 자영업 위주였고, 손불중심지의 경우 생산/기능/노무직, 사무/경영/관리, 자유직이라는 응답은 현경 보다는 높은 빈도수를 보였다. 30년 이상 현 소재지에서 거주한 가구 비율은 현경이 손불보다 높게 나타났고, 두 중심지 주민의 사회적 특성 중 흥미로운 사항은 참여하고 있는 조직의 유형으로, 현경은 농민회나 상가번영회 등 경제적인 유형 단체 참여율이 높게 조사된 반면 손불은 노인회, 새마을(부녀회), 귀농·귀촌협의회, 자원봉사단체, 의용소방 및 자율방법대, 주민자치위원회 등 다양한 조직·단체에 참여를 하고 있었다. 또한 주민활동 활성화 인식 부분도 큰 차이를 보이고 있는데, 주민활동이 활발하다는 인식은 현경이 손불 보다 1.5배 이상 높았다 전반적인 정주환경 변화 인식과 만족도 결과는, 현경 주민의 만족도가 손불 보다 높게 나타났는데, 현경은 주거 및 생활환경, 보건·복지여건, 정보통신여건 순으로 만족도를 보였고, 보건·복지여건, 주거 및 생활 환경, 정보통신여건 순이 손불면의 결과였다. 두 중심지 모두 가장 낮은 만족도를 나타낸 분야는 문화·여가 환경, 지역경제활성화, 교육(어른을 위한 평생학습 환경)으로 나타났다. 두 지역에서 시행된 농촌중심지활성화사업의 주민 만족도는 현경 76.4%, 손불 7.3%로 조사되었는데, 이러한 두 지역 간 차이의 주요 요인은 사업 인지 여부, 계획수립 참여 유무, 추진과정 인지 여부와 추진위원회 활동 및 역량이었다. 발전 미래상은 두 지역 모두 농촌다운 특성이 잘 보전, 관리되는 곳을 기대하는 것으로 조사되었지만, 농촌중심지활성화사업으로 인한 소재지 발전 기대감은 현경이 훨씬 높게 나타났다. 두 지역 모두 기대하는 농촌다운 특성이 보존된 농촌중심지가 되기 위한 전략과 과제는 아래와 같이 요약된다. 첫째, 공간의 다목적 기능 활용이다. ‘원소스 멀티 유스’는 소프트웨어적인 관점뿐 아니라 시설 부문에서 더욱 활용되어야 할 전략이다. 둘째는 지역역량강화사업의 과감한 통폐합이다. 현재처럼 교육, 홍보마케팅, 컨설팅의 분야별 사업으로 접근이 아니라, 역량강화사업 통합과제 1, 통합과제 2, 통합과제 3으로 설정을 하고, 각 과제별 성과 창출을 위해 가장 효율적인 내용 및 방법으로 실행이 필요하다. 세 번째는 충분한 숙의 과정의 확보이다. 숙의 과정은 협의 대상 다층화, 사업내용 변경 용이성, 충분한 협의 시간 확보 등을 함축하고 있다. 사업 추진 효율성도 높이고, 동시에 거주 주민 만족도를 극대화 시킬 수 있는 전략으로 사업 추진 실무현장에서 세밀한 적용이 요구된다. 마지막으로, 선택과 집중의 사업 추진과 선택과 집중의 기준 설정이다. 즉 주민수요가 가장 많은 사업을 선택하여 집중을 할 것이지, 중심지 발전 미래상을 기준으로 할 것인지의 합리적인 선택 기준이 필요하다. 이는 주민 수요가 많은 사업이 반드시 발전 미래상과 부합하지 않고, 또한 주민이 부족하다고 인식한 분야를 실질 사업에서는 요구하지 않는, 인식과 계획(실무)의 괴리를 극복하기 대안이기도 하기 때문이다.
우리나라 정주체계에서 면소재지는 농촌마을을 하나로 통합하는 상징적·실체적 존재이자, 농촌지역의 중심지였고, 주변의 하위 농촌마을로 중심지적 기능을 제공하는 중핵 마을이었다. 하지만 인구 감소와 과소화, 인구 고령화, 저출산화, 등의 현상은 농촌지역에서 중심지 기능을 수행하던 면소재지의 활력을 저하시켰으며, 결국 농촌 지역의 활력을 저하시켰다. 농촌지역의 상업·의료·교육시설을 비롯한 각종 생활수요 공급의 중심지인 면소재지는 생활수요 공급 기능 약화, 생활공간의 기능성 쇠퇴로 이어지는 악순환이 순환·반복되면서 농촌지역 공동체 붕괴의 위험에 노출되어 있다. 그동안 이러한 어려움에 처해 있는 농촌지역을 활성화시키기 위해 다양한 정책이 수립되어 시행되었다. 도읍 가꾸기(1972∼1976), 소도읍 가꾸기(1977∼1989), 소도읍 개발사업(1990∼2001), 소도읍 육성사업(2003∼2013), 거점면소재지 마을종합개발(2007∼2012), 읍·면소재지 종합정비사업(2012∼2013) 등이 그것이며, 2014년 이후로는 일반농산어촌개발사업의 일환으로 농촌중심지활성화사업이 농림축산식품부가 중심이 되어 시행되고 있다. 기초생활기반 확충, 소득증대, 지역경관 개선, 주민역량 강화 등으로 구성되어 있는 농촌중심지활성화사업의 핵심은 농촌의 중심지 역할을 수행하고 있는 읍·면소재지에 교육·복지·문화 등과 관련한 중심지 기능을 확충하는 것이다. 본 연구는 농촌 지역에서 진행되고 있는 농촌중심지 활성화 사업에 대해 지역주민들은 어떤 인식과 평가, 그리고 만족도를 갖고 있는가를 파악하려는 문제의식에서 출발하였고, 현재 농촌중심지 활성화 사업이 행해지는 무안군 현경면과 함평군 손불면을 사례지역으로 선정하여, 지역 주민들이 인식·평가하는 정주환경의 만족도와 중심지 활성화 사업 추진과정의 만족도 분석을 연구의 목적으로 두었다. 연구의 주요 내용은 이론적 배경과 관련된 선행 연구의 검토, 연구 대상 지역인 무안군 현경면과 함평군 손불면의 지리적⋅인구적 속성과 두 지역의 ‘농촌중심지활성화사업 기본계획서’ 검토 및 분석, 무안군 현경면과 함평군 손불면의 면소재지 마을에 거주하는 주민들이 인식⋅평가하는 정주환경 만족도 분석, 농촌중심지활성화 사업 인식과 만족도 분석 등 크게 네 부문으로 구성되어 있다. 본 연구는 전술한 연구목적을 수행하기 위하여 국내외에서 발표된 선행연구를 근간으로 연구의 이론적 근거를 준비하였으며, 설문지 및 면접 조사 방식을 통해 자료를 수집하고 통계분석을 시도 하였다. 전술한 과정을 통해 연구된 결과를 요약하면 다음과 같다 두 대상지의 정주 형태는 배우자,자녀,부모와 농가주택 거주가 일반적이었고, 주요 경제활동은 농업, 자영업 위주였고, 손불중심지의 경우 생산/기능/노무직, 사무/경영/관리, 자유직이라는 응답은 현경 보다는 높은 빈도수를 보였다. 30년 이상 현 소재지에서 거주한 가구 비율은 현경이 손불보다 높게 나타났고, 두 중심지 주민의 사회적 특성 중 흥미로운 사항은 참여하고 있는 조직의 유형으로, 현경은 농민회나 상가번영회 등 경제적인 유형 단체 참여율이 높게 조사된 반면 손불은 노인회, 새마을(부녀회), 귀농·귀촌협의회, 자원봉사단체, 의용소방 및 자율방법대, 주민자치위원회 등 다양한 조직·단체에 참여를 하고 있었다. 또한 주민활동 활성화 인식 부분도 큰 차이를 보이고 있는데, 주민활동이 활발하다는 인식은 현경이 손불 보다 1.5배 이상 높았다 전반적인 정주환경 변화 인식과 만족도 결과는, 현경 주민의 만족도가 손불 보다 높게 나타났는데, 현경은 주거 및 생활환경, 보건·복지여건, 정보통신여건 순으로 만족도를 보였고, 보건·복지여건, 주거 및 생활 환경, 정보통신여건 순이 손불면의 결과였다. 두 중심지 모두 가장 낮은 만족도를 나타낸 분야는 문화·여가 환경, 지역경제활성화, 교육(어른을 위한 평생학습 환경)으로 나타났다. 두 지역에서 시행된 농촌중심지활성화사업의 주민 만족도는 현경 76.4%, 손불 7.3%로 조사되었는데, 이러한 두 지역 간 차이의 주요 요인은 사업 인지 여부, 계획수립 참여 유무, 추진과정 인지 여부와 추진위원회 활동 및 역량이었다. 발전 미래상은 두 지역 모두 농촌다운 특성이 잘 보전, 관리되는 곳을 기대하는 것으로 조사되었지만, 농촌중심지활성화사업으로 인한 소재지 발전 기대감은 현경이 훨씬 높게 나타났다. 두 지역 모두 기대하는 농촌다운 특성이 보존된 농촌중심지가 되기 위한 전략과 과제는 아래와 같이 요약된다. 첫째, 공간의 다목적 기능 활용이다. ‘원소스 멀티 유스’는 소프트웨어적인 관점뿐 아니라 시설 부문에서 더욱 활용되어야 할 전략이다. 둘째는 지역역량강화사업의 과감한 통폐합이다. 현재처럼 교육, 홍보마케팅, 컨설팅의 분야별 사업으로 접근이 아니라, 역량강화사업 통합과제 1, 통합과제 2, 통합과제 3으로 설정을 하고, 각 과제별 성과 창출을 위해 가장 효율적인 내용 및 방법으로 실행이 필요하다. 세 번째는 충분한 숙의 과정의 확보이다. 숙의 과정은 협의 대상 다층화, 사업내용 변경 용이성, 충분한 협의 시간 확보 등을 함축하고 있다. 사업 추진 효율성도 높이고, 동시에 거주 주민 만족도를 극대화 시킬 수 있는 전략으로 사업 추진 실무현장에서 세밀한 적용이 요구된다. 마지막으로, 선택과 집중의 사업 추진과 선택과 집중의 기준 설정이다. 즉 주민수요가 가장 많은 사업을 선택하여 집중을 할 것이지, 중심지 발전 미래상을 기준으로 할 것인지의 합리적인 선택 기준이 필요하다. 이는 주민 수요가 많은 사업이 반드시 발전 미래상과 부합하지 않고, 또한 주민이 부족하다고 인식한 분야를 실질 사업에서는 요구하지 않는, 인식과 계획(실무)의 괴리를 극복하기 대안이기도 하기 때문이다.
In the case of a settlement system in Korea, the seats of its myeon offices, which united rural villages, were concrete and symbolic existence and centers of its rural areas and also were core villages which provided their surrounding sub-rural villages with their central function. However, phenomen...
In the case of a settlement system in Korea, the seats of its myeon offices, which united rural villages, were concrete and symbolic existence and centers of its rural areas and also were core villages which provided their surrounding sub-rural villages with their central function. However, phenomena such as population decline, depopulation drain, aging, low birth rate, etc. lowered the energy of the seats of the myeon offices that acted as a center in the rural areas, which resulted in lowering the energy of the rural areas. The seats of the myeon offices, which are the centers of supplying a variety of demands in daily life in the rural areas including commercial, medical, and educational facilities, are exposed to the collapse risk of communities of the rural areas as a vicious cycle leading to weakening of the function for supplying the demands in daily life and decline in functionality of living spaces continues to be repeated. In the meantime, a variety of policies have been established and then implemented to revitalize the rural areas in trouble. The policies included Town Planning (1972∼1976), Small Town Planning (1977∼1989), Small Town Development Project (1990∼2001), Small Town Fostering Project (2003∼2013), Myeon Center Comprehensive Development Projects (2007∼2012), and Comprehensive Arrangement Project for the Seats of Eup and Myeon Areas (2012∼2013), and as part of the General Development Project for Farming, Mountain and Fishing Villages, a project for rural center revitalization has been implemented mainly by Ministry of Agriculture, Food and Rural Affairs since 2014. The core of the rural center revitalization project consisting of expansion of basic living infrastructure, income increase, improvement of local landscape, strengthening of residents' capabilities, etc. is to expand a function as a center related to education, welfare, culture, etc. to the seats of eups and myeons playing a central role in the rural areas. This study was started from critical thinking to understand what kind of perception, evaluation, and satisfaction level local residents have regarding the rural center revitalization project under way in the rural areas, and its aim was to analyze the satisfaction levels of the settlement environment and the process of carrying out the project that the local residents had perceived and evaluated by selecting Hyeongyeong-myeon, Muan and Sonbul-myeon, Hampyeong County where it is currently under way. The main content of the study mainly consists of four categories, i.e., review of an advance study related to its theoretical background, review and analysis of geographic and demographic attributes of the study subject areas, i.e., Hyeongyeong-myeon, Muan and Sonbul-myeon, Hampyeong County and of a basic plan for the rural center revitalization project of the two, satisfaction level analysis on the settlement environment perceived and evaluated by the residents living in those two areas, and perception of the rural center revitalization project and its satisfaction level. In this study, the rationale for the study was prepared on the basis of the advance studies published at home and abroad in order to carry out the aforementioned purposes of the study, and a statistical analysis was attempted after the collection of the data through the methods of questionnaire and interview. The results of the study obtained through the aforementioned process can be summarized as follows. As a settlement type in the two study subjects, it was common for spouses, children, and parents to live in a farmhouse, the main economic activities were focused on farming and self-employment, and in response to occupations that residents living in the two areas have, production workers/functional employees/unskilled labor workers, office workers/administrative employees/managerial employees, and self-employees showed higher frequencies in the center of Sonbul-myeon than in Hyeongyeong-myeon. Hyeongyeong-myeon was higher than Sonbul-myeon in the percentage of households which have been living in their current seats for over thirty years, an interesting aspect among the social characteristics of the residents in the two centers was the types of organizations they participated in, and the residents in Sonbul-myeon were participating in a variety of organizations and groups, including senior citizens’ associations, Saemaeul (women’s associations), councils on returned farmers and residents, volunteer organizations, volunteer firefighters and voluntary crime prevention guards, and the residents autonomy committees, while the surveyed participation rate in the economic types of organizations, including farmers associations and co-ops of shopkeepers, was high in Hyeongyeong-myeon. In addition, there was also a big difference in the perception on revitalization of the residents’ activities, and Hyeongyeong-myeon was over one and a half times higher than
Sonbul-myeon in the perception that the residents’ activities were active. According to the results of overall perception of changes in the settlement environment and the satisfaction level, the level of the residents in Hyeongyeong-myeon was higher than that of those living in Sonbul-myeon, and Hyeongyeong-myeon was high in satisfaction level in order of residential and living environment, health and welfare conditions, and information and communication conditions, whereas the order of health and welfare conditions, residential and living environment, and information and communication conditions was the result of Sonbul-myeon. In both centers, the fields with the lowest satisfaction level were culture and leisure environment, revitalization of local economy, and education (lifelong learning environment for adults). The satisfaction levels for the rural center revitalization project by the residents in those two areas were examined as seventy-six percent in Hyeongyeong-myeon and seven percent in Sonbul-myeon, and the major reasons for the difference between the two areas were whether to perceive the project, whether or not to participate in its planning, whether or not to perceive its implementation process, and activities and capabilities of its promotion committees. Both of them were examined that they expected to preserve and manage the rural characteristics well as the vision for the future development, but the development expectations of each seat by the rural center revitalization project were much higher in Hyeongyeong-myeon than in Sonbul-myeon. The strategies and tasks to become the centers of the rural areas, where the rural characteristics expected by both of the two areas are preserved, are summarized as follows. First, it is required to use the multi-purpose function of the space. One source multi-use is a strategy required to be used more actively not only from the software’s point of view but also in facility sections. Second, it is required to merge the projects for strengthening the local capabilities in a decisive manner. Instead of approaching as each project of education, public relations and marketing, and consulting as now, it is necessary to set the project for strengthening the capabilities as integrated tasks 1, 2, and 3 and to implement with the most efficient content and way to create outcome for each task. Third, it is required to secure a sufficient deliberation process. The deliberation process implies multi-layered subjects for consultation, easiness of change in the project details, and securement of sufficient consultation time, etc. As a strategy which can increase the implementation efficiency of the project and maximize the satisfaction level of the residents at the same time, an elaborate application of the deliberation process is required in the field of carrying forward the project. Finally, it is required to carry forward the project through selection and concentration and to establish a standard for selection and concentration. In other words, it is necessary to establish a reasonable selection standard for whether to select and focus on the project with the greatest demand from the residents or to select the vision for the future development of the center as a standard. This is because the selection standard is also an alternative to overcome the gap between the perception and the plan (hands-on work), where the projects with high demand from the residents do not necessarily accord with the vision for the future development and where a real project does not require a field perceived as insufficient by the residents.
In the case of a settlement system in Korea, the seats of its myeon offices, which united rural villages, were concrete and symbolic existence and centers of its rural areas and also were core villages which provided their surrounding sub-rural villages with their central function. However, phenomena such as population decline, depopulation drain, aging, low birth rate, etc. lowered the energy of the seats of the myeon offices that acted as a center in the rural areas, which resulted in lowering the energy of the rural areas. The seats of the myeon offices, which are the centers of supplying a variety of demands in daily life in the rural areas including commercial, medical, and educational facilities, are exposed to the collapse risk of communities of the rural areas as a vicious cycle leading to weakening of the function for supplying the demands in daily life and decline in functionality of living spaces continues to be repeated. In the meantime, a variety of policies have been established and then implemented to revitalize the rural areas in trouble. The policies included Town Planning (1972∼1976), Small Town Planning (1977∼1989), Small Town Development Project (1990∼2001), Small Town Fostering Project (2003∼2013), Myeon Center Comprehensive Development Projects (2007∼2012), and Comprehensive Arrangement Project for the Seats of Eup and Myeon Areas (2012∼2013), and as part of the General Development Project for Farming, Mountain and Fishing Villages, a project for rural center revitalization has been implemented mainly by Ministry of Agriculture, Food and Rural Affairs since 2014. The core of the rural center revitalization project consisting of expansion of basic living infrastructure, income increase, improvement of local landscape, strengthening of residents' capabilities, etc. is to expand a function as a center related to education, welfare, culture, etc. to the seats of eups and myeons playing a central role in the rural areas. This study was started from critical thinking to understand what kind of perception, evaluation, and satisfaction level local residents have regarding the rural center revitalization project under way in the rural areas, and its aim was to analyze the satisfaction levels of the settlement environment and the process of carrying out the project that the local residents had perceived and evaluated by selecting Hyeongyeong-myeon, Muan and Sonbul-myeon, Hampyeong County where it is currently under way. The main content of the study mainly consists of four categories, i.e., review of an advance study related to its theoretical background, review and analysis of geographic and demographic attributes of the study subject areas, i.e., Hyeongyeong-myeon, Muan and Sonbul-myeon, Hampyeong County and of a basic plan for the rural center revitalization project of the two, satisfaction level analysis on the settlement environment perceived and evaluated by the residents living in those two areas, and perception of the rural center revitalization project and its satisfaction level. In this study, the rationale for the study was prepared on the basis of the advance studies published at home and abroad in order to carry out the aforementioned purposes of the study, and a statistical analysis was attempted after the collection of the data through the methods of questionnaire and interview. The results of the study obtained through the aforementioned process can be summarized as follows. As a settlement type in the two study subjects, it was common for spouses, children, and parents to live in a farmhouse, the main economic activities were focused on farming and self-employment, and in response to occupations that residents living in the two areas have, production workers/functional employees/unskilled labor workers, office workers/administrative employees/managerial employees, and self-employees showed higher frequencies in the center of Sonbul-myeon than in Hyeongyeong-myeon. Hyeongyeong-myeon was higher than Sonbul-myeon in the percentage of households which have been living in their current seats for over thirty years, an interesting aspect among the social characteristics of the residents in the two centers was the types of organizations they participated in, and the residents in Sonbul-myeon were participating in a variety of organizations and groups, including senior citizens’ associations, Saemaeul (women’s associations), councils on returned farmers and residents, volunteer organizations, volunteer firefighters and voluntary crime prevention guards, and the residents autonomy committees, while the surveyed participation rate in the economic types of organizations, including farmers associations and co-ops of shopkeepers, was high in Hyeongyeong-myeon. In addition, there was also a big difference in the perception on revitalization of the residents’ activities, and Hyeongyeong-myeon was over one and a half times higher than
Sonbul-myeon in the perception that the residents’ activities were active. According to the results of overall perception of changes in the settlement environment and the satisfaction level, the level of the residents in Hyeongyeong-myeon was higher than that of those living in Sonbul-myeon, and Hyeongyeong-myeon was high in satisfaction level in order of residential and living environment, health and welfare conditions, and information and communication conditions, whereas the order of health and welfare conditions, residential and living environment, and information and communication conditions was the result of Sonbul-myeon. In both centers, the fields with the lowest satisfaction level were culture and leisure environment, revitalization of local economy, and education (lifelong learning environment for adults). The satisfaction levels for the rural center revitalization project by the residents in those two areas were examined as seventy-six percent in Hyeongyeong-myeon and seven percent in Sonbul-myeon, and the major reasons for the difference between the two areas were whether to perceive the project, whether or not to participate in its planning, whether or not to perceive its implementation process, and activities and capabilities of its promotion committees. Both of them were examined that they expected to preserve and manage the rural characteristics well as the vision for the future development, but the development expectations of each seat by the rural center revitalization project were much higher in Hyeongyeong-myeon than in Sonbul-myeon. The strategies and tasks to become the centers of the rural areas, where the rural characteristics expected by both of the two areas are preserved, are summarized as follows. First, it is required to use the multi-purpose function of the space. One source multi-use is a strategy required to be used more actively not only from the software’s point of view but also in facility sections. Second, it is required to merge the projects for strengthening the local capabilities in a decisive manner. Instead of approaching as each project of education, public relations and marketing, and consulting as now, it is necessary to set the project for strengthening the capabilities as integrated tasks 1, 2, and 3 and to implement with the most efficient content and way to create outcome for each task. Third, it is required to secure a sufficient deliberation process. The deliberation process implies multi-layered subjects for consultation, easiness of change in the project details, and securement of sufficient consultation time, etc. As a strategy which can increase the implementation efficiency of the project and maximize the satisfaction level of the residents at the same time, an elaborate application of the deliberation process is required in the field of carrying forward the project. Finally, it is required to carry forward the project through selection and concentration and to establish a standard for selection and concentration. In other words, it is necessary to establish a reasonable selection standard for whether to select and focus on the project with the greatest demand from the residents or to select the vision for the future development of the center as a standard. This is because the selection standard is also an alternative to overcome the gap between the perception and the plan (hands-on work), where the projects with high demand from the residents do not necessarily accord with the vision for the future development and where a real project does not require a field perceived as insufficient by the residents.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.