농촌지역의 사회적 자본 형성과 지역개발사업 참여의지의 형성 : 농촌지역개발 지역역량강화사업의 효과 모델화를 중심으로 Formation of social capital in rural areas and intention to participate in regional development projects원문보기
지역개발정책의 패러다임 변화로 주민참여형 농촌지역개발사업의 시행이 활발하다. 그러나 공모형식으로 진행되는 농촌지역개발사업의 경우 일정 기간 내에 사업이 마무리되어야 하는 구조이며, 특히 H/W사업의 성과에 관심이 집중되어 물리적 환경변화와 함께 추구되어야 할 비물리적인 변화에 대한 성과평가가 제대로 이루어지지 않고 있다. 특히 사회적 자본은 지역발전을 가능하게 하는 토대로, 인적, 물적 자본과 결합하여 더욱 큰 생산성을 발휘하며, 그 자체만으로도 질적 성장을 가능케 하는 지역발전의 성과임에도 불구하고 농촌지역개발사업과 연계한 논의가 부족하다. 이러한 문제의식 하에서 본 연구에서는 지역역량강화사업이 지역주민의 사회적 자본에 긍정적 영향을 미치고 그러한 사회적 관계망이 주민들의 참여를 기반으로 한 농촌지역개발사업을 통해 실현될 수 있다고 보았다. 이에 지역역량강화사업 성과가 주민들의 사회적 자본 인식수준과 사업 참여의도에 미치는 영향과 사회적 자본의 ...
지역개발정책의 패러다임 변화로 주민참여형 농촌지역개발사업의 시행이 활발하다. 그러나 공모형식으로 진행되는 농촌지역개발사업의 경우 일정 기간 내에 사업이 마무리되어야 하는 구조이며, 특히 H/W사업의 성과에 관심이 집중되어 물리적 환경변화와 함께 추구되어야 할 비물리적인 변화에 대한 성과평가가 제대로 이루어지지 않고 있다. 특히 사회적 자본은 지역발전을 가능하게 하는 토대로, 인적, 물적 자본과 결합하여 더욱 큰 생산성을 발휘하며, 그 자체만으로도 질적 성장을 가능케 하는 지역발전의 성과임에도 불구하고 농촌지역개발사업과 연계한 논의가 부족하다. 이러한 문제의식 하에서 본 연구에서는 지역역량강화사업이 지역주민의 사회적 자본에 긍정적 영향을 미치고 그러한 사회적 관계망이 주민들의 참여를 기반으로 한 농촌지역개발사업을 통해 실현될 수 있다고 보았다. 이에 지역역량강화사업 성과가 주민들의 사회적 자본 인식수준과 사업 참여의도에 미치는 영향과 사회적 자본의 매개효과를 검증하여, 향후 사업 추진과정에서 주민참여를 확대할 수 있는 방안을 제시하고자 하였다. 연구목적을 효과적으로 달성하기 위해 선행연구 고찰을 통해 지역역량강화사업, 사회적 자본, 참여의도에 관한 요소들을 도출하였고, 이를 바탕으로 가설을 설정하고, 이를 검증하기 위해 설문조사를 실시하였다. 본 연구의 연구모형에 대한 실증분석을 위해 농식품부의 일반농산어촌개발사업을 시행중이거나 최근 완료된 전남 내 10개 지구의 지역역량강화사업에 참여한 경험이 있는 주민을 대상으로 설문을 실시하였으며, 유효표본 총 238부를 분석에 이용하였다. 지역역량강화사업은 주민들의 사회적 자본에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 세부분야인 교육, 컨설팅, 마을경영 모두 같은 결과를 얻었다. 이는 지역역량강화사업이 지속적 인재양성을 통해 자생력 및 경쟁력을 강화하고 이를 통해 공동사업 및 지역사회의 관리ㆍ운영 효율성 제고라는 1차적 목적을 넘어서 지역의 공동체를 복원하고 삶의 만족도를 향상시키는 심리적 복지의 역할을 수행하고 있음을 보여준다. 또한 지역역량강화사업은 주민들의 사업 참여의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 세부적으로는 교육과 컨설팅은 영향을 미치고 있으나 마을경영은 유의한 영향을 주지 못했다. 교육과 컨설팅을 통해 지역의 현안과 대응방안을 공유하고 이를 통해 주민들에게 지역의 발전을 위해 주도적 역할을 수행하고자 하는 동기를 제공한다고 할 수 있다. 사회적 자본의 유형 중 교량형 사회적 자본은 지역역량강화사업과 참여의도를 매개하는 것으로 나타났다. 지역역량강화사업을 통해 다양한 사례 전파, 외부 조직과의 연계, 투명한 의사결정시스템 확립 등 교량형 사회적 자본 형성에 도움을 줄 수 있는 프로그램을 적극적으로 도입하여 주민들의 적극적 참여를 촉진할 수 있다고 판단된다. 이는 단순히 지역역량강화사업의 시행만으로는 주민의식 변화를 통한 지속가능한 농촌지역개발사업 추진에 한계가 있음을 유추할 수 있다. 즉, 지역역량강화사업을 통해 지역의 사회적 자본, 특히 교량형 사회적 자본을 배양해야 주민들의 적극적 사업 참여가 촉진되고 이를 통해 정책의 약점을 보완하여 지역 고유의 특성을 살리며 지역의 여건과 환경에 적합한 사업으로 자리 잡을 수 있다. 우선 지역역량강화사업 중 교육을 통해 공동사업에 대한 이해와 지역현안에 대한 문제인식을 공유하고 컨설팅을 통해 문제해결을 위한 대안마련, 주민역할, 외부 조력자 연계 등을 구체화 한 후 지속가능하고 공정한 운영시스템을 구축하는 방식으로 점층적인 구체화, 고도화를 추구해야 할 것이다. 또한 사업 관련 조직을 구성할 때 외부 조직과의 연계를 적극적으로 반영하여야 할 것이다. 이는 내부의 부족한 자원을 보완하는 한편 의사결정에 공정성을 높이고 보다 객관적인 사업 추진을 가능하게 할 것이다. 그리고 주민교육을 실시할 때 마을 내부의 결속과 함께 외부 공동체와 연계의 중요성을 포함시키고, 특히 리더에게는 사업 추진 시 진행사항을 주민 모두에게 투명하게 공개하는 것의 중요성을 인지시켜야 할 것이다. 마을과 외부 공동체 간의 연계가 잘 이루어지는 것도 중요하지만, 주민들이 외부와의 연계를 통해 교량형 사회적 자본이 잘 관리되고 있다고 인지하는 것도 주민들의 참여의도에 중요한 요소이기 때문이다. 본 연구가 가지는 의의는 다음과 같다. 첫째, 지역역량강화사업이 시설물의 운영ㆍ관리를 위한 보완적 성격의 사업이 아니라 그 자체로 주민들의 사회적 자본과 참여의도에 영향을 미치는 중요한 사업임을 밝혔다. 둘째, 기존의 연구는 사회적 자본의 긍정적인 역할만 강조해 왔으나, 본 연구에서는 공동체 내부의 너무 강한 결속은 역기능을 초래할 수 있으며 결속형과 교량형 사회적 자본이 공동체의 특성에 맞게 관리되어야 함을 강조하였다. 셋째, 농촌지역개발사업 또는 지역역량강화사업의 성과평가를 위해 사회적 자본을 영향지표로 활용할 수 있음을 밝혔다. 본 연구를 통해 단계별, 집단별로 지역역량강화 프로그램을 보다 구체화 한다면 더욱 효과적인 주민참여를 이끌어 내고 사업의 성과를 극대화 할 수 있을 것이다.
지역개발정책의 패러다임 변화로 주민참여형 농촌지역개발사업의 시행이 활발하다. 그러나 공모형식으로 진행되는 농촌지역개발사업의 경우 일정 기간 내에 사업이 마무리되어야 하는 구조이며, 특히 H/W사업의 성과에 관심이 집중되어 물리적 환경변화와 함께 추구되어야 할 비물리적인 변화에 대한 성과평가가 제대로 이루어지지 않고 있다. 특히 사회적 자본은 지역발전을 가능하게 하는 토대로, 인적, 물적 자본과 결합하여 더욱 큰 생산성을 발휘하며, 그 자체만으로도 질적 성장을 가능케 하는 지역발전의 성과임에도 불구하고 농촌지역개발사업과 연계한 논의가 부족하다. 이러한 문제의식 하에서 본 연구에서는 지역역량강화사업이 지역주민의 사회적 자본에 긍정적 영향을 미치고 그러한 사회적 관계망이 주민들의 참여를 기반으로 한 농촌지역개발사업을 통해 실현될 수 있다고 보았다. 이에 지역역량강화사업 성과가 주민들의 사회적 자본 인식수준과 사업 참여의도에 미치는 영향과 사회적 자본의 매개효과를 검증하여, 향후 사업 추진과정에서 주민참여를 확대할 수 있는 방안을 제시하고자 하였다. 연구목적을 효과적으로 달성하기 위해 선행연구 고찰을 통해 지역역량강화사업, 사회적 자본, 참여의도에 관한 요소들을 도출하였고, 이를 바탕으로 가설을 설정하고, 이를 검증하기 위해 설문조사를 실시하였다. 본 연구의 연구모형에 대한 실증분석을 위해 농식품부의 일반농산어촌개발사업을 시행중이거나 최근 완료된 전남 내 10개 지구의 지역역량강화사업에 참여한 경험이 있는 주민을 대상으로 설문을 실시하였으며, 유효표본 총 238부를 분석에 이용하였다. 지역역량강화사업은 주민들의 사회적 자본에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 세부분야인 교육, 컨설팅, 마을경영 모두 같은 결과를 얻었다. 이는 지역역량강화사업이 지속적 인재양성을 통해 자생력 및 경쟁력을 강화하고 이를 통해 공동사업 및 지역사회의 관리ㆍ운영 효율성 제고라는 1차적 목적을 넘어서 지역의 공동체를 복원하고 삶의 만족도를 향상시키는 심리적 복지의 역할을 수행하고 있음을 보여준다. 또한 지역역량강화사업은 주민들의 사업 참여의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 세부적으로는 교육과 컨설팅은 영향을 미치고 있으나 마을경영은 유의한 영향을 주지 못했다. 교육과 컨설팅을 통해 지역의 현안과 대응방안을 공유하고 이를 통해 주민들에게 지역의 발전을 위해 주도적 역할을 수행하고자 하는 동기를 제공한다고 할 수 있다. 사회적 자본의 유형 중 교량형 사회적 자본은 지역역량강화사업과 참여의도를 매개하는 것으로 나타났다. 지역역량강화사업을 통해 다양한 사례 전파, 외부 조직과의 연계, 투명한 의사결정시스템 확립 등 교량형 사회적 자본 형성에 도움을 줄 수 있는 프로그램을 적극적으로 도입하여 주민들의 적극적 참여를 촉진할 수 있다고 판단된다. 이는 단순히 지역역량강화사업의 시행만으로는 주민의식 변화를 통한 지속가능한 농촌지역개발사업 추진에 한계가 있음을 유추할 수 있다. 즉, 지역역량강화사업을 통해 지역의 사회적 자본, 특히 교량형 사회적 자본을 배양해야 주민들의 적극적 사업 참여가 촉진되고 이를 통해 정책의 약점을 보완하여 지역 고유의 특성을 살리며 지역의 여건과 환경에 적합한 사업으로 자리 잡을 수 있다. 우선 지역역량강화사업 중 교육을 통해 공동사업에 대한 이해와 지역현안에 대한 문제인식을 공유하고 컨설팅을 통해 문제해결을 위한 대안마련, 주민역할, 외부 조력자 연계 등을 구체화 한 후 지속가능하고 공정한 운영시스템을 구축하는 방식으로 점층적인 구체화, 고도화를 추구해야 할 것이다. 또한 사업 관련 조직을 구성할 때 외부 조직과의 연계를 적극적으로 반영하여야 할 것이다. 이는 내부의 부족한 자원을 보완하는 한편 의사결정에 공정성을 높이고 보다 객관적인 사업 추진을 가능하게 할 것이다. 그리고 주민교육을 실시할 때 마을 내부의 결속과 함께 외부 공동체와 연계의 중요성을 포함시키고, 특히 리더에게는 사업 추진 시 진행사항을 주민 모두에게 투명하게 공개하는 것의 중요성을 인지시켜야 할 것이다. 마을과 외부 공동체 간의 연계가 잘 이루어지는 것도 중요하지만, 주민들이 외부와의 연계를 통해 교량형 사회적 자본이 잘 관리되고 있다고 인지하는 것도 주민들의 참여의도에 중요한 요소이기 때문이다. 본 연구가 가지는 의의는 다음과 같다. 첫째, 지역역량강화사업이 시설물의 운영ㆍ관리를 위한 보완적 성격의 사업이 아니라 그 자체로 주민들의 사회적 자본과 참여의도에 영향을 미치는 중요한 사업임을 밝혔다. 둘째, 기존의 연구는 사회적 자본의 긍정적인 역할만 강조해 왔으나, 본 연구에서는 공동체 내부의 너무 강한 결속은 역기능을 초래할 수 있으며 결속형과 교량형 사회적 자본이 공동체의 특성에 맞게 관리되어야 함을 강조하였다. 셋째, 농촌지역개발사업 또는 지역역량강화사업의 성과평가를 위해 사회적 자본을 영향지표로 활용할 수 있음을 밝혔다. 본 연구를 통해 단계별, 집단별로 지역역량강화 프로그램을 보다 구체화 한다면 더욱 효과적인 주민참여를 이끌어 내고 사업의 성과를 극대화 할 수 있을 것이다.
Due to the paradigm shift in regional development policies, the implementation of resident-participatory rural development projects is active. However, in the case of the rural development project, the entire process of the project should be completed within a certain period of time, and the perform...
Due to the paradigm shift in regional development policies, the implementation of resident-participatory rural development projects is active. However, in the case of the rural development project, the entire process of the project should be completed within a certain period of time, and the performance evaluation of the non-physical changes to be pursued with the physical environment is not conducted properly. In particular, social capital is the basis for regional development, and there is a lack of discussion related to rural development projects despite the achievement of regional development that presupposes qualitative growth as well as greater productivity through combination with human and material capital. Under this problem consciousness, this study found that regional capacity building had a positive impact on the social capital of local residents and that such social networks were realized through rural development projects based on residents' participation. In response, the government wanted to verify the impact of regional capacity building project performance on social capital awareness levels and intention to participate in projects, and propose measures to increase residents' participation in future projects. In order to effectively achieve the purpose of the study, factors related to regional capacity building, social capital, and intention to participate were derived through prior research considerations, and hypotheses were established and surveys were conducted to verify them. The research subjects for the empirical analysis of the research model in this study conducted a survey on residents who were implementing a general farming and fishing village development project or participated in a recently completed regional capacity building project. The regional capacity building was found to have a positive impact on the social capital of the residents, and the three-part wildling education, consulting, and management all had the same results. This shows that it plays a role of psychological welfare to restore local communities and improve satisfaction in life beyond improving the efficiency of management and operation of local communities by strengthening self-sufficiency and competitiveness through fostering talent. The regional capacity building was found to have a positive impact on the residents' intention to participate in the project, and education and consulting are affecting in detail, but village management has not had a significant impact. Through education and consulting, it can be said to provide an incentive to share pending issues and countermeasures in the region and to play a leading role in the development of the region. Between the types of social capital, bridging social capital was found to mediate regional capacity building projects and intentions to participate. Rather than simply implementing a regional capacity building projects, it is possible to induce residents to actively participate in the project by selective introduction of programs affecting bridging social capital. Through this, it can be inferred that there is a limit to the implementation of sustainable rural development projects through changes in residents' awareness. In other words, local social capital, especially bridging social capital, should be cultivated through regional capacity building to promote residents' active participation in projects, thereby complementing policy weaknesses and establishing them as projects suitable for local conditions and environment. First of all, share understanding of joint projects and problem awareness of local issues through education, and develop a sustainable and fair operation system through consulting. In addition, when forming an organization related to a project, it should actively reflect its connection with an external organization This will complement internal resources, while increasing fairness in decision-making and enabling more objective business implementation. And when implementing resident education, it should include the importance of solidarity within the village and connection with the outside community, especially for the leader to recognize the importance of transparent disclosure of progress to all residents. It is important that the connection between the village and the external community is well established, but it is also important for residents to recognize that bridging social capital is well managed through connections with the outside world. The significance of this study is as follows. First, it was announced that the regional capacity building project is not a complementary project for the operation and management of the facility, but an important project that affects the social capital and intention of residents to participate in it. Second, existing studies have emphasized only the positive role of social capital, but in this study, too strong solidarity within the community can lead to adverse effects and that bonding and bridging social capital should be managed to suit the characteristics of the community. Third, it was revealed that social capital can be used as an impact indicator for the performance evaluation of rural development projects or regional capacity building. Through this study, if regional capacity building programs are further specified by step and group, it will be possible to induce more effective residents' participation and maximize the performance of the project.
Due to the paradigm shift in regional development policies, the implementation of resident-participatory rural development projects is active. However, in the case of the rural development project, the entire process of the project should be completed within a certain period of time, and the performance evaluation of the non-physical changes to be pursued with the physical environment is not conducted properly. In particular, social capital is the basis for regional development, and there is a lack of discussion related to rural development projects despite the achievement of regional development that presupposes qualitative growth as well as greater productivity through combination with human and material capital. Under this problem consciousness, this study found that regional capacity building had a positive impact on the social capital of local residents and that such social networks were realized through rural development projects based on residents' participation. In response, the government wanted to verify the impact of regional capacity building project performance on social capital awareness levels and intention to participate in projects, and propose measures to increase residents' participation in future projects. In order to effectively achieve the purpose of the study, factors related to regional capacity building, social capital, and intention to participate were derived through prior research considerations, and hypotheses were established and surveys were conducted to verify them. The research subjects for the empirical analysis of the research model in this study conducted a survey on residents who were implementing a general farming and fishing village development project or participated in a recently completed regional capacity building project. The regional capacity building was found to have a positive impact on the social capital of the residents, and the three-part wildling education, consulting, and management all had the same results. This shows that it plays a role of psychological welfare to restore local communities and improve satisfaction in life beyond improving the efficiency of management and operation of local communities by strengthening self-sufficiency and competitiveness through fostering talent. The regional capacity building was found to have a positive impact on the residents' intention to participate in the project, and education and consulting are affecting in detail, but village management has not had a significant impact. Through education and consulting, it can be said to provide an incentive to share pending issues and countermeasures in the region and to play a leading role in the development of the region. Between the types of social capital, bridging social capital was found to mediate regional capacity building projects and intentions to participate. Rather than simply implementing a regional capacity building projects, it is possible to induce residents to actively participate in the project by selective introduction of programs affecting bridging social capital. Through this, it can be inferred that there is a limit to the implementation of sustainable rural development projects through changes in residents' awareness. In other words, local social capital, especially bridging social capital, should be cultivated through regional capacity building to promote residents' active participation in projects, thereby complementing policy weaknesses and establishing them as projects suitable for local conditions and environment. First of all, share understanding of joint projects and problem awareness of local issues through education, and develop a sustainable and fair operation system through consulting. In addition, when forming an organization related to a project, it should actively reflect its connection with an external organization This will complement internal resources, while increasing fairness in decision-making and enabling more objective business implementation. And when implementing resident education, it should include the importance of solidarity within the village and connection with the outside community, especially for the leader to recognize the importance of transparent disclosure of progress to all residents. It is important that the connection between the village and the external community is well established, but it is also important for residents to recognize that bridging social capital is well managed through connections with the outside world. The significance of this study is as follows. First, it was announced that the regional capacity building project is not a complementary project for the operation and management of the facility, but an important project that affects the social capital and intention of residents to participate in it. Second, existing studies have emphasized only the positive role of social capital, but in this study, too strong solidarity within the community can lead to adverse effects and that bonding and bridging social capital should be managed to suit the characteristics of the community. Third, it was revealed that social capital can be used as an impact indicator for the performance evaluation of rural development projects or regional capacity building. Through this study, if regional capacity building programs are further specified by step and group, it will be possible to induce more effective residents' participation and maximize the performance of the project.
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