본 연구는 일정기간동안의 인천공항소방대 구급출동자료를 바탕으로 인천국제공항의 응급환자 발생현황을 분석하여 문제점과 개선방안을 찾는 것을 목적으로 하며 향후 공항의료서비스 분야 발전을 위한 정책수립에 실증적이고 유용한 도구로 사용될 것을 기대한다. 2015년 1월 1일부터 2019년 12월 31일까지 인천공항소방대의 9,587건의 구급출동 내역 중 중앙응급의료센터 통합응급의료정보 인트라넷의 전산화된 구급출동내역 8,730건을 토대로 분석하였으며 결측 자료 84건을 제외하여 연구대상은 총 8,646건이었다. 연도별 응급환자 발생빈도와 환자정보 및 구급활동 사항, 질환정보 및 이송정보 등의 일반적 사항은 빈도와 백분율로 분석하였으며 환자발생장소, 중증도, 중중응급, 이송수단과 이송시간과의 관계를 알아보기 위해 빈도, 백분율, ...
본 연구는 일정기간동안의 인천공항소방대 구급출동자료를 바탕으로 인천국제공항의 응급환자 발생현황을 분석하여 문제점과 개선방안을 찾는 것을 목적으로 하며 향후 공항의료서비스 분야 발전을 위한 정책수립에 실증적이고 유용한 도구로 사용될 것을 기대한다. 2015년 1월 1일부터 2019년 12월 31일까지 인천공항소방대의 9,587건의 구급출동 내역 중 중앙응급의료센터 통합응급의료정보 인트라넷의 전산화된 구급출동내역 8,730건을 토대로 분석하였으며 결측 자료 84건을 제외하여 연구대상은 총 8,646건이었다. 연도별 응급환자 발생빈도와 환자정보 및 구급활동 사항, 질환정보 및 이송정보 등의 일반적 사항은 빈도와 백분율로 분석하였으며 환자발생장소, 중증도, 중중응급, 이송수단과 이송시간과의 관계를 알아보기 위해 빈도, 백분율, 교차분석 및 카이제곱검정을 사용하였다. 본 연구의 목적은 인천국제공항의 응급환자 발생현황을 파악하여 향후 공항의료서비스 분야 발전을 위한 정책수립의 기초자료로 사용하는 것이다. 인천국제공항의 여객 수는 개항 이래로 연 평균 9.22%의 성장률을 보이며 이와 함께 응급환자의 발생빈도 또한 꾸준히 증가하여 연 평균 12.16%의 증가율이 나타나고 있다. 한편, 응급환자 주호소는 복통, 현기증, 열상 및 찰과상 등의 비응급이 90.40%로 대부분을 나타내지만 심혈관질환, 심정지, 뇌혈관질환, 중증외상 등의 4대 중증응급질환 또한 꾸준히 증가하여 연 평균 13.51%의 증가율이 확인되고 있다. 연구결과에 따르면 보안구역에서의 응급환자 이송시간이 일반구역보다 지연되어 항공보안법에 의거한 공항운영의 특징이 응급환자 이송시간 지연과 관계가 있었음을 확인하였다. 또한 응급 및 중증응급 질환에서 이송시간이 지연되었고 의료기관 간 이송 비율이 높게 나타나 영종도 섬 일대를 간척하여 만든 인천국제공항의 응급의료서비스 접근 취약성을 확인할 수 있었다. 본 연구결과는 공항에서의 응급의료서비스 관리개선과 영종도 내 선진화된 응급의료자원 배치 및 정책지원에 실증적인 기초자료로 활용할 수 있을 것이다.
본 연구는 일정기간동안의 인천공항소방대 구급출동자료를 바탕으로 인천국제공항의 응급환자 발생현황을 분석하여 문제점과 개선방안을 찾는 것을 목적으로 하며 향후 공항의료서비스 분야 발전을 위한 정책수립에 실증적이고 유용한 도구로 사용될 것을 기대한다. 2015년 1월 1일부터 2019년 12월 31일까지 인천공항소방대의 9,587건의 구급출동 내역 중 중앙응급의료센터 통합응급의료정보 인트라넷의 전산화된 구급출동내역 8,730건을 토대로 분석하였으며 결측 자료 84건을 제외하여 연구대상은 총 8,646건이었다. 연도별 응급환자 발생빈도와 환자정보 및 구급활동 사항, 질환정보 및 이송정보 등의 일반적 사항은 빈도와 백분율로 분석하였으며 환자발생장소, 중증도, 중중응급, 이송수단과 이송시간과의 관계를 알아보기 위해 빈도, 백분율, 교차분석 및 카이제곱검정을 사용하였다. 본 연구의 목적은 인천국제공항의 응급환자 발생현황을 파악하여 향후 공항의료서비스 분야 발전을 위한 정책수립의 기초자료로 사용하는 것이다. 인천국제공항의 여객 수는 개항 이래로 연 평균 9.22%의 성장률을 보이며 이와 함께 응급환자의 발생빈도 또한 꾸준히 증가하여 연 평균 12.16%의 증가율이 나타나고 있다. 한편, 응급환자 주호소는 복통, 현기증, 열상 및 찰과상 등의 비응급이 90.40%로 대부분을 나타내지만 심혈관질환, 심정지, 뇌혈관질환, 중증외상 등의 4대 중증응급질환 또한 꾸준히 증가하여 연 평균 13.51%의 증가율이 확인되고 있다. 연구결과에 따르면 보안구역에서의 응급환자 이송시간이 일반구역보다 지연되어 항공보안법에 의거한 공항운영의 특징이 응급환자 이송시간 지연과 관계가 있었음을 확인하였다. 또한 응급 및 중증응급 질환에서 이송시간이 지연되었고 의료기관 간 이송 비율이 높게 나타나 영종도 섬 일대를 간척하여 만든 인천국제공항의 응급의료서비스 접근 취약성을 확인할 수 있었다. 본 연구결과는 공항에서의 응급의료서비스 관리개선과 영종도 내 선진화된 응급의료자원 배치 및 정책지원에 실증적인 기초자료로 활용할 수 있을 것이다.
Based on emergency dispatch data of Incheon International Airport Fire Brigade for a certain period of time, this study aims to find out problems and improvement plans through analyzing emergency patients at Incheon International Airport. Moreover, it is expected that the study is empirically used h...
Based on emergency dispatch data of Incheon International Airport Fire Brigade for a certain period of time, this study aims to find out problems and improvement plans through analyzing emergency patients at Incheon International Airport. Moreover, it is expected that the study is empirically used henceforth to establish policies for the development of the airport medical service area. Of the 9,587 emergency dispatch details at the Incheon International Airport Fire Brigade from January 1, 2015 to December 31, 2019, on the basis of 8,730 computerized emergency dispatch details of the National Emergency Medical Center Integrated Emergency Medical Information Intranet, excluding 84 missing data, the total number of subjects was 8,646. The occurrence frequency of emergency patients per year, patients information, emergency activities information, disease information, and transfer information were expressed as a frequency count and percentages. To determine the relationship among the location of patient occurrence, severity classification, severe emergency, transportation method, etc, frequency, percentage, cross-analysis, and chi-square tests were used. The purpose of this study is to identify the current status of emergency patients at Incheon International Airport and use it as a basic data for establishing policies for future development of the airport medical service sector. The number of passengers at Incheon International Airport has grown by an average of 9.22% annually since its opening, along with a steady increase in the frequency of emergency patients, resulting in an average annual increase of 12.16%. Although the main symptoms which emergency patients suffer from are 90.40% of non-emergency cases such as abdominal pain, dizziness, laceration and abrasions, the four major emergency diseases such as cardiovascular disease, cardiac arrest, cerebrovascular disease, and severe trauma have also steadily increased, confirming an average annual increase of 13.51%. According to the study, the emergency patient transfer time in the secure area was delayed than that in the general area, confirming that the characteristics of airport operations under the Aviation Security Act were related to the delay in the emergency patient transfer time. Furthermore, the transfer time was delayed in emergency and severe emergency diseases and the rate of transfer between medical institutions was high, indicating the vulnerability of access to emergency medical services at Incheon International Airport, which expanded through reclamation of Yeongjong-do. The results of this study will be used as an empirical basic data for improving emergency medical service management at airports, deploying advanced emergency medical resources in Yeongjong-do as well as supporting policies.
Based on emergency dispatch data of Incheon International Airport Fire Brigade for a certain period of time, this study aims to find out problems and improvement plans through analyzing emergency patients at Incheon International Airport. Moreover, it is expected that the study is empirically used henceforth to establish policies for the development of the airport medical service area. Of the 9,587 emergency dispatch details at the Incheon International Airport Fire Brigade from January 1, 2015 to December 31, 2019, on the basis of 8,730 computerized emergency dispatch details of the National Emergency Medical Center Integrated Emergency Medical Information Intranet, excluding 84 missing data, the total number of subjects was 8,646. The occurrence frequency of emergency patients per year, patients information, emergency activities information, disease information, and transfer information were expressed as a frequency count and percentages. To determine the relationship among the location of patient occurrence, severity classification, severe emergency, transportation method, etc, frequency, percentage, cross-analysis, and chi-square tests were used. The purpose of this study is to identify the current status of emergency patients at Incheon International Airport and use it as a basic data for establishing policies for future development of the airport medical service sector. The number of passengers at Incheon International Airport has grown by an average of 9.22% annually since its opening, along with a steady increase in the frequency of emergency patients, resulting in an average annual increase of 12.16%. Although the main symptoms which emergency patients suffer from are 90.40% of non-emergency cases such as abdominal pain, dizziness, laceration and abrasions, the four major emergency diseases such as cardiovascular disease, cardiac arrest, cerebrovascular disease, and severe trauma have also steadily increased, confirming an average annual increase of 13.51%. According to the study, the emergency patient transfer time in the secure area was delayed than that in the general area, confirming that the characteristics of airport operations under the Aviation Security Act were related to the delay in the emergency patient transfer time. Furthermore, the transfer time was delayed in emergency and severe emergency diseases and the rate of transfer between medical institutions was high, indicating the vulnerability of access to emergency medical services at Incheon International Airport, which expanded through reclamation of Yeongjong-do. The results of this study will be used as an empirical basic data for improving emergency medical service management at airports, deploying advanced emergency medical resources in Yeongjong-do as well as supporting policies.
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