[학위논문]그림책을 활용한 독서치료 프로그램이 중학생의 대인관계에 미치는 효과 The effect of book therapy program using picture books on interpersonal relationships of middle school students원문보기
본 연구의 목적은 청소년기의 중심에 서 있는 중학생들을 대상으로 교사. 또래, 부모와의 대인관계에 어려움을 겪는 요인을 이해하고 그림책을 활용한 독서치료 프로그램이 중학생의 대인관계에 미치는 효과에 대해 알아보고자 한다. 연구대상은 G시 소재 G중학교, S중학교 학생들 중에 대인관계에 관심이 있는 30명을 선정하였다. 그 중에서 참여가 가능한 14명의 학생 중 실험집단 7명, 통제집단 7명을 배정하였다. 두 집단의 사전검사로는 동질성 검사를 실시하여 동질 집단임을 확인하였고 우선 참여를 원하는 2곳 학교의 1-3학년 중학생을 대상으로, 실험집단은 2021년 2월1일부터 2021년 4월 12일까지 총 10회기를 매 주1회씩, 회기마다 60분을 기준으로 프로그램을 진행하였다. 본 연구의 효과성을 검정하기위한 측정 도구로는 두 집단 간 사전과 사후에 Schleim, Guerney(1975)의 대인관계 변화척도를 문선모(1980)가 번안한 것을 사용하였고 총 25문항으로 구성되어 있다. ...
본 연구의 목적은 청소년기의 중심에 서 있는 중학생들을 대상으로 교사. 또래, 부모와의 대인관계에 어려움을 겪는 요인을 이해하고 그림책을 활용한 독서치료 프로그램이 중학생의 대인관계에 미치는 효과에 대해 알아보고자 한다. 연구대상은 G시 소재 G중학교, S중학교 학생들 중에 대인관계에 관심이 있는 30명을 선정하였다. 그 중에서 참여가 가능한 14명의 학생 중 실험집단 7명, 통제집단 7명을 배정하였다. 두 집단의 사전검사로는 동질성 검사를 실시하여 동질 집단임을 확인하였고 우선 참여를 원하는 2곳 학교의 1-3학년 중학생을 대상으로, 실험집단은 2021년 2월1일부터 2021년 4월 12일까지 총 10회기를 매 주1회씩, 회기마다 60분을 기준으로 프로그램을 진행하였다. 본 연구의 효과성을 검정하기위한 측정 도구로는 두 집단 간 사전과 사후에 Schleim, Guerney(1975)의 대인관계 변화척도를 문선모(1980)가 번안한 것을 사용하였고 총 25문항으로 구성되어 있다. 자료분석은 실험집단과 통제집단의 동질성을 검정하기 위해서 일반적 특성의 빈도로 X2 test을 실시하였으며 대인관계 변화척도의 사전 측정으로 Mann-Whitney U test를 실시하였다. 통계 처리는 SPSS/Windows 24.0 프로그램을 사용하였다. 또한 통계 처리의 결과와 10회기를 진행하는 동안 매 차시마다 발표한 내용과 회기별 대인관계 변화에 대한 내용과 프로그램 종료 후 학생들의 전체소감문을 토대로 종합분석을 하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 그림책을 활용한 독서치료 프로그램은 중학생의 대인관계를 변화시키는데 효과가 있는 것으로 나타났다. 나를 타인에게 표현하는 훈련을 하면서 학생들의 대인관계 상호작용에 긍정적인 변화를 보였다. 대인관계변화 전체 점수의 사전 측정에서는 3.05±0.99이었고 사후 측정에서는 4.46±0.26으로 변화하였으며 Wilcoxon Signed Rank test 결과에도 유의한 변화가 있었다(p=.018). 둘째, 그림책을 활용한 독서치료프로그램이 회기별 진행과정에서 대인관계에 미치는 변화가 있는 것으로 나타났다. 책에 등장하는 인물들을 통해 주변을 돌아보고 상황을 이해하며 회기마다 그림책을 읽고 느낌을 나누는 과정에서 대인관계 하위영역7개의 구성요소에서 의사소통, 개방성, 이해성, 신뢰감, 친근감, 만족감 등에서 변화를 보였다. 통계처리 결과도 모두 유의하게 나타났다. 그러나 민감성에서는 사전 점수 3.36±0.80에서 사후점수 4.21±0.64로 아주 미미한 점수 p=0.074로 분석되었다. 따라서 본 연구에서 그림책을 활용한 독서치료 프로그램이 중학생들의 대인관계 변화에 긍정적인 영향을 미친 것과 그에 대한 가능성을 알 수 있었다. 또한, 그림책이 중학생에게도 의미 있게 읽힐 수 있다는 시사점도 보여주었다. 향후 중학생들이 대인관계의 어려움을 극복하고 정서적, 육체적 성장을 위해 긍정적인 노력을 할 수 있도록 상담 현장에서 그림책을 활용한 독서치료 프로그램이 대인관계 매개체로 활용되기를 기대한다.
본 연구의 목적은 청소년기의 중심에 서 있는 중학생들을 대상으로 교사. 또래, 부모와의 대인관계에 어려움을 겪는 요인을 이해하고 그림책을 활용한 독서치료 프로그램이 중학생의 대인관계에 미치는 효과에 대해 알아보고자 한다. 연구대상은 G시 소재 G중학교, S중학교 학생들 중에 대인관계에 관심이 있는 30명을 선정하였다. 그 중에서 참여가 가능한 14명의 학생 중 실험집단 7명, 통제집단 7명을 배정하였다. 두 집단의 사전검사로는 동질성 검사를 실시하여 동질 집단임을 확인하였고 우선 참여를 원하는 2곳 학교의 1-3학년 중학생을 대상으로, 실험집단은 2021년 2월1일부터 2021년 4월 12일까지 총 10회기를 매 주1회씩, 회기마다 60분을 기준으로 프로그램을 진행하였다. 본 연구의 효과성을 검정하기위한 측정 도구로는 두 집단 간 사전과 사후에 Schleim, Guerney(1975)의 대인관계 변화척도를 문선모(1980)가 번안한 것을 사용하였고 총 25문항으로 구성되어 있다. 자료분석은 실험집단과 통제집단의 동질성을 검정하기 위해서 일반적 특성의 빈도로 X2 test을 실시하였으며 대인관계 변화척도의 사전 측정으로 Mann-Whitney U test를 실시하였다. 통계 처리는 SPSS/Windows 24.0 프로그램을 사용하였다. 또한 통계 처리의 결과와 10회기를 진행하는 동안 매 차시마다 발표한 내용과 회기별 대인관계 변화에 대한 내용과 프로그램 종료 후 학생들의 전체소감문을 토대로 종합분석을 하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 그림책을 활용한 독서치료 프로그램은 중학생의 대인관계를 변화시키는데 효과가 있는 것으로 나타났다. 나를 타인에게 표현하는 훈련을 하면서 학생들의 대인관계 상호작용에 긍정적인 변화를 보였다. 대인관계변화 전체 점수의 사전 측정에서는 3.05±0.99이었고 사후 측정에서는 4.46±0.26으로 변화하였으며 Wilcoxon Signed Rank test 결과에도 유의한 변화가 있었다(p=.018). 둘째, 그림책을 활용한 독서치료프로그램이 회기별 진행과정에서 대인관계에 미치는 변화가 있는 것으로 나타났다. 책에 등장하는 인물들을 통해 주변을 돌아보고 상황을 이해하며 회기마다 그림책을 읽고 느낌을 나누는 과정에서 대인관계 하위영역7개의 구성요소에서 의사소통, 개방성, 이해성, 신뢰감, 친근감, 만족감 등에서 변화를 보였다. 통계처리 결과도 모두 유의하게 나타났다. 그러나 민감성에서는 사전 점수 3.36±0.80에서 사후점수 4.21±0.64로 아주 미미한 점수 p=0.074로 분석되었다. 따라서 본 연구에서 그림책을 활용한 독서치료 프로그램이 중학생들의 대인관계 변화에 긍정적인 영향을 미친 것과 그에 대한 가능성을 알 수 있었다. 또한, 그림책이 중학생에게도 의미 있게 읽힐 수 있다는 시사점도 보여주었다. 향후 중학생들이 대인관계의 어려움을 극복하고 정서적, 육체적 성장을 위해 긍정적인 노력을 할 수 있도록 상담 현장에서 그림책을 활용한 독서치료 프로그램이 대인관계 매개체로 활용되기를 기대한다.
The study aims to understand the factors of difficulties of interpersonal relationships of middle school students, who are at the centre of their adolescence, with their teachers, peers and parents. Also, it aims to see the impact of reading therapy programs using picture books on the interpersonal ...
The study aims to understand the factors of difficulties of interpersonal relationships of middle school students, who are at the centre of their adolescence, with their teachers, peers and parents. Also, it aims to see the impact of reading therapy programs using picture books on the interpersonal relationships of middle school students. The research’s target were 30 students from G Middle School and S Middle School in G City who are interested in interpersonal relationships. Among the 14 participants, seven were assigned to experimental groups and seven to the control groups. A homogeneity test of the two groups was conducted to confirm that it was a homogeneous group. First of all, the program was conducted to first and third graders in two schools. The experimental group conducted a total of 10 sessions once a week with 60 minutes per session from February 1, 2021 to April 12, 2021. The measurement tool that was used to verify the effectiveness of the study is the Moon Sun-mo (1980)'s translation of changes in interpersonal relations between Schleim and Guerney (1975) before and after death between the two groups, and it is consists of a total of 25 questions. In order to test the homogeneity of the experimental group and the control group, X2 test was conducted at the frequency of general characteristics and Man-Whitney U test was conducted as a preliminary measurement of changes in interpersonal relationships. The Statistical processing used is the SPSS/ Windows 24.0 program. In addition, a comprehensive analysis was conducted based on the results of the statistical processing, the contents of each presentation during the 10th session, the changes in interpersonal relations in each session, and the overall impressions of the students after the end of the program. The results of this study are as follows. First, reading therapy programs using picture books have been shown to be effective in changing interpersonal relationships among middle school students. While the students were training to express themselves to others, it showed a positive change in students' interpersonal interactions. The pre-measurement of the overall score of interpersonal change was 3.05 ±0.99, the post-measurement was changed to 4.46 ±0.26, and there was a significant change in Wilcoxon Signed Rank test results (p=.018). Second, reading therapy programs using picture books have shown changes in interpersonal relations during the session-by-session process. In the process of looking around through the characters in the book, understanding the situation, and reading and sharing picture books every session, the seven lower areas of interpersonal relationships showed changes in communication, openness, understanding, trust, friendliness, and satisfaction. All the statistical results were also noted. However, in sensitivity, a very small score p=0.074 was analyzed with a post score of 4.21 ±0.64 at the pre-score 3.36 ±0.80. Therefore, the study found that reading therapy programs using picture books had a positive impact in the interpersonal relations among middle school students. It also showed implications that picture books can be read meaningfully to middle school students. In the future, we hope that a reading therapy program using picture books will be used as an interpersonal medium at the counseling site to help middle school students overcome difficulties in their interpersonal relationships and to help in their emotional and physical growth.
The study aims to understand the factors of difficulties of interpersonal relationships of middle school students, who are at the centre of their adolescence, with their teachers, peers and parents. Also, it aims to see the impact of reading therapy programs using picture books on the interpersonal relationships of middle school students. The research’s target were 30 students from G Middle School and S Middle School in G City who are interested in interpersonal relationships. Among the 14 participants, seven were assigned to experimental groups and seven to the control groups. A homogeneity test of the two groups was conducted to confirm that it was a homogeneous group. First of all, the program was conducted to first and third graders in two schools. The experimental group conducted a total of 10 sessions once a week with 60 minutes per session from February 1, 2021 to April 12, 2021. The measurement tool that was used to verify the effectiveness of the study is the Moon Sun-mo (1980)'s translation of changes in interpersonal relations between Schleim and Guerney (1975) before and after death between the two groups, and it is consists of a total of 25 questions. In order to test the homogeneity of the experimental group and the control group, X2 test was conducted at the frequency of general characteristics and Man-Whitney U test was conducted as a preliminary measurement of changes in interpersonal relationships. The Statistical processing used is the SPSS/ Windows 24.0 program. In addition, a comprehensive analysis was conducted based on the results of the statistical processing, the contents of each presentation during the 10th session, the changes in interpersonal relations in each session, and the overall impressions of the students after the end of the program. The results of this study are as follows. First, reading therapy programs using picture books have been shown to be effective in changing interpersonal relationships among middle school students. While the students were training to express themselves to others, it showed a positive change in students' interpersonal interactions. The pre-measurement of the overall score of interpersonal change was 3.05 ±0.99, the post-measurement was changed to 4.46 ±0.26, and there was a significant change in Wilcoxon Signed Rank test results (p=.018). Second, reading therapy programs using picture books have shown changes in interpersonal relations during the session-by-session process. In the process of looking around through the characters in the book, understanding the situation, and reading and sharing picture books every session, the seven lower areas of interpersonal relationships showed changes in communication, openness, understanding, trust, friendliness, and satisfaction. All the statistical results were also noted. However, in sensitivity, a very small score p=0.074 was analyzed with a post score of 4.21 ±0.64 at the pre-score 3.36 ±0.80. Therefore, the study found that reading therapy programs using picture books had a positive impact in the interpersonal relations among middle school students. It also showed implications that picture books can be read meaningfully to middle school students. In the future, we hope that a reading therapy program using picture books will be used as an interpersonal medium at the counseling site to help middle school students overcome difficulties in their interpersonal relationships and to help in their emotional and physical growth.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.