전 세계적으로 온실가스 배출에 따른 기후변화 문제를 해결하기 위해 파리기후 협약 등 국가적 차원의 노력이 진행되고 있다. 그러나, 국가적 차원의 노력에도 불구하고 현재의 기후변화 대응 노력만으로는 충분한 온실가스 배출 감축을 이룰 수 없을 것으로 전망되는데, 이에 대한 대안으로써, 민간차원에서 전력 사용을 100% 재생에너지로 전환하자는 RE100 캠페인이 국내외에서 많은 관심을 받고 있다. 2019년 기준 RE100 참여 기업이 사용하는 전력은 세계 21위 수준인 228TWh였으며, 탄소국경세를 비롯한 RE100의 무역장벽화 가능성으로 그 중요성이 점차 높아지고 있다. 그러나 국내에서는 RE100 이행이 가능한 전력거래제도의 부재와 높은 재생에너지 전력구입비용으로 기업들의 RE100 참여가 다소 더디게 진행되고 있다. 본고에서는 기업들의 RE100 이행 가능성을 소비자 수용성 관점에서 분석하기 위해 스마트폰, ...
전 세계적으로 온실가스 배출에 따른 기후변화 문제를 해결하기 위해 파리기후 협약 등 국가적 차원의 노력이 진행되고 있다. 그러나, 국가적 차원의 노력에도 불구하고 현재의 기후변화 대응 노력만으로는 충분한 온실가스 배출 감축을 이룰 수 없을 것으로 전망되는데, 이에 대한 대안으로써, 민간차원에서 전력 사용을 100% 재생에너지로 전환하자는 RE100 캠페인이 국내외에서 많은 관심을 받고 있다. 2019년 기준 RE100 참여 기업이 사용하는 전력은 세계 21위 수준인 228TWh였으며, 탄소국경세를 비롯한 RE100의 무역장벽화 가능성으로 그 중요성이 점차 높아지고 있다. 그러나 국내에서는 RE100 이행이 가능한 전력거래제도의 부재와 높은 재생에너지 전력구입비용으로 기업들의 RE100 참여가 다소 더디게 진행되고 있다. 본고에서는 기업들의 RE100 이행 가능성을 소비자 수용성 관점에서 분석하기 위해 스마트폰, TV, 내연기관 자동차 및 친환경 자동차 총 4가지 제품을 RE100으로 생산하는 경우 소비자들의 지불의사액을 측정하였으며, 측정 결과 소비자들은 4가지 제품에 대해 기존 제품 가격 대비 5.7%~10.9% 수준의 추가 지불의사가 있는 것으로 확인되었다. 이는 해당 제품들의 예상 원가인상률 보다 높아 해당 제품에 대해서는 국내 기업들의 RE100 이행이 가능한 여건인 것으로 추정된다. 더불어, RE100 제품에 대한 수용성은 제품의 가격이 낮고, 소득이 높고, 환경 의식 수준이 높을수록 높은 것으로 나타났으며, 성별, 연령, 교육수준은 RE100 제품에 대한 수용성과 큰 연관성이 없는 것으로 나타났다.
전 세계적으로 온실가스 배출에 따른 기후변화 문제를 해결하기 위해 파리기후 협약 등 국가적 차원의 노력이 진행되고 있다. 그러나, 국가적 차원의 노력에도 불구하고 현재의 기후변화 대응 노력만으로는 충분한 온실가스 배출 감축을 이룰 수 없을 것으로 전망되는데, 이에 대한 대안으로써, 민간차원에서 전력 사용을 100% 재생에너지로 전환하자는 RE100 캠페인이 국내외에서 많은 관심을 받고 있다. 2019년 기준 RE100 참여 기업이 사용하는 전력은 세계 21위 수준인 228TWh였으며, 탄소국경세를 비롯한 RE100의 무역장벽화 가능성으로 그 중요성이 점차 높아지고 있다. 그러나 국내에서는 RE100 이행이 가능한 전력거래제도의 부재와 높은 재생에너지 전력구입비용으로 기업들의 RE100 참여가 다소 더디게 진행되고 있다. 본고에서는 기업들의 RE100 이행 가능성을 소비자 수용성 관점에서 분석하기 위해 스마트폰, TV, 내연기관 자동차 및 친환경 자동차 총 4가지 제품을 RE100으로 생산하는 경우 소비자들의 지불의사액을 측정하였으며, 측정 결과 소비자들은 4가지 제품에 대해 기존 제품 가격 대비 5.7%~10.9% 수준의 추가 지불의사가 있는 것으로 확인되었다. 이는 해당 제품들의 예상 원가인상률 보다 높아 해당 제품에 대해서는 국내 기업들의 RE100 이행이 가능한 여건인 것으로 추정된다. 더불어, RE100 제품에 대한 수용성은 제품의 가격이 낮고, 소득이 높고, 환경 의식 수준이 높을수록 높은 것으로 나타났으며, 성별, 연령, 교육수준은 RE100 제품에 대한 수용성과 큰 연관성이 없는 것으로 나타났다.
Efforts at the national level, such as the Paris Agreement on Climate Change, are underway around the world to solve climate change problems caused by greenhouse gas emissions. However, despite efforts at the national level, it is expected that the current efforts to respond to climate change will n...
Efforts at the national level, such as the Paris Agreement on Climate Change, are underway around the world to solve climate change problems caused by greenhouse gas emissions. However, despite efforts at the national level, it is expected that the current efforts to respond to climate change will not be able to achieve sufficient greenhouse gas emission reduction. It is receiving a lot of attention worldwide. As of 2019, the electricity used by RE100 participating companies was 228TWh, the world's 21st rank, and its importance is gradually increasing due to the possibility of the RE100 as a trade barrier, including the carbon border tax. However, in Korea, companies' participation in RE100 is being delayed due to the absence of a power trading system which allows companies to implement RE100 and the high cost of purchasing renewable energy. In this paper, in order to analyze the possibility of companies implementing RE100 from the perspective of consumer acceptability, consumers' willingness to pay was measured when a total of 4 products, including smartphones, TVs, internal combustion engine cars and eco-friendly cars, were produced with RE100. It was confirmed that consumers are willing to pay additional 5.7% to 10.9% on the RE100 products compared with existing non-RE100 products. This is higher than the expected cost increase rate for the products, so it is presumed that the conditions for domestic companies to implement RE100 for the products are possible. In addition, the acceptability of RE100 products was found to be higher as the price of the product was low, income was high, and the level of environmental awareness was high, and gender, age, and education level did not show a significant correlation with the acceptability of RE100 products.
Efforts at the national level, such as the Paris Agreement on Climate Change, are underway around the world to solve climate change problems caused by greenhouse gas emissions. However, despite efforts at the national level, it is expected that the current efforts to respond to climate change will not be able to achieve sufficient greenhouse gas emission reduction. It is receiving a lot of attention worldwide. As of 2019, the electricity used by RE100 participating companies was 228TWh, the world's 21st rank, and its importance is gradually increasing due to the possibility of the RE100 as a trade barrier, including the carbon border tax. However, in Korea, companies' participation in RE100 is being delayed due to the absence of a power trading system which allows companies to implement RE100 and the high cost of purchasing renewable energy. In this paper, in order to analyze the possibility of companies implementing RE100 from the perspective of consumer acceptability, consumers' willingness to pay was measured when a total of 4 products, including smartphones, TVs, internal combustion engine cars and eco-friendly cars, were produced with RE100. It was confirmed that consumers are willing to pay additional 5.7% to 10.9% on the RE100 products compared with existing non-RE100 products. This is higher than the expected cost increase rate for the products, so it is presumed that the conditions for domestic companies to implement RE100 for the products are possible. In addition, the acceptability of RE100 products was found to be higher as the price of the product was low, income was high, and the level of environmental awareness was high, and gender, age, and education level did not show a significant correlation with the acceptability of RE100 products.
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