[학위논문]국내 밀키트 시장의 현황과 소비자 인지, 구매행태에 대한 연구를 바탕으로 지속가능한 발전 방안 제시 Meal kit market in korea, consumer awareness and attitude toward, and suggestions for sustainable growth원문보기
라이프스타일의 변화와 함께 가장 변화가 큰 영역은 식생활이다. 앞다투어 새로운 카테고리의 다양한 제품을 선보이는 식품업계의 기민한 노력 덕분이기도 하지만, 기저의 중요한 요인은 저출산고령화에 따른 시니어 인구의 증가와 MZ세대가 주도하는 1인 가구의 급증, 도시의 1세대 가족 증가 등 사회 구조적인 변화가 무엇보다 크게 작용하였다. 또한 바쁜 일상생활 속에서 보다 편리하고 시간 효율적인 삶을 추구하는 경향이 커졌고, 식 문화 또한 이와 맥락을 같이 하게 되면서 가정간편식 (...
라이프스타일의 변화와 함께 가장 변화가 큰 영역은 식생활이다. 앞다투어 새로운 카테고리의 다양한 제품을 선보이는 식품업계의 기민한 노력 덕분이기도 하지만, 기저의 중요한 요인은 저출산고령화에 따른 시니어 인구의 증가와 MZ세대가 주도하는 1인 가구의 급증, 도시의 1세대 가족 증가 등 사회 구조적인 변화가 무엇보다 크게 작용하였다. 또한 바쁜 일상생활 속에서 보다 편리하고 시간 효율적인 삶을 추구하는 경향이 커졌고, 식 문화 또한 이와 맥락을 같이 하게 되면서 가정간편식 (Home Meal Replacement, HMR) 시장의 급속한 성장이라는 결과로 이어졌다. 이러한 변화들은 꾸준히 진행되어 왔지만 2020년 초 전세계가 직면한 전례없는 COVID-19 팬데믹의 발발로 그 진행 속도와 규모는 많은 전문가들의 예상을 뛰어 넘었다. 코로나19 대유행의 시작과 함께 전세계적인 봉쇄조치와 사회적 거리두기, 재택근무 등의 방역지침이 풀고 쪼임을 반복하면서 사람들은 예전보다 집에서 식사를 하는, 해야하는 횟수가 늘어났고, 이로 인해 가정간편식 시장은 질적 양적 성장을 거듭하고 있다. 대형 식품 및 유통 기업들은 물론 중소 식품 업체와 프랜차이즈 식당, 개인이 운영하는 소규모 식당들까지 가정에서의 식사를 즐기는 소비자들을 위해 다양한 제품을 출시하고 있고, 소비자들은 외식이 어려워진 대신 집에서 즐길 수 있는 많은 선택지를 갖게 되었다. 물론 이 과정에서 업체들 간의 과다 경쟁과 상업적 목적에만 충실한 나머지 식품의 본질인 식품 안전성과 소비자 혜택, 즉 건강한 식품에 대해 우려가 대두되기도 한다. 그러나 핵심적인 것은, 가정간편식 시장의 호황과 함께 소비자들은 선택의 폭이 넓어졌고, 요리 혹은 조리의 즐거움과 경험을 더 만끽하게 되었으며, 이로 인해 시장 또한 활기를 띄는 선순환이 되고 있다는 점이다. 이러한 배경 하에 본 논문은 가정간편식의 방대한 영역 중 하나인 간편조리세트 즉 밀키트(meal kit)에 주목하여 근래의 현황과 성장 추이에 대해 연구하고자 하였다. 신(新) 식품의 영역인 밀키트의 일반적인 개념으로부터 국내외 시장의 현황, 가정간편식과 밀키트에 대한 다양한 선행 연구를 참조하는 동시에 밀키트 사용 경험이 있는 20~50대 남녀 325명을 대상으로 설문조사를 진행하여 소비자들의 밀키트에 대한 인지도와 구매행태, 선호도 등에 대해 조사를 진행하였다. 응답자의 90.8%는 신 식품 유형인 밀키트, 즉 간편조리세트와 편의점 등을 중심으로 널리 유통되고 있는 즉석조리식품을 구분한다고 답하였으며, 67.7%가 두 유형 중 밀키트를 더 선호한다고 응답하였다. 또한, 밀키트 구매 시 ‘식재료의 신선도, 국내산 원재료 여부’를 가장 중요한 요소로 고려한다는 응답자가 51.7%로 나타났다. 이러한 결과는 향후 밀키트 시장의 지속가능한 성장을 위해 시사하는 바가 크다. 새로운 식품 유형에 대한 소비자들의 인지 정도와 선호도가 높은 설문조사 결과에 비해 밀키트 관련 법규는 2020년 10월에 고시되었고 법규가 관할하는 영역에 개인 식당이 제공하는 밀키트 제품을 관리할 근거가 없는 등 시장의 상황을 제대로 반영하고 있지 못한 상황이다. 또한 밀키트는 신 식품 유형으로 법규로 규정된 지 오래지 않아 다양한 선행 연구와 데이터가 부재한 상황이기도 하다. 이에 본 논문은 현 시점에서의 국내 밀키트 시장의 현황에 대한 면밀한 조사 연구를 진행하고, 콜드체인의 광범위한 보급과 정부의 지원, 업계의 노력 등 밀키트 시장의 지속가능한 발전을 도모하기 위해 선결되어야 할 과제들을 제시하고자 하였다.
라이프스타일의 변화와 함께 가장 변화가 큰 영역은 식생활이다. 앞다투어 새로운 카테고리의 다양한 제품을 선보이는 식품업계의 기민한 노력 덕분이기도 하지만, 기저의 중요한 요인은 저출산고령화에 따른 시니어 인구의 증가와 MZ세대가 주도하는 1인 가구의 급증, 도시의 1세대 가족 증가 등 사회 구조적인 변화가 무엇보다 크게 작용하였다. 또한 바쁜 일상생활 속에서 보다 편리하고 시간 효율적인 삶을 추구하는 경향이 커졌고, 식 문화 또한 이와 맥락을 같이 하게 되면서 가정간편식 (Home Meal Replacement, HMR) 시장의 급속한 성장이라는 결과로 이어졌다. 이러한 변화들은 꾸준히 진행되어 왔지만 2020년 초 전세계가 직면한 전례없는 COVID-19 팬데믹의 발발로 그 진행 속도와 규모는 많은 전문가들의 예상을 뛰어 넘었다. 코로나19 대유행의 시작과 함께 전세계적인 봉쇄조치와 사회적 거리두기, 재택근무 등의 방역지침이 풀고 쪼임을 반복하면서 사람들은 예전보다 집에서 식사를 하는, 해야하는 횟수가 늘어났고, 이로 인해 가정간편식 시장은 질적 양적 성장을 거듭하고 있다. 대형 식품 및 유통 기업들은 물론 중소 식품 업체와 프랜차이즈 식당, 개인이 운영하는 소규모 식당들까지 가정에서의 식사를 즐기는 소비자들을 위해 다양한 제품을 출시하고 있고, 소비자들은 외식이 어려워진 대신 집에서 즐길 수 있는 많은 선택지를 갖게 되었다. 물론 이 과정에서 업체들 간의 과다 경쟁과 상업적 목적에만 충실한 나머지 식품의 본질인 식품 안전성과 소비자 혜택, 즉 건강한 식품에 대해 우려가 대두되기도 한다. 그러나 핵심적인 것은, 가정간편식 시장의 호황과 함께 소비자들은 선택의 폭이 넓어졌고, 요리 혹은 조리의 즐거움과 경험을 더 만끽하게 되었으며, 이로 인해 시장 또한 활기를 띄는 선순환이 되고 있다는 점이다. 이러한 배경 하에 본 논문은 가정간편식의 방대한 영역 중 하나인 간편조리세트 즉 밀키트(meal kit)에 주목하여 근래의 현황과 성장 추이에 대해 연구하고자 하였다. 신(新) 식품의 영역인 밀키트의 일반적인 개념으로부터 국내외 시장의 현황, 가정간편식과 밀키트에 대한 다양한 선행 연구를 참조하는 동시에 밀키트 사용 경험이 있는 20~50대 남녀 325명을 대상으로 설문조사를 진행하여 소비자들의 밀키트에 대한 인지도와 구매행태, 선호도 등에 대해 조사를 진행하였다. 응답자의 90.8%는 신 식품 유형인 밀키트, 즉 간편조리세트와 편의점 등을 중심으로 널리 유통되고 있는 즉석조리식품을 구분한다고 답하였으며, 67.7%가 두 유형 중 밀키트를 더 선호한다고 응답하였다. 또한, 밀키트 구매 시 ‘식재료의 신선도, 국내산 원재료 여부’를 가장 중요한 요소로 고려한다는 응답자가 51.7%로 나타났다. 이러한 결과는 향후 밀키트 시장의 지속가능한 성장을 위해 시사하는 바가 크다. 새로운 식품 유형에 대한 소비자들의 인지 정도와 선호도가 높은 설문조사 결과에 비해 밀키트 관련 법규는 2020년 10월에 고시되었고 법규가 관할하는 영역에 개인 식당이 제공하는 밀키트 제품을 관리할 근거가 없는 등 시장의 상황을 제대로 반영하고 있지 못한 상황이다. 또한 밀키트는 신 식품 유형으로 법규로 규정된 지 오래지 않아 다양한 선행 연구와 데이터가 부재한 상황이기도 하다. 이에 본 논문은 현 시점에서의 국내 밀키트 시장의 현황에 대한 면밀한 조사 연구를 진행하고, 콜드체인의 광범위한 보급과 정부의 지원, 업계의 노력 등 밀키트 시장의 지속가능한 발전을 도모하기 위해 선결되어야 할 과제들을 제시하고자 하였다.
With a wide variety of changes in overall lifestyle, ‘eating culture or eating trend’ is one of the most affected areas. I believe it is mostly thanks to food industry’s efforts, who is keen to meet consumers' needs and to do their best to competitively launch new products while creating new food ca...
With a wide variety of changes in overall lifestyle, ‘eating culture or eating trend’ is one of the most affected areas. I believe it is mostly thanks to food industry’s efforts, who is keen to meet consumers' needs and to do their best to competitively launch new products while creating new food category and new genre of eating culture. Fundamentally, however, it has been driven by demographic changes from ‘Low Fertility Aging Society’; rapidly increasing one-person household or solo economy largely from generation MZ to increasing senior citizens, and single family in large cities. In addition, more and more people get to prefer convenient and time-effective meals while resulting in huge consumption and popularity of Home Meal Replacement or HMR. And, quite recently, unprecedented COVID-19 pandemic over the globe clearly accelerates the growth of HMR industry overwhelming previous outlooks of its growth from market researchers and industry experts since people have more meals at home. When looking into the market more closely, number of new HMR products, especially for Meal Kits are newly born every day and consumers get to have more choices for their meals. Along with conventional food giants, food franchise and even small restaurants are also launching and starting to deliver meal kit, resulting in worries for food safety and hygiene since those small suppliers are hard to be complied with given regulations or, even worse, there is no regulation to apply yet. But when seeing the bright side, this tendency highly contributes to boost food industry and the scale of market, which has been struggling with COVID-19 and following complete or partial lock down measures from the authority. Surprisingly, amid depressions of other industries, food industry seems enjoying unexpected prosperity since people are forced to eat at home with self-cooking or delivery. Major food manufacturers who have distribution chains, medium and small food companies, franchise restaurants, and even small restaurants started to provide more meal kit products, and consumers got to have multiple choices to enjoy meals at home. In the meantime, there are also more worries for excessive competition among industry players and commercialized purposes ignoring consumer benefits, which can threat food safety, the fundamental of food. Based on this understanding, this research concentrates on meal kit out of widen areas of HMR and elaborates from the definition, market status, given regulations to consumer survey on consumers’ awareness of meal kit and behaviors toward. Consumer survey was conducted with 325 male (160) and female (165) in their 20’s to 50’s who live in metropolitan cities including Seoul, Gyeonggi-do, and other big cities and all have experience to purchase and cook meal kit. And, its results are quite interesting. 90.8% of respondents said that they can tell the terminology of Ready to Prepare (meal kit) from Ready to Heat (instant food) which is currently the most popular HMR in Korea and consumers can easily purchase and eat at convenient stores nationwide. It was expected that respondents are hard to tell the difference between them since meal kit is clearly new type of food under big umbrella of HMR, but consumers are unexpectedly found that they already correctly recognize meal kit breaking my hypothesis that it would be confusing for people to tell it from other categories of HMR such as RTE(Ready to Eat), RTH(Ready to Heat), RTC(Ready to Cook) and RTP(Ready to Prepare), so I could conclude that meal kit is popular enough that people can properly recognize. And, it is found that 67.7% of respondents prefer meal kit rather than instant food and 51.7% said they consider freshness and domestic grown ingredients as most important factors when they purchase meal kit. The survey result is meaningfully to propose suggestions for sustainable growth of meal kit industry. The awareness and preference level of consumers is high over meal kit, but its regulation had been just revealed in October 2020 and it does not cover meal kit products from all the supplier like small restaurants. At the same time, it is found there are limited researches and data on meal kit, and hard to access up to date statistics focusing on meal kit. The clear goal of this research is to research and review the fundamentals and reality of meal kit industry in Korea and to propose suggestions for sustainable growth while giving consumers best benefits like more healthier food with freshness, hygienic, and more eco-friendly packaging which cares environment with reduced or minimum of packaging waste. And, I also would like to suggest technical necessaries which can contribute to the sound growth of the industry such as cold chain system.
With a wide variety of changes in overall lifestyle, ‘eating culture or eating trend’ is one of the most affected areas. I believe it is mostly thanks to food industry’s efforts, who is keen to meet consumers' needs and to do their best to competitively launch new products while creating new food category and new genre of eating culture. Fundamentally, however, it has been driven by demographic changes from ‘Low Fertility Aging Society’; rapidly increasing one-person household or solo economy largely from generation MZ to increasing senior citizens, and single family in large cities. In addition, more and more people get to prefer convenient and time-effective meals while resulting in huge consumption and popularity of Home Meal Replacement or HMR. And, quite recently, unprecedented COVID-19 pandemic over the globe clearly accelerates the growth of HMR industry overwhelming previous outlooks of its growth from market researchers and industry experts since people have more meals at home. When looking into the market more closely, number of new HMR products, especially for Meal Kits are newly born every day and consumers get to have more choices for their meals. Along with conventional food giants, food franchise and even small restaurants are also launching and starting to deliver meal kit, resulting in worries for food safety and hygiene since those small suppliers are hard to be complied with given regulations or, even worse, there is no regulation to apply yet. But when seeing the bright side, this tendency highly contributes to boost food industry and the scale of market, which has been struggling with COVID-19 and following complete or partial lock down measures from the authority. Surprisingly, amid depressions of other industries, food industry seems enjoying unexpected prosperity since people are forced to eat at home with self-cooking or delivery. Major food manufacturers who have distribution chains, medium and small food companies, franchise restaurants, and even small restaurants started to provide more meal kit products, and consumers got to have multiple choices to enjoy meals at home. In the meantime, there are also more worries for excessive competition among industry players and commercialized purposes ignoring consumer benefits, which can threat food safety, the fundamental of food. Based on this understanding, this research concentrates on meal kit out of widen areas of HMR and elaborates from the definition, market status, given regulations to consumer survey on consumers’ awareness of meal kit and behaviors toward. Consumer survey was conducted with 325 male (160) and female (165) in their 20’s to 50’s who live in metropolitan cities including Seoul, Gyeonggi-do, and other big cities and all have experience to purchase and cook meal kit. And, its results are quite interesting. 90.8% of respondents said that they can tell the terminology of Ready to Prepare (meal kit) from Ready to Heat (instant food) which is currently the most popular HMR in Korea and consumers can easily purchase and eat at convenient stores nationwide. It was expected that respondents are hard to tell the difference between them since meal kit is clearly new type of food under big umbrella of HMR, but consumers are unexpectedly found that they already correctly recognize meal kit breaking my hypothesis that it would be confusing for people to tell it from other categories of HMR such as RTE(Ready to Eat), RTH(Ready to Heat), RTC(Ready to Cook) and RTP(Ready to Prepare), so I could conclude that meal kit is popular enough that people can properly recognize. And, it is found that 67.7% of respondents prefer meal kit rather than instant food and 51.7% said they consider freshness and domestic grown ingredients as most important factors when they purchase meal kit. The survey result is meaningfully to propose suggestions for sustainable growth of meal kit industry. The awareness and preference level of consumers is high over meal kit, but its regulation had been just revealed in October 2020 and it does not cover meal kit products from all the supplier like small restaurants. At the same time, it is found there are limited researches and data on meal kit, and hard to access up to date statistics focusing on meal kit. The clear goal of this research is to research and review the fundamentals and reality of meal kit industry in Korea and to propose suggestions for sustainable growth while giving consumers best benefits like more healthier food with freshness, hygienic, and more eco-friendly packaging which cares environment with reduced or minimum of packaging waste. And, I also would like to suggest technical necessaries which can contribute to the sound growth of the industry such as cold chain system.
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