본 논문은 다원적 공연예술의 무대미술 표현에 대한 연구를 포함하고 있다. 그 흐름은 다원적 공연예술의 특징 도출과 이에 따른 사례 작품 선정, 사례 작품의 무대미술표현 분석, 다원적 공연예술의 무대미술표현 특징 연구로 이어진다.
다원적 공연 사례는 다원주의 미학, 다원예술, 다원적 태도의 세 가지 키워드에서 선행연구 자료를 분석함을 통해 다원적 예술의 현시적 합의점을 도출해내고, 이를 공연예술에 적용시킴으로서 선정하였다. 이에 따라 선정한 사례 작품은 아너 테레사 더 케이르스마커르(Anne Teresa De Keersmaeker)의 『바이올린 페이즈(Violin Phase)』, 펀치드렁크(Punch Drunk)의 『슬립 노 모어(Sleep No More)』, 청키 무브(Chunky Move)의 『글로우(...
본 논문은 다원적 공연예술의 무대미술 표현에 대한 연구를 포함하고 있다. 그 흐름은 다원적 공연예술의 특징 도출과 이에 따른 사례 작품 선정, 사례 작품의 무대미술표현 분석, 다원적 공연예술의 무대미술표현 특징 연구로 이어진다.
다원적 공연 사례는 다원주의 미학, 다원예술, 다원적 태도의 세 가지 키워드에서 선행연구 자료를 분석함을 통해 다원적 예술의 현시적 합의점을 도출해내고, 이를 공연예술에 적용시킴으로서 선정하였다. 이에 따라 선정한 사례 작품은 아너 테레사 더 케이르스마커르(Anne Teresa De Keersmaeker)의 『바이올린 페이즈(Violin Phase)』, 펀치드렁크(Punch Drunk)의 『슬립 노 모어(Sleep No More)』, 청키 무브(Chunky Move)의 『글로우(Glow)』, 로얄 셰익스피어 컴퍼니(Royal Shakespeare Company, RSC)의 『템페스트 (The Tempest)』이다.
각 작품의 간략한 연구 주안점은 다음과 같다. 바이올린 페이즈는 음악과 미술, 그리고 무용의 융합적 표현을 중심으로 연구하였다. 특히 스티브 라이히(Steve Reich)의 바이올린 페이즈의 전개에 따른 테레사의 움직임과 플로어 패턴의 변화에 집중하였다. 슬립 노 모어는 극장과 무대 구성에 의하여 유발되는 관객의 감각 경험을 중심으로 연구하였다. 통제된 상황과 마스크 착용에 의한 시각의 제한에서 비롯되는 다른 감각의 적극적인 사용과 신체 운동을 통해 이루어지는 관객의 감상 효과를 포스트드라마의 신체지각화 개념을 통해 논하였다. 글로우는 장면구성과 인터랙티브 퍼포먼스의 특징을 중심으로 연구하였다. 그 특징은 선행연구에 따라 시공간의 확장, 신체의 확장으로 나누었으며, 이들이 글로우의 각 장면에서 어떤 형태로 표현되고 있는지에 집중하였다. 템페스트는 무대구성과 유사 홀로그램 시스템을 중심으로 연구하였다. RSC의 무대 디자이너 스티븐 루이스(Stephen B. Lewis)와 인텔, 이매지네리움 스튜디오의 인터뷰와 관련 자료 조사를 바탕으로 하여 템페스트 무대의 물리적 구성과 디지털 이미지가 어떻게 융합을 이루었는지에 집중하였다.
사례 분석을 통해 도출한 다원적 공연예술의 무대미술표현 특징은 다음과 같다. 첫째, 다중감각적 표현이다. 바이올린 페이즈와 슬립 노 모어는 작품을 감상하기 위해 시각과 더불어 후각, 청각, 촉각 등의 여러 감각을 이용하도록 유도하는 특징을 띠었다. 둘째, 상호작용성이다. 슬립 노 모어와 글로우, 템페스트는 무대미술이 관객이나 배우와 상호작용하며 관객의 감상 효과를 증대시키는 특징을 띠었다. 셋째, 4차 산업기술의 활용이다. 디지털 혁명으로 일컬어지는 3차 산업혁명 기술을 기반으로 한 4차 산업기술 활용을 통해, 글로우와 템페스트는 디지털 이미지의 허상적 성격을 미적으로 활용하여 비물질적 이미지를 구체적인 모습으로 형상화하는 특징을 띠었다.
본 논문은 다원적 공연예술의 무대미술 표현에 대한 연구를 포함하고 있다. 그 흐름은 다원적 공연예술의 특징 도출과 이에 따른 사례 작품 선정, 사례 작품의 무대미술표현 분석, 다원적 공연예술의 무대미술표현 특징 연구로 이어진다.
다원적 공연 사례는 다원주의 미학, 다원예술, 다원적 태도의 세 가지 키워드에서 선행연구 자료를 분석함을 통해 다원적 예술의 현시적 합의점을 도출해내고, 이를 공연예술에 적용시킴으로서 선정하였다. 이에 따라 선정한 사례 작품은 아너 테레사 더 케이르스마커르(Anne Teresa De Keersmaeker)의 『바이올린 페이즈(Violin Phase)』, 펀치드렁크(Punch Drunk)의 『슬립 노 모어(Sleep No More)』, 청키 무브(Chunky Move)의 『글로우(Glow)』, 로얄 셰익스피어 컴퍼니(Royal Shakespeare Company, RSC)의 『템페스트 (The Tempest)』이다.
각 작품의 간략한 연구 주안점은 다음과 같다. 바이올린 페이즈는 음악과 미술, 그리고 무용의 융합적 표현을 중심으로 연구하였다. 특히 스티브 라이히(Steve Reich)의 바이올린 페이즈의 전개에 따른 테레사의 움직임과 플로어 패턴의 변화에 집중하였다. 슬립 노 모어는 극장과 무대 구성에 의하여 유발되는 관객의 감각 경험을 중심으로 연구하였다. 통제된 상황과 마스크 착용에 의한 시각의 제한에서 비롯되는 다른 감각의 적극적인 사용과 신체 운동을 통해 이루어지는 관객의 감상 효과를 포스트드라마의 신체지각화 개념을 통해 논하였다. 글로우는 장면구성과 인터랙티브 퍼포먼스의 특징을 중심으로 연구하였다. 그 특징은 선행연구에 따라 시공간의 확장, 신체의 확장으로 나누었으며, 이들이 글로우의 각 장면에서 어떤 형태로 표현되고 있는지에 집중하였다. 템페스트는 무대구성과 유사 홀로그램 시스템을 중심으로 연구하였다. RSC의 무대 디자이너 스티븐 루이스(Stephen B. Lewis)와 인텔, 이매지네리움 스튜디오의 인터뷰와 관련 자료 조사를 바탕으로 하여 템페스트 무대의 물리적 구성과 디지털 이미지가 어떻게 융합을 이루었는지에 집중하였다.
사례 분석을 통해 도출한 다원적 공연예술의 무대미술표현 특징은 다음과 같다. 첫째, 다중감각적 표현이다. 바이올린 페이즈와 슬립 노 모어는 작품을 감상하기 위해 시각과 더불어 후각, 청각, 촉각 등의 여러 감각을 이용하도록 유도하는 특징을 띠었다. 둘째, 상호작용성이다. 슬립 노 모어와 글로우, 템페스트는 무대미술이 관객이나 배우와 상호작용하며 관객의 감상 효과를 증대시키는 특징을 띠었다. 셋째, 4차 산업기술의 활용이다. 디지털 혁명으로 일컬어지는 3차 산업혁명 기술을 기반으로 한 4차 산업기술 활용을 통해, 글로우와 템페스트는 디지털 이미지의 허상적 성격을 미적으로 활용하여 비물질적 이미지를 구체적인 모습으로 형상화하는 특징을 띠었다.
A broad consensus on the Pluralistic Performing Arts can be made by analyzing the three keywords; Pluralistic Aesthetics, Pluralistic Arts and Pluralistic Attitude which were applied to the arts.
This study includes cases on the Scenography Expressions tried in the pluralistic performing a...
A broad consensus on the Pluralistic Performing Arts can be made by analyzing the three keywords; Pluralistic Aesthetics, Pluralistic Arts and Pluralistic Attitude which were applied to the arts.
This study includes cases on the Scenography Expressions tried in the pluralistic performing arts. The selected works are 『Violin Phase』 by Anne Teresa De Keersmaeker, 『Sleep No More』 by Punch Drunk, 『Glow』 by Chunky Move and 『The Tempest』 by Royal Shakespeare Company(RSC). The focuses of the works are summarized below; Violin Phase is the fusion of music, painting, and dance, focusing on the movement of Teresa especially, and the change of the floor pattern according to the development of Steve Reich's Violin Phase. Sleep No More derives the audience's sensory experience induced by the theater and stage composition, focusing on the concept of body perception in post-drama: the active use of other senses and body movement resulting from the limited vision by the controlled situation and wearing a mask. Glow is of the scene composition and the interactive performance characteristics which are divided into the expansion of space-time and the expansion of the human body, by developing the scene in Glow. The Tempest is of the stage composition and similar hologram system. Based on interviews with RSC scene designers Stephen Lewis, Intel, and Imaginarium studios, as well as research on related materials, the focus explained was how the physical composition of The Tempest's stage and digital image had been fused.
The characteristics of the stage art expression of the pluralistic performing arts after this study are as follows; First, it is a multisensory expression. Violin Phase and Sleep No More contain a feature that induces the use of multiple senses; sight, smell, hearing, touch, etc. to express the work. Second, it is interactive. Sleep No More, Glow, and The Tempest contain features where the Scenography enhances the audience's sentiment by interacting with the actors on stage. Third, it’s by the use of fourth industrial technology which has come after the third industrial revolution. With the benefit of the new technology which is called the digital revolution, Glow and The Tempest aesthetically utilize the virtual characteristics of digital images to shape the immaterial images into concrete shapes.
A broad consensus on the Pluralistic Performing Arts can be made by analyzing the three keywords; Pluralistic Aesthetics, Pluralistic Arts and Pluralistic Attitude which were applied to the arts.
This study includes cases on the Scenography Expressions tried in the pluralistic performing arts. The selected works are 『Violin Phase』 by Anne Teresa De Keersmaeker, 『Sleep No More』 by Punch Drunk, 『Glow』 by Chunky Move and 『The Tempest』 by Royal Shakespeare Company(RSC). The focuses of the works are summarized below; Violin Phase is the fusion of music, painting, and dance, focusing on the movement of Teresa especially, and the change of the floor pattern according to the development of Steve Reich's Violin Phase. Sleep No More derives the audience's sensory experience induced by the theater and stage composition, focusing on the concept of body perception in post-drama: the active use of other senses and body movement resulting from the limited vision by the controlled situation and wearing a mask. Glow is of the scene composition and the interactive performance characteristics which are divided into the expansion of space-time and the expansion of the human body, by developing the scene in Glow. The Tempest is of the stage composition and similar hologram system. Based on interviews with RSC scene designers Stephen Lewis, Intel, and Imaginarium studios, as well as research on related materials, the focus explained was how the physical composition of The Tempest's stage and digital image had been fused.
The characteristics of the stage art expression of the pluralistic performing arts after this study are as follows; First, it is a multisensory expression. Violin Phase and Sleep No More contain a feature that induces the use of multiple senses; sight, smell, hearing, touch, etc. to express the work. Second, it is interactive. Sleep No More, Glow, and The Tempest contain features where the Scenography enhances the audience's sentiment by interacting with the actors on stage. Third, it’s by the use of fourth industrial technology which has come after the third industrial revolution. With the benefit of the new technology which is called the digital revolution, Glow and The Tempest aesthetically utilize the virtual characteristics of digital images to shape the immaterial images into concrete shapes.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.