완벽주의적 자기제시와 사회불안의 관계 : 자기개념 명확성과 정서표현 양가성의 매개효과 A study on effect of perfectionistic self-presentation on social anxiety : the mediating effect of self concept clarity and ambivalence over emotional expressiveness원문보기
본 연구는 대학생을 대상으로 완벽주의적 자기제시와 사회불안의 관계에 있어 자기개념 명확성과 정서표현 양가성의 이중매개효과를 검증하고자 했다. 본 연구를 위해 전국에서 거주하는 대학생 400명을 대상으로 온라인 설문을 진행하였으며, 이들 중 365명을 대상으로 완벽주의적 자기제시 척도(PSPS-K), 사회적 상호작용 불안 척도(SIAS), 자기개념 명확성 척도(SCCS), 정서표현 양가성 척도(AEQ-K)를 실시하였다. 수집된 자료는 ...
본 연구는 대학생을 대상으로 완벽주의적 자기제시와 사회불안의 관계에 있어 자기개념 명확성과 정서표현 양가성의 이중매개효과를 검증하고자 했다. 본 연구를 위해 전국에서 거주하는 대학생 400명을 대상으로 온라인 설문을 진행하였으며, 이들 중 365명을 대상으로 완벽주의적 자기제시 척도(PSPS-K), 사회적 상호작용 불안 척도(SIAS), 자기개념 명확성 척도(SCCS), 정서표현 양가성 척도(AEQ-K)를 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS 25.0와 SPSS Process Macro 3.5를 사용하여 분석하였다. 본 연구의 주요결과는 첫째, 상관분석 결과 대학생의 완벽주의적 자기제시는 사회불안과 정서표현 양가성과 정적 상관이 있는 반면, 자기개념 명확성과 부적 상관이 있었다. 둘째, 완벽주의적 자기제시와 사회불안의 관계에서 자기개념 명확성의 부분매개효과가 검증되었다. 셋째, 완벽주의적 자기제시와 사회불안의 관계에서 정서표현 양가성의 부분매개효과가 검증되었다. 넷째, 완벽주의적 자기제시와 사회불안의 관계에서 자기개념 명확성과 정서표현 양가성의 이중매개효과가 검증되었다. 결국 대학생의 완벽주의적 자기제시가 사회불안을 증가시킬 수 있다. 또한 완벽주의적 자기제시가 자기개념 명확성을 감소시키고, 이 감소된 자기개념 명확성이 정서표현 양가성을 증가시켜 사회불안을 증가시킨다고 할 수 있다. 본 연구를 통해 대학생의 사회불안을 감소시키기 위해서는 완벽주의적 자기제시의 감소나 완화를 위한 개입도 중요하지만, 자기개념 명확성을 증진시키고 정서표현 양가성을 감소시키는 개입도 매우 필요하다는 것을 실증적으로 검증하고자 시도했다. 본 연구에서는 완벽주의적 자기제시 수준이 증가하여 발생할 수 있는 사회불안의 치료개입에 대해 논의하였고, 본 연구의 의의와 제한점을 제시하였다.
본 연구는 대학생을 대상으로 완벽주의적 자기제시와 사회불안의 관계에 있어 자기개념 명확성과 정서표현 양가성의 이중매개효과를 검증하고자 했다. 본 연구를 위해 전국에서 거주하는 대학생 400명을 대상으로 온라인 설문을 진행하였으며, 이들 중 365명을 대상으로 완벽주의적 자기제시 척도(PSPS-K), 사회적 상호작용 불안 척도(SIAS), 자기개념 명확성 척도(SCCS), 정서표현 양가성 척도(AEQ-K)를 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS 25.0와 SPSS Process Macro 3.5를 사용하여 분석하였다. 본 연구의 주요결과는 첫째, 상관분석 결과 대학생의 완벽주의적 자기제시는 사회불안과 정서표현 양가성과 정적 상관이 있는 반면, 자기개념 명확성과 부적 상관이 있었다. 둘째, 완벽주의적 자기제시와 사회불안의 관계에서 자기개념 명확성의 부분매개효과가 검증되었다. 셋째, 완벽주의적 자기제시와 사회불안의 관계에서 정서표현 양가성의 부분매개효과가 검증되었다. 넷째, 완벽주의적 자기제시와 사회불안의 관계에서 자기개념 명확성과 정서표현 양가성의 이중매개효과가 검증되었다. 결국 대학생의 완벽주의적 자기제시가 사회불안을 증가시킬 수 있다. 또한 완벽주의적 자기제시가 자기개념 명확성을 감소시키고, 이 감소된 자기개념 명확성이 정서표현 양가성을 증가시켜 사회불안을 증가시킨다고 할 수 있다. 본 연구를 통해 대학생의 사회불안을 감소시키기 위해서는 완벽주의적 자기제시의 감소나 완화를 위한 개입도 중요하지만, 자기개념 명확성을 증진시키고 정서표현 양가성을 감소시키는 개입도 매우 필요하다는 것을 실증적으로 검증하고자 시도했다. 본 연구에서는 완벽주의적 자기제시 수준이 증가하여 발생할 수 있는 사회불안의 치료개입에 대해 논의하였고, 본 연구의 의의와 제한점을 제시하였다.
This study was to verify the relationship between college students’ perfectionistic self-presentation and social anxiety by sequentially partially mediated self-concept clarity and ambivalence over emotional expressiveness. Perfectionistic Self-Presentation Scale-K(PSPS-K), Social Interaction Anxiet...
This study was to verify the relationship between college students’ perfectionistic self-presentation and social anxiety by sequentially partially mediated self-concept clarity and ambivalence over emotional expressiveness. Perfectionistic Self-Presentation Scale-K(PSPS-K), Social Interaction Anxiety Scale(SIAS), Self-Concept Clarity Scale (SCCS), and Ambivalence over Emotional Expressiveness Questionnaire-K(AEQ-K) were administered to 365 college students. The data were analyzed by SPSS 25.0 and SPSS PROCESS Macro 3.5. The main results were as follows. First, perfectionistic self- presentation, social anxiety were statistically significantly positively correlated with ambivalence over emotional expressiveness, but negatively with self-concept clarity. Second, the perfectionistic self- presentation increased social anxiety partially mediated by self- concept clarity. Third, the perfectionistic self-presentation activated social anxiety partially mediated by ambivalence over emotional expressiveness. Fourth, the perfectionistic self-presentation augmented social anxiety sequentially partially mediated by self-concept clarity and ambivalence over emotional expressiveness. It was suggested that individuals with high level of social anxiety experience poor self- concept clarity, leading to more ambivalence over emotional expressiveness only to intense social anxiety. Finally, the development and implementation of various psychological interventions to prevent and treat inappropriate perfectionism and social anxiety. The limitation and future tasks were discussed.
This study was to verify the relationship between college students’ perfectionistic self-presentation and social anxiety by sequentially partially mediated self-concept clarity and ambivalence over emotional expressiveness. Perfectionistic Self-Presentation Scale-K(PSPS-K), Social Interaction Anxiety Scale(SIAS), Self-Concept Clarity Scale (SCCS), and Ambivalence over Emotional Expressiveness Questionnaire-K(AEQ-K) were administered to 365 college students. The data were analyzed by SPSS 25.0 and SPSS PROCESS Macro 3.5. The main results were as follows. First, perfectionistic self- presentation, social anxiety were statistically significantly positively correlated with ambivalence over emotional expressiveness, but negatively with self-concept clarity. Second, the perfectionistic self- presentation increased social anxiety partially mediated by self- concept clarity. Third, the perfectionistic self-presentation activated social anxiety partially mediated by ambivalence over emotional expressiveness. Fourth, the perfectionistic self-presentation augmented social anxiety sequentially partially mediated by self-concept clarity and ambivalence over emotional expressiveness. It was suggested that individuals with high level of social anxiety experience poor self- concept clarity, leading to more ambivalence over emotional expressiveness only to intense social anxiety. Finally, the development and implementation of various psychological interventions to prevent and treat inappropriate perfectionism and social anxiety. The limitation and future tasks were discussed.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.