K-DST로 선별된 발달지체영유아의 영역별 발달지원을 위한 심리운동 프로그램 개발 및 효과 Development and effect of psychomotorik program to support developmental domains of preschool child with developmental delays screened in K-DST원문보기
본 연구의 목적은 K-DST로 선별된 발달지체영유아를 대상으로 K-DST의 각 하위 영역(대근육운동 영역, 소근육운동 영역, 인지 영역, 언어 영역, 사회성 영역, 자조)을 통합적으로 지원할 수 있는 PMÜ 기반 심리운동 프로그램을 개발하고, 발달지체영유아의 영역별 발달지원에 효과가 있는지를 알아보는 것에 있다. 이를 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 발달지체영유아의 영역별 발달지원을 위한 PMÜ 기반 심리운동 프로그램의 구성은 어떠한가?
1-1. PMÜ 기반 심리운동 프로그램의 목적 및 목표는 어떠한가? 1-2. PMÜ 기반 심리운동 프로그램의 내용구성은 어떠한가? 1-3. PMÜ 기반 심리운동 프로그램의 교수학습 방법은 어떠한가? 1-4. PMÜ 기반 심리운동 프로그램의 평가는 어떠한가?
연구문제 2. PMÜ 기반 심리운동 프로그램이 발달지체영유아의 영역별 발달지원에 효과가 있는가?
2-1. 대근육운동 영역에 미치는 효과는 어떠한가? 2-2. 소근육운동 영역에 미치는 효과는 어떠한가? 2-3. 인지 영역에 미치는 효과는 어떠한가? 2-4. 언어 영역에 미치는 효과는 어떠한가? 2-5. 사회성 영역에 미치는 효과는 어떠한가? 2-6. 자조 영역에 미치는 효과는 어떠한가?
연구문제1. K-DST로 선별된 발달지체영유아의 영역별 발달지원을 위한 심리운동 프로그램의 구성은 선행연구 및 문헌 분석을 토대로 전문가 협의를 거쳐 시안을 구성하였다. 프로그램은 PMÜ 이론을 기반으로 영역별 발달지원을 위해 지연된 감각 및 운동기능이 활성화 될수록 전체 발달 과정에 더 긍정적인 영향을 미친다는 관점에서 구성하였다. 예비연구로서 프로그램의 현장 적용 가능성과 ...
본 연구의 목적은 K-DST로 선별된 발달지체영유아를 대상으로 K-DST의 각 하위 영역(대근육운동 영역, 소근육운동 영역, 인지 영역, 언어 영역, 사회성 영역, 자조)을 통합적으로 지원할 수 있는 PMÜ 기반 심리운동 프로그램을 개발하고, 발달지체영유아의 영역별 발달지원에 효과가 있는지를 알아보는 것에 있다. 이를 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 발달지체영유아의 영역별 발달지원을 위한 PMÜ 기반 심리운동 프로그램의 구성은 어떠한가?
1-1. PMÜ 기반 심리운동 프로그램의 목적 및 목표는 어떠한가? 1-2. PMÜ 기반 심리운동 프로그램의 내용구성은 어떠한가? 1-3. PMÜ 기반 심리운동 프로그램의 교수학습 방법은 어떠한가? 1-4. PMÜ 기반 심리운동 프로그램의 평가는 어떠한가?
연구문제 2. PMÜ 기반 심리운동 프로그램이 발달지체영유아의 영역별 발달지원에 효과가 있는가?
2-1. 대근육운동 영역에 미치는 효과는 어떠한가? 2-2. 소근육운동 영역에 미치는 효과는 어떠한가? 2-3. 인지 영역에 미치는 효과는 어떠한가? 2-4. 언어 영역에 미치는 효과는 어떠한가? 2-5. 사회성 영역에 미치는 효과는 어떠한가? 2-6. 자조 영역에 미치는 효과는 어떠한가?
연구문제1. K-DST로 선별된 발달지체영유아의 영역별 발달지원을 위한 심리운동 프로그램의 구성은 선행연구 및 문헌 분석을 토대로 전문가 협의를 거쳐 시안을 구성하였다. 프로그램은 PMÜ 이론을 기반으로 영역별 발달지원을 위해 지연된 감각 및 운동기능이 활성화 될수록 전체 발달 과정에 더 긍정적인 영향을 미친다는 관점에서 구성하였다. 예비연구로서 프로그램의 현장 적용 가능성과 타당도를 검증한 후 최종안을 구성하였다. 연구문제2. PMÜ 기반 심리운동 프로그램의 효과검증을 위해 발달지체영유아 66명(실험집단 33명, 통제집단 33명)을 대상으로 본 연구에서 개발한 프로그램을 적용하였다. 프로그램 적용은 9주 동안 주 2회씩 총 18회가 실시되었다. 실험집단은 PMÜ 기반 심리운동 프로그램을 적용하였고, 통제집단은 일반적인 오전 실내외 활동 및 오후 자유선택 활동을 진행하였다. 자료분석에서 대근육운동 영역, 소근육운동 영역, 인지 영역, 언어 영역, 사회성 영역, 자조 영역 검사는 SPSSWIN 21.0 프로그램으로 통계 처리하며 실험집단과 통제집단의 동질성 검증을 위한 독립표본 t검증 실시, 사전·사후검사 결과를 토대로 평균과 표준편차를 산출하고 집단 간 독립표본 t검증을 실시하였다.
연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, PMÜ 기반 심리운동 프로그램이 발달지체영유아의 대근육운동 발달지원에 미치는 효과를 분석한 결과, 긍정적 효과가 있음을 알 수 있었다. 공간적 위치와 균형감각 연습, 신체 인식, 신체 조절, 미세 조정, 실행 중인 동작에 대한 제동 경험을 통해 대근육운동 영역의 하위요소를 지원하여 발달지체영유아의 대근육운동 영역 발달지원에 효과가 있음을 알 수 있었다. 둘째, PMÜ 기반 심리운동 프로그램이 발달지체영유아의 소근육운동 발달지원에 미치는 효과를 분석한 결과, 긍정적 효과가 있음을 알 수 있었다. 미세 조정, 사물 조작, 손과 손가락 이동성, 손의 힘, 눈과 손의 협응 등의 경험을 통해 소근육운동 영역의 하위요소를 지원하여 발달지체영유아의 소근육운동 영역 발달지원에 효과가 있음을 알 수 있었다. 셋째, PMÜ 기반 심리운동 프로그램이 발달지체영유아의 인지 발달지원에 미치는 효과를 분석한 결과, 긍정적 효과가 있음을 알 수 있었다. 감각기관을 통한 변별, 도구가 어떻게 작동하는지에 대한 탐구, 창의적 표현작업 등을 통해 인지 영역의 하위요소를 지원하여 발달지체영유아의 인지 영역 발달지원에 효과가 있음을 알 수 있었다. 넷째, PMÜ 기반 심리운동 프로그램이 발달지체영유아의 언어 발달지원에 미치는 효과를 분석한 결과, 긍정적 효과가 있음을 알 수 있었다. 공간과 사물에 대한 느낌 표현, 공통된 리듬 찾기, 단어 리듬 연습, 새로운 도구나 사물을 제시하고 스스로 시도할 수 있는 연습 등을 통해 언어 영역의 하위요소를 지원하여 발달지체영유아의 언어 영역 발달지원에 효과가 있음을 알 수 있었다. 다섯째, PMÜ 기반 심리운동 프로그램이 발달지체영유아의 사회성 발달지원에 미치는 효과를 분석한 결과, 긍정적 효과가 있음을 알 수 있었다. 공통성에 대한 적응연습, 역할극을 통한 표현작업, 협력 활동 등을 통해 사회성 영역의 하위요소를 지원하여 발달지체영유아의 사회성 영역 발달지원에 효과가 있음을 알 수 있었다. 여섯째, PMÜ 기반 심리운동 프로그램이 발달지체영유아의 자조 발달지원에 미치는 효과를 분석한 결과, 긍정적 효과가 있음을 알 수 있었다. 로프로 매듭 짓기, 움직임 수정, 움직임 연습, 신체를 이용하여 도구를 옮기는 활동, 사물 조작 등을 통해 자조 영역의 하위요소를 지원하여 발달지체영유아의 자조 영역 발달지원에 효과가 있음을 알 수 있었다. 이러한 결과를 토대로 PMÜ 기반 심리운동 프로그램이 K-DST로 선별된 발달지체영유아의 영역별 발달지원에 효과가 있다는 결론을 내릴 수 있다. 이 연구 결과는 PMÜ 기반 심리운동 프로그램을 사용하여 K-DST의 진단영역인 발달지체영유아의 대근육운동 영역, 소근육운동 영역, 인지 영역, 언어 영역, 사회성 영역, 자조 영역에 맞추어 발달지체영유아의 영역별 발달지원에 다양하게 활용될 것이다.
본 연구의 목적은 K-DST로 선별된 발달지체영유아를 대상으로 K-DST의 각 하위 영역(대근육운동 영역, 소근육운동 영역, 인지 영역, 언어 영역, 사회성 영역, 자조)을 통합적으로 지원할 수 있는 PMÜ 기반 심리운동 프로그램을 개발하고, 발달지체영유아의 영역별 발달지원에 효과가 있는지를 알아보는 것에 있다. 이를 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 발달지체영유아의 영역별 발달지원을 위한 PMÜ 기반 심리운동 프로그램의 구성은 어떠한가?
1-1. PMÜ 기반 심리운동 프로그램의 목적 및 목표는 어떠한가? 1-2. PMÜ 기반 심리운동 프로그램의 내용구성은 어떠한가? 1-3. PMÜ 기반 심리운동 프로그램의 교수학습 방법은 어떠한가? 1-4. PMÜ 기반 심리운동 프로그램의 평가는 어떠한가?
연구문제 2. PMÜ 기반 심리운동 프로그램이 발달지체영유아의 영역별 발달지원에 효과가 있는가?
2-1. 대근육운동 영역에 미치는 효과는 어떠한가? 2-2. 소근육운동 영역에 미치는 효과는 어떠한가? 2-3. 인지 영역에 미치는 효과는 어떠한가? 2-4. 언어 영역에 미치는 효과는 어떠한가? 2-5. 사회성 영역에 미치는 효과는 어떠한가? 2-6. 자조 영역에 미치는 효과는 어떠한가?
연구문제1. K-DST로 선별된 발달지체영유아의 영역별 발달지원을 위한 심리운동 프로그램의 구성은 선행연구 및 문헌 분석을 토대로 전문가 협의를 거쳐 시안을 구성하였다. 프로그램은 PMÜ 이론을 기반으로 영역별 발달지원을 위해 지연된 감각 및 운동기능이 활성화 될수록 전체 발달 과정에 더 긍정적인 영향을 미친다는 관점에서 구성하였다. 예비연구로서 프로그램의 현장 적용 가능성과 타당도를 검증한 후 최종안을 구성하였다. 연구문제2. PMÜ 기반 심리운동 프로그램의 효과검증을 위해 발달지체영유아 66명(실험집단 33명, 통제집단 33명)을 대상으로 본 연구에서 개발한 프로그램을 적용하였다. 프로그램 적용은 9주 동안 주 2회씩 총 18회가 실시되었다. 실험집단은 PMÜ 기반 심리운동 프로그램을 적용하였고, 통제집단은 일반적인 오전 실내외 활동 및 오후 자유선택 활동을 진행하였다. 자료분석에서 대근육운동 영역, 소근육운동 영역, 인지 영역, 언어 영역, 사회성 영역, 자조 영역 검사는 SPSS WIN 21.0 프로그램으로 통계 처리하며 실험집단과 통제집단의 동질성 검증을 위한 독립표본 t검증 실시, 사전·사후검사 결과를 토대로 평균과 표준편차를 산출하고 집단 간 독립표본 t검증을 실시하였다.
연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, PMÜ 기반 심리운동 프로그램이 발달지체영유아의 대근육운동 발달지원에 미치는 효과를 분석한 결과, 긍정적 효과가 있음을 알 수 있었다. 공간적 위치와 균형감각 연습, 신체 인식, 신체 조절, 미세 조정, 실행 중인 동작에 대한 제동 경험을 통해 대근육운동 영역의 하위요소를 지원하여 발달지체영유아의 대근육운동 영역 발달지원에 효과가 있음을 알 수 있었다. 둘째, PMÜ 기반 심리운동 프로그램이 발달지체영유아의 소근육운동 발달지원에 미치는 효과를 분석한 결과, 긍정적 효과가 있음을 알 수 있었다. 미세 조정, 사물 조작, 손과 손가락 이동성, 손의 힘, 눈과 손의 협응 등의 경험을 통해 소근육운동 영역의 하위요소를 지원하여 발달지체영유아의 소근육운동 영역 발달지원에 효과가 있음을 알 수 있었다. 셋째, PMÜ 기반 심리운동 프로그램이 발달지체영유아의 인지 발달지원에 미치는 효과를 분석한 결과, 긍정적 효과가 있음을 알 수 있었다. 감각기관을 통한 변별, 도구가 어떻게 작동하는지에 대한 탐구, 창의적 표현작업 등을 통해 인지 영역의 하위요소를 지원하여 발달지체영유아의 인지 영역 발달지원에 효과가 있음을 알 수 있었다. 넷째, PMÜ 기반 심리운동 프로그램이 발달지체영유아의 언어 발달지원에 미치는 효과를 분석한 결과, 긍정적 효과가 있음을 알 수 있었다. 공간과 사물에 대한 느낌 표현, 공통된 리듬 찾기, 단어 리듬 연습, 새로운 도구나 사물을 제시하고 스스로 시도할 수 있는 연습 등을 통해 언어 영역의 하위요소를 지원하여 발달지체영유아의 언어 영역 발달지원에 효과가 있음을 알 수 있었다. 다섯째, PMÜ 기반 심리운동 프로그램이 발달지체영유아의 사회성 발달지원에 미치는 효과를 분석한 결과, 긍정적 효과가 있음을 알 수 있었다. 공통성에 대한 적응연습, 역할극을 통한 표현작업, 협력 활동 등을 통해 사회성 영역의 하위요소를 지원하여 발달지체영유아의 사회성 영역 발달지원에 효과가 있음을 알 수 있었다. 여섯째, PMÜ 기반 심리운동 프로그램이 발달지체영유아의 자조 발달지원에 미치는 효과를 분석한 결과, 긍정적 효과가 있음을 알 수 있었다. 로프로 매듭 짓기, 움직임 수정, 움직임 연습, 신체를 이용하여 도구를 옮기는 활동, 사물 조작 등을 통해 자조 영역의 하위요소를 지원하여 발달지체영유아의 자조 영역 발달지원에 효과가 있음을 알 수 있었다. 이러한 결과를 토대로 PMÜ 기반 심리운동 프로그램이 K-DST로 선별된 발달지체영유아의 영역별 발달지원에 효과가 있다는 결론을 내릴 수 있다. 이 연구 결과는 PMÜ 기반 심리운동 프로그램을 사용하여 K-DST의 진단영역인 발달지체영유아의 대근육운동 영역, 소근육운동 영역, 인지 영역, 언어 영역, 사회성 영역, 자조 영역에 맞추어 발달지체영유아의 영역별 발달지원에 다양하게 활용될 것이다.
The purpose of this study is to provide integrated support for each sub-domain of K-DST(gross motor, fine motor, cognition, language, sociality, self-help) for preschool child with developmental delays screened in K-DST. It is to develop a PMÜ-based psychomotorik program and to find ...
The purpose of this study is to provide integrated support for each sub-domain of K-DST(gross motor, fine motor, cognition, language, sociality, self-help) for preschool child with developmental delays screened in K-DST. It is to develop a PMÜ-based psychomotorik program and to find out if it is effective in supporting the development of preschool child with developmental delays by area. The research questions set for this purpose are as follows. Research Question 1. What is the composition of the psychomotorik program based on the PMÜ to support the development domains of Preschool child with developmental delay? 1-1. What are the goals and objectives of the PMÜ based psychomotorik program? 1-2. What is the content structure of the PMÜ based psychomotorik program? 1-3. How is the teaching and learning method of the PMÜ based psychomotorik program? 1-4. What is the evaluation of the PMÜ based psychomotorik program? Research Question 2. Is the PMÜ based psychomotorik program effective in supporting the development domains of preschool child with developmental delay? 2-1. What is the effect on gross motor domain? 2-2. What is the effect on fine motor domain? 2-3. What is the effect on cognitive domain? 2-4. What is the effect on language domain? 2-5. What is the effect on social domain? 2-6. What is the effect on self-help domain? Research Question 1. The composition of the psychomotorik program for developmental support by area of preschool child with developmental delay screened in K-DST was formulated through expert consultation based on previous research and literature analysis. Based on the PMÜ theory, the program was constructed from the point of view that the more the delayed sensory and motor functions are activated, the more positively it affects the overall developmental process for development support by domain. As a preliminary study, the final draft was constructed after verifying the field applicability and validity of the program. Research Question 2. To verify the field application and effectiveness of the PMÜ based psychomotorik program, the psychomotorik program was set as an independent variable, and development by domain was set as a dependent variable, and quantitative and qualitative research were conducted on 66 preschool child with developmental delay(33 in the experimental group, 33 in the control group). Program application was conducted twice a week for a total of 18 times for 9 weeks. The experimental group applied the PMÜ based psychomotorik program, and the control group conducted general indoor and outdoor activities in the morning and free choice activities in the afternoon. In data analysis, the tests in the areas of gross motor, fine motor, cognitive, language, sociality, and self-help are statistically processed by the SPSS WIN 21.0 program, and independent sample t-test is conducted to verify the homogeneity of the experimental group and the control group, and the average based on the pre- and post- test results and standard deviation were calculated, and independent sample t-test verification was performed between groups. The results obtained through the study are as follows. First, as a result of analyzing the effect of PMÜ-based psychomotorik program on the developmental support of gross motor in preschool child with developmental delay, it was found that there was a positive effect. It has been shown that it is effective in supporting the development of the gross motor domain of preschool child with developmental delay by supporting sub-elements of the gross motor domain through spatial location and balance practice, body recognition, body control, fine adjustment, and braking experience for running movements. Second, as a result of analyzing the effect of PMÜ-based psychomotorik program on the development of fine motor development support for preschool child with developmental delay, it was found that there was a positive effect. Through experiences such as fine-tuning, object manipulation, hand-finger mobility, hand strength, and eye-hand coordination, it can be seen that it is effective in supporting the development of the fine motor domain of preschool child with developmental delays by supporting sub-elements of the fine motor domain. Third, as a result of analyzing the effect of PMÜ-based psychomotorik program on cognitive development support of preschool child with developmental delay, it was found that there was a positive effect. It was found to be effective in supporting the development of cognitive domains of preschool child with developmental delays by supporting sub-elements of the cognitive domain through discrimination through sensory organs, exploration of how tools work, and creative expression work. Fourth, as a result of analyzing the effect of PMÜ-based psychomotorik program on language development support of preschool child with developmental delay, it was found that there was a positive effect. It is effective in supporting the development of the language domain of preschool child with developmental delays by supporting sub-elements of the language domain through expressions of feeling about space and objects, finding common rhythms, practicing word rhythms, and practicing to present new tools or objects and try on their own. Fifth, as a result of analyzing the effect of PMÜ-based psychomotorik program on the social development support of preschool child with developmental delay, it was found that there was a positive effect. It was found that it was effective in supporting the development of the social domain of preschool child with developmental delays by supporting the sub-elements of the social domain through adaptation practice for commonality, expression work through role play, and cooperative activities. Sixth, as a result of analyzing the effect of PMÜ-based psychomotorik program on self-help development support for preschool child with developmental delay, it was found that there was a positive effect. It was found to be effective in supporting the development of the self-help area of preschool child with developmental delays by supporting the sub-elements of the self-help area through rope knotting, movement correction, movement practice, moving tools using the body, and manipulating objects. From the above, it can be concluded that the PMÜ based psychomotorik program developed in this study is suitable as a program to support the development of preschool child with developmental delays screened in K-DST by domain. Based on these results, it can be concluded that the PMÜ-based psychomotorik program is effective in supporting the development of preschool child with developmental delays screened in K-DST by domain. The results of this study are based on the PMÜ-based psychomotorik program to match the K-DST's diagnostic areas, such as gross motor domain, fine motor domain, cognitive domain, language domain, sociality domain, and self-help domain. It will be used in various ways to support the development by domain.
The purpose of this study is to provide integrated support for each sub-domain of K-DST(gross motor, fine motor, cognition, language, sociality, self-help) for preschool child with developmental delays screened in K-DST. It is to develop a PMÜ-based psychomotorik program and to find out if it is effective in supporting the development of preschool child with developmental delays by area. The research questions set for this purpose are as follows. Research Question 1. What is the composition of the psychomotorik program based on the PMÜ to support the development domains of Preschool child with developmental delay? 1-1. What are the goals and objectives of the PMÜ based psychomotorik program? 1-2. What is the content structure of the PMÜ based psychomotorik program? 1-3. How is the teaching and learning method of the PMÜ based psychomotorik program? 1-4. What is the evaluation of the PMÜ based psychomotorik program? Research Question 2. Is the PMÜ based psychomotorik program effective in supporting the development domains of preschool child with developmental delay? 2-1. What is the effect on gross motor domain? 2-2. What is the effect on fine motor domain? 2-3. What is the effect on cognitive domain? 2-4. What is the effect on language domain? 2-5. What is the effect on social domain? 2-6. What is the effect on self-help domain? Research Question 1. The composition of the psychomotorik program for developmental support by area of preschool child with developmental delay screened in K-DST was formulated through expert consultation based on previous research and literature analysis. Based on the PMÜ theory, the program was constructed from the point of view that the more the delayed sensory and motor functions are activated, the more positively it affects the overall developmental process for development support by domain. As a preliminary study, the final draft was constructed after verifying the field applicability and validity of the program. Research Question 2. To verify the field application and effectiveness of the PMÜ based psychomotorik program, the psychomotorik program was set as an independent variable, and development by domain was set as a dependent variable, and quantitative and qualitative research were conducted on 66 preschool child with developmental delay(33 in the experimental group, 33 in the control group). Program application was conducted twice a week for a total of 18 times for 9 weeks. The experimental group applied the PMÜ based psychomotorik program, and the control group conducted general indoor and outdoor activities in the morning and free choice activities in the afternoon. In data analysis, the tests in the areas of gross motor, fine motor, cognitive, language, sociality, and self-help are statistically processed by the SPSS WIN 21.0 program, and independent sample t-test is conducted to verify the homogeneity of the experimental group and the control group, and the average based on the pre- and post- test results and standard deviation were calculated, and independent sample t-test verification was performed between groups. The results obtained through the study are as follows. First, as a result of analyzing the effect of PMÜ-based psychomotorik program on the developmental support of gross motor in preschool child with developmental delay, it was found that there was a positive effect. It has been shown that it is effective in supporting the development of the gross motor domain of preschool child with developmental delay by supporting sub-elements of the gross motor domain through spatial location and balance practice, body recognition, body control, fine adjustment, and braking experience for running movements. Second, as a result of analyzing the effect of PMÜ-based psychomotorik program on the development of fine motor development support for preschool child with developmental delay, it was found that there was a positive effect. Through experiences such as fine-tuning, object manipulation, hand-finger mobility, hand strength, and eye-hand coordination, it can be seen that it is effective in supporting the development of the fine motor domain of preschool child with developmental delays by supporting sub-elements of the fine motor domain. Third, as a result of analyzing the effect of PMÜ-based psychomotorik program on cognitive development support of preschool child with developmental delay, it was found that there was a positive effect. It was found to be effective in supporting the development of cognitive domains of preschool child with developmental delays by supporting sub-elements of the cognitive domain through discrimination through sensory organs, exploration of how tools work, and creative expression work. Fourth, as a result of analyzing the effect of PMÜ-based psychomotorik program on language development support of preschool child with developmental delay, it was found that there was a positive effect. It is effective in supporting the development of the language domain of preschool child with developmental delays by supporting sub-elements of the language domain through expressions of feeling about space and objects, finding common rhythms, practicing word rhythms, and practicing to present new tools or objects and try on their own. Fifth, as a result of analyzing the effect of PMÜ-based psychomotorik program on the social development support of preschool child with developmental delay, it was found that there was a positive effect. It was found that it was effective in supporting the development of the social domain of preschool child with developmental delays by supporting the sub-elements of the social domain through adaptation practice for commonality, expression work through role play, and cooperative activities. Sixth, as a result of analyzing the effect of PMÜ-based psychomotorik program on self-help development support for preschool child with developmental delay, it was found that there was a positive effect. It was found to be effective in supporting the development of the self-help area of preschool child with developmental delays by supporting the sub-elements of the self-help area through rope knotting, movement correction, movement practice, moving tools using the body, and manipulating objects. From the above, it can be concluded that the PMÜ based psychomotorik program developed in this study is suitable as a program to support the development of preschool child with developmental delays screened in K-DST by domain. Based on these results, it can be concluded that the PMÜ-based psychomotorik program is effective in supporting the development of preschool child with developmental delays screened in K-DST by domain. The results of this study are based on the PMÜ-based psychomotorik program to match the K-DST's diagnostic areas, such as gross motor domain, fine motor domain, cognitive domain, language domain, sociality domain, and self-help domain. It will be used in various ways to support the development by domain.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.