본 연구는 어머니의 코칭역량과 양육효능감이 유아의 행복감에 어떠한 영향을 미치는가를 알아보고자 하였다. 이 연구 결과를 토대로 어머니의 코칭역량의 필요성을 시사하고 양육효능감을 높여 유아의 행복감을 증진 시킬 수 있는 기초자료로 제공하고자 한다.
본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 연구문제1. 어머니의 코칭역량, 양육효능감, 유아의 행복감의 일반적 인 경향은 어떠한가? 연구문제2. 어머니의 코칭역량과 양육효능감이 유아의 행복감 간의 관계는 어떠한가? 연구문제3. 어머니의 코칭역량과 양육효능감이 유아의 행복감에 미 치는 영향은 어떠한가?
본 연구는 서울, 경기, 충남 지역에 소재한 만3∼5세 자녀를 둔 유아의 어머니 340명을 대상으로 설문을 실시하였다. 회수 결과 전체 배포한 340부 중에서 응답이 누락되거나 무성의 하게 응답한 것을 제외한 후 최종적으로 327부를 연구에 사용하였다. 본 연구에서 수집한 자료는 ...
본 연구는 어머니의 코칭역량과 양육효능감이 유아의 행복감에 어떠한 영향을 미치는가를 알아보고자 하였다. 이 연구 결과를 토대로 어머니의 코칭역량의 필요성을 시사하고 양육효능감을 높여 유아의 행복감을 증진 시킬 수 있는 기초자료로 제공하고자 한다.
본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 연구문제1. 어머니의 코칭역량, 양육효능감, 유아의 행복감의 일반적 인 경향은 어떠한가? 연구문제2. 어머니의 코칭역량과 양육효능감이 유아의 행복감 간의 관계는 어떠한가? 연구문제3. 어머니의 코칭역량과 양육효능감이 유아의 행복감에 미 치는 영향은 어떠한가?
본 연구는 서울, 경기, 충남 지역에 소재한 만3∼5세 자녀를 둔 유아의 어머니 340명을 대상으로 설문을 실시하였다. 회수 결과 전체 배포한 340부 중에서 응답이 누락되거나 무성의 하게 응답한 것을 제외한 후 최종적으로 327부를 연구에 사용하였다. 본 연구에서 수집한 자료는 SPSS 26.0 프로그램을 사용하여 자료를 분석하였다. 본 연구에서 연구 대상자의 일반적 경향을 알아보기 위해 빈도분석을 실시하였고 측정도구의 신뢰도를 살펴보기 위해 Cronbach’s ɑ 계수에 의한 내적 일치도를 산출하였다. 어머니의 코칭역량과 양육효능감, 유아의 행복감 간의 관련성을 알아보기 위해 Pearson의 적률상관계수를 산출 하였으며 어머니의 코칭역량과 양육효능감이 유아의 행복감에 미치는 영향을 알아보기 위하여 다중회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 연구문제를 바탕으로 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 어머니의 코칭역량, 양육효능감, 유아의 행복감의 일반적 경향을 살펴본 결과 어머니의 코칭역량 하위 변인 중 사회적역량이 가장 높은 평균을 보였고 성장촉진역량이 가장 낮은 평균을 보였으며, 어머니의 양육효능감은 건강하게 양육하는 능력이 가장 높은 평균을 보였고 전반적인 양육능력이 가장 낮은 평균을 보였다. 유아의 행복감은 건강이 가장 높은 평균을 보였으며 생활만족이 가장 낮은 평균을 보였다. 둘째, 어머니의 코칭역량과 양육효능감, 유아의 행복감 간의 관계를 살펴보면 어머니의 코칭역량과 양육효능감 하위요인은 유아의 행복감 하위요인과 모두 유의미한 정적 상관을 보였다. 셋째, 어머니의 코칭역량은 유아의 행복감에 의사존중역량, 자기성장역량, 관계형성역량이 영향을 미치고 어머니의 양육효능감은 의사소통능력, 훈육능력이 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이와 같은 연구결과는 어머니의 코칭역량과 양육효능감이 유아의 행복감을 증진 시키는 데 중요한 자료를 제공할 것이고, 나아가 어머니의 자녀에 대한 전문적인 코칭교육과 양육에 대한 자신감을 높이는 어머니의 역량 강화를 위한 연구에 도움을 줄 것으로 기대한다.
주제어: 코칭, 어머니의 코칭역량, 양육효능감, 행복감, 유아
본 연구는 어머니의 코칭역량과 양육효능감이 유아의 행복감에 어떠한 영향을 미치는가를 알아보고자 하였다. 이 연구 결과를 토대로 어머니의 코칭역량의 필요성을 시사하고 양육효능감을 높여 유아의 행복감을 증진 시킬 수 있는 기초자료로 제공하고자 한다.
본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 연구문제1. 어머니의 코칭역량, 양육효능감, 유아의 행복감의 일반적 인 경향은 어떠한가? 연구문제2. 어머니의 코칭역량과 양육효능감이 유아의 행복감 간의 관계는 어떠한가? 연구문제3. 어머니의 코칭역량과 양육효능감이 유아의 행복감에 미 치는 영향은 어떠한가?
본 연구는 서울, 경기, 충남 지역에 소재한 만3∼5세 자녀를 둔 유아의 어머니 340명을 대상으로 설문을 실시하였다. 회수 결과 전체 배포한 340부 중에서 응답이 누락되거나 무성의 하게 응답한 것을 제외한 후 최종적으로 327부를 연구에 사용하였다. 본 연구에서 수집한 자료는 SPSS 26.0 프로그램을 사용하여 자료를 분석하였다. 본 연구에서 연구 대상자의 일반적 경향을 알아보기 위해 빈도분석을 실시하였고 측정도구의 신뢰도를 살펴보기 위해 Cronbach’s ɑ 계수에 의한 내적 일치도를 산출하였다. 어머니의 코칭역량과 양육효능감, 유아의 행복감 간의 관련성을 알아보기 위해 Pearson의 적률상관계수를 산출 하였으며 어머니의 코칭역량과 양육효능감이 유아의 행복감에 미치는 영향을 알아보기 위하여 다중회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 연구문제를 바탕으로 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 어머니의 코칭역량, 양육효능감, 유아의 행복감의 일반적 경향을 살펴본 결과 어머니의 코칭역량 하위 변인 중 사회적역량이 가장 높은 평균을 보였고 성장촉진역량이 가장 낮은 평균을 보였으며, 어머니의 양육효능감은 건강하게 양육하는 능력이 가장 높은 평균을 보였고 전반적인 양육능력이 가장 낮은 평균을 보였다. 유아의 행복감은 건강이 가장 높은 평균을 보였으며 생활만족이 가장 낮은 평균을 보였다. 둘째, 어머니의 코칭역량과 양육효능감, 유아의 행복감 간의 관계를 살펴보면 어머니의 코칭역량과 양육효능감 하위요인은 유아의 행복감 하위요인과 모두 유의미한 정적 상관을 보였다. 셋째, 어머니의 코칭역량은 유아의 행복감에 의사존중역량, 자기성장역량, 관계형성역량이 영향을 미치고 어머니의 양육효능감은 의사소통능력, 훈육능력이 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이와 같은 연구결과는 어머니의 코칭역량과 양육효능감이 유아의 행복감을 증진 시키는 데 중요한 자료를 제공할 것이고, 나아가 어머니의 자녀에 대한 전문적인 코칭교육과 양육에 대한 자신감을 높이는 어머니의 역량 강화를 위한 연구에 도움을 줄 것으로 기대한다.
The purpose of this study was to investigate how mothers' coaching competency and parenting efficacy affect children's happiness. Based on the results of this study, it is intended to suggest the need for mothers' coaching capabilities and provide basic data that can enhance the sense of happiness o...
The purpose of this study was to investigate how mothers' coaching competency and parenting efficacy affect children's happiness. Based on the results of this study, it is intended to suggest the need for mothers' coaching capabilities and provide basic data that can enhance the sense of happiness of infants by increasing parenting efficacy.
The research questions set in this study are as follows. 1. What are the general trends of mothers' coaching competency, parenting efficacy, and infant's happiness? 2. What is the relationship between the mother's coaching competency and parenting efficacy and the infant's happiness? 3. What is the effect of mother's coaching competency and parenting efficacy on infant's happiness?
This study conducted a questionnaire survey on 340 mothers of infants with children aged 3-5 years located in Seoul, Gyeonggi, and Chungnam. As a result of the recovery, 327 copies were finally used for the study after excluding those with omissions or inattentive responses among the 340 copies distributed. The data collected in this study were analyzed using the SPSS 26.0 program. In this study, frequency analysis was performed to find out the general tendency of the study subjects, and the internal agreement was calculated by Cronbach's ɑ coefficient to examine the reliability of the measurement tool. Pearson's moment correlation coefficient was calculated to examine the relationship between the mother's coaching competency, parenting efficacy, and infant's happiness. Multiple regression analysis was performed to examine the effect of the mother's coaching competency and parenting efficacy on the infant's happiness. Based on the research questions of this study, the results are summarized as follows. First, as a result of examining the general trends of mothers' coaching competency, parenting efficacy, and infant's happiness, social competency showed the highest average among the sub-variables of mothers' coaching competency, and growth promotion capacity showed the lowest average. Healthy parenting ability showed the highest average, and overall parenting ability showed the lowest average. For the happiness of infants, health showed the highest average and life satisfaction showed the lowest average. Second, examining the relationship between mothers' coaching competency, parenting efficacy, and infant's happiness, the mother's coaching competency and parenting efficacy sub-factors showed a significant positive correlation with the infant's happiness sub-factor. Third, as for the mother's coaching ability, it was found that the ability to respect doctors, self-growth, and relationship formation had an effect on the happiness of the infant, and the communication ability and discipline ability affected the mother's parenting efficacy. The results of this study will provide important data for mothers' coaching competency and parenting efficacy to enhance the happiness of infants, and furthermore, for mothers' professional coaching education for their children and strengthening mothers' ability to increase their confidence in parenting. I hope it will help you with your research.
The purpose of this study was to investigate how mothers' coaching competency and parenting efficacy affect children's happiness. Based on the results of this study, it is intended to suggest the need for mothers' coaching capabilities and provide basic data that can enhance the sense of happiness of infants by increasing parenting efficacy.
The research questions set in this study are as follows. 1. What are the general trends of mothers' coaching competency, parenting efficacy, and infant's happiness? 2. What is the relationship between the mother's coaching competency and parenting efficacy and the infant's happiness? 3. What is the effect of mother's coaching competency and parenting efficacy on infant's happiness?
This study conducted a questionnaire survey on 340 mothers of infants with children aged 3-5 years located in Seoul, Gyeonggi, and Chungnam. As a result of the recovery, 327 copies were finally used for the study after excluding those with omissions or inattentive responses among the 340 copies distributed. The data collected in this study were analyzed using the SPSS 26.0 program. In this study, frequency analysis was performed to find out the general tendency of the study subjects, and the internal agreement was calculated by Cronbach's ɑ coefficient to examine the reliability of the measurement tool. Pearson's moment correlation coefficient was calculated to examine the relationship between the mother's coaching competency, parenting efficacy, and infant's happiness. Multiple regression analysis was performed to examine the effect of the mother's coaching competency and parenting efficacy on the infant's happiness. Based on the research questions of this study, the results are summarized as follows. First, as a result of examining the general trends of mothers' coaching competency, parenting efficacy, and infant's happiness, social competency showed the highest average among the sub-variables of mothers' coaching competency, and growth promotion capacity showed the lowest average. Healthy parenting ability showed the highest average, and overall parenting ability showed the lowest average. For the happiness of infants, health showed the highest average and life satisfaction showed the lowest average. Second, examining the relationship between mothers' coaching competency, parenting efficacy, and infant's happiness, the mother's coaching competency and parenting efficacy sub-factors showed a significant positive correlation with the infant's happiness sub-factor. Third, as for the mother's coaching ability, it was found that the ability to respect doctors, self-growth, and relationship formation had an effect on the happiness of the infant, and the communication ability and discipline ability affected the mother's parenting efficacy. The results of this study will provide important data for mothers' coaching competency and parenting efficacy to enhance the happiness of infants, and furthermore, for mothers' professional coaching education for their children and strengthening mothers' ability to increase their confidence in parenting. I hope it will help you with your research.
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