본 연구의 목적은 어머니와 영아교사의 민감성이 영아의 놀이성과 언어발달에 미치는 영향을 비교해보고, 어머니와 영아교사 민감성의 중요성을 확인해보는 데 있다. 이를 통해 영아 교사의 전문성을 높일 수 있는 방안을 모색하고자 하였다. 이와 같은 연구 목적에 따라 설정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 어머니와 영아교사의 민감성, 영아의 놀이성과 언어발달의 일반적 경향은 어떠한가? 연구문제 2. 어머니와 영아교사의 민감성, 영아의 놀이성과 언어발달 간의 상관관계는 어떠한가? 연구문제 3. 어머니와 영아교사의 민감성이 영아 놀이성에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 4. 어머니와 영아교사의 민감성이 영아 언어발달에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구는 경기도에 소재한 국공립과 법인어린이집에 재원중인 만 1, 2세 영아 264명과 그 영아들의 어머니 264명, 담임교사 57명을 연구대상으로 하였다. 자료의 통계처리는 ...
본 연구의 목적은 어머니와 영아교사의 민감성이 영아의 놀이성과 언어발달에 미치는 영향을 비교해보고, 어머니와 영아교사 민감성의 중요성을 확인해보는 데 있다. 이를 통해 영아 교사의 전문성을 높일 수 있는 방안을 모색하고자 하였다. 이와 같은 연구 목적에 따라 설정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 어머니와 영아교사의 민감성, 영아의 놀이성과 언어발달의 일반적 경향은 어떠한가? 연구문제 2. 어머니와 영아교사의 민감성, 영아의 놀이성과 언어발달 간의 상관관계는 어떠한가? 연구문제 3. 어머니와 영아교사의 민감성이 영아 놀이성에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 4. 어머니와 영아교사의 민감성이 영아 언어발달에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구는 경기도에 소재한 국공립과 법인어린이집에 재원중인 만 1, 2세 영아 264명과 그 영아들의 어머니 264명, 담임교사 57명을 연구대상으로 하였다. 자료의 통계처리는 SPSS 26.0 프로그램을 사용하여 자료를 분석하였으며, 각 연구 도구들의 Cronbach's 𝛼 계수를 산출하여 신뢰도를 검증하였다. 어머니와 영아교사의 민감성, 영아 놀이성, 언어발달의 평균과 표준편차를 산출하기 위해 기술통계를 확인하였고, 각 변인들간의 관계를 알아보기 위해 Pearson의 상관관계 분석을 하였다. 마지막으로 상호 연관성을 파악하기 위해 위계적 회귀분석을 실시한 결과는 다음과 같다. 첫째, 어머니와 영아교사의 민감성, 영아 놀이성과 언어발달의 일반적인 경향을 살펴보면 어머니와 영아교사의 민감성, 영아 놀이성과 언어발달 전체는 중간값 이상의 평균값을 나타냈다. 둘째, 어머니와 영아교사의 민감성, 영아 놀이성 및 언어발달 간의 상관관계를 살펴본 결과, 어머니의 민감성은 영아 놀이성과 상관이 없는 것으로 나타났으나, 언어발달에서는 어머니 민감성의 하위요인 중 정확성, 융통성, 적절성과 정적 상관관계를 나타냈다. 반면 영아교사의 민감성은 하위요인 모두 영아 놀이성과 정적 상관관계로 나타났고, 영아의 언어발달에서는 즉시성과 일관성에서 부적 상관관계로 나타냈다. 셋째, 어머니와 영아교사의 민감성이 영아 놀이성에 미치는 영향을 살펴본 결과, 어머니 민감성 하위요인 중 융통성과 영아교사의 민감성 하위요인 중 정확성, 즉시성이 영아 놀이성에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 어머니의 민감성 중 융통성이 높을수록, 영아교사 민감성 중 정확성과 즉시성이 높을수록 영아 놀이성이 높아진다는 것을 의미한다. 넷째, 어머니와 영아교사의 민감성이 영아 언어발달에 미치는 영향을 살펴본 결과, 어머니의 민감성 중 정확성과 융통성, 교사 민감성 중 정확성이 높을수록 언어발달에 긍정적인 영향을 미쳤고, 어머니 즉시성과 영아교사의 즉시성이 높을수록 영아의 언어발달에 부정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구를 통해 어머니 민감성의 하위요인 중 융통성이, 영아교사 민감성의 하위요인 중 정확성이 영아 놀이성과 언어발달에 모두 긍정적인 영향을 미치는 변인임을 확인하였다. 즉, 어머니에게는 영아들의 기질 및 성격, 개인별 발달 수준에 따른 특성을 잘 이해하고 반영해주는 능력인 융통성이 다른 변수들보다 중요하며, 영아교사에게는 영아들의 행동이나 놀이에 관심을 가지고 그들로부터 지각한 내용을 정확하게 해석해 공감해주는 능력인 정확성이 다른 민감성의 요인보다도 특히 중요하다고 할 수 있다. 이처럼 영아에게 미치는 민감성의 하위요인이 어머니와 영아교사가 다름을 알 수 있다. 이를 근거로 어머니의 민감성뿐만 아니라 영아교사 민감성의 중요성을 알리며 영아교사의 전문성을 함양시키기 위한 영아교사 교육 프로그램의 기초자료로 활용될 수 있을 것이다.
본 연구의 목적은 어머니와 영아교사의 민감성이 영아의 놀이성과 언어발달에 미치는 영향을 비교해보고, 어머니와 영아교사 민감성의 중요성을 확인해보는 데 있다. 이를 통해 영아 교사의 전문성을 높일 수 있는 방안을 모색하고자 하였다. 이와 같은 연구 목적에 따라 설정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 어머니와 영아교사의 민감성, 영아의 놀이성과 언어발달의 일반적 경향은 어떠한가? 연구문제 2. 어머니와 영아교사의 민감성, 영아의 놀이성과 언어발달 간의 상관관계는 어떠한가? 연구문제 3. 어머니와 영아교사의 민감성이 영아 놀이성에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 4. 어머니와 영아교사의 민감성이 영아 언어발달에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구는 경기도에 소재한 국공립과 법인어린이집에 재원중인 만 1, 2세 영아 264명과 그 영아들의 어머니 264명, 담임교사 57명을 연구대상으로 하였다. 자료의 통계처리는 SPSS 26.0 프로그램을 사용하여 자료를 분석하였으며, 각 연구 도구들의 Cronbach's 𝛼 계수를 산출하여 신뢰도를 검증하였다. 어머니와 영아교사의 민감성, 영아 놀이성, 언어발달의 평균과 표준편차를 산출하기 위해 기술통계를 확인하였고, 각 변인들간의 관계를 알아보기 위해 Pearson의 상관관계 분석을 하였다. 마지막으로 상호 연관성을 파악하기 위해 위계적 회귀분석을 실시한 결과는 다음과 같다. 첫째, 어머니와 영아교사의 민감성, 영아 놀이성과 언어발달의 일반적인 경향을 살펴보면 어머니와 영아교사의 민감성, 영아 놀이성과 언어발달 전체는 중간값 이상의 평균값을 나타냈다. 둘째, 어머니와 영아교사의 민감성, 영아 놀이성 및 언어발달 간의 상관관계를 살펴본 결과, 어머니의 민감성은 영아 놀이성과 상관이 없는 것으로 나타났으나, 언어발달에서는 어머니 민감성의 하위요인 중 정확성, 융통성, 적절성과 정적 상관관계를 나타냈다. 반면 영아교사의 민감성은 하위요인 모두 영아 놀이성과 정적 상관관계로 나타났고, 영아의 언어발달에서는 즉시성과 일관성에서 부적 상관관계로 나타냈다. 셋째, 어머니와 영아교사의 민감성이 영아 놀이성에 미치는 영향을 살펴본 결과, 어머니 민감성 하위요인 중 융통성과 영아교사의 민감성 하위요인 중 정확성, 즉시성이 영아 놀이성에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 어머니의 민감성 중 융통성이 높을수록, 영아교사 민감성 중 정확성과 즉시성이 높을수록 영아 놀이성이 높아진다는 것을 의미한다. 넷째, 어머니와 영아교사의 민감성이 영아 언어발달에 미치는 영향을 살펴본 결과, 어머니의 민감성 중 정확성과 융통성, 교사 민감성 중 정확성이 높을수록 언어발달에 긍정적인 영향을 미쳤고, 어머니 즉시성과 영아교사의 즉시성이 높을수록 영아의 언어발달에 부정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구를 통해 어머니 민감성의 하위요인 중 융통성이, 영아교사 민감성의 하위요인 중 정확성이 영아 놀이성과 언어발달에 모두 긍정적인 영향을 미치는 변인임을 확인하였다. 즉, 어머니에게는 영아들의 기질 및 성격, 개인별 발달 수준에 따른 특성을 잘 이해하고 반영해주는 능력인 융통성이 다른 변수들보다 중요하며, 영아교사에게는 영아들의 행동이나 놀이에 관심을 가지고 그들로부터 지각한 내용을 정확하게 해석해 공감해주는 능력인 정확성이 다른 민감성의 요인보다도 특히 중요하다고 할 수 있다. 이처럼 영아에게 미치는 민감성의 하위요인이 어머니와 영아교사가 다름을 알 수 있다. 이를 근거로 어머니의 민감성뿐만 아니라 영아교사 민감성의 중요성을 알리며 영아교사의 전문성을 함양시키기 위한 영아교사 교육 프로그램의 기초자료로 활용될 수 있을 것이다.
The purpose of this study is to compare the effect of mothers’ and infant teachers’ sensitivity on infant playfulness and language development and to confirm the importance of mothers’ and infant teachers’ sensitivity. Through this, the study tried to find a method to increase the expertise of infan...
The purpose of this study is to compare the effect of mothers’ and infant teachers’ sensitivity on infant playfulness and language development and to confirm the importance of mothers’ and infant teachers’ sensitivity. Through this, the study tried to find a method to increase the expertise of infant teachers. The research problems set according to the purpose of the study are as follows.
1. What is the general tendency of mothers’ and infant teachers’ sensitivity, infant playfulness, and language development? 2. What is the correlation between mothers’ and infant teachers’ sensitivity, infant playfulness, and language development? 3. What is the effect of mothers’ and infant teachers’ sensitivity on infant playfulness? 4. What is the effect of mothers’ and infant teachers’ sensitivity on infant language development?
The participants were 264 infants aged 1 and 2 who enrolled in national, public, and corporate daycare centers in Gyeonggi, 264 mothers of the infants, and 57 teachers in charge. This study carried out data analysis using SPSS 26.0 and verified the reliability by calculating the Cronbach’s 𝛼 coefficient of each research tool. The study checked descriptive statistics to calculate the average and standard deviation of mothers’ and infant teachers’ sensitivity, infant playfulness, and language development. In addition, this study performed Pearson’s correlation analysis to identify the relationship between each variable. Finally, the results of hierarchical regression analysis to figure out the interrelation are as follows. First, when investigating the general tendency of mothers’ and infant teachers’ sensitivity, the study showed that mothers’ and infant teachers’ sensitivity, infant playfulness, and language development all showed an average above the median. Second, when examining the correlation between mothers’ and infant teachers’ sensitivity and infant playfulness and language development, the study showed that mothers’ sensitivity had no relation with infant playfulness, whereas infant language development showed a positive correlation with accuracy, flexibility, and adequacy among sub-factors of mothers’ sensitivity. On the other hand, all sub-factors of infant teachers’ sensitivity showed a positive correlation with infant playfulness, whereas immediacy and consistency showed a negative correlation with infant language development. Third, when examining the effect of mothers’ and infant teachers’ sensitivity on infant playfulness, the study showed that flexibility among mothers’ sensitivity, accuracy, and immediacy among infant teachers’ sensitivity had a positive effect on infant playfulness. This result indicates that the higher the flexibility of mothers’ sensitivity and the higher the accuracy and immediacy of infant teachers’ sensitivity, the higher the infant playfulness. Fourth, when examining the effect of mothers’ and infant teachers’ sensitivity on infant language development, the study showed that the higher the accuracy and flexibility of mothers’ sensitivity and the higher the accuracy of infant teachers’ sensitivity, the more positive the effects on infant language development. On the other hand, the higher the immediacy of mothers and infant teachers, the more negative the effects on infant language development. Through this study, it was confirmed that flexibility among the sub-factors of mothers’ sensitivity, and accuracy among the sub-factors of infant teachers’ sensitivity are variables that positively affect both infant playfulness and language development. In other words, flexibility, the ability to understand and reflect infants’ temperament, personality, and characteristics on the individual development level, is more important than other variables for mothers. Furthermore, accuracy, the ability to be interested in infants’ behavior or play, and to interpret correctly and empathize with what is perceived from them, is necessary than other factors of the sensitivity for infant teachers. These results demonstrate that the sub-factors of sensitivity that have effects on infants are different between mothers and infant teachers. Based on these findings, it can be used as fundamental data for education programs to develop the expertise of infant teachers while noticing the importance of infant teachers’ sensitivity in addition to mothers’.
The purpose of this study is to compare the effect of mothers’ and infant teachers’ sensitivity on infant playfulness and language development and to confirm the importance of mothers’ and infant teachers’ sensitivity. Through this, the study tried to find a method to increase the expertise of infant teachers. The research problems set according to the purpose of the study are as follows.
1. What is the general tendency of mothers’ and infant teachers’ sensitivity, infant playfulness, and language development? 2. What is the correlation between mothers’ and infant teachers’ sensitivity, infant playfulness, and language development? 3. What is the effect of mothers’ and infant teachers’ sensitivity on infant playfulness? 4. What is the effect of mothers’ and infant teachers’ sensitivity on infant language development?
The participants were 264 infants aged 1 and 2 who enrolled in national, public, and corporate daycare centers in Gyeonggi, 264 mothers of the infants, and 57 teachers in charge. This study carried out data analysis using SPSS 26.0 and verified the reliability by calculating the Cronbach’s 𝛼 coefficient of each research tool. The study checked descriptive statistics to calculate the average and standard deviation of mothers’ and infant teachers’ sensitivity, infant playfulness, and language development. In addition, this study performed Pearson’s correlation analysis to identify the relationship between each variable. Finally, the results of hierarchical regression analysis to figure out the interrelation are as follows. First, when investigating the general tendency of mothers’ and infant teachers’ sensitivity, the study showed that mothers’ and infant teachers’ sensitivity, infant playfulness, and language development all showed an average above the median. Second, when examining the correlation between mothers’ and infant teachers’ sensitivity and infant playfulness and language development, the study showed that mothers’ sensitivity had no relation with infant playfulness, whereas infant language development showed a positive correlation with accuracy, flexibility, and adequacy among sub-factors of mothers’ sensitivity. On the other hand, all sub-factors of infant teachers’ sensitivity showed a positive correlation with infant playfulness, whereas immediacy and consistency showed a negative correlation with infant language development. Third, when examining the effect of mothers’ and infant teachers’ sensitivity on infant playfulness, the study showed that flexibility among mothers’ sensitivity, accuracy, and immediacy among infant teachers’ sensitivity had a positive effect on infant playfulness. This result indicates that the higher the flexibility of mothers’ sensitivity and the higher the accuracy and immediacy of infant teachers’ sensitivity, the higher the infant playfulness. Fourth, when examining the effect of mothers’ and infant teachers’ sensitivity on infant language development, the study showed that the higher the accuracy and flexibility of mothers’ sensitivity and the higher the accuracy of infant teachers’ sensitivity, the more positive the effects on infant language development. On the other hand, the higher the immediacy of mothers and infant teachers, the more negative the effects on infant language development. Through this study, it was confirmed that flexibility among the sub-factors of mothers’ sensitivity, and accuracy among the sub-factors of infant teachers’ sensitivity are variables that positively affect both infant playfulness and language development. In other words, flexibility, the ability to understand and reflect infants’ temperament, personality, and characteristics on the individual development level, is more important than other variables for mothers. Furthermore, accuracy, the ability to be interested in infants’ behavior or play, and to interpret correctly and empathize with what is perceived from them, is necessary than other factors of the sensitivity for infant teachers. These results demonstrate that the sub-factors of sensitivity that have effects on infants are different between mothers and infant teachers. Based on these findings, it can be used as fundamental data for education programs to develop the expertise of infant teachers while noticing the importance of infant teachers’ sensitivity in addition to mothers’.
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