본 연구는 초심상담자의 평가염려 완벽주의 성향이 상담자 소진에 미치는 영향에서 마음챙김과 경험 회피의 이중 매개효과를 살펴보고자 하였다. 이를 위해 상담 경력이 3년 이하이면서 슈퍼비전 경험이 1번 이상 있는 성인 상담사 총 208명을 대상으로 평가염려 ...
본 연구는 초심상담자의 평가염려 완벽주의 성향이 상담자 소진에 미치는 영향에서 마음챙김과 경험 회피의 이중 매개효과를 살펴보고자 하였다. 이를 위해 상담 경력이 3년 이하이면서 슈퍼비전 경험이 1번 이상 있는 성인 상담사 총 208명을 대상으로 평가염려 완벽주의, 상담자 소진, 마음챙김, 경험 회피를 측정하는 온라인 자기보고식 설문조사를 실시하였다. 이를 바탕으로 SPSS Process Macro를 이용하여 회귀분석을 실시하고 매개효과를 검증했다. 분석 결과, 첫째 평가염려 완벽주의는 심리적 소진과 경험 회피와는 정적 상관을, 마음챙김과는 부적 상관을 보였다. 둘째, 평가염려 완벽주의와 상담자 소진 간에 관계에서 마음챙김과 경험 회피는 각각 매개효과를 보였다. 셋째, 마음챙김과 경험 회피가 평가염려 완벽주의와 상담자 소진과의 관계를 순차적으로 이중 매개하는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 평가염려 완벽주의 성향으로 상담자 소진을 겪고 있는 초심상담자에 대한 개입에 있어 마음챙김과 경험 회피가 치료적 요인이 될 수 있음을 확인하였다는 점에서 의의가 있다. 마지막으로 연구의 한계점 및 후속 연구의 필요성에 대해 논의하였다.
본 연구는 초심상담자의 평가염려 완벽주의 성향이 상담자 소진에 미치는 영향에서 마음챙김과 경험 회피의 이중 매개효과를 살펴보고자 하였다. 이를 위해 상담 경력이 3년 이하이면서 슈퍼비전 경험이 1번 이상 있는 성인 상담사 총 208명을 대상으로 평가염려 완벽주의, 상담자 소진, 마음챙김, 경험 회피를 측정하는 온라인 자기보고식 설문조사를 실시하였다. 이를 바탕으로 SPSS Process Macro를 이용하여 회귀분석을 실시하고 매개효과를 검증했다. 분석 결과, 첫째 평가염려 완벽주의는 심리적 소진과 경험 회피와는 정적 상관을, 마음챙김과는 부적 상관을 보였다. 둘째, 평가염려 완벽주의와 상담자 소진 간에 관계에서 마음챙김과 경험 회피는 각각 매개효과를 보였다. 셋째, 마음챙김과 경험 회피가 평가염려 완벽주의와 상담자 소진과의 관계를 순차적으로 이중 매개하는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 평가염려 완벽주의 성향으로 상담자 소진을 겪고 있는 초심상담자에 대한 개입에 있어 마음챙김과 경험 회피가 치료적 요인이 될 수 있음을 확인하였다는 점에서 의의가 있다. 마지막으로 연구의 한계점 및 후속 연구의 필요성에 대해 논의하였다.
The objectives of this study were to examine the mediating effects of mindfulness and experiential avoidance in the relationship between novice counselor’s evaluative concerns perfectionism and psychological burnout. To investigate it, a total of 208 adult counselor with less than 3 years of counsel...
The objectives of this study were to examine the mediating effects of mindfulness and experiential avoidance in the relationship between novice counselor’s evaluative concerns perfectionism and psychological burnout. To investigate it, a total of 208 adult counselor with less than 3 years of counseling experience and more than 1 supervision experience completed a online self-report survey measuring the level of evaluative concerns perfectionism, psychological burnout, mindfulness, and experiential avoidance. Based on this, regression analysis was performed and the mediating effects was verified through SPSS Process Macro. The result of the research are as follows: first, evaluative concerns perfectionism showed a positive correlation with psychological burnout and experiential avoidance, and a negative correlation with mindfulness. Second, in the relationship between evaluative concerns perfectionism and psychological burnout, mindfulness and experiential avoidance showed mediated effects, respectively. Third, the relationship between evaluative concerns perfectionism and psychological burnout was found to be significant for the dual-mediated effect of mindfulness and experiential avoidance. These results are significant in that they confirmed that mindfulness and experiential avoidance can be therapeutic factors in intervention with novice counselors suffering from psychological burnout due to evaluation concern perfectionism. Finally, based on the results of this study, we discuss the limitations of the study and the necessity of further research.
The objectives of this study were to examine the mediating effects of mindfulness and experiential avoidance in the relationship between novice counselor’s evaluative concerns perfectionism and psychological burnout. To investigate it, a total of 208 adult counselor with less than 3 years of counseling experience and more than 1 supervision experience completed a online self-report survey measuring the level of evaluative concerns perfectionism, psychological burnout, mindfulness, and experiential avoidance. Based on this, regression analysis was performed and the mediating effects was verified through SPSS Process Macro. The result of the research are as follows: first, evaluative concerns perfectionism showed a positive correlation with psychological burnout and experiential avoidance, and a negative correlation with mindfulness. Second, in the relationship between evaluative concerns perfectionism and psychological burnout, mindfulness and experiential avoidance showed mediated effects, respectively. Third, the relationship between evaluative concerns perfectionism and psychological burnout was found to be significant for the dual-mediated effect of mindfulness and experiential avoidance. These results are significant in that they confirmed that mindfulness and experiential avoidance can be therapeutic factors in intervention with novice counselors suffering from psychological burnout due to evaluation concern perfectionism. Finally, based on the results of this study, we discuss the limitations of the study and the necessity of further research.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.