의궤에 기록이 남겨져 있는 궁궐 단청은 다른 단청과 달리 단청 시기, 재료, 도구, 인력 등 시공에 관한 정보를 확인할 수 있다. 기록을 통한 객관적 정보가 파악되는 궁궐 단청은 전통 단청의 복원을 위한 근거 자료로서 중요성을 지닌다. 본 논문은 궁궐 단청의 복원을 위한 연구로써 의궤의 기록과 현전하는 단청 현황을 통해 19세기 궁궐 단청을 연구하고, 그중에서도 창경궁 통명전 단청을 중심으로 궁궐 단청 기법에 관하여 연구하였다.
19세기 궁궐 단청에 대한 기록과 현황조사를 통해 의궤의 구성과 단청 장인의 종류 및 사용 재료...
의궤에 기록이 남겨져 있는 궁궐 단청은 다른 단청과 달리 단청 시기, 재료, 도구, 인력 등 시공에 관한 정보를 확인할 수 있다. 기록을 통한 객관적 정보가 파악되는 궁궐 단청은 전통 단청의 복원을 위한 근거 자료로서 중요성을 지닌다. 본 논문은 궁궐 단청의 복원을 위한 연구로써 의궤의 기록과 현전하는 단청 현황을 통해 19세기 궁궐 단청을 연구하고, 그중에서도 창경궁 통명전 단청을 중심으로 궁궐 단청 기법에 관하여 연구하였다.
19세기 궁궐 단청에 대한 기록과 현황조사를 통해 의궤의 구성과 단청 장인의 종류 및 사용 재료에 대해 알아보고 부재별 단청의 특징에 대해 살펴보았다. 또한, 창경궁 통명전 단청의 이력과 참여 인력의 활동에 대해 정리하였으며, 통명전 내부 단청을 이전 시기의 사찰 단청 및 동시대의 궁궐 단청과 비교 분석하여 통명전 단청의 시기와 양식적 특징을 연구하였다. 앞서 연구한 기록과 과학적 분석을 검토하여 창경궁 통명전 내부 단청 문양의 복원 모사 연구를 진행하고 그간 상세히 기록되지 않았던 복원 모사의 과정에 대해 기록하였다.
19세기 영건도감의궤는 일정한 형식의 구성이 확인되며, 궁궐 단청과 관련해서는 ‘도설(圖說)’, ‘도형(圖形)’, ‘내관(來關)’, ‘실입(實入)’, ‘상전(賞典)’, ‘공장(工匠)’ 등의 내용이 주목된다. 의궤의 기록을 통해서 개건 당시의 건물 형태와 참여 인력 및 단청 재료의 종류, 명칭, 사용 수량, 수급처가 확인된다.
영건에 참여한 인원들에게 포상한 내용인 ‘상전(賞典)’과 장인의 명단인 ‘공장(工匠)’을 통해 19세기 궁궐 단청 시공에는 ‘패장(牌將)’, ‘화원(畵員)’, ‘방외화원(方外畵員)’, ‘방외화사(方外畵師)’, ‘가칠장(假柒匠)’, ‘아교장(阿膠匠)’ 등 공정마다 역할이 세분된 장인이 동원되었던 것으로 확인된다. 창경궁 통명전 단청에 참여한 장인은 총 96인으로, 무예청(武藝廳) 소속 무관으로 단청 공사에 참여한 인물과 대대로 수많은 화원을 배출한 명문 화원 가문 출신의 인물, 유명 화원 가문 출신은 아니지만 뛰어난 기량으로 화업에서 활약한 인물 등으로 구성된 사실이 파악된다. 또한, 이들은 계속하여 궁궐 영건의 단청에 참여하였으며, 규장각 차비대령화원으로 활동하거나 가례(嘉禮), 산릉(山陵), 국장(國葬), 어진(御眞)도감 등 국가의 중요한 행사에 여러 차례 차출되었다는 사실이 확인된다.
19세기 궁궐 단청은 정전 내에 임금이 자리하는 어칸의 닫집과 보개천장, 편전과 침전의 대량과 같은 중요 부재에는 금단청 이상의 높은 등급으로 장엄하는 반면, 기둥과 공포재는 간단한 가칠단청과 긋기단청으로 도채하였다. 이는 한 건물 내에서도 부재의 중요도와 위치에 따라 여러 장엄 등급이 절충되어 사용되었음을 보여주고 있어서 현재 궁궐 단청의 양식을 모로단청과 금모로단청으로 분류하는 것에 대해 재고의 여지를 준다.
창경궁 통명전 단청 양식을 살펴보면 16∼17세기 단청의 문양 양식을 유지하고 이와 함께 19세기의 정형화된 단청 양식이 확인된다. 또한, 함께 영건된 창경궁 경춘전, 양화당 단청과의 문양 구성 및 색감이 동일하여 통명전은 『창경궁영건도감의궤』의 1834년의 단청 시기와 부합하는 것으로 보인다.
그간 진행된 단청 복원 모사본 제작사례는 문양 형태의 복원에 주안점을 둔 사례가 대부분이며, 단청 안료 및 교착제 등 모사에 사용되는 재료와 복원 모사 과정에 대한 구체적인 기록이 부족했다. 이에 본 논문에서는 목재의 바탕면 처리, 안료 조채, 도채 방법 등 모사를 통해 체득한 기술적인 사항을 기록하고, 이를 바탕으로 창경궁 통명전 내부 단청을 복원 모사함으로써 향후 전통 단청 복원 모사 방안의 기초자료를 마련하였다.
이러한 19세기 궁궐 단청과 제작기법에 대한 기초자료가 궁궐 단청의 원형복원과 전통재료를 사용한 단청기법 연구에 조금이나마 도움이 되길 바란다.
의궤에 기록이 남겨져 있는 궁궐 단청은 다른 단청과 달리 단청 시기, 재료, 도구, 인력 등 시공에 관한 정보를 확인할 수 있다. 기록을 통한 객관적 정보가 파악되는 궁궐 단청은 전통 단청의 복원을 위한 근거 자료로서 중요성을 지닌다. 본 논문은 궁궐 단청의 복원을 위한 연구로써 의궤의 기록과 현전하는 단청 현황을 통해 19세기 궁궐 단청을 연구하고, 그중에서도 창경궁 통명전 단청을 중심으로 궁궐 단청 기법에 관하여 연구하였다.
19세기 궁궐 단청에 대한 기록과 현황조사를 통해 의궤의 구성과 단청 장인의 종류 및 사용 재료에 대해 알아보고 부재별 단청의 특징에 대해 살펴보았다. 또한, 창경궁 통명전 단청의 이력과 참여 인력의 활동에 대해 정리하였으며, 통명전 내부 단청을 이전 시기의 사찰 단청 및 동시대의 궁궐 단청과 비교 분석하여 통명전 단청의 시기와 양식적 특징을 연구하였다. 앞서 연구한 기록과 과학적 분석을 검토하여 창경궁 통명전 내부 단청 문양의 복원 모사 연구를 진행하고 그간 상세히 기록되지 않았던 복원 모사의 과정에 대해 기록하였다.
19세기 영건도감의궤는 일정한 형식의 구성이 확인되며, 궁궐 단청과 관련해서는 ‘도설(圖說)’, ‘도형(圖形)’, ‘내관(來關)’, ‘실입(實入)’, ‘상전(賞典)’, ‘공장(工匠)’ 등의 내용이 주목된다. 의궤의 기록을 통해서 개건 당시의 건물 형태와 참여 인력 및 단청 재료의 종류, 명칭, 사용 수량, 수급처가 확인된다.
영건에 참여한 인원들에게 포상한 내용인 ‘상전(賞典)’과 장인의 명단인 ‘공장(工匠)’을 통해 19세기 궁궐 단청 시공에는 ‘패장(牌將)’, ‘화원(畵員)’, ‘방외화원(方外畵員)’, ‘방외화사(方外畵師)’, ‘가칠장(假柒匠)’, ‘아교장(阿膠匠)’ 등 공정마다 역할이 세분된 장인이 동원되었던 것으로 확인된다. 창경궁 통명전 단청에 참여한 장인은 총 96인으로, 무예청(武藝廳) 소속 무관으로 단청 공사에 참여한 인물과 대대로 수많은 화원을 배출한 명문 화원 가문 출신의 인물, 유명 화원 가문 출신은 아니지만 뛰어난 기량으로 화업에서 활약한 인물 등으로 구성된 사실이 파악된다. 또한, 이들은 계속하여 궁궐 영건의 단청에 참여하였으며, 규장각 차비대령화원으로 활동하거나 가례(嘉禮), 산릉(山陵), 국장(國葬), 어진(御眞)도감 등 국가의 중요한 행사에 여러 차례 차출되었다는 사실이 확인된다.
19세기 궁궐 단청은 정전 내에 임금이 자리하는 어칸의 닫집과 보개천장, 편전과 침전의 대량과 같은 중요 부재에는 금단청 이상의 높은 등급으로 장엄하는 반면, 기둥과 공포재는 간단한 가칠단청과 긋기단청으로 도채하였다. 이는 한 건물 내에서도 부재의 중요도와 위치에 따라 여러 장엄 등급이 절충되어 사용되었음을 보여주고 있어서 현재 궁궐 단청의 양식을 모로단청과 금모로단청으로 분류하는 것에 대해 재고의 여지를 준다.
창경궁 통명전 단청 양식을 살펴보면 16∼17세기 단청의 문양 양식을 유지하고 이와 함께 19세기의 정형화된 단청 양식이 확인된다. 또한, 함께 영건된 창경궁 경춘전, 양화당 단청과의 문양 구성 및 색감이 동일하여 통명전은 『창경궁영건도감의궤』의 1834년의 단청 시기와 부합하는 것으로 보인다.
그간 진행된 단청 복원 모사본 제작사례는 문양 형태의 복원에 주안점을 둔 사례가 대부분이며, 단청 안료 및 교착제 등 모사에 사용되는 재료와 복원 모사 과정에 대한 구체적인 기록이 부족했다. 이에 본 논문에서는 목재의 바탕면 처리, 안료 조채, 도채 방법 등 모사를 통해 체득한 기술적인 사항을 기록하고, 이를 바탕으로 창경궁 통명전 내부 단청을 복원 모사함으로써 향후 전통 단청 복원 모사 방안의 기초자료를 마련하였다.
이러한 19세기 궁궐 단청과 제작기법에 대한 기초자료가 궁궐 단청의 원형복원과 전통재료를 사용한 단청기법 연구에 조금이나마 도움이 되길 바란다.
The history and records of the dancheongs used for decorating the exteriors and interiors of royal palaces (palace dancheongs), such as the ages of dancheongs, types of painting materials and techniques used, and sizes of the workforce, have been often found in a collection of royal books, Uigwe. Th...
The history and records of the dancheongs used for decorating the exteriors and interiors of royal palaces (palace dancheongs), such as the ages of dancheongs, types of painting materials and techniques used, and sizes of the workforce, have been often found in a collection of royal books, Uigwe. These written evidences have been playing an important role in providing researchers and construction entities with basic guidelines for the restoration and reconstruction of traditional dancheongs from earlier times in support of more accurate references available. This study investigated the detailed information about the materials and methods used for palace dancheong painting in the 19th century based on the written records obtained from a series of royal books and currently existing dancheongs, particularly focusing on the palace dancheongs used in Changgyeonggung Tongmyeongjeon, the research outcome from which is expected to become a useful resource for future palace dancheong restoration industry.
Based on the royal books from the 19th century and earlier times, this study attempted to identify and sort out the information related to palace dancheong painting first, and then examined the organizational structure of dancheong painting artisans and their preferred painting materials and equipments, and distinct characteristics of the building frameworks of multiple palaces on which those paintings were applied. The detailed records of the dancheongs used for the construction of Tongmyeongjeon and the footprints of the artisans who contributed to the completion of dancheong painting project were investigated. To seek a more accurate restoration of the dancheong painting patterns used for decorating the interior of Tongmyeongjeon, this study compared them to the painting patterns used for the interiors of Buddhist temples from earlier times and to those of other contemporary palaces, and also highlighted the unique spatiotemporal characteristic of the dancheongs used in Tongmyeongjeon. Based on the information obtained from the royal books and the inter-comparison results among the palaces and temples, this study presented the detailed procedures used for the restoration of the painting patterns used in Tongmyeongjeon.
Yeonggundogam uigwe from the 19th century showed a well-organized order of palace dancheong-related contents, which consist of the schematics and illustrations for dancheong painting procedures, information about material resources and workforces needed for the painting project, government guidances and rewards for the workforce participated in the project, and detailed information about the artisans in charge of the project. The complete blueprint of the palace, size of labor force, types and amounts of painting materials and their original names, and supply chain entities for the materials were obtained from the reference.
The detailed records about the rewards and prizes for the project participants implied that there was a robust organizational structure consisting of a variety of positions in the construction project involving a project manager, designated painters, third party painters and their assistants, and re-coating and gluing workers. There were 96 participants total in the dancheong painting project for Tongmyeongjeon, including military officers from the capital defense command, professional painters from elite artist families, and a considerable number of talented self-made painters. Also, some of these painters appeared to be nominated as royal painters in Gyujanggak and to have continued participating in other important palace dancheong projects and royal events, such as auspicious ceremonies, relocations of royal tombs, national funerals, and special events for painting the portraits of kings.
A common trend found in the palace dancheongs in the 19th century appeared to be the use of high-quality gilt paints in king’s places, such as the canopy of the booth in the audience chamber, testers of the bed, and main pillars in the side room and bedroom, and the use of lower-quality painting materials and basic painting techniques for the columns and support materials in other places. These findings indicate that a single framework could employ a combination of multiple dancheong painting styles depending on the importance and location of the building components, which might present a question over the traditional classification of painting styles suggested in previous studies, which only considered the use or non-use of gilt paints.
The dancheongs used for Tongmyeongjeon maintained the painting patterns that used to be popular in the 16th and 17th centuries, as well as employed the contemporary fashion from the 19th century, the painting pattern of which was identical to the ones used for Changgyeonggung Gyeongchunjeon and Yanghwadang which represent the painting styles of 1834 according to Changgyeonggung Yeonggundogam uigwe.
Previous case studies on palace dancheongs mostly have focused on the restoration of the painting patterns, while have been considered to be lack of detailed information about the types of paints and adhesive agents. To suggest more detail standards for the restoration of traditional palace dancheongs, this study identified and presented the materials and methods used for restoring the dancheongs of Tongmyeongjeon, which include the polishing techniques used on the backgrounds of wooden surfaces, ingredients for paints, and painting techniques.
Providing the detailed interpretation of the written records from the 19th century and procedure for the restoration of palace dancheongs, this study hopes to contribute to literature for a more accurate restoration of traditional palace dancheongs.
The history and records of the dancheongs used for decorating the exteriors and interiors of royal palaces (palace dancheongs), such as the ages of dancheongs, types of painting materials and techniques used, and sizes of the workforce, have been often found in a collection of royal books, Uigwe. These written evidences have been playing an important role in providing researchers and construction entities with basic guidelines for the restoration and reconstruction of traditional dancheongs from earlier times in support of more accurate references available. This study investigated the detailed information about the materials and methods used for palace dancheong painting in the 19th century based on the written records obtained from a series of royal books and currently existing dancheongs, particularly focusing on the palace dancheongs used in Changgyeonggung Tongmyeongjeon, the research outcome from which is expected to become a useful resource for future palace dancheong restoration industry.
Based on the royal books from the 19th century and earlier times, this study attempted to identify and sort out the information related to palace dancheong painting first, and then examined the organizational structure of dancheong painting artisans and their preferred painting materials and equipments, and distinct characteristics of the building frameworks of multiple palaces on which those paintings were applied. The detailed records of the dancheongs used for the construction of Tongmyeongjeon and the footprints of the artisans who contributed to the completion of dancheong painting project were investigated. To seek a more accurate restoration of the dancheong painting patterns used for decorating the interior of Tongmyeongjeon, this study compared them to the painting patterns used for the interiors of Buddhist temples from earlier times and to those of other contemporary palaces, and also highlighted the unique spatiotemporal characteristic of the dancheongs used in Tongmyeongjeon. Based on the information obtained from the royal books and the inter-comparison results among the palaces and temples, this study presented the detailed procedures used for the restoration of the painting patterns used in Tongmyeongjeon.
Yeonggundogam uigwe from the 19th century showed a well-organized order of palace dancheong-related contents, which consist of the schematics and illustrations for dancheong painting procedures, information about material resources and workforces needed for the painting project, government guidances and rewards for the workforce participated in the project, and detailed information about the artisans in charge of the project. The complete blueprint of the palace, size of labor force, types and amounts of painting materials and their original names, and supply chain entities for the materials were obtained from the reference.
The detailed records about the rewards and prizes for the project participants implied that there was a robust organizational structure consisting of a variety of positions in the construction project involving a project manager, designated painters, third party painters and their assistants, and re-coating and gluing workers. There were 96 participants total in the dancheong painting project for Tongmyeongjeon, including military officers from the capital defense command, professional painters from elite artist families, and a considerable number of talented self-made painters. Also, some of these painters appeared to be nominated as royal painters in Gyujanggak and to have continued participating in other important palace dancheong projects and royal events, such as auspicious ceremonies, relocations of royal tombs, national funerals, and special events for painting the portraits of kings.
A common trend found in the palace dancheongs in the 19th century appeared to be the use of high-quality gilt paints in king’s places, such as the canopy of the booth in the audience chamber, testers of the bed, and main pillars in the side room and bedroom, and the use of lower-quality painting materials and basic painting techniques for the columns and support materials in other places. These findings indicate that a single framework could employ a combination of multiple dancheong painting styles depending on the importance and location of the building components, which might present a question over the traditional classification of painting styles suggested in previous studies, which only considered the use or non-use of gilt paints.
The dancheongs used for Tongmyeongjeon maintained the painting patterns that used to be popular in the 16th and 17th centuries, as well as employed the contemporary fashion from the 19th century, the painting pattern of which was identical to the ones used for Changgyeonggung Gyeongchunjeon and Yanghwadang which represent the painting styles of 1834 according to Changgyeonggung Yeonggundogam uigwe.
Previous case studies on palace dancheongs mostly have focused on the restoration of the painting patterns, while have been considered to be lack of detailed information about the types of paints and adhesive agents. To suggest more detail standards for the restoration of traditional palace dancheongs, this study identified and presented the materials and methods used for restoring the dancheongs of Tongmyeongjeon, which include the polishing techniques used on the backgrounds of wooden surfaces, ingredients for paints, and painting techniques.
Providing the detailed interpretation of the written records from the 19th century and procedure for the restoration of palace dancheongs, this study hopes to contribute to literature for a more accurate restoration of traditional palace dancheongs.
주제어
#궁궐 단청 영건도감의궤 창경궁 통명전 제작기법 복원 모사 의궤의 구성
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.