본 연구의 목적은 인구절벽과 군 복무기간 단축으로 인한 병역자원 감소 문제를 해소하기 위해 군의 대표적 민간인력인 군무원의 직무만족도 분석을 통해 군무원에 관한 정책발전 제언을 제시하는 데 있다. 본 연구의 대상은 육군 군무원으로 선정하였으며, 연구 목적을 달성하기 위해 전문가 인터뷰와 군무원 관련 연구 문헌 분석, 정책보고서 검토를 통해 요인별 실태분석을 하였다. 이후 제도적 요인, 복리후생 요인, 사회관계적 요인, 군대문화적 요인에 대한 설문조사를 통해 육군 군무원의 직무만족도를 분석하여 정책제언 과제를 제언하였다. 이와 같은...
본 연구의 목적은 인구절벽과 군 복무기간 단축으로 인한 병역자원 감소 문제를 해소하기 위해 군의 대표적 민간인력인 군무원의 직무만족도 분석을 통해 군무원에 관한 정책발전 제언을 제시하는 데 있다. 본 연구의 대상은 육군 군무원으로 선정하였으며, 연구 목적을 달성하기 위해 전문가 인터뷰와 군무원 관련 연구 문헌 분석, 정책보고서 검토를 통해 요인별 실태분석을 하였다. 이후 제도적 요인, 복리후생 요인, 사회관계적 요인, 군대문화적 요인에 대한 설문조사를 통해 육군 군무원의 직무만족도를 분석하여 정책제언 과제를 제언하였다. 이와 같은 연구 목적과 범위, 연구 방법을 통한 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 충원 분야에서는 충원 유형별 비율이 명확하지 않아 공채, 경채, 임기제에 대한 명확한 기준이 없으며, 상위직의 경채 충원 비율이 증가하면서 하위직의 승진적채로 인해 인재 유출과 공채 및 경채 간의 내부 갈등이 발생하고 있다. 또한, 현역 군인의 직위에 대해 경채 비율을 확대하였으나 기술직군에 집중되어 해당 분야에 직접 경력이 부족한 장교의 지원 제한으로 충원율이 저조한 문제가 있다.
둘째, 교육훈련 분야는 군무원 전담 교육기관이 없어 체계적인 교육훈련이 미흡하고, 군무원의 교육훈련이 개인의 능력개발보다는 승진 평가점수 획득 수단으로 활용되어 교육을 통한 직무능력 향상이 미흡하다. 또한, 군무원 정원 확대로 신규 충원자가 증가하는 상황에서 기초 직무 능력 및 군 적응 교육 등 필요한 교육기회가 부족하다. 셋째, 임무 분야에서는 군무원의 임무와 역할, 정체성에 대한 정립과 처우가 적절하지 않고, 군무원과 군인의 서열에 대한 기준 정립이 미흡하여 임무 수행 상 명령하거나 받는 경우에 모순적인 상황이 존재한다. 넷째, 승진 분야에서는 성과 평가를 위한 승진 심사 기준이 공무원과 상이하고 변별력이 낮은 교육훈련 성적을 반영하여 적합성에 문제가 있으며, 직렬별 승진기회의 차이가 커서 기회의 불균형이 발생하고 있다. 또한, 개인별 여건의 차이가 반영되는 세밀한 제도적 관리가 미흡하여 개선이 필요하다. 다섯째, 숙소 분야는 군무원이 군인과 동일한 지역에서 근무, 전국 단위 인사교류 등 유사한 여건이지만 주거 지원은 제외되어 개선이 필요하다.
연구결과를 바탕으로 육군 군무원에 대한 개선과 발전을 위해 다음과 같은 제언을 하였다. 첫째, 충원 분야에서는 ① 군무원 직위별 공·경채 충원 비율 설정을 통해 직위의 특성에 적합한 충원 유형을 결정하고, 경채 위주 상위직 충원에 따른 공·경채 간 갈등을 최소화한다. ② 충원시험 방식의 유연성을 부여하여 현장에서 필요한 능력을 평가하도록 충원 부대에 시험 방식의 선택 권한을 부여한다. ③ 시험관리 조직의 국방부 통합을 통해 예산과 응시자의 중복 지원 노력을 방지한다.
둘째, 교육 분야에서는 ④ 군무원 전문 교육기관을 신설하여 체계적인 교육 여건을 보장하고 군무원의 교육기간을 충분히 반영한다. ⑤ 민간 교육기관과 협약을 통해 교육 내용을 다양화하고 민간 교육기관의 전문성을 활용한다. ⑥ 온라인 교육체계를 구축하여 상시 학습 여건을 보장한다. ⑦ 신규 충원자 교육을 강화하여 근무 개시 전에 기본교육을 이수함으로써 신규 충원자가 조기에 임무수행 능력을 배양토록 한다. 셋째, 임무 분야에서는 ⑧ 군무원의 임무와 역할을 재정립하여 직접 전투 외 모든 군의 임무 수행이 가능토록 제도를 개선하고, 현역과 동일한 처우 개선을 위한 여건을 마련한다. ⑨ 군무원 주도형 직무를 발굴하여 군무원 부서장의 보직을 확대하고, 군무원이 주도적으로 근무할 수 있는 여건을 마련한다. 넷째, 승진 분야에서는 ⑩ 승진 후보자 명부 배점을 개선하여 일반 공무원 제도를 적용함으로써 신뢰성 논란을 배제하고, 승진 평가에 부적합한 교육점수를 폐지한다. ⑪ 유사 직렬 통합을 통해 소수 직렬의 소외감을 해소하고 우수인력을 승진시킨다. ⑫ 근무평정 반영 기간을 확대하여 단기간의 노력 또는 실수에 의한 승진 평가에 선발되거나 배제되지 않도록 한다. ⑬ 근무평정 결과 공개를 통해 개인별 취약점 보완 기회를 부여한다. 다섯째, 숙소 분야에서는 ⑭ 우선순위에 따라 군무원 숙소 지원을 확대하여 근무 의욕을 고취한다.
본 연구의 목적은 인구절벽과 군 복무기간 단축으로 인한 병역자원 감소 문제를 해소하기 위해 군의 대표적 민간인력인 군무원의 직무만족도 분석을 통해 군무원에 관한 정책발전 제언을 제시하는 데 있다. 본 연구의 대상은 육군 군무원으로 선정하였으며, 연구 목적을 달성하기 위해 전문가 인터뷰와 군무원 관련 연구 문헌 분석, 정책보고서 검토를 통해 요인별 실태분석을 하였다. 이후 제도적 요인, 복리후생 요인, 사회관계적 요인, 군대문화적 요인에 대한 설문조사를 통해 육군 군무원의 직무만족도를 분석하여 정책제언 과제를 제언하였다. 이와 같은 연구 목적과 범위, 연구 방법을 통한 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 충원 분야에서는 충원 유형별 비율이 명확하지 않아 공채, 경채, 임기제에 대한 명확한 기준이 없으며, 상위직의 경채 충원 비율이 증가하면서 하위직의 승진적채로 인해 인재 유출과 공채 및 경채 간의 내부 갈등이 발생하고 있다. 또한, 현역 군인의 직위에 대해 경채 비율을 확대하였으나 기술직군에 집중되어 해당 분야에 직접 경력이 부족한 장교의 지원 제한으로 충원율이 저조한 문제가 있다.
둘째, 교육훈련 분야는 군무원 전담 교육기관이 없어 체계적인 교육훈련이 미흡하고, 군무원의 교육훈련이 개인의 능력개발보다는 승진 평가점수 획득 수단으로 활용되어 교육을 통한 직무능력 향상이 미흡하다. 또한, 군무원 정원 확대로 신규 충원자가 증가하는 상황에서 기초 직무 능력 및 군 적응 교육 등 필요한 교육기회가 부족하다. 셋째, 임무 분야에서는 군무원의 임무와 역할, 정체성에 대한 정립과 처우가 적절하지 않고, 군무원과 군인의 서열에 대한 기준 정립이 미흡하여 임무 수행 상 명령하거나 받는 경우에 모순적인 상황이 존재한다. 넷째, 승진 분야에서는 성과 평가를 위한 승진 심사 기준이 공무원과 상이하고 변별력이 낮은 교육훈련 성적을 반영하여 적합성에 문제가 있으며, 직렬별 승진기회의 차이가 커서 기회의 불균형이 발생하고 있다. 또한, 개인별 여건의 차이가 반영되는 세밀한 제도적 관리가 미흡하여 개선이 필요하다. 다섯째, 숙소 분야는 군무원이 군인과 동일한 지역에서 근무, 전국 단위 인사교류 등 유사한 여건이지만 주거 지원은 제외되어 개선이 필요하다.
연구결과를 바탕으로 육군 군무원에 대한 개선과 발전을 위해 다음과 같은 제언을 하였다. 첫째, 충원 분야에서는 ① 군무원 직위별 공·경채 충원 비율 설정을 통해 직위의 특성에 적합한 충원 유형을 결정하고, 경채 위주 상위직 충원에 따른 공·경채 간 갈등을 최소화한다. ② 충원시험 방식의 유연성을 부여하여 현장에서 필요한 능력을 평가하도록 충원 부대에 시험 방식의 선택 권한을 부여한다. ③ 시험관리 조직의 국방부 통합을 통해 예산과 응시자의 중복 지원 노력을 방지한다.
둘째, 교육 분야에서는 ④ 군무원 전문 교육기관을 신설하여 체계적인 교육 여건을 보장하고 군무원의 교육기간을 충분히 반영한다. ⑤ 민간 교육기관과 협약을 통해 교육 내용을 다양화하고 민간 교육기관의 전문성을 활용한다. ⑥ 온라인 교육체계를 구축하여 상시 학습 여건을 보장한다. ⑦ 신규 충원자 교육을 강화하여 근무 개시 전에 기본교육을 이수함으로써 신규 충원자가 조기에 임무수행 능력을 배양토록 한다. 셋째, 임무 분야에서는 ⑧ 군무원의 임무와 역할을 재정립하여 직접 전투 외 모든 군의 임무 수행이 가능토록 제도를 개선하고, 현역과 동일한 처우 개선을 위한 여건을 마련한다. ⑨ 군무원 주도형 직무를 발굴하여 군무원 부서장의 보직을 확대하고, 군무원이 주도적으로 근무할 수 있는 여건을 마련한다. 넷째, 승진 분야에서는 ⑩ 승진 후보자 명부 배점을 개선하여 일반 공무원 제도를 적용함으로써 신뢰성 논란을 배제하고, 승진 평가에 부적합한 교육점수를 폐지한다. ⑪ 유사 직렬 통합을 통해 소수 직렬의 소외감을 해소하고 우수인력을 승진시킨다. ⑫ 근무평정 반영 기간을 확대하여 단기간의 노력 또는 실수에 의한 승진 평가에 선발되거나 배제되지 않도록 한다. ⑬ 근무평정 결과 공개를 통해 개인별 취약점 보완 기회를 부여한다. 다섯째, 숙소 분야에서는 ⑭ 우선순위에 따라 군무원 숙소 지원을 확대하여 근무 의욕을 고취한다.
The purpose of this study is to present policy development suggestions for military personnel through job satisfaction analysis of military personnel, representative civilian personnel in the military, to solve the problem of decreasing military service resources due to population cliffs and shorter...
The purpose of this study is to present policy development suggestions for military personnel through job satisfaction analysis of military personnel, representative civilian personnel in the military, to solve the problem of decreasing military service resources due to population cliffs and shorter military service periods. The subject of this study was selected as an civilian military personnel in the army, and in order to achieve the research purpose, the actual situation of each factor was analyzed through expert interviews, research literature analysis related to civilian military personnel, and policy report review. After that, through a survey on institutional factors, welfare factors, social relations factors, and military cultural factors, the job satisfaction of civilian military personnel in the army was analyzed and the policy proposal task was suggested. The purpose and scope of the study and the results of the study through the research method are summarized as follows.
First, in the field of recruitment, there are no clear standards for public recruitment, recruitment, and term system as the ratio of recruitment is not clear, and internal conflicts between talent outflow and recruitment and recruitment are arising due to promotion of lower positions. In addition, there is a problem that the recruitment rate is low due to restrictions on the support of officers who have insufficient experience in the field due to the expansion of the ratio of competition to the positions of active soldiers.
Second, in the field of education and training, there is no educational institution dedicated to civilian military personnel, so systematic education and training is insufficient, and the improvement of job skills through education is insufficient as education is used as a means of obtaining promotion evaluation scores rather than individual competency development. In addition, in a situation where the number of new recruits increases due to the expansion of the number of civilian military personnel, necessary educational opportunities such as basic job skills and military adaptation education are insufficient. Third, in the field of mission, the establishment and treatment of the duties, roles, and identities of civilian military personnel are not appropriate, and there is a contradictory situation when ordering or receiving orders for mission performance due to insufficient standards for civilian military personnel and soldiers. Fourth, in the field of promotion, there is a problem in suitability by reflecting education and training results that are different from public officials and have low discrimination, and there is a large difference in promotion opportunities by series. In addition, detailed institutional management that reflects differences in individual conditions is insufficient, so improvement is needed. Fifth, the accommodation field is similar conditions such as civilian military personnel working in the same area as soldiers and exchanging personnel at the national level, but residential support is excluded and improvement is needed.
Based on the research results, the following suggestions were made for the improvement and development of army military personnel. First, in the field of recruitment, ① the type of recruitment suitable for the characteristics of the position is determined by setting the ratio of recruitment for each military officer position, and conflicts between public and economic bonds are minimized. ② By giving the flexibility of the recruitment test method, the recruitment unit is given the authority to select the test method to evaluate the ability required in the field. ③ Through the integration of the Ministry of National Defense of the test management organization, efforts to support the budget and candidates overlap are prevented.
Second, in the field of education, ④ a new educational institution specializing in civilian military personnel is established to ensure systematic educational conditions and sufficiently reflect the training period of civilian military personnel. ⑤ Through agreements with private educational institutions, educational content is diversified and the expertise of private educational institutions is utilized. ⑥ Establish an online education system to ensure constant learning conditions. ⑦ By strengthening the education of new recruitment personnel and completing basic education before starting work, new recruiters should cultivate their ability to perform their duties early. Third, in the field of duties, ⑧ the system is improved so that all military missions other than direct combat can be performed by re-establishing the duties and roles of civilian military personnel, and conditions for improving the same treatment as active duty are prepared. ⑨ By discovering civilian military personnel led duties, the position of the head of the civilian military personnel is expanded, and conditions for civilian military personnel to take the lead in working are provided. Fourth, in the field of promotion, ⑩ the reliability controversy is excluded by applying the general public official system by improving the allocation of the list of candidates for promotion, and education scores inappropriate for promotion evaluation are abolished. ⑪ Through similar specialties integration, the sense of alienation in minority specialties is resolved and excellent manpower is promoted. ⑫ The period of reflection of work evaluation shall be extended so that promotion evaluation by short-term efforts or mistakes shall not be selected or excluded. ⑬ Individual opportunities to compensate for vulnerabilities are given through disclosure of work evaluation results. Fifth, in the field of accommodation, ⑭ the support for accommodation for civilian military personnel is expanded according to the priority to inspire motivation for work.
The purpose of this study is to present policy development suggestions for military personnel through job satisfaction analysis of military personnel, representative civilian personnel in the military, to solve the problem of decreasing military service resources due to population cliffs and shorter military service periods. The subject of this study was selected as an civilian military personnel in the army, and in order to achieve the research purpose, the actual situation of each factor was analyzed through expert interviews, research literature analysis related to civilian military personnel, and policy report review. After that, through a survey on institutional factors, welfare factors, social relations factors, and military cultural factors, the job satisfaction of civilian military personnel in the army was analyzed and the policy proposal task was suggested. The purpose and scope of the study and the results of the study through the research method are summarized as follows.
First, in the field of recruitment, there are no clear standards for public recruitment, recruitment, and term system as the ratio of recruitment is not clear, and internal conflicts between talent outflow and recruitment and recruitment are arising due to promotion of lower positions. In addition, there is a problem that the recruitment rate is low due to restrictions on the support of officers who have insufficient experience in the field due to the expansion of the ratio of competition to the positions of active soldiers.
Second, in the field of education and training, there is no educational institution dedicated to civilian military personnel, so systematic education and training is insufficient, and the improvement of job skills through education is insufficient as education is used as a means of obtaining promotion evaluation scores rather than individual competency development. In addition, in a situation where the number of new recruits increases due to the expansion of the number of civilian military personnel, necessary educational opportunities such as basic job skills and military adaptation education are insufficient. Third, in the field of mission, the establishment and treatment of the duties, roles, and identities of civilian military personnel are not appropriate, and there is a contradictory situation when ordering or receiving orders for mission performance due to insufficient standards for civilian military personnel and soldiers. Fourth, in the field of promotion, there is a problem in suitability by reflecting education and training results that are different from public officials and have low discrimination, and there is a large difference in promotion opportunities by series. In addition, detailed institutional management that reflects differences in individual conditions is insufficient, so improvement is needed. Fifth, the accommodation field is similar conditions such as civilian military personnel working in the same area as soldiers and exchanging personnel at the national level, but residential support is excluded and improvement is needed.
Based on the research results, the following suggestions were made for the improvement and development of army military personnel. First, in the field of recruitment, ① the type of recruitment suitable for the characteristics of the position is determined by setting the ratio of recruitment for each military officer position, and conflicts between public and economic bonds are minimized. ② By giving the flexibility of the recruitment test method, the recruitment unit is given the authority to select the test method to evaluate the ability required in the field. ③ Through the integration of the Ministry of National Defense of the test management organization, efforts to support the budget and candidates overlap are prevented.
Second, in the field of education, ④ a new educational institution specializing in civilian military personnel is established to ensure systematic educational conditions and sufficiently reflect the training period of civilian military personnel. ⑤ Through agreements with private educational institutions, educational content is diversified and the expertise of private educational institutions is utilized. ⑥ Establish an online education system to ensure constant learning conditions. ⑦ By strengthening the education of new recruitment personnel and completing basic education before starting work, new recruiters should cultivate their ability to perform their duties early. Third, in the field of duties, ⑧ the system is improved so that all military missions other than direct combat can be performed by re-establishing the duties and roles of civilian military personnel, and conditions for improving the same treatment as active duty are prepared. ⑨ By discovering civilian military personnel led duties, the position of the head of the civilian military personnel is expanded, and conditions for civilian military personnel to take the lead in working are provided. Fourth, in the field of promotion, ⑩ the reliability controversy is excluded by applying the general public official system by improving the allocation of the list of candidates for promotion, and education scores inappropriate for promotion evaluation are abolished. ⑪ Through similar specialties integration, the sense of alienation in minority specialties is resolved and excellent manpower is promoted. ⑫ The period of reflection of work evaluation shall be extended so that promotion evaluation by short-term efforts or mistakes shall not be selected or excluded. ⑬ Individual opportunities to compensate for vulnerabilities are given through disclosure of work evaluation results. Fifth, in the field of accommodation, ⑭ the support for accommodation for civilian military personnel is expanded according to the priority to inspire motivation for work.
주제어
#군무원 직무만족도 제도 사기 복리후생 사회적 관계 군대문화
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.