본 논문의 목적은 집단미술치료 프로그램이 학교부적응 청소년의 자아존중감 향상에 미치는 효과를 알아보고자 하는 데 있다. 연구 대상은 경기도에 위치한 고등학교 1학년 학생들 중에서 담임교사와 상담교사의 추천으로 3명의 학생을 선정하였다. 집단미술치료 프로그램은 주 1회로 회당 80분, 총 10회기의 집단미술치료 프로그램을 실시하였다. 측정 도구는 청소년의 학교 적응 상태를 진단하고 각 개인의 심리적 특성을 파악하기 위한 객관적 검사로 학교생활적응척도 검사지를 사용하였고, 그림검사로 동적학교생활화(KSD)를 이용하였으며, 학생들의 자아존중감 변화를 알아보기 위하여 자아존중감척도 검사를 사전과 사후에 실시하였다. ...
논문개요
본 논문의 목적은 집단미술치료 프로그램이 학교부적응 청소년의 자아존중감 향상에 미치는 효과를 알아보고자 하는 데 있다. 연구 대상은 경기도에 위치한 고등학교 1학년 학생들 중에서 담임교사와 상담교사의 추천으로 3명의 학생을 선정하였다. 집단미술치료 프로그램은 주 1회로 회당 80분, 총 10회기의 집단미술치료 프로그램을 실시하였다. 측정 도구는 청소년의 학교 적응 상태를 진단하고 각 개인의 심리적 특성을 파악하기 위한 객관적 검사로 학교생활적응척도 검사지를 사용하였고, 그림검사로 동적학교생활화(KSD)를 이용하였으며, 학생들의 자아존중감 변화를 알아보기 위하여 자아존중감척도 검사를 사전과 사후에 실시하였다. 자료 분석을 위해서 사전, 사후 양적변화를 비교하였고, 그림검사의 질적 변화를 분석하였다. 또한 집단미술치료의 회기별 과정에서 보인 행동변화를 분석하였다. 연구 결과 집단미술치료 프로그램은 학교부적응 청소년의 자아존중감 향상에 효과가 있었으며, 자아존중감의 하위 영역 중 학업 및 전반적 자아 영역에 유의미한 결과가 있는 것으로 나타났다. 또한 집단미술치료 프로그램 회기를 통하여 집단원들의 자아존중감이 향상되었음을 알 수 있었다. 특히 본 연구는 집단미술치료 프로그램이 학교부적응 청소년들로 하여금 집단 속에서 서로의 감정을 공감하고 지지함으로써 새로운 자기 자신을 발견하는 과정과 미술 매체를 통해 스스로를 탐색하고 통찰하는 과정을 통해 표현력과 긍정적 자아상을 향상시켜 자아존중감 향상에 효과가 있음을 밝혔다.
주제어: 집단미술치료, 학교부적응 청소년, 자아존중감
논문개요
본 논문의 목적은 집단미술치료 프로그램이 학교부적응 청소년의 자아존중감 향상에 미치는 효과를 알아보고자 하는 데 있다. 연구 대상은 경기도에 위치한 고등학교 1학년 학생들 중에서 담임교사와 상담교사의 추천으로 3명의 학생을 선정하였다. 집단미술치료 프로그램은 주 1회로 회당 80분, 총 10회기의 집단미술치료 프로그램을 실시하였다. 측정 도구는 청소년의 학교 적응 상태를 진단하고 각 개인의 심리적 특성을 파악하기 위한 객관적 검사로 학교생활적응척도 검사지를 사용하였고, 그림검사로 동적학교생활화(KSD)를 이용하였으며, 학생들의 자아존중감 변화를 알아보기 위하여 자아존중감척도 검사를 사전과 사후에 실시하였다. 자료 분석을 위해서 사전, 사후 양적변화를 비교하였고, 그림검사의 질적 변화를 분석하였다. 또한 집단미술치료의 회기별 과정에서 보인 행동변화를 분석하였다. 연구 결과 집단미술치료 프로그램은 학교부적응 청소년의 자아존중감 향상에 효과가 있었으며, 자아존중감의 하위 영역 중 학업 및 전반적 자아 영역에 유의미한 결과가 있는 것으로 나타났다. 또한 집단미술치료 프로그램 회기를 통하여 집단원들의 자아존중감이 향상되었음을 알 수 있었다. 특히 본 연구는 집단미술치료 프로그램이 학교부적응 청소년들로 하여금 집단 속에서 서로의 감정을 공감하고 지지함으로써 새로운 자기 자신을 발견하는 과정과 미술 매체를 통해 스스로를 탐색하고 통찰하는 과정을 통해 표현력과 긍정적 자아상을 향상시켜 자아존중감 향상에 효과가 있음을 밝혔다.
This study aims to ascertain the effects of Group Art Therapy on the self-esteem of school maladjusted adolescents. The subjects of this study were 3 high school students who are recommended by homeroom teachers and a counselling teacher in located in Kyoungi Province. The program of Group Art T...
This study aims to ascertain the effects of Group Art Therapy on the self-esteem of school maladjusted adolescents. The subjects of this study were 3 high school students who are recommended by homeroom teachers and a counselling teacher in located in Kyoungi Province. The program of Group Art Therapy was composed of 10 sessions and was conducted once a week. It took 80 minutes for each session. The instruments of measurements that I used were school life attitude test and KSD for examining school adjustment measurements of the students. I also used self-esteem test to see the change of self-esteem of them. To analyze the result of their changes, I represented as grades and graphs in pre-test and post-test and compared the results. Also I evaluated the qualitative changes of KSD and analyzed the changes shown in esch session of Group Art Therapy. According to the result of this study, Group Art Therapy is effective in improving self-esteem of the participants and their subcategories. A significant increase was found in school work and general self-esteem in the subcategories. It was found that Group Art Therapy made the self-esteem of the participants improved in each sessions. Especially, this study showed that Group Art Therapy is effective in improving self-esteem of school maladjusted adolescents by finding new their themselves understood and supported in the group and improving their expressions and positive self images in the sessions.
This study aims to ascertain the effects of Group Art Therapy on the self-esteem of school maladjusted adolescents. The subjects of this study were 3 high school students who are recommended by homeroom teachers and a counselling teacher in located in Kyoungi Province. The program of Group Art Therapy was composed of 10 sessions and was conducted once a week. It took 80 minutes for each session. The instruments of measurements that I used were school life attitude test and KSD for examining school adjustment measurements of the students. I also used self-esteem test to see the change of self-esteem of them. To analyze the result of their changes, I represented as grades and graphs in pre-test and post-test and compared the results. Also I evaluated the qualitative changes of KSD and analyzed the changes shown in esch session of Group Art Therapy. According to the result of this study, Group Art Therapy is effective in improving self-esteem of the participants and their subcategories. A significant increase was found in school work and general self-esteem in the subcategories. It was found that Group Art Therapy made the self-esteem of the participants improved in each sessions. Especially, this study showed that Group Art Therapy is effective in improving self-esteem of school maladjusted adolescents by finding new their themselves understood and supported in the group and improving their expressions and positive self images in the sessions.
주제어
#집단미술치료 학교부적응 청소년 자아존중감 Group Art Therapy School Maladjustment Adolescent Self-Esteem
학위논문 정보
저자
서은
학위수여기관
웨스트민스터신학대학원대학교 (WESTMINSTER GRADUATE SCHOOL OF THEOLOGY)
학위구분
국내석사
학과
사회문화교육학과(석사) 미술치료전공
지도교수
장성숙
발행연도
2022
총페이지
79
키워드
집단미술치료 학교부적응 청소년 자아존중감 Group Art Therapy School Maladjustment Adolescent Self-Esteem
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.