본 연구는 간호학생의 COVID-19에 관한 지식, 건강신념, 불안이 예방적 건강행위에 미치는 영향을 파악하여 간호학생들에게 적절한 감염성 질환 예방 교육 프로그램의 마련과 효과적인 예방적 건강행위의 실천방안을 모색하는데 기초자료를 마련하고자 시도되었다. 연구대상은 C소재의 2개 대학교 간호학과에 재학 중인 1∼4학년 학생 192명을 대상으로 편의표집 하였다. 간호학생의 COVID-19에 관한 지식, 건강신념, 불안과 예방적 건강행위를 파악하기 위해 구조화된 설문지를 이용하여 측정하였으며 자료수집은 ...
본 연구는 간호학생의 COVID-19에 관한 지식, 건강신념, 불안이 예방적 건강행위에 미치는 영향을 파악하여 간호학생들에게 적절한 감염성 질환 예방 교육 프로그램의 마련과 효과적인 예방적 건강행위의 실천방안을 모색하는데 기초자료를 마련하고자 시도되었다. 연구대상은 C소재의 2개 대학교 간호학과에 재학 중인 1∼4학년 학생 192명을 대상으로 편의표집 하였다. 간호학생의 COVID-19에 관한 지식, 건강신념, 불안과 예방적 건강행위를 파악하기 위해 구조화된 설문지를 이용하여 측정하였으며 자료수집은 SPSS 24.0 program을 이용하여 t-test, ANOVA, Pearson’s Correlation coefficient, multiple regression analysis로 확인하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다.
1. 간호학생의 COVID-19에 관한 지식은 23점 만점 중 평균평점 15.08±1.70점이었다. 건강신념은 5점 만점 중 평균 3.72±0.32로, 하위변인 중에서는 유익성이 4.66±0.45점으로 가장 높고, 심각성 4.26±0.53, 행동의 계기 3.37±0.64, 민감성 3.16±0.52, 장애성 3.13±0.78 순으로 높았다. 간호학생의 불안은 총점 21점 중에서 평균은 3.29±3.84점으로 나타났으며, 예방적 건강행위는 4점 만점 중 3.23±0.34점이었다.
2. 간호학생의 일반적 특성에 따른 COVID-19에 관한 지식의 차이를 살펴본 결과 연령, 성별, 학년, 종교, COVID-19 사태 이후 임상실습 경험, COVID-19 관련 교육을 받은 경험, 동거인에 따른 통계적으로 유의한 차이가 없었다.
3. 간호학생의 일반적 특성에 따른 건강신념의 차이를 살펴본 결과 하위변인인 민감성에서 종교(t=-2.20, p=.029)는 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 심각성은 성별(t=-2.18, p=.031)이 통계적으로 유의한 차이가 있었으며 유익성과 장애성은 연령, 성별, 학년, 종교, COVID-19 사태 이후 임상실습 경험, COVID-19 관련 교육을 받은 경험, 동거인과 통계적으로 유의한 차이가 없었다. 행동의 계기는 종교(t=-2.69, p=.008)와 COVID-19 관련 교육을 받은 경험(t=4.19, p<.001)과 통계적으로 유의한 차이가 있었다.
4. 간호학생의 일반적 특성에 따른 불안의 차이를 살펴본 결과 연령, 성별, 학년, 종교, COVID-19 사태 이후 임상실습 경험, COVID-19 관련 교육을 받은 경험, 동거인에 따라 통계적으로 유의한 차이가 없었다.
5. 간호학생의 일반적 특성에 따른 예방적 건강행위는 학년(F=3.34, p=.020), 동거인(t=2.18, p=.031)에서 통계적으로 유의한 차이가 있었으며, Scheffe’s test를 통한 사후검증결과 4학년의 예방적 건강행위는 1학년, 2학년, 3학년보다 유의미하게 높은 것으로 나타냈다.
6. 불안은 건강신념의 하부개념인 심각성(r=-.16, p=.028), 유익성(r=-.15, p=.040)간에 통계적으로 정의 상관관계가 있었고 예방적 건강행위는 건강신념의 유익성(r=.29, p=.000), 행동의 계기(r=.28, p=.000)와 통계적으로 정의 상관관계가 있었다.
7. 간호학생의 예방적 건강행위에 미치는 영향요인으로는 건강신념의 유익성(β=.27, p=0.001)이 가장 높았으며 COVID-19 에 관한 지식(β=.18, p=.013), 건강신념의 행동의 계기(β=.19, p=.018), 성별(β=-.17, p=.025), 동거인(β=-.16, p=.031)의 순으로 확인되었다. 이들 변수의 설명력은 19.6%였다.
이상의 결과를 통해 간호학생은 건강신념의 유익성이 높고, COVID-19에 관한 지식수준이 높을수록, 건강신념의 행동계기가 높을수록, 여성이면서 동거인이 없을경우 예방적 건강행위가 더 높았다. 간호학생의 예방적 건강행위를 높이기 위해서는 COVID-19의 지식수준을 높이기 위한 교육을 제공하고 건강신념을 강화시킬 수 있도록 인지적 프로그램이 제공되도록 하는 노력이 필요하다.
주요어 : 간호학생, COVID-19에 관한 지식, 건강신념, 불안, 예방적 건강행위
본 연구는 간호학생의 COVID-19에 관한 지식, 건강신념, 불안이 예방적 건강행위에 미치는 영향을 파악하여 간호학생들에게 적절한 감염성 질환 예방 교육 프로그램의 마련과 효과적인 예방적 건강행위의 실천방안을 모색하는데 기초자료를 마련하고자 시도되었다. 연구대상은 C소재의 2개 대학교 간호학과에 재학 중인 1∼4학년 학생 192명을 대상으로 편의표집 하였다. 간호학생의 COVID-19에 관한 지식, 건강신념, 불안과 예방적 건강행위를 파악하기 위해 구조화된 설문지를 이용하여 측정하였으며 자료수집은 SPSS 24.0 program을 이용하여 t-test, ANOVA, Pearson’s Correlation coefficient, multiple regression analysis로 확인하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다.
1. 간호학생의 COVID-19에 관한 지식은 23점 만점 중 평균평점 15.08±1.70점이었다. 건강신념은 5점 만점 중 평균 3.72±0.32로, 하위변인 중에서는 유익성이 4.66±0.45점으로 가장 높고, 심각성 4.26±0.53, 행동의 계기 3.37±0.64, 민감성 3.16±0.52, 장애성 3.13±0.78 순으로 높았다. 간호학생의 불안은 총점 21점 중에서 평균은 3.29±3.84점으로 나타났으며, 예방적 건강행위는 4점 만점 중 3.23±0.34점이었다.
2. 간호학생의 일반적 특성에 따른 COVID-19에 관한 지식의 차이를 살펴본 결과 연령, 성별, 학년, 종교, COVID-19 사태 이후 임상실습 경험, COVID-19 관련 교육을 받은 경험, 동거인에 따른 통계적으로 유의한 차이가 없었다.
3. 간호학생의 일반적 특성에 따른 건강신념의 차이를 살펴본 결과 하위변인인 민감성에서 종교(t=-2.20, p=.029)는 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 심각성은 성별(t=-2.18, p=.031)이 통계적으로 유의한 차이가 있었으며 유익성과 장애성은 연령, 성별, 학년, 종교, COVID-19 사태 이후 임상실습 경험, COVID-19 관련 교육을 받은 경험, 동거인과 통계적으로 유의한 차이가 없었다. 행동의 계기는 종교(t=-2.69, p=.008)와 COVID-19 관련 교육을 받은 경험(t=4.19, p<.001)과 통계적으로 유의한 차이가 있었다.
4. 간호학생의 일반적 특성에 따른 불안의 차이를 살펴본 결과 연령, 성별, 학년, 종교, COVID-19 사태 이후 임상실습 경험, COVID-19 관련 교육을 받은 경험, 동거인에 따라 통계적으로 유의한 차이가 없었다.
5. 간호학생의 일반적 특성에 따른 예방적 건강행위는 학년(F=3.34, p=.020), 동거인(t=2.18, p=.031)에서 통계적으로 유의한 차이가 있었으며, Scheffe’s test를 통한 사후검증결과 4학년의 예방적 건강행위는 1학년, 2학년, 3학년보다 유의미하게 높은 것으로 나타냈다.
6. 불안은 건강신념의 하부개념인 심각성(r=-.16, p=.028), 유익성(r=-.15, p=.040)간에 통계적으로 정의 상관관계가 있었고 예방적 건강행위는 건강신념의 유익성(r=.29, p=.000), 행동의 계기(r=.28, p=.000)와 통계적으로 정의 상관관계가 있었다.
7. 간호학생의 예방적 건강행위에 미치는 영향요인으로는 건강신념의 유익성(β=.27, p=0.001)이 가장 높았으며 COVID-19 에 관한 지식(β=.18, p=.013), 건강신념의 행동의 계기(β=.19, p=.018), 성별(β=-.17, p=.025), 동거인(β=-.16, p=.031)의 순으로 확인되었다. 이들 변수의 설명력은 19.6%였다.
이상의 결과를 통해 간호학생은 건강신념의 유익성이 높고, COVID-19에 관한 지식수준이 높을수록, 건강신념의 행동계기가 높을수록, 여성이면서 동거인이 없을경우 예방적 건강행위가 더 높았다. 간호학생의 예방적 건강행위를 높이기 위해서는 COVID-19의 지식수준을 높이기 위한 교육을 제공하고 건강신념을 강화시킬 수 있도록 인지적 프로그램이 제공되도록 하는 노력이 필요하다.
The purpose of this study is to prepare an appropriate infectious disease prevention education program for nursing students and basic data to find effective preventive health behavior action plans by identifying the effects of nursing students' knowledge, health beliefs, and anxiety about COVID-19 o...
The purpose of this study is to prepare an appropriate infectious disease prevention education program for nursing students and basic data to find effective preventive health behavior action plans by identifying the effects of nursing students' knowledge, health beliefs, and anxiety about COVID-19 on preventive health behaviors. The subjects of this study were convenience sampling of 192 students from 1st to 4th year enrolled in nursing departments at two universities located in C. It was measured using a structured questionnaire to identify nursing students' knowledge, health beliefs, anxiety, and preventive health behavior regarding COVID-19 and data collection was confirmed by t-test, ANOVA, Pearson's Correction coefficient, and multiple regression analysis with the SPSS 24.0 program.
The results of this study are as follows.
1. Nursing students' knowledge about COVID-19 had an average score of 15.08±1.70 out of 23. Health beliefs scored an average of 3.72±0.32 out of 5, and among the subvariables, benefit was the highest at 4.66±0.45, followed by severity at 4.26±0.53, trigger of action at 3.37±0.64, sensitivity at 3.16±0.52, disability a 3.13±0.78. The average of nursing students' anxiety was 3.29±3.84 out of 21, and preventive health behavior was 3.23±0.34 out of 4.
2. As a result of examining the difference in knowledge about COVID-19 according to the general characteristics of nursing students, there were no statistically significant differences according to age, gender, grade, religion, clinical practice experience after the COVID-19 outbreak, experience in receiving COVID-19 related education, and cohabitants.
3. As a result of examining the difference in health beliefs according to the general characteristics of nursing students, there was a statistically significant difference in religion(t=-2.20, p=.029) in sensitivity which is a sub-variable. In severity, there was a statistically significant difference according to gender (t=-2.18, p=.031), and in benefit and disability, there were no statistically significant differences according to age, gender, grade, religion, clinical practice experience after COVID-19 outbreak, and experience in receiving COVID-19 related education, and cohabitants. There was a statistically significant difference in trigger of action from the religion(t=-2.69, p=.008) and the experience of receiving education related to COVID-19(t=4.19, p<.001).
4. As a result of examining the difference in anxiety according to the general characteristics of nursing students, there were no statistically significant differences according to age, gender, grade, religion, clinical practice experience after the COVID-19 outbreak, experience in receiving education related to COVID-19, and cohabitation.
5. There were statistically significant differences in the preventive health behaviors according to the general characteristics of nursing students in grade (F=3.34, p=.020) and cohabitation (t=2.18, p=.031), and as a result from the post- hoc through Scheffe's test the preventive health behavior of 4th graders was significantly higher than that of 1st, 2nd, and 3rd graders.
6. Anxiety showed a statistically positive correlation between severity (r=-.16, p=.028) and benefit (r=-.15, p=.040) which are sub-concepts of health beliefs, and preventive health behavior was related to health showed a statistically positive correlation with the benefit of the belief (r=.29, p=.000) and the trigger of the action (r=.28, p=.000).
7. As a factor influencing the preventive health behavior on nursing students, the benefit of health belief (β=.27, p=0.001) was the highest, and knowledge about COVID-19 (β=.18, p=.013), trigger of action of Health beliefs(β=.19, p=.018), gender (β=-.17, p=.025), and cohabitation (β=-.16, p=.031) were identified in that order.. . The explanatory power of these variables was 19.6%.
Through the above results, it was confirmed that nursing students' gender, cohabitants, knowledge about COVID-19, and the benefits of health beliefs and triggers of behavior were factors that affect preventive health behavior. In order to increase the preventive health behavior of nursing students, it is necessary to provide education to raise the knowledge level of COVID-19 and to provide training programs to strengthen health beliefs.
Key words : nursing students, COVID–19 knowledge, health beliefs, anxiety, preventive health behavior
The purpose of this study is to prepare an appropriate infectious disease prevention education program for nursing students and basic data to find effective preventive health behavior action plans by identifying the effects of nursing students' knowledge, health beliefs, and anxiety about COVID-19 on preventive health behaviors. The subjects of this study were convenience sampling of 192 students from 1st to 4th year enrolled in nursing departments at two universities located in C. It was measured using a structured questionnaire to identify nursing students' knowledge, health beliefs, anxiety, and preventive health behavior regarding COVID-19 and data collection was confirmed by t-test, ANOVA, Pearson's Correction coefficient, and multiple regression analysis with the SPSS 24.0 program.
The results of this study are as follows.
1. Nursing students' knowledge about COVID-19 had an average score of 15.08±1.70 out of 23. Health beliefs scored an average of 3.72±0.32 out of 5, and among the subvariables, benefit was the highest at 4.66±0.45, followed by severity at 4.26±0.53, trigger of action at 3.37±0.64, sensitivity at 3.16±0.52, disability a 3.13±0.78. The average of nursing students' anxiety was 3.29±3.84 out of 21, and preventive health behavior was 3.23±0.34 out of 4.
2. As a result of examining the difference in knowledge about COVID-19 according to the general characteristics of nursing students, there were no statistically significant differences according to age, gender, grade, religion, clinical practice experience after the COVID-19 outbreak, experience in receiving COVID-19 related education, and cohabitants.
3. As a result of examining the difference in health beliefs according to the general characteristics of nursing students, there was a statistically significant difference in religion(t=-2.20, p=.029) in sensitivity which is a sub-variable. In severity, there was a statistically significant difference according to gender (t=-2.18, p=.031), and in benefit and disability, there were no statistically significant differences according to age, gender, grade, religion, clinical practice experience after COVID-19 outbreak, and experience in receiving COVID-19 related education, and cohabitants. There was a statistically significant difference in trigger of action from the religion(t=-2.69, p=.008) and the experience of receiving education related to COVID-19(t=4.19, p<.001).
4. As a result of examining the difference in anxiety according to the general characteristics of nursing students, there were no statistically significant differences according to age, gender, grade, religion, clinical practice experience after the COVID-19 outbreak, experience in receiving education related to COVID-19, and cohabitation.
5. There were statistically significant differences in the preventive health behaviors according to the general characteristics of nursing students in grade (F=3.34, p=.020) and cohabitation (t=2.18, p=.031), and as a result from the post- hoc through Scheffe's test the preventive health behavior of 4th graders was significantly higher than that of 1st, 2nd, and 3rd graders.
6. Anxiety showed a statistically positive correlation between severity (r=-.16, p=.028) and benefit (r=-.15, p=.040) which are sub-concepts of health beliefs, and preventive health behavior was related to health showed a statistically positive correlation with the benefit of the belief (r=.29, p=.000) and the trigger of the action (r=.28, p=.000).
7. As a factor influencing the preventive health behavior on nursing students, the benefit of health belief (β=.27, p=0.001) was the highest, and knowledge about COVID-19 (β=.18, p=.013), trigger of action of Health beliefs(β=.19, p=.018), gender (β=-.17, p=.025), and cohabitation (β=-.16, p=.031) were identified in that order.. . The explanatory power of these variables was 19.6%.
Through the above results, it was confirmed that nursing students' gender, cohabitants, knowledge about COVID-19, and the benefits of health beliefs and triggers of behavior were factors that affect preventive health behavior. In order to increase the preventive health behavior of nursing students, it is necessary to provide education to raise the knowledge level of COVID-19 and to provide training programs to strengthen health beliefs.
Key words : nursing students, COVID–19 knowledge, health beliefs, anxiety, preventive health behavior
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