현재의 문화유산은 경제적 재화이다. 그 자체를 거래할 수는 없지만 문화유산을 중심으로 하나의 경제적 섹터(Sector)가 만들어지는 것은 사실이다. 그러나 문화유산에 대한 인식이 국가마다 서로 다르기 때문에 이를 하나의 글로벌한 이론으로 체계화하는 것은 어려움이 있다. 그럼에도 불구하고 근래에 들어 문화유산의 위상(경제적 위상)이 바뀐 것 또한 글로벌한 추세이다. 유네스코 ...
현재의 문화유산은 경제적 재화이다. 그 자체를 거래할 수는 없지만 문화유산을 중심으로 하나의 경제적 섹터(Sector)가 만들어지는 것은 사실이다. 그러나 문화유산에 대한 인식이 국가마다 서로 다르기 때문에 이를 하나의 글로벌한 이론으로 체계화하는 것은 어려움이 있다. 그럼에도 불구하고 근래에 들어 문화유산의 위상(경제적 위상)이 바뀐 것 또한 글로벌한 추세이다. 유네스코세계문화유산이 이를 잘 보여주고 있다. 이렇듯 문화유산이 경제에 미치는 영향이 점점 커짐에도 불구하고 이를 경제학의 범주에서 연구되는 사례는 찾아보기 힘들며 더욱이 이를 전문 경제학영역으로 포함시키려는 노력조차 없었다. 다만 응용경제학의 하나인 ‘문화경제학’에서 문화유산을 논제로 다루고는 있다. 그러나 이 또한 실제로 문화유산을 논제로 연구한 사례는 찾기가 어렵다. 이는 문화와 문화유산이 실제로 다르기 때문이며 특히 문화경제학에서의 문화는 주로 문화예술을 의미하기 때문이다. 문화유산이 한 지역, 또는 한 국가의 경제를 이끌어갈 정도로 경제적 비중이 높아졌음에도 문화유산만을 전문적으로 특화시켜 연구하는 경제학 이론이 없다는 것은 이해하기도 힘들고 수용하기도 어렵다. 따라서 문화유산에 특화된 문화유산경제학이 연구될 필요가 있다. 본고에서는 문화와 문화유산의 차이에 대한 고찰과 아울러 문화유산경제학의 기본 이론을 담고 있다. 창조를 전제로 하는 문화와 계승을 전제로하는 문화유산의 차이는 ‘문화유산경제학’과 ‘문화경제학’이 구분되는 가장 큰 차이이다.
문화유산 정책은 ‘보존을 위한 규제’와 ‘개발을 위한 활용’을 사이에 두고 외줄타기를 하고 있는 것과 다름없다. 문화유산경제학은 이러한 규제와 활용의 절충선을 찾아줄 수 있을 것으로 생각되며 다양한 문화유산 정책의 배경이론을 제공해줄 수 있을 것으로 기대한다.
현재의 문화유산은 경제적 재화이다. 그 자체를 거래할 수는 없지만 문화유산을 중심으로 하나의 경제적 섹터(Sector)가 만들어지는 것은 사실이다. 그러나 문화유산에 대한 인식이 국가마다 서로 다르기 때문에 이를 하나의 글로벌한 이론으로 체계화하는 것은 어려움이 있다. 그럼에도 불구하고 근래에 들어 문화유산의 위상(경제적 위상)이 바뀐 것 또한 글로벌한 추세이다. 유네스코 세계문화유산이 이를 잘 보여주고 있다. 이렇듯 문화유산이 경제에 미치는 영향이 점점 커짐에도 불구하고 이를 경제학의 범주에서 연구되는 사례는 찾아보기 힘들며 더욱이 이를 전문 경제학영역으로 포함시키려는 노력조차 없었다. 다만 응용경제학의 하나인 ‘문화경제학’에서 문화유산을 논제로 다루고는 있다. 그러나 이 또한 실제로 문화유산을 논제로 연구한 사례는 찾기가 어렵다. 이는 문화와 문화유산이 실제로 다르기 때문이며 특히 문화경제학에서의 문화는 주로 문화예술을 의미하기 때문이다. 문화유산이 한 지역, 또는 한 국가의 경제를 이끌어갈 정도로 경제적 비중이 높아졌음에도 문화유산만을 전문적으로 특화시켜 연구하는 경제학 이론이 없다는 것은 이해하기도 힘들고 수용하기도 어렵다. 따라서 문화유산에 특화된 문화유산경제학이 연구될 필요가 있다. 본고에서는 문화와 문화유산의 차이에 대한 고찰과 아울러 문화유산경제학의 기본 이론을 담고 있다. 창조를 전제로 하는 문화와 계승을 전제로하는 문화유산의 차이는 ‘문화유산경제학’과 ‘문화경제학’이 구분되는 가장 큰 차이이다.
문화유산 정책은 ‘보존을 위한 규제’와 ‘개발을 위한 활용’을 사이에 두고 외줄타기를 하고 있는 것과 다름없다. 문화유산경제학은 이러한 규제와 활용의 절충선을 찾아줄 수 있을 것으로 생각되며 다양한 문화유산 정책의 배경이론을 제공해줄 수 있을 것으로 기대한다.
Currently, cultural heritage can be considered as an economic good. Although it cannot be traded in itself, it is true that an economic sector is created around cultural heritage. However, the perception of cultural heritage differs from country to country, so it is difficult to systematize it into ...
Currently, cultural heritage can be considered as an economic good. Although it cannot be traded in itself, it is true that an economic sector is created around cultural heritage. However, the perception of cultural heritage differs from country to country, so it is difficult to systematize it into one global theory. Nevertheless, in recent years, the status (economic status) of cultural heritage has changed is also a global trend. The UNESCO World Heritage Site is a good example of this. Despite the growing influence of cultural heritage on the economy, it is difficult to find examples of cultural heritage studies in the category of economics, and moreover, there is no effort to include it as a specialized field of economics. in cultural economics, one of the applied economics, cultural heritage is treated as one of a research subject. However, it is difficult to find a case of actually studying cultural heritage. This is because culture and cultural heritage are actually different, and in particular, culture in cultural economics mainly means art. It is difficult to understand and accept that there is no economic theory that specializes in cultural heritage research even though the economic weight of cultural heritage has increased to the extent that it drives the economy of a region or a country. Therefore, it is necessary to study ‘heritage economics’ specialized in cultural heritage. This paper contains the basic theory of cultural heritage economics as well as a study on the difference between culture and cultural heritage. The difference between culture on the premise of creation and cultural heritage on the premise of inheritance is the biggest difference between ‘heritage economics’ and ‘cultural economics’.
The cultural heritage policy is like walking a tightrope between ‘regulation for preservation’ and ‘utilization for development’. Heritage economics is thought to be able to find the best compromise between these regulations and utilization, and is expected to provide a background theory of various cultural heritage policies.
Currently, cultural heritage can be considered as an economic good. Although it cannot be traded in itself, it is true that an economic sector is created around cultural heritage. However, the perception of cultural heritage differs from country to country, so it is difficult to systematize it into one global theory. Nevertheless, in recent years, the status (economic status) of cultural heritage has changed is also a global trend. The UNESCO World Heritage Site is a good example of this. Despite the growing influence of cultural heritage on the economy, it is difficult to find examples of cultural heritage studies in the category of economics, and moreover, there is no effort to include it as a specialized field of economics. in cultural economics, one of the applied economics, cultural heritage is treated as one of a research subject. However, it is difficult to find a case of actually studying cultural heritage. This is because culture and cultural heritage are actually different, and in particular, culture in cultural economics mainly means art. It is difficult to understand and accept that there is no economic theory that specializes in cultural heritage research even though the economic weight of cultural heritage has increased to the extent that it drives the economy of a region or a country. Therefore, it is necessary to study ‘heritage economics’ specialized in cultural heritage. This paper contains the basic theory of cultural heritage economics as well as a study on the difference between culture and cultural heritage. The difference between culture on the premise of creation and cultural heritage on the premise of inheritance is the biggest difference between ‘heritage economics’ and ‘cultural economics’.
The cultural heritage policy is like walking a tightrope between ‘regulation for preservation’ and ‘utilization for development’. Heritage economics is thought to be able to find the best compromise between these regulations and utilization, and is expected to provide a background theory of various cultural heritage policies.
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