[학위논문]교량 구조물 손상발생 특성 분석 (서울시 STB 교량 중심으로) An Analysis on the Characteristics of Damage Occurrence for the Bridge Structure (Centered on STB Bridges in the city Seoul)원문보기
교량 구조물은 국가 시설물로서 붕괴 시 인적 및 물적 피해가 크게 발생하기 때문에 이를 예방하기 위한 효율적인 유지관리가 필요하다. 효율적 유지관리를 위해서는 교량의 현재 상태와 손상 발생 시점을 예측해야 하며, 사용환경과 특성을 이해해야 한다. 이와 관련된 연구로 교량 생애주기 비용 분석연구가 수행되어 왔으나, 현장점검 보고서를 활용한 강 상자(STB) 형식의 교량 구조물 손상분석은 연구되지 않고 있다. 따라서, 본 연구는 서울시에 위치하고 있는 STB 교량 형식에 대해 손상을 분석해 최대 손상 발생기간과 취약부재를 파악하였다. 또한, 파악한 취약부재에서 발생한 손상에 대해 손상 예측시점과 실제 손상 발생 시점에 대해 연구하였다. 연구방법은 시설물 종합관리 시스템이 구축된 2009년 이후부터 최근까지 12개년 보고서를 수집하여 교량에서 발생한 손상과 명칭을 정량화하여 분석하였다. 분석은 정량화된 데이터를 토대로 부재별 상세 손상으로 분류하고 손상 비율로 나타내어 교량의 취약 부재를 파악하였다. 취약부재는 교량의 설계 당시 손상예측과 실제 손상을 비교 하기 위해 KPRP (...
교량 구조물은 국가 시설물로서 붕괴 시 인적 및 물적 피해가 크게 발생하기 때문에 이를 예방하기 위한 효율적인 유지관리가 필요하다. 효율적 유지관리를 위해서는 교량의 현재 상태와 손상 발생 시점을 예측해야 하며, 사용환경과 특성을 이해해야 한다. 이와 관련된 연구로 교량 생애주기 비용 분석연구가 수행되어 왔으나, 현장점검 보고서를 활용한 강 상자(STB) 형식의 교량 구조물 손상분석은 연구되지 않고 있다. 따라서, 본 연구는 서울시에 위치하고 있는 STB 교량 형식에 대해 손상을 분석해 최대 손상 발생기간과 취약부재를 파악하였다. 또한, 파악한 취약부재에서 발생한 손상에 대해 손상 예측시점과 실제 손상 발생 시점에 대해 연구하였다. 연구방법은 시설물 종합관리 시스템이 구축된 2009년 이후부터 최근까지 12개년 보고서를 수집하여 교량에서 발생한 손상과 명칭을 정량화하여 분석하였다. 분석은 정량화된 데이터를 토대로 부재별 상세 손상으로 분류하고 손상 비율로 나타내어 교량의 취약 부재를 파악하였다. 취약부재는 교량의 설계 당시 손상예측과 실제 손상을 비교 하기 위해 KPRP (교면포장 설계프로그램)을 통해 해석을 수행하였다. 분석결과 STB 교량의 손상 발생비율은 교면포장이 가장 취약한 부재이며, 차순위 부재는 바닥판으로 나타났다. 교량 손상 평균 발생 기간은 준공 시점으로 약 15년이 지났을 때 손상이 가장 많이 발생하였다. 취약부재에 대한 손상은 설계 당시 예측시점과 발생시점의 비교결과 약 1~2년 정도 차이가 있는 것으로 나타났다. 교면포장의 손상은 예상 시점보다 1~2년 일찍 발생하였고, 바닥판은 교면포장 예상 시점보다 1~2년 늦게 발생하였다.
교량 구조물은 국가 시설물로서 붕괴 시 인적 및 물적 피해가 크게 발생하기 때문에 이를 예방하기 위한 효율적인 유지관리가 필요하다. 효율적 유지관리를 위해서는 교량의 현재 상태와 손상 발생 시점을 예측해야 하며, 사용환경과 특성을 이해해야 한다. 이와 관련된 연구로 교량 생애주기 비용 분석연구가 수행되어 왔으나, 현장점검 보고서를 활용한 강 상자(STB) 형식의 교량 구조물 손상분석은 연구되지 않고 있다. 따라서, 본 연구는 서울시에 위치하고 있는 STB 교량 형식에 대해 손상을 분석해 최대 손상 발생기간과 취약부재를 파악하였다. 또한, 파악한 취약부재에서 발생한 손상에 대해 손상 예측시점과 실제 손상 발생 시점에 대해 연구하였다. 연구방법은 시설물 종합관리 시스템이 구축된 2009년 이후부터 최근까지 12개년 보고서를 수집하여 교량에서 발생한 손상과 명칭을 정량화하여 분석하였다. 분석은 정량화된 데이터를 토대로 부재별 상세 손상으로 분류하고 손상 비율로 나타내어 교량의 취약 부재를 파악하였다. 취약부재는 교량의 설계 당시 손상예측과 실제 손상을 비교 하기 위해 KPRP (교면포장 설계프로그램)을 통해 해석을 수행하였다. 분석결과 STB 교량의 손상 발생비율은 교면포장이 가장 취약한 부재이며, 차순위 부재는 바닥판으로 나타났다. 교량 손상 평균 발생 기간은 준공 시점으로 약 15년이 지났을 때 손상이 가장 많이 발생하였다. 취약부재에 대한 손상은 설계 당시 예측시점과 발생시점의 비교결과 약 1~2년 정도 차이가 있는 것으로 나타났다. 교면포장의 손상은 예상 시점보다 1~2년 일찍 발생하였고, 바닥판은 교면포장 예상 시점보다 1~2년 늦게 발생하였다.
Bridge structures are national facilities and require efficient maintenance to prevent human and material damage in the event of collapse. For efficient maintenance, it is necessary to predict the current state of the bridge and the time of damage, and to understand the use environment and character...
Bridge structures are national facilities and require efficient maintenance to prevent human and material damage in the event of collapse. For efficient maintenance, it is necessary to predict the current state of the bridge and the time of damage, and to understand the use environment and characteristics. As a related study, a bridge life cycle cost analysis study has been conducted, but a steel box (STB) type bridge structure damage analysis using field inspection reports has not been studied. Therefore, this study analyzed the damage to the STB bridge type located in Seoul and identified the maximum damage occurrence period and vulnerable members. In addition, for the damage caused by the identified vulnerable member, the time of damage prediction and the actual time of damage occurrence were studied. In the research method, 12-year reports were collected from 2009 when the comprehensive facility management system was established until recently, and the damage and name of the bridge were quantified and analyzed. Based on the quantified data, the analysis was classified as detailed damage for each member and expressed as a damage ratio to identify vulnerable members of the bridge. The vulnerable members were analyzed through a bridge pavement design program (KPRP) to compare damage prediction and actual damage at the time of design of the bridge. As a result of the analysis, the damage occurrence rate of the STB bridge was the member with the weakest bridge pavement, and the next priority member was the floor plate. The average occurrence period of bridge damage was the time of completion, and the most damage occurred after about 15 years. Damage to vulnerable members was found to have a difference of about 1 to 2 years as a result of comparing the prediction time at the time of design and the time of occurrence. Damage to the bridge pavement occurred one to two years earlier than expected, and the floor plate occurred one to two years later than the expected bridge pavement.
Bridge structures are national facilities and require efficient maintenance to prevent human and material damage in the event of collapse. For efficient maintenance, it is necessary to predict the current state of the bridge and the time of damage, and to understand the use environment and characteristics. As a related study, a bridge life cycle cost analysis study has been conducted, but a steel box (STB) type bridge structure damage analysis using field inspection reports has not been studied. Therefore, this study analyzed the damage to the STB bridge type located in Seoul and identified the maximum damage occurrence period and vulnerable members. In addition, for the damage caused by the identified vulnerable member, the time of damage prediction and the actual time of damage occurrence were studied. In the research method, 12-year reports were collected from 2009 when the comprehensive facility management system was established until recently, and the damage and name of the bridge were quantified and analyzed. Based on the quantified data, the analysis was classified as detailed damage for each member and expressed as a damage ratio to identify vulnerable members of the bridge. The vulnerable members were analyzed through a bridge pavement design program (KPRP) to compare damage prediction and actual damage at the time of design of the bridge. As a result of the analysis, the damage occurrence rate of the STB bridge was the member with the weakest bridge pavement, and the next priority member was the floor plate. The average occurrence period of bridge damage was the time of completion, and the most damage occurred after about 15 years. Damage to vulnerable members was found to have a difference of about 1 to 2 years as a result of comparing the prediction time at the time of design and the time of occurrence. Damage to the bridge pavement occurred one to two years earlier than expected, and the floor plate occurred one to two years later than the expected bridge pavement.
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