특별교통수단은 장애인, 고령자 등 교통약자의 이동권을 보장하기 위한 교통수단으로 사회·복지 측면에서 중요도가 높은 교통수단이다. 특별교통수단의 이용자 만족도에 주요한 영향을 미치는 대기시간에 관련된 연구는 활발히 진행되지 않았다. 따라서 본 연구는 서울시의 특별교통수단인 서울시 장애인 콜택시를 대상으로 대기시간에 영향을 미칠 것으로 예상되는 요인 중 시공간적 특성 요인을 도출하여 분석을 수행하였다. 본 연구에서는 다양한 분야에서 지속기간의 영향요인 분석에 활용되는 방법론인 생존분석을 통해 장애인 콜택시 대기시간 영향요인의 분석을 수행하였다. 대기시간의 경우 장애인 콜택시 호출이력자료를 가공하여 대기시간을 도출 및 ...
특별교통수단은 장애인, 고령자 등 교통약자의 이동권을 보장하기 위한 교통수단으로 사회·복지 측면에서 중요도가 높은 교통수단이다. 특별교통수단의 이용자 만족도에 주요한 영향을 미치는 대기시간에 관련된 연구는 활발히 진행되지 않았다. 따라서 본 연구는 서울시의 특별교통수단인 서울시 장애인 콜택시를 대상으로 대기시간에 영향을 미칠 것으로 예상되는 요인 중 시공간적 특성 요인을 도출하여 분석을 수행하였다. 본 연구에서는 다양한 분야에서 지속기간의 영향요인 분석에 활용되는 방법론인 생존분석을 통해 장애인 콜택시 대기시간 영향요인의 분석을 수행하였다. 대기시간의 경우 장애인 콜택시 호출이력자료를 가공하여 대기시간을 도출 및 종속변수로 활용하였으며 장애인 수, 보건·사회복지 종사자 수, 통행속도, 기상상태 등 각종 통계자료를 수집 및 가공하여 독립변수로 활용하였다. 주요 분석결과로 서울시 장애인 콜택시 이용자가 호출하는 시간대에 따라 심야, 오전 첨두시, 평일 등 특정 시간과 요일에 대기시간이 증가하여 서비스 수준이 저하되는 시간대가 존재하는 것을 확인하였다. 또한 이용자가 장애인 콜택시를 호출하였을 때 근처에 이용 가능한 장애인 콜택시 차량이 많고, 인근의 교통상황이 양호하며, 장애인 콜택시 차고지 인근에서 호출할수록 대기시간이 감소하는 경향이 나타났다. 또한 호출수요가 많을 것으로 예상되어 차량을 유인할 수 있는 특성을 가진 행정동에서 호출할 경우 상대적으로 대기시간이 짧아지는 것으로 나타났다. 본 연구를 통해 도출된 개선 우선순위가 있는 취약시간대, 공간적으로 균일한 차량 분포의 필요성 등의 시사점이 향후 서울시 장애인 콜택시 서비스 개선을 위한 정책, 개선방안 등의 의사결정 시 활용을 기대한다.
특별교통수단은 장애인, 고령자 등 교통약자의 이동권을 보장하기 위한 교통수단으로 사회·복지 측면에서 중요도가 높은 교통수단이다. 특별교통수단의 이용자 만족도에 주요한 영향을 미치는 대기시간에 관련된 연구는 활발히 진행되지 않았다. 따라서 본 연구는 서울시의 특별교통수단인 서울시 장애인 콜택시를 대상으로 대기시간에 영향을 미칠 것으로 예상되는 요인 중 시공간적 특성 요인을 도출하여 분석을 수행하였다. 본 연구에서는 다양한 분야에서 지속기간의 영향요인 분석에 활용되는 방법론인 생존분석을 통해 장애인 콜택시 대기시간 영향요인의 분석을 수행하였다. 대기시간의 경우 장애인 콜택시 호출이력자료를 가공하여 대기시간을 도출 및 종속변수로 활용하였으며 장애인 수, 보건·사회복지 종사자 수, 통행속도, 기상상태 등 각종 통계자료를 수집 및 가공하여 독립변수로 활용하였다. 주요 분석결과로 서울시 장애인 콜택시 이용자가 호출하는 시간대에 따라 심야, 오전 첨두시, 평일 등 특정 시간과 요일에 대기시간이 증가하여 서비스 수준이 저하되는 시간대가 존재하는 것을 확인하였다. 또한 이용자가 장애인 콜택시를 호출하였을 때 근처에 이용 가능한 장애인 콜택시 차량이 많고, 인근의 교통상황이 양호하며, 장애인 콜택시 차고지 인근에서 호출할수록 대기시간이 감소하는 경향이 나타났다. 또한 호출수요가 많을 것으로 예상되어 차량을 유인할 수 있는 특성을 가진 행정동에서 호출할 경우 상대적으로 대기시간이 짧아지는 것으로 나타났다. 본 연구를 통해 도출된 개선 우선순위가 있는 취약시간대, 공간적으로 균일한 차량 분포의 필요성 등의 시사점이 향후 서울시 장애인 콜택시 서비스 개선을 위한 정책, 개선방안 등의 의사결정 시 활용을 기대한다.
Special transportation system is a mode of transportation that is of high importance in terms of social and welfare to ensure the right to travel for the vulnerable, such as the disabled and the elderly. Research related to waiting time, which has a major influence on user satisfaction of special mo...
Special transportation system is a mode of transportation that is of high importance in terms of social and welfare to ensure the right to travel for the vulnerable, such as the disabled and the elderly. Research related to waiting time, which has a major influence on user satisfaction of special mode of transportation, has not been actively conducted. Therefore, this study conducted an analysis by deriving spatio-temporal characteristic factors among the factors expected to affect waiting time for call taxis for the disabled in Seoul, a special transportation system in Seoul. In this study, the analysis of the influencing factors of call taxi waiting time for the disabled was performed through survival analysis, a methodology used to analyze the influencing factors of duration in various fields. In the case of waiting time, waiting time was derived and used as a dependent variable by processing call taxi call history data for the disabled, and various statistical data such as the number of disabled, health and social welfare workers, traffic speed, and weather conditions were collected and used as independent variables. As a result of the main analysis, it was confirmed that there is a time zone in which the service level decreases due to the increase in waiting time on certain days such as late-night, morning peak, and weekdays depending on the time called by call taxi users with disabilities in Seoul. In addition, when a user calls a call taxi for the disabled, there are many vehicles for the disabled available nearby, traffic conditions are good nearby, and the waiting time tends to decrease as they call near the call taxi garage for the disabled. In addition, it was found that the waiting time was relatively shortened when called from space with the characteristic of attracting vehicles because the call demand was expected to be high. Implications such as the need for spatially uniform vehicle distribution and vulnerable time zones with improvement priorities derived through this study are expected to be used in future decisions such as policies and improvement measures to improve call taxi services for the disabled in Seoul.
Special transportation system is a mode of transportation that is of high importance in terms of social and welfare to ensure the right to travel for the vulnerable, such as the disabled and the elderly. Research related to waiting time, which has a major influence on user satisfaction of special mode of transportation, has not been actively conducted. Therefore, this study conducted an analysis by deriving spatio-temporal characteristic factors among the factors expected to affect waiting time for call taxis for the disabled in Seoul, a special transportation system in Seoul. In this study, the analysis of the influencing factors of call taxi waiting time for the disabled was performed through survival analysis, a methodology used to analyze the influencing factors of duration in various fields. In the case of waiting time, waiting time was derived and used as a dependent variable by processing call taxi call history data for the disabled, and various statistical data such as the number of disabled, health and social welfare workers, traffic speed, and weather conditions were collected and used as independent variables. As a result of the main analysis, it was confirmed that there is a time zone in which the service level decreases due to the increase in waiting time on certain days such as late-night, morning peak, and weekdays depending on the time called by call taxi users with disabilities in Seoul. In addition, when a user calls a call taxi for the disabled, there are many vehicles for the disabled available nearby, traffic conditions are good nearby, and the waiting time tends to decrease as they call near the call taxi garage for the disabled. In addition, it was found that the waiting time was relatively shortened when called from space with the characteristic of attracting vehicles because the call demand was expected to be high. Implications such as the need for spatially uniform vehicle distribution and vulnerable time zones with improvement priorities derived through this study are expected to be used in future decisions such as policies and improvement measures to improve call taxi services for the disabled in Seoul.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.