서울 시민이 걷는 보도는 점점 그 모습과 기능이 다양해지고 있다. 과거 단순히 걸어왔던 보도는 점점 도시미관과, 웰빙, 기반시설로의 기능개선 등 점점 보행자의 눈높이와 기대감이 점점 높아지고 있다. 보도 포장재로 주요 적용중인 블록의 역사는 1960년대 ‘사각블록’을 시작하여, 1994년 ‘T형 블록’, 2005년에는 ‘소형고압블록’과 ‘점토블록’, 2012년 이후에는 화강석과 유사한 색상을 가진 ‘인조화강블록’이 도입되었다. 이렇듯, 시대 유행에 맞추어 보도포장재도 끊임없는 기술개발이 진행되어, 현재 보도는 단순한 보도포장재의 역할이 아닌 ...
서울 시민이 걷는 보도는 점점 그 모습과 기능이 다양해지고 있다. 과거 단순히 걸어왔던 보도는 점점 도시미관과, 웰빙, 기반시설로의 기능개선 등 점점 보행자의 눈높이와 기대감이 점점 높아지고 있다. 보도 포장재로 주요 적용중인 블록의 역사는 1960년대 ‘사각블록’을 시작하여, 1994년 ‘T형 블록’, 2005년에는 ‘소형고압블록’과 ‘점토블록’, 2012년 이후에는 화강석과 유사한 색상을 가진 ‘인조화강블록’이 도입되었다. 이렇듯, 시대 유행에 맞추어 보도포장재도 끊임없는 기술개발이 진행되어, 현재 보도는 단순한 보도포장재의 역할이 아닌 기후변화 대응과 물순환 회복 등 각종 친환경적인 모습으로 급격히 변해가고 있으며, 그 중 투수기능을 겸비한 콘크리트 블록의 포장이 점점 확대되고 있는 추세이다. 이에 따라, 도로관리청에서는 투수블록 반입을 위한 품질기준 검수 또한 중요시 되고 있는 실정이나, 품질시험기간이 약 13일이 소요되는 KS F 4419(보차도용 콘크리트 인터로킹 블록)인 실내시험에 의존하고 있어 현장시험 방법 중 KS F 2394(투수성 포장체의 현장 투수시험방법)에 대한 연구가 필요한 상태이다. 본 연구에서는 우선 KS F 2394의 현장 투수시험을 연속적으로 실시함에 있어 규정되어 있지 않은 접착체(지점토)의 두께와 시험 전 시료 포화상태를 유지하는 조건설정에 대해 연구하였다. 그리고 투수량의 신뢰도 확보를 위해 표준편차와 측정불확도 개념을 활용하여, 투수량 산정에 있어 중요한 변수인 유하시간 측정에 대하여 시험자별 차이와 시험장비의 기능개선사항을 알아보았다. 그 밖에 접착제 종류와 분동의 무게 변화에 따른 투수량을 비교 분석하였다. 그 결과, 전자식 센서를 적용한 시험장비의 투수량이 기존 장비에 비해 정규분포, 표준편차, 측정불확도를 통해 개선되었음을 확인되었고, 분동 추가와 실리콘 접착제 적용에 따른 투수량의 변화를 통해 시험방법의 개선점을 제시하였다. 본 연구는 투수블록 포장공사 시 신규 제조되거나 공용 중인 투수블록의 투수성능 평가를 위한 현장 품질시험 방법에 대한 것으로, 현재 적용중인 현장 시험법에 대한 문제점 고찰과 개선방안에 대한 연구이므로, 향후 현장에서 적용 시 본 연구자료를 참고하여 보다 신뢰도 높은 품질시험이 가능하도록 기여하고자 한다.
서울 시민이 걷는 보도는 점점 그 모습과 기능이 다양해지고 있다. 과거 단순히 걸어왔던 보도는 점점 도시미관과, 웰빙, 기반시설로의 기능개선 등 점점 보행자의 눈높이와 기대감이 점점 높아지고 있다. 보도 포장재로 주요 적용중인 블록의 역사는 1960년대 ‘사각블록’을 시작하여, 1994년 ‘T형 블록’, 2005년에는 ‘소형고압블록’과 ‘점토블록’, 2012년 이후에는 화강석과 유사한 색상을 가진 ‘인조화강블록’이 도입되었다. 이렇듯, 시대 유행에 맞추어 보도포장재도 끊임없는 기술개발이 진행되어, 현재 보도는 단순한 보도포장재의 역할이 아닌 기후변화 대응과 물순환 회복 등 각종 친환경적인 모습으로 급격히 변해가고 있으며, 그 중 투수기능을 겸비한 콘크리트 블록의 포장이 점점 확대되고 있는 추세이다. 이에 따라, 도로관리청에서는 투수블록 반입을 위한 품질기준 검수 또한 중요시 되고 있는 실정이나, 품질시험기간이 약 13일이 소요되는 KS F 4419(보차도용 콘크리트 인터로킹 블록)인 실내시험에 의존하고 있어 현장시험 방법 중 KS F 2394(투수성 포장체의 현장 투수시험방법)에 대한 연구가 필요한 상태이다. 본 연구에서는 우선 KS F 2394의 현장 투수시험을 연속적으로 실시함에 있어 규정되어 있지 않은 접착체(지점토)의 두께와 시험 전 시료 포화상태를 유지하는 조건설정에 대해 연구하였다. 그리고 투수량의 신뢰도 확보를 위해 표준편차와 측정불확도 개념을 활용하여, 투수량 산정에 있어 중요한 변수인 유하시간 측정에 대하여 시험자별 차이와 시험장비의 기능개선사항을 알아보았다. 그 밖에 접착제 종류와 분동의 무게 변화에 따른 투수량을 비교 분석하였다. 그 결과, 전자식 센서를 적용한 시험장비의 투수량이 기존 장비에 비해 정규분포, 표준편차, 측정불확도를 통해 개선되었음을 확인되었고, 분동 추가와 실리콘 접착제 적용에 따른 투수량의 변화를 통해 시험방법의 개선점을 제시하였다. 본 연구는 투수블록 포장공사 시 신규 제조되거나 공용 중인 투수블록의 투수성능 평가를 위한 현장 품질시험 방법에 대한 것으로, 현재 적용중인 현장 시험법에 대한 문제점 고찰과 개선방안에 대한 연구이므로, 향후 현장에서 적용 시 본 연구자료를 참고하여 보다 신뢰도 높은 품질시험이 가능하도록 기여하고자 한다.
The shapes and functions of sidewalk blocks, which are used by the ten million citizens of Seoul, are becoming diversified. As opposed to the past when sidewalk blocks were only used for walking, pedestrians’ expectations and preference for sidewalk blocks are gradually rising to require functional ...
The shapes and functions of sidewalk blocks, which are used by the ten million citizens of Seoul, are becoming diversified. As opposed to the past when sidewalk blocks were only used for walking, pedestrians’ expectations and preference for sidewalk blocks are gradually rising to require functional improvement for urban landscape and public well-being as well as urban infrastructure. The history of sidewalk blocks, which are mainly used for sidewalk paving, began in the 1960s as “square blocks.” They have since evolved into “T-shaped blocks” in 1994, “interlocking blocks” and “clay blocks” in 2005, and “artificial granite blocks” post-2012. As such, through continuous technological development according to contemporary trends, sidewalk blocks are changing rapidly to eco-friendly materials for climate change response and restoration of water circulation to exceed simply playing the role as pavement material. In particular, permeable concrete blocks are gradually being used more. Accordingly, inspection of permeable blocks based on the quality criteria is gaining greater importance by road management authorities. However, as they rely on KS F 4419 (test method for concrete interlocking blocks for sidewalks and motorways), which is an indoor test that requires approximately 13 days of quality inspection, it is necessary to conduct studies on the field test method of KS F 2394 (field permeability test method for permeable pavement materials). This study examined the thickness of adhesives (i.e. oil clay), which is not prescribed in relation to the continuous execution of KS F 2394 field permeability test, and condition setting to keep samples saturated. In addition, this study covered the differences between testers and functional improvement required of the test equipment in relation to the measuring of travel time, which is important in estimating permeation amount, by applying the concepts of standard deviation and uncertainty of measurement in order to secure reliability of the permeation amount. Lastly, this study comparatively analyzed the measured permeation amounts according to the types of adhesives used and changes in the weights for balances. As a result, improvement of the permeation amounts measured using the test equipment with an electronic sensor applied from those using the existing equipment was verified through the analysis of normal distribution, standard deviation, and uncertainty of measurement. Also, improvements for the test method were suggested based on the changes in permeation amounts according to the application of silicon adhesives and addition of weights for balances. This study focuses on the field quality test of permeable blocks that have been newly manufactured or are being applied to paving in order to assess permeability of the blocks. It is aimed at discussing problems of and suggesting improvement plans for the currently applied field test method so as to provide reference data enabling more reliable quality tests in the field.
The shapes and functions of sidewalk blocks, which are used by the ten million citizens of Seoul, are becoming diversified. As opposed to the past when sidewalk blocks were only used for walking, pedestrians’ expectations and preference for sidewalk blocks are gradually rising to require functional improvement for urban landscape and public well-being as well as urban infrastructure. The history of sidewalk blocks, which are mainly used for sidewalk paving, began in the 1960s as “square blocks.” They have since evolved into “T-shaped blocks” in 1994, “interlocking blocks” and “clay blocks” in 2005, and “artificial granite blocks” post-2012. As such, through continuous technological development according to contemporary trends, sidewalk blocks are changing rapidly to eco-friendly materials for climate change response and restoration of water circulation to exceed simply playing the role as pavement material. In particular, permeable concrete blocks are gradually being used more. Accordingly, inspection of permeable blocks based on the quality criteria is gaining greater importance by road management authorities. However, as they rely on KS F 4419 (test method for concrete interlocking blocks for sidewalks and motorways), which is an indoor test that requires approximately 13 days of quality inspection, it is necessary to conduct studies on the field test method of KS F 2394 (field permeability test method for permeable pavement materials). This study examined the thickness of adhesives (i.e. oil clay), which is not prescribed in relation to the continuous execution of KS F 2394 field permeability test, and condition setting to keep samples saturated. In addition, this study covered the differences between testers and functional improvement required of the test equipment in relation to the measuring of travel time, which is important in estimating permeation amount, by applying the concepts of standard deviation and uncertainty of measurement in order to secure reliability of the permeation amount. Lastly, this study comparatively analyzed the measured permeation amounts according to the types of adhesives used and changes in the weights for balances. As a result, improvement of the permeation amounts measured using the test equipment with an electronic sensor applied from those using the existing equipment was verified through the analysis of normal distribution, standard deviation, and uncertainty of measurement. Also, improvements for the test method were suggested based on the changes in permeation amounts according to the application of silicon adhesives and addition of weights for balances. This study focuses on the field quality test of permeable blocks that have been newly manufactured or are being applied to paving in order to assess permeability of the blocks. It is aimed at discussing problems of and suggesting improvement plans for the currently applied field test method so as to provide reference data enabling more reliable quality tests in the field.
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