4차 산업혁명의 기술 발전으로 관광 플랫폼을 기반으로 관광 서비스 유통 구조가 급변하고 있다. 이러한 변화는 편의성과 정보 활용성 제고에 따른 관광여행 증가는 물론, 창의적인 융합 여행 상품에 대한 기대와 소비를 가속화할 것으로 기대된다. 특히 4차 산업혁명으로 인해 관광상품이 모바일 어플리케이션에서 검색 및 예약으로 진화하고 관광객들의 여행정보 검색과 여행상품 예약 및 구매에 많은 변화가 일어나 새로운 여행 트렌드(Free Independent 관광객(...
4차 산업혁명의 기술 발전으로 관광 플랫폼을 기반으로 관광 서비스 유통 구조가 급변하고 있다. 이러한 변화는 편의성과 정보 활용성 제고에 따른 관광여행 증가는 물론, 창의적인 융합 여행 상품에 대한 기대와 소비를 가속화할 것으로 기대된다. 특히 4차 산업혁명으로 인해 관광상품이 모바일 어플리케이션에서 검색 및 예약으로 진화하고 관광객들의 여행정보 검색과 여행상품 예약 및 구매에 많은 변화가 일어나 새로운 여행 트렌드(Free Independent 관광객(FIT), 개인 관광객)이 빠르게 증가하고 있습니다. 본 연구에서는 먼저 문헌조사를 통해 모바일 관광 애플리케이션에 대한 시스템 품질, 정보 품질, 서비스 품질, 지각 가치, 지속적인 이용 의도와 관련된 선행 연구들을 검토하였다. 문헌 연구를 기반으로 연구 모델을 도출했습니다. 가설이 설정되었다. 설문 조사는 중국에서 자주 사용하는 소비자를 대상으로 진행되었다. 횟수된 데이터가 spss26을 사용하여 실증적 분석을 실시하였다. 그 결과 모바일 관광 애플리케이션의 품질을 측정하는 시스템 품질, 정보 품질, 서비스 이용 용이성 품질, 적시성, 개인화, 신뢰성의 4가지 요소가 지각된 가치에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 통계적으로 입증되었다. 사용자가 품질의 구성요인이 지속적 사용의도에 미치는 영향을 검증한 결과를 보면, 보안, 적시성, 개인화의 3가지 요인이 지속적 사용의도에 정(+)의 영향을 미치는 것을 통계적으로 입증되었다. 매개변수의 매개역할이 검증될 때 지각된 가치는 모바일 애플리케이션 품질과 지속적 사용의도 사이에 긍정적인 매개효과를 갖는다. 조절변수의 조절역할을 살펴본 결과에 따라, ESG경영은 모바일 관광 애플리케이션 품질 특성 중 개인화, 신뢰성, 지속적 사용의도 간에 긍정적인 조절효과를 보였다. 따라서 ESG 경영은 관광산업에서 중요한 경영동력인 만큼 향후 관광업체는 이러한 분야를 관리함에 있어 많은 관심을 기울여야 할 것이다.
4차 산업혁명의 기술 발전으로 관광 플랫폼을 기반으로 관광 서비스 유통 구조가 급변하고 있다. 이러한 변화는 편의성과 정보 활용성 제고에 따른 관광여행 증가는 물론, 창의적인 융합 여행 상품에 대한 기대와 소비를 가속화할 것으로 기대된다. 특히 4차 산업혁명으로 인해 관광상품이 모바일 어플리케이션에서 검색 및 예약으로 진화하고 관광객들의 여행정보 검색과 여행상품 예약 및 구매에 많은 변화가 일어나 새로운 여행 트렌드(Free Independent 관광객(FIT), 개인 관광객)이 빠르게 증가하고 있습니다. 본 연구에서는 먼저 문헌조사를 통해 모바일 관광 애플리케이션에 대한 시스템 품질, 정보 품질, 서비스 품질, 지각 가치, 지속적인 이용 의도와 관련된 선행 연구들을 검토하였다. 문헌 연구를 기반으로 연구 모델을 도출했습니다. 가설이 설정되었다. 설문 조사는 중국에서 자주 사용하는 소비자를 대상으로 진행되었다. 횟수된 데이터가 spss26을 사용하여 실증적 분석을 실시하였다. 그 결과 모바일 관광 애플리케이션의 품질을 측정하는 시스템 품질, 정보 품질, 서비스 이용 용이성 품질, 적시성, 개인화, 신뢰성의 4가지 요소가 지각된 가치에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 통계적으로 입증되었다. 사용자가 품질의 구성요인이 지속적 사용의도에 미치는 영향을 검증한 결과를 보면, 보안, 적시성, 개인화의 3가지 요인이 지속적 사용의도에 정(+)의 영향을 미치는 것을 통계적으로 입증되었다. 매개변수의 매개역할이 검증될 때 지각된 가치는 모바일 애플리케이션 품질과 지속적 사용의도 사이에 긍정적인 매개효과를 갖는다. 조절변수의 조절역할을 살펴본 결과에 따라, ESG경영은 모바일 관광 애플리케이션 품질 특성 중 개인화, 신뢰성, 지속적 사용의도 간에 긍정적인 조절효과를 보였다. 따라서 ESG 경영은 관광산업에서 중요한 경영동력인 만큼 향후 관광업체는 이러한 분야를 관리함에 있어 많은 관심을 기울여야 할 것이다.
Due to the technological development of the 4th industrial revolution, the travel service distribution structure is rapidly changing based on the travel platform. These changes are expected to accelerate the expectation and consumption of creative convergence travel products as well as increase in t...
Due to the technological development of the 4th industrial revolution, the travel service distribution structure is rapidly changing based on the travel platform. These changes are expected to accelerate the expectation and consumption of creative convergence travel products as well as increase in tourism travel due to enhanced convenience and information utilization. In particular, due to the 4th industrial revolution, tourism products have evolved from mobile applications to search and reservation, and many changes have occurred in tourists' travel information search and reservation and purchase of travel products, leading to a new travel trend (Free Independent Tourist (FIT) , individual tourists) is rapidly increasing. In this study, first, through literature research, previous studies related to system quality, information quality, service quality, perceived value, and continuous use intention for mobile tourism applications were reviewed. Based on the literature study, a research model was derived. Hypotheses were established. The survey was conducted targeting consumers who frequently use them in China. The number of times data was subjected to empirical analysis using spss26. From the results, It has been statistically proven that four factors, system quality, information quality, ease of use of service quality, timeliness, personalization, and reliability, which measure the quality of mobile tourism applications, have a positive effect on the perceived value of users. Looking at the results of verifying how the constituent factors of quality affect the intention to continue using, it was statistically proven that the three factors, security, timeliness, and personalization, have a positive effect on the intention to continue using. when the mediating role of the parameters is verified, the perceived value has a positive mediating effect between the mobile application quality and the intention to continue using it. When examining the moderating role of the moderating variable, ESG management shows a positive moderating effect between personalization, reliability, and continuous use intention among the mobile application quality characteristics. Therefore, as ESG management is an important management force in the tourism industry, tourism companies should pay a lot of attention to these fields in the future when managing them.
Due to the technological development of the 4th industrial revolution, the travel service distribution structure is rapidly changing based on the travel platform. These changes are expected to accelerate the expectation and consumption of creative convergence travel products as well as increase in tourism travel due to enhanced convenience and information utilization. In particular, due to the 4th industrial revolution, tourism products have evolved from mobile applications to search and reservation, and many changes have occurred in tourists' travel information search and reservation and purchase of travel products, leading to a new travel trend (Free Independent Tourist (FIT) , individual tourists) is rapidly increasing. In this study, first, through literature research, previous studies related to system quality, information quality, service quality, perceived value, and continuous use intention for mobile tourism applications were reviewed. Based on the literature study, a research model was derived. Hypotheses were established. The survey was conducted targeting consumers who frequently use them in China. The number of times data was subjected to empirical analysis using spss26. From the results, It has been statistically proven that four factors, system quality, information quality, ease of use of service quality, timeliness, personalization, and reliability, which measure the quality of mobile tourism applications, have a positive effect on the perceived value of users. Looking at the results of verifying how the constituent factors of quality affect the intention to continue using, it was statistically proven that the three factors, security, timeliness, and personalization, have a positive effect on the intention to continue using. when the mediating role of the parameters is verified, the perceived value has a positive mediating effect between the mobile application quality and the intention to continue using it. When examining the moderating role of the moderating variable, ESG management shows a positive moderating effect between personalization, reliability, and continuous use intention among the mobile application quality characteristics. Therefore, as ESG management is an important management force in the tourism industry, tourism companies should pay a lot of attention to these fields in the future when managing them.
주제어
#mobile tourism application, system quality, information quality, service quality, perceived value, continuous use intention
학위논문 정보
저자
Liu Chen Ying
학위수여기관
충북대학교
학위구분
국내석사
학과
국제경영학과 국제경영학전공
지도교수
정진섭
발행연도
2022
총페이지
viii,85p.
키워드
mobile tourism application, system quality, information quality, service quality, perceived value, continuous use intention
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