미야자키 하야오는 세계에서 널리 알려진 감독과 작가이다. 그는 항상 각종 사회봉사활동에 적극적으로 참여한다. 그가 출자한 일본 산림공원은 아이들의 생태인식을 키우기 위해 조성되었다. 그래서 생태의식은 그의 애니메이션 작품에서 많이 다뤄지는 주제 중 하나가 되고 있다. 본 연구는 1997년 개봉한 미야자키 하야오 감독의 장편 애니메이션 <모노노케 히메>를 연구 대상으로 선정하여 생태의식과 에코페미니즘 두 가지 관점에서 분석했다. 미야자키 하야오 감독의 스타일과 창작 방법을 더욱 정확하게 파악하기 위해서 제2장에서 미야자키 하야오 감독의 장편 애니메이션 10편을 정리하여 필모그래피를 작성하였다. 또 시대배경으로 재분류하였다. 시대배경으로 분류하면 작품 속 이야기의 발생 원인과 내용을 잘 알 수 있기 때문이다. 또한 미야자키 하야오의 작품은 다양한 소재와 형식, 스토리와 현실의 결합, 인간의 선량한 본성에 대한 제시, 그리고 캐릭터의 성격에 대한 묘사, 작품의 정교한 화면과 섬세한 배경 등 다섯 가지 예술적 특징을 가지고 있다. 제3장에서는 영화의 시퀀스를 분석하였다. 시작, 중간, 결말 세 부분을 정리하고 이야기의 발단, 경위, 결과와 인물 간의 관계를 잘 파악할 수 있다. 제4장에서는 우선 기존 연구에서 다루어진 생태의식 이론에 대해서 정리하고자 한다. 미야자키 하야오를 대상으로 한 인터뷰 내용과 앞서 언급한 그의 작품에 대한 분석을 결합하여 미야자키 하야오가 왜 이 작품에서 생태의식을 표현했는지 그 이유를 알아본다. 생태의식 이론과 영화의 구체적 줄거리를 결합하면 영화 속에서 나타난 생태의식을 더욱 명확히 분석할 수 있기 때문이다. 본 연구에서는 <모노노케 히메>에서 드러난 생태의식을 다음과 같은 네 가지로 정리하였다. 첫째, 영화 속 인간들이 거주하는 공간은 생태계가 제공하는 것이다. 둘째, 영화 속 다양한 주거장면에 대한 분석을 통해서 인간의 위기의식을 파악할 수 있다. 셋째, 영화 속 여주인공 ...
미야자키 하야오는 세계에서 널리 알려진 감독과 작가이다. 그는 항상 각종 사회봉사활동에 적극적으로 참여한다. 그가 출자한 일본 산림공원은 아이들의 생태인식을 키우기 위해 조성되었다. 그래서 생태의식은 그의 애니메이션 작품에서 많이 다뤄지는 주제 중 하나가 되고 있다. 본 연구는 1997년 개봉한 미야자키 하야오 감독의 장편 애니메이션 <모노노케 히메>를 연구 대상으로 선정하여 생태의식과 에코페미니즘 두 가지 관점에서 분석했다. 미야자키 하야오 감독의 스타일과 창작 방법을 더욱 정확하게 파악하기 위해서 제2장에서 미야자키 하야오 감독의 장편 애니메이션 10편을 정리하여 필모그래피를 작성하였다. 또 시대배경으로 재분류하였다. 시대배경으로 분류하면 작품 속 이야기의 발생 원인과 내용을 잘 알 수 있기 때문이다. 또한 미야자키 하야오의 작품은 다양한 소재와 형식, 스토리와 현실의 결합, 인간의 선량한 본성에 대한 제시, 그리고 캐릭터의 성격에 대한 묘사, 작품의 정교한 화면과 섬세한 배경 등 다섯 가지 예술적 특징을 가지고 있다. 제3장에서는 영화의 시퀀스를 분석하였다. 시작, 중간, 결말 세 부분을 정리하고 이야기의 발단, 경위, 결과와 인물 간의 관계를 잘 파악할 수 있다. 제4장에서는 우선 기존 연구에서 다루어진 생태의식 이론에 대해서 정리하고자 한다. 미야자키 하야오를 대상으로 한 인터뷰 내용과 앞서 언급한 그의 작품에 대한 분석을 결합하여 미야자키 하야오가 왜 이 작품에서 생태의식을 표현했는지 그 이유를 알아본다. 생태의식 이론과 영화의 구체적 줄거리를 결합하면 영화 속에서 나타난 생태의식을 더욱 명확히 분석할 수 있기 때문이다. 본 연구에서는 <모노노케 히메>에서 드러난 생태의식을 다음과 같은 네 가지로 정리하였다. 첫째, 영화 속 인간들이 거주하는 공간은 생태계가 제공하는 것이다. 둘째, 영화 속 다양한 주거장면에 대한 분석을 통해서 인간의 위기의식을 파악할 수 있다. 셋째, 영화 속 여주인공 산과 남주인공 아시다카의 이야기를 통해 위기에도 희망이 있다는 것을 드러내고 있다. 넷째, 영화의 결말에 대한 분석을 통해서 미야자키 하야오 감독이 영화를 통해 생태계 파괴가 인간사회에 큰 해악을 끼친다는 것을 관객에게 전하는 의도를 알 수 있고, 모든 사람들에게 생태계의 중요성을 각인시키려는 마음을 알 수 있다. 미야자키 하야오 감독이 이 영화를 통해 자연과 평화롭게 공존할 수 있는 방법을 고민하고 관객들로 하여금 스스로 생태환경의 중요성을 깨닫게 한다. 제5장에서는 반다나 시바와 마리아 미스의 에코페미니즘 이론을 기준으로 <모노노케 히메>의 대표 인물과 대표 사건을 분석한다. 에코페미니즘은 생태의식과 여성주의를 결합한 것으로 단순한 여성주의 이론일 뿐만 아니라 생태 이론이기도 하다. 영화 속 대표인물은 <모노노케 히메>의 타타라 마을 지도자 에보시이다. 그녀는 성격이 강인하고 주변 사람들에게도 많은 관심을 가진다. 그러나 그녀는 마음속의 욕망을 위해 숲을 침략해 그 뒤의 비극을 초래했다. 또 마을의 다른 여자들은 남자들보다 더 높은 지위에 있고 남자들과 같은 일을 할 수 있다. 여성의 자아실현뿐만 아니라 전통적인 남권사회 제도에 대한 에코페미니즘의 도전이 이들 캐릭터를 통해서 잘 드러나고 있다. 그리고 여주인공 산의 양어머니 모로는 인간의 아이를 키우며 에코페미니즘과 자연 공생의 관계를 어머니의 시각으로 풀어낸다. 영화에서는 생명존중 사상도 있고 전통사회에 대한 비판과 인간과 자연의 공생관계에 대한 검토도 있다. 현대문명은 인류에게 희망과 진보를 가져왔지만 동시에 생태 환경에도 악영향을 끼쳤다. 본 논문은 <모노노케 히메>를 생태의식과 에코페미니즘 두 가지 관점에서 분석하며 영화 속 인간과 인간, 인간과 자연 사이의 죄와 선량, 갈등과 용서의 이야기를 그린다. 이 영화를 통해 인간도 자연에서 자신의 역할을 깊이 반성하고 자연을 사랑해야 함을 깨닫게 된다. 인간은 발전을 멈출 수 없다. 그러나 인간은 발전한다고 자연을 파괴해서는 안 된다. 자기 통제력을 갖고 인간과 자연의 공생 이념을 추구하는 것이 핵심이다. 이 역시 미야자키 하야오가 <모노노케 히메>에서 관객들에게 전하고자 한 내용이다.
미야자키 하야오는 세계에서 널리 알려진 감독과 작가이다. 그는 항상 각종 사회봉사활동에 적극적으로 참여한다. 그가 출자한 일본 산림공원은 아이들의 생태인식을 키우기 위해 조성되었다. 그래서 생태의식은 그의 애니메이션 작품에서 많이 다뤄지는 주제 중 하나가 되고 있다. 본 연구는 1997년 개봉한 미야자키 하야오 감독의 장편 애니메이션 <모노노케 히메>를 연구 대상으로 선정하여 생태의식과 에코페미니즘 두 가지 관점에서 분석했다. 미야자키 하야오 감독의 스타일과 창작 방법을 더욱 정확하게 파악하기 위해서 제2장에서 미야자키 하야오 감독의 장편 애니메이션 10편을 정리하여 필모그래피를 작성하였다. 또 시대배경으로 재분류하였다. 시대배경으로 분류하면 작품 속 이야기의 발생 원인과 내용을 잘 알 수 있기 때문이다. 또한 미야자키 하야오의 작품은 다양한 소재와 형식, 스토리와 현실의 결합, 인간의 선량한 본성에 대한 제시, 그리고 캐릭터의 성격에 대한 묘사, 작품의 정교한 화면과 섬세한 배경 등 다섯 가지 예술적 특징을 가지고 있다. 제3장에서는 영화의 시퀀스를 분석하였다. 시작, 중간, 결말 세 부분을 정리하고 이야기의 발단, 경위, 결과와 인물 간의 관계를 잘 파악할 수 있다. 제4장에서는 우선 기존 연구에서 다루어진 생태의식 이론에 대해서 정리하고자 한다. 미야자키 하야오를 대상으로 한 인터뷰 내용과 앞서 언급한 그의 작품에 대한 분석을 결합하여 미야자키 하야오가 왜 이 작품에서 생태의식을 표현했는지 그 이유를 알아본다. 생태의식 이론과 영화의 구체적 줄거리를 결합하면 영화 속에서 나타난 생태의식을 더욱 명확히 분석할 수 있기 때문이다. 본 연구에서는 <모노노케 히메>에서 드러난 생태의식을 다음과 같은 네 가지로 정리하였다. 첫째, 영화 속 인간들이 거주하는 공간은 생태계가 제공하는 것이다. 둘째, 영화 속 다양한 주거장면에 대한 분석을 통해서 인간의 위기의식을 파악할 수 있다. 셋째, 영화 속 여주인공 산과 남주인공 아시다카의 이야기를 통해 위기에도 희망이 있다는 것을 드러내고 있다. 넷째, 영화의 결말에 대한 분석을 통해서 미야자키 하야오 감독이 영화를 통해 생태계 파괴가 인간사회에 큰 해악을 끼친다는 것을 관객에게 전하는 의도를 알 수 있고, 모든 사람들에게 생태계의 중요성을 각인시키려는 마음을 알 수 있다. 미야자키 하야오 감독이 이 영화를 통해 자연과 평화롭게 공존할 수 있는 방법을 고민하고 관객들로 하여금 스스로 생태환경의 중요성을 깨닫게 한다. 제5장에서는 반다나 시바와 마리아 미스의 에코페미니즘 이론을 기준으로 <모노노케 히메>의 대표 인물과 대표 사건을 분석한다. 에코페미니즘은 생태의식과 여성주의를 결합한 것으로 단순한 여성주의 이론일 뿐만 아니라 생태 이론이기도 하다. 영화 속 대표인물은 <모노노케 히메>의 타타라 마을 지도자 에보시이다. 그녀는 성격이 강인하고 주변 사람들에게도 많은 관심을 가진다. 그러나 그녀는 마음속의 욕망을 위해 숲을 침략해 그 뒤의 비극을 초래했다. 또 마을의 다른 여자들은 남자들보다 더 높은 지위에 있고 남자들과 같은 일을 할 수 있다. 여성의 자아실현뿐만 아니라 전통적인 남권사회 제도에 대한 에코페미니즘의 도전이 이들 캐릭터를 통해서 잘 드러나고 있다. 그리고 여주인공 산의 양어머니 모로는 인간의 아이를 키우며 에코페미니즘과 자연 공생의 관계를 어머니의 시각으로 풀어낸다. 영화에서는 생명존중 사상도 있고 전통사회에 대한 비판과 인간과 자연의 공생관계에 대한 검토도 있다. 현대문명은 인류에게 희망과 진보를 가져왔지만 동시에 생태 환경에도 악영향을 끼쳤다. 본 논문은 <모노노케 히메>를 생태의식과 에코페미니즘 두 가지 관점에서 분석하며 영화 속 인간과 인간, 인간과 자연 사이의 죄와 선량, 갈등과 용서의 이야기를 그린다. 이 영화를 통해 인간도 자연에서 자신의 역할을 깊이 반성하고 자연을 사랑해야 함을 깨닫게 된다. 인간은 발전을 멈출 수 없다. 그러나 인간은 발전한다고 자연을 파괴해서는 안 된다. 자기 통제력을 갖고 인간과 자연의 공생 이념을 추구하는 것이 핵심이다. 이 역시 미야자키 하야오가 <모노노케 히메>에서 관객들에게 전하고자 한 내용이다.
Hayao Miyazaki is a well-known director and writer who is keen on social dedication activities. The purpose of the Japanese Forest Park funded by him is to cultivate the ecological awareness of children. As a result, ecological consciousness has become one of the frequent themes in his animation wor...
Hayao Miyazaki is a well-known director and writer who is keen on social dedication activities. The purpose of the Japanese Forest Park funded by him is to cultivate the ecological awareness of children. As a result, ecological consciousness has become one of the frequent themes in his animation works. In the research, the long animation film of directed by Hayao Miyazaki in 1997 is analyzed from the perspectives of ecological consciousness and eco-feminism. In the second chapter, in order to understand Hayao Miyazaki's style and creative methods better, the catalogue of Hayao Miyazaki's works is designed by summarizing the ten long animation films directed by Hayao Miyazaki. These works are re-classified according to the background of the times, which can well understand the causes and content of the stories in the works. In addition, the five artistic characteristics of Hayao Miyazaki's works are summarized, including the variety of themes and forms, the combination between stories and reality, the reveal of the human kind nature, characterization and the exquisite picture and background. In the third chapter, the sequence of the film is analyzed. The film is divided into three parts, including the beginning part, the middle part and the end part. It can well grasp the beginning, the process, the results and the relationship among characters. The characters in the film are also divided into the two categories of gods and humans to analyze and summarize the characteristics of the characters. In the fourth chapter of formal discussion, the understanding of ecological consciousness theory is first summarized in the mastered academic papers. Through his interview and the overall analysis of his works in the previous chapter, the reasons why Hayao Miyazaki's ecological consciousness was expressed in the film are summarized. The ecological consciousness in the film can be analyzed better by combining the theory of ecological consciousness with the specific plot of the film. Firstly, the human living space is provided by the ecological environment. Secondly, the human crisis consciousness is understood through the analysis of various living scenes in the film. Thirdly, it is learned from the story between the heroine San and the hero Ashitaka that there is full of hope in the crisis. Fourthly, it is conveyed to the audience through the film that the destruction of the ecological environment will cause great harm to human society. It is aimed to make everyone realize the importance of ecological environment. It is hoped to develop everyone's ecological consciousness and let us think about how to coexist with the nature peacefully through the film. In the last chapter, the representative characters and events in the film are analyzed through the ecological feminist theory of Vandana Shiva and Maria Mies. In the eco-feminism, ecological consciousness is combined with feminism. It is not only a kind of feminist theory but also a kind of ecological theory. The representative character is Eboshi, the leader of Tataraba Ironworks Village in the film. She was bold and resolute and cared about the people around her. However, she invaded the forest for her desire, resulting in some latter tragedies. There were other women in the village who carried the same work as men and even enjoyed a higher status than men. The challenge of eco-feminism to the traditional patriarchal social system is perfectly reflected in these roles. It fully reflects the self-realization of women. In addition, Moro, the adoptive mother of the heroine San, raised a human child, which explained the relationship between eco-feminism and natural symbiosis from the perspective of motherhood. In the film, there are also the idea about respecting life, the criticism about the traditional society and the discussion about the symbiotic relationship between the human and the nature. Modern civilization brings hope and progress to the human, but it causes bad impact on the ecological environment. In addition, the heroine is analyzed from the two perspectives of ecological consciousness and ecological feminism. The sin, kindness, contradiction and forgiveness among people and between the human and the nature in the film are described. Through the film, human beings should also deeply reflect on their own role in the nature and always love the nature. Human development will not stop, but human beings cannot destroy nature because of it. It is just vital to have the ability of self-control and seek the idea of symbiosis between man and nature. It is also what Hayao Miyazaki expressed to the audience in .
Hayao Miyazaki is a well-known director and writer who is keen on social dedication activities. The purpose of the Japanese Forest Park funded by him is to cultivate the ecological awareness of children. As a result, ecological consciousness has become one of the frequent themes in his animation works. In the research, the long animation film of directed by Hayao Miyazaki in 1997 is analyzed from the perspectives of ecological consciousness and eco-feminism. In the second chapter, in order to understand Hayao Miyazaki's style and creative methods better, the catalogue of Hayao Miyazaki's works is designed by summarizing the ten long animation films directed by Hayao Miyazaki. These works are re-classified according to the background of the times, which can well understand the causes and content of the stories in the works. In addition, the five artistic characteristics of Hayao Miyazaki's works are summarized, including the variety of themes and forms, the combination between stories and reality, the reveal of the human kind nature, characterization and the exquisite picture and background. In the third chapter, the sequence of the film is analyzed. The film is divided into three parts, including the beginning part, the middle part and the end part. It can well grasp the beginning, the process, the results and the relationship among characters. The characters in the film are also divided into the two categories of gods and humans to analyze and summarize the characteristics of the characters. In the fourth chapter of formal discussion, the understanding of ecological consciousness theory is first summarized in the mastered academic papers. Through his interview and the overall analysis of his works in the previous chapter, the reasons why Hayao Miyazaki's ecological consciousness was expressed in the film are summarized. The ecological consciousness in the film can be analyzed better by combining the theory of ecological consciousness with the specific plot of the film. Firstly, the human living space is provided by the ecological environment. Secondly, the human crisis consciousness is understood through the analysis of various living scenes in the film. Thirdly, it is learned from the story between the heroine San and the hero Ashitaka that there is full of hope in the crisis. Fourthly, it is conveyed to the audience through the film that the destruction of the ecological environment will cause great harm to human society. It is aimed to make everyone realize the importance of ecological environment. It is hoped to develop everyone's ecological consciousness and let us think about how to coexist with the nature peacefully through the film. In the last chapter, the representative characters and events in the film are analyzed through the ecological feminist theory of Vandana Shiva and Maria Mies. In the eco-feminism, ecological consciousness is combined with feminism. It is not only a kind of feminist theory but also a kind of ecological theory. The representative character is Eboshi, the leader of Tataraba Ironworks Village in the film. She was bold and resolute and cared about the people around her. However, she invaded the forest for her desire, resulting in some latter tragedies. There were other women in the village who carried the same work as men and even enjoyed a higher status than men. The challenge of eco-feminism to the traditional patriarchal social system is perfectly reflected in these roles. It fully reflects the self-realization of women. In addition, Moro, the adoptive mother of the heroine San, raised a human child, which explained the relationship between eco-feminism and natural symbiosis from the perspective of motherhood. In the film, there are also the idea about respecting life, the criticism about the traditional society and the discussion about the symbiotic relationship between the human and the nature. Modern civilization brings hope and progress to the human, but it causes bad impact on the ecological environment. In addition, the heroine is analyzed from the two perspectives of ecological consciousness and ecological feminism. The sin, kindness, contradiction and forgiveness among people and between the human and the nature in the film are described. Through the film, human beings should also deeply reflect on their own role in the nature and always love the nature. Human development will not stop, but human beings cannot destroy nature because of it. It is just vital to have the ability of self-control and seek the idea of symbiosis between man and nature. It is also what Hayao Miyazaki expressed to the audience in .
주제어
#미야자키 하야오 <모노노케 히메> 생태의식 에코페미니즘 인간과 자연 공생 Hayao Miyazaki
학위논문 정보
저자
하뢰
학위수여기관
국민대학교 일반대학원
학위구분
국내석사
학과
영화방송학전공
지도교수
이용주
발행연도
2022
총페이지
ix,100
키워드
미야자키 하야오 <,
모노노케 히메> 생태의식 에코페미니즘 인간과 자연 공생 Hayao Miyazaki <,
Mononoke Hime> Ecological Consciousness Ecofeminism Man and Nature Symbiosis
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