본 연구는 박찬욱 감독의 대표작 <친절한 금자씨>를 중심으로 영화에서 나타난 폭력 표현 방식을 분석하고 영화 특징을 파악하며 영화를 통해 표현하고자 했던 주제와 감독의 세계관을 분석할 것이다. 1장에서는 이론적 배경과 연구 목적 및 연구 방법을 설명하였다. 그리고 중국 연구자의 선행 연구를 정리했다. 2장에서는 박찬욱 감독의 작품과 수상 경력을 요약해 정리하였으며, 박찬욱 감독의 창작 단계에 따라 작품 종류를 분류하였다. 박찬욱 감독은 창작 초기 자신의 영화 스타일을 탐색하는 과정을 거치는데, 2000년 영화 <공동경비구역JSA>부터 점차 자신만의 개성을 담은 유명한 복수 3부작을 만들어냈다. 이를 통해 한국은 물론 국제적으로도 유명한 감독이 될 수 있었으며, 동시에 '복수'라는 주제는 박찬욱 감독을 대표하는 키워드가 되었다. 3장에서는 영화 <친절한 금자씨>를 예로 들어 박찬욱 감독의 영화에서 나타난 폭력 이미지를 분석하였다. 영화의 시퀀스를 정리하여 스토리의 전체적인 흐름을 파악하고, 영화 비선형의 서사 구조를 제시하였다. 이는 영화에서 폭력을 표현하는 데에 일정한 역할을 했다. 4장은 주로 영화의 주제와 소재, 영화 속의 서스펜스, 색채의 활용, ...
본 연구는 박찬욱 감독의 대표작 <친절한 금자씨>를 중심으로 영화에서 나타난 폭력 표현 방식을 분석하고 영화 특징을 파악하며 영화를 통해 표현하고자 했던 주제와 감독의 세계관을 분석할 것이다. 1장에서는 이론적 배경과 연구 목적 및 연구 방법을 설명하였다. 그리고 중국 연구자의 선행 연구를 정리했다. 2장에서는 박찬욱 감독의 작품과 수상 경력을 요약해 정리하였으며, 박찬욱 감독의 창작 단계에 따라 작품 종류를 분류하였다. 박찬욱 감독은 창작 초기 자신의 영화 스타일을 탐색하는 과정을 거치는데, 2000년 영화 <공동경비구역JSA>부터 점차 자신만의 개성을 담은 유명한 복수 3부작을 만들어냈다. 이를 통해 한국은 물론 국제적으로도 유명한 감독이 될 수 있었으며, 동시에 '복수'라는 주제는 박찬욱 감독을 대표하는 키워드가 되었다. 3장에서는 영화 <친절한 금자씨>를 예로 들어 박찬욱 감독의 영화에서 나타난 폭력 이미지를 분석하였다. 영화의 시퀀스를 정리하여 스토리의 전체적인 흐름을 파악하고, 영화 비선형의 서사 구조를 제시하였다. 이는 영화에서 폭력을 표현하는 데에 일정한 역할을 했다. 4장은 주로 영화의 주제와 소재, 영화 속의 서스펜스, 색채의 활용, 롱 테이크 편집 기법과 영화 음향, 음악 등의 여섯 가지 측면으로 나누어 영화에서 나타난 폭력 표현 방식을 분석하였다. 이를 통해 <친절한 금자씨> 속의 폭력성이 어떻게 나타나는지 확인하였으며, 박찬욱 감독만의 독특한 표현 방식도 정리하였다. 5장에서는 앞에서 분석한 내용을 정리하였는데, 본고는 박찬욱 감독이 자신만의 독특한 스타일을 활용하여 영화에서 인간의 폭력성과 죄의식, 구원의식 등에 대한 각성을 불러일으킨다고 보았다. 또한, 박찬욱 감독의 영화를 통해 감독의 비극적, 폭력적인 세계관을 확인할 수 있다.
본 연구는 박찬욱 감독의 대표작 <친절한 금자씨>를 중심으로 영화에서 나타난 폭력 표현 방식을 분석하고 영화 특징을 파악하며 영화를 통해 표현하고자 했던 주제와 감독의 세계관을 분석할 것이다. 1장에서는 이론적 배경과 연구 목적 및 연구 방법을 설명하였다. 그리고 중국 연구자의 선행 연구를 정리했다. 2장에서는 박찬욱 감독의 작품과 수상 경력을 요약해 정리하였으며, 박찬욱 감독의 창작 단계에 따라 작품 종류를 분류하였다. 박찬욱 감독은 창작 초기 자신의 영화 스타일을 탐색하는 과정을 거치는데, 2000년 영화 <공동경비구역JSA>부터 점차 자신만의 개성을 담은 유명한 복수 3부작을 만들어냈다. 이를 통해 한국은 물론 국제적으로도 유명한 감독이 될 수 있었으며, 동시에 '복수'라는 주제는 박찬욱 감독을 대표하는 키워드가 되었다. 3장에서는 영화 <친절한 금자씨>를 예로 들어 박찬욱 감독의 영화에서 나타난 폭력 이미지를 분석하였다. 영화의 시퀀스를 정리하여 스토리의 전체적인 흐름을 파악하고, 영화 비선형의 서사 구조를 제시하였다. 이는 영화에서 폭력을 표현하는 데에 일정한 역할을 했다. 4장은 주로 영화의 주제와 소재, 영화 속의 서스펜스, 색채의 활용, 롱 테이크 편집 기법과 영화 음향, 음악 등의 여섯 가지 측면으로 나누어 영화에서 나타난 폭력 표현 방식을 분석하였다. 이를 통해 <친절한 금자씨> 속의 폭력성이 어떻게 나타나는지 확인하였으며, 박찬욱 감독만의 독특한 표현 방식도 정리하였다. 5장에서는 앞에서 분석한 내용을 정리하였는데, 본고는 박찬욱 감독이 자신만의 독특한 스타일을 활용하여 영화에서 인간의 폭력성과 죄의식, 구원의식 등에 대한 각성을 불러일으킨다고 보았다. 또한, 박찬욱 감독의 영화를 통해 감독의 비극적, 폭력적인 세계관을 확인할 수 있다.
This study will analyze the way of expressing violence in the film, focusing on the representative work of director Park Chan-wook, , identify the characteristics of the film, and analyze the theme and director's worldview that he wanted to express through the film. Chapter 1 explained the theor...
This study will analyze the way of expressing violence in the film, focusing on the representative work of director Park Chan-wook, , identify the characteristics of the film, and analyze the theme and director's worldview that he wanted to express through the film. Chapter 1 explained the theoretical background, research purpose, and research method. In addition, previous studies of Chinese researchers were summarized. Chapter 2 summarizes the works and awards of director Park Chan-wook, and classifies the works according to the creative stage of director Park Chan-wook. Director Park Chan-wook goes through the process of exploring his own film style in the early stages of his creation. From the 2000 film , he gradually created a famous revenge trilogy with his own personality. Through this, he was able to become a famous director not only in Korea but also internationally, and at the same time, the theme of 'revenge' became a keyword representing director Park Chan-wook. In Chapter 3, the image of violence in director Park Chan-wook's film was analyzed using the film as an example. By arranging the sequence of the movie, the overall flow of the story was grasped, and the narrative structure of the movie non-linear was presented. This played a role in expressing violence in the film. Chapter 4 is mainly divided into six aspects such as the theme and material of the film, suspense in the film, the use of color, the long take editing technique, the sound of the film, and the music, and the method of expressing violence in the film is analyzed. Through this, it was confirmed how the violence in Mr. Kind Venus appeared, and the unique expression method of director Park Chan-wook was also arranged. Chapter 5 summarizes the previous analysis, and this paper sees that director Park Chan-wook uses his own unique style to evoke the awakening of human violence, guilt, and salvation consciousness in the film. In addition, through director Park Chan-wook's film, the director's tragic and violent worldview can be confirmed.
This study will analyze the way of expressing violence in the film, focusing on the representative work of director Park Chan-wook, , identify the characteristics of the film, and analyze the theme and director's worldview that he wanted to express through the film. Chapter 1 explained the theoretical background, research purpose, and research method. In addition, previous studies of Chinese researchers were summarized. Chapter 2 summarizes the works and awards of director Park Chan-wook, and classifies the works according to the creative stage of director Park Chan-wook. Director Park Chan-wook goes through the process of exploring his own film style in the early stages of his creation. From the 2000 film , he gradually created a famous revenge trilogy with his own personality. Through this, he was able to become a famous director not only in Korea but also internationally, and at the same time, the theme of 'revenge' became a keyword representing director Park Chan-wook. In Chapter 3, the image of violence in director Park Chan-wook's film was analyzed using the film as an example. By arranging the sequence of the movie, the overall flow of the story was grasped, and the narrative structure of the movie non-linear was presented. This played a role in expressing violence in the film. Chapter 4 is mainly divided into six aspects such as the theme and material of the film, suspense in the film, the use of color, the long take editing technique, the sound of the film, and the music, and the method of expressing violence in the film is analyzed. Through this, it was confirmed how the violence in Mr. Kind Venus appeared, and the unique expression method of director Park Chan-wook was also arranged. Chapter 5 summarizes the previous analysis, and this paper sees that director Park Chan-wook uses his own unique style to evoke the awakening of human violence, guilt, and salvation consciousness in the film. In addition, through director Park Chan-wook's film, the director's tragic and violent worldview can be confirmed.
주제어
#박찬욱 <친절한 금자씨> 폭력 세계관 영화 스타일 Park Chan-wook
학위논문 정보
저자
왕우동
학위수여기관
국민대학교 일반대학원
학위구분
국내석사
학과
영화방송학전공
지도교수
김창주
발행연도
2022
총페이지
v, 74
키워드
박찬욱 <,
친절한 금자씨> 폭력 세계관 영화 스타일 Park Chan-wook <,
Sympathy for Lady Vengeance> Violent Worldview Movie style
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.